Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: fotolot » 01 maja 2018, 00:31

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jarek. Zapytaj swojego przyjaciela konstruktora czy ma program pokazujący ciśnienie na wlotach w zależności od kąta natarcia. Wtedy może ci pokazać jakie będzie ciśnienie na wlotach w spadochronowaniu :)


A ja bym proponował aby Jarkowi(i jego koledze)w dodatkowych gratisowych promocjach, głowy lepiej już nie zawracać i nie rozpraszać kontrowersyjnymi, bezwzględnymi teoriami, ponieważ robi On i tak kawał dobrej roboty dokonując na podstawie doświadczenia, analiz praktycznych pilotażowych ,które mają o wiele większą wartość dla bezpieczeństwa pilotów.

Z tej dotychczasowej pobocznie powstałej dyskusji o braku najmniejszego wpływu ciśnienia wewnętrznego na podwinięcia i stabilność, wnioskuję że nawet czyjeś dokonanie szczegółowych pomiarów nic by w niej mogło już nie zmienić (raczej bezsens kontynuacji i dodatkowych poświęceń.....)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 kwietnia 2018, 11:51

Jarek. Zapytaj swojego przyjaciela konstruktora czy ma program pokazujący ciśnienie na wlotach w zależności od kąta natarcia. Wtedy może ci pokazać jakie będzie ciśnienie na wlotach w spadochronowaniu :)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: JaroXS » 30 kwietnia 2018, 11:28

calhal pisze:
JaroXS pisze:ale skąd wiesz że w spadochronowaniu ciśnienie w glajcie nie występuje zmierzyłeś to jakoś ? :-)

masz rację, to uproszczenie. Jest niższe niż w normalnym stanie lotu, a dolne poszycie klei się do górnego ;)



Piszesz jest niższe, ale ciekawe o ile, a może nie występuje itd, a może w czystym pięknym spadochronowaniu występuje niezmienione? :-)
Forma tej dyskusji jest bez sensu. Ja uważam że po prostu trzeba dokonać pomiaru, podobnie jak z przeciążeniami, wtedy można się czegoś sensownego dowiedzieć. Co do kontr klapy i mojej teorii o tym że cząsteczki powietrza są zasysane przez dynamicznie otwierająca się przeciwległą stronę skrzydła to można to też sprawdzić tak, że mocujesz tasiemkę wewnątrz skrzydła, wkładasz kamerę a potem wykonujesz podwinięcie gdzie dalej dochodzi do kontr klapy. Potem oglądasz co się działo z tasiemką wewnątrz skrzydła. W pierwszym moim odcinku instruktażowym o podwinięciach były kontr klapy. Dzięki temu można się czegoś dowiedzieć. Tak to sobie możemy jeszcze długo snuć teorie i mówić o tym że np. kontr klapa wchodzi w wyniku zaniku ciśnienia wewnętrznego, lub gwałtownej zmiany kątów natarcia itp itd. Możliwości jest wiele, a bez eksperymentu nie ma sensownego wyjaśnienia. Ja po prostu jestem przeciwny mówieniu "tak to działa tak", jak w rzeczywistości gówno o tym wiemy ;-)

Pozdrawiam,

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: calhal » 30 kwietnia 2018, 11:10

JaroXS pisze:ale skąd wiesz że w spadochronowaniu ciśnienie w glajcie nie występuje zmierzyłeś to jakoś ? :-)

masz rację, to uproszczenie. Jest niższe niż w normalnym stanie lotu, a dolne poszycie klei się do górnego ;)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: JaroXS » 30 kwietnia 2018, 11:01

calhal pisze:
fotolot pisze: Ten czynnik jest akurat oczywisty w powstawaniu podwinięć.

To jest jedyny czynnik. Nie mieszaj skutków z przyczynami.

Wszelkie fenomeny fizyczne towarzyszące klapie to zupełnie inna dyskusja. Żeby Ci jeszcze bardziej namieszać: w (wymuszonym) spadochronowaniu ciśnienie w glajcie praktycznie nie występuje. Wg tego co piszesz skrzydło powinno się poskładać, jednak tak się nie dzieje.

Jeszcze raz: nie mieszaj skutów z przyczynami.



Artur,

ale skąd wiesz że w spadochronowaniu ciśnienie w glajcie nie występuje zmierzyłeś to jakoś ? :-)

Mnie się wydaje że ciśnienie w glajcie ma wpływ na to czy skrzydło się będzie łatwiej podwijało czy trudniej. Rozmawiając z moim kolegą konstruktorem doszliśmy do wniosku że nie tylko ciśnienie zewnętrzne się liczy i kąty natarcia ale również wewnętrzne.

Aby to udowodnić należy dokonać dwóch pomiarów:

- Do środka skrzydła włożyć w różnych częściach skrzydła czujniki i mierzyć zmiany ciśnień wewnątrz skrzydła.
- Do górnej powierzchni skrzydła należy przymocować wysięgniki np. 2m na końcu których będą czujniki. Czujniki przed komorami paralotni.

Jak mi się kiedyś będzie chciało to może spróbuję dokonać takiego eksperymentu. W samolotach na pewno widzieliśmy takie tyczki przed dziobem. Tam są różne czujniki w tym czujniki ciśnień.

Podjąłem temat ze Zbyszkiem dlatego że on kategorycznie stwierdza że ciśnienie wewnętrzne nie ma znaczenia. Jak na razie i ja i mój kolega konstruktor tak definitywnie nie stwierdzamy. Trzeba to udowodnić. Zamiast pisać tutaj milion postów zapraszam do badania i opublikowania wyników :-)

Pozdrawiam,

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 kwietnia 2018, 08:37

prokopcio pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ciśnienie wewnętrzne nie może być przyczyną podwinięcia.....

a jego "brak" ?
niskie ciśnienie ( w tym również podciśnienie ) to nadal ciśnienie - i jest kluczowe dla deformacji paralotni jak klapy podwinięcia etc...,
Gdyby ono było wysokie to podwinięcia nie miały by miejsca ( mega szczelne i wytrzymałe skrzydło napompowane sprężarką przykładowo niema szans się podwinąć ). A tak ono jest tylko troszkę wyższe wewnątrz niż na zewnątrz przez co mamy kłopot z deforamcjami....


Ciśnienie wewnętrzne jest tylko częściowo odpowiedzialne za kształt skrzydła. I w zakresie kątów użytkowych jest ono cały czas dodatnie.
P.S. specjalnie rozpocząłem wątek na ten temat w dziale dla początkujących o technice żeby nie zaśmiecać tego wątku.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: fotolot » 30 kwietnia 2018, 01:50

calhal pisze:
fotolot pisze: Ten czynnik jest akurat oczywisty w powstawaniu podwinięć.

To jest jedyny czynnik. Nie mieszaj skutków z przyczynami.

Wszelkie fenomeny fizyczne towarzyszące klapie to zupełnie inna dyskusja. Żeby Ci jeszcze bardziej namieszać: w (wymuszonym) spadochronowaniu ciśnienie w glajcie praktycznie nie występuje. Wg tego co piszesz skrzydło powinno się poskładać, jednak tak się nie dzieje.

Jeszcze raz: nie mieszaj skutów z przyczynami.


Calhal na moje pytanie do Ciebie odnośnie zmian ciśnienia w różnych stanach kąta natarcia czy prędkości wypowiedział się potwierdzając je Zbyszek. Ja dyskutuję o zupełnie WYKLUCZONYM wpływie jak nazwałeś "fenomenu fizycznego towarzyszącego klapie" , a nie spadku ciśnienia jako jakimś czynniku głównym. Nie mylę skutków z przyczynami jak to błędnie odczytujesz i po swojemu mi przypisujesz ,wcale nie uważam i nie "napisałem" , że tylko z powodu już samych różnic i propagacji ciśnienia" skrzydła powinny się składać"......? Wydaje mi się jednak, że samo ciśnienie wewnętrzne ma NIEBAGATELNY wpływ na ogólną stabilność(odporność na odkształcenia) czaszy(, a szczególnie na utrzymywanie konstrukcyjnego kształtu jej dolnej powierzchni ). Zrozum że ostateczny SKUTEK(np. klapa) jest efektem końcowym. a na występujące WCZEŚNIEJ przyczyny może składać się wiele(nawet zespołów) występujących kolejno czynników fizycznych i ich następstw.

Być może Tobie "mieszają się" tu związki przyczynowo-skutkowe ponieważ chyba pomijasz zupełnie, że zazwyczaj są one ściśle uporządkowane wg. KOLEJNOŚCI występowania.

Jeszcze raz: uporządkuj je sobie, a przestaną Ci się mieszać (jako inne "fenomeny fizyczne") .

Pozdrawiam Wiesiek

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: prokopcio » 30 kwietnia 2018, 00:19

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ciśnienie wewnętrzne nie może być przyczyną podwinięcia.....

a jego "brak" ?
niskie ciśnienie ( w tym również podciśnienie ) to nadal ciśnienie - i jest kluczowe dla deformacji paralotni jak klapy podwinięcia etc...,
Gdyby ono było wysokie to podwinięcia nie miały by miejsca ( mega szczelne i wytrzymałe skrzydło napompowane sprężarką przykładowo niema szans się podwinąć ). A tak ono jest tylko troszkę wyższe wewnątrz niż na zewnątrz przez co mamy kłopot z deforamcjami....

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 kwietnia 2018, 21:30

fotolot pisze:Jaro napisał:
"Mój kolega z Gradienta twierdzi że ciśnienie wewnętrzne ma bardzo duży wpływ na czas regeneracji czaszy i jej bezpieczeństwo"
Zbyszek napisał:
Tu się zgadzamy w stu procentach. Ja też napisałem że ciśnienie wewnątrz skrzydła nie ma wpływu na wejście podwinięcia, ale na szybkość otwarcia.
....................................................................................................................................................................
Pilocie Zbyszku pozwolę sobie zauważyć bo to co napisałeś jest dla mnie trochę rażące. Ty faktycznie wykluczyłeś jakikolwiek "najmniejszy" wpływ zmiennego ciśnienia wewnętrznego jako jednego z czynników wpływających w ogóle na powstawanie podwinięć.

Przeczytaj jeszcze raz powyższy cytat do którego się odniosłeś bo widzę stu procentowe przekłamanie w Twojej wypowiedzi . Ten kolega konstruktor z Gradienta wcale tu " też tak jak Ty" teraz (i już wcześniej) nie : " napisał, że ciśnienie wewnątrz skrzydła NIE MA wpływu na wejście podwinięcia"("regeneracja czaszy i jej bezpieczeństwo" to przecież nie powstawanie podwinięć)

Pozdrawiam Wiesiek.
ps. wyodrębniłem ten mały szczegół bo szanuję zdania konstruktorów, tych z Gradienta też.


Wiesiek. Ciśnienie wewnętrzne nie może być przyczyną podwinięcia. Może mieć co najwyżej wpływ na to jak skrzydło się otwiera.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: calhal » 29 kwietnia 2018, 21:11

fotolot pisze: Ten czynnik jest akurat oczywisty w powstawaniu podwinięć.

To jest jedyny czynnik. Nie mieszaj skutków z przyczynami.

Wszelkie fenomeny fizyczne towarzyszące klapie to zupełnie inna dyskusja. Żeby Ci jeszcze bardziej namieszać: w (wymuszonym) spadochronowaniu ciśnienie w glajcie praktycznie nie występuje. Wg tego co piszesz skrzydło powinno się poskładać, jednak tak się nie dzieje.

Jeszcze raz: nie mieszaj skutów z przyczynami.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: fotolot » 29 kwietnia 2018, 21:03

calhal pisze:
fotolot pisze: Pilocie Zbyszku pozwolę sobie zauważyć bo to co napisałeś jest dla mnie trochę rażące. Ty faktycznie wykluczyłeś jakikolwiek "najmniejszy" wpływ zmiennego ciśnienia wewnętrznego jako jednego z czynników wpływających w ogóle na powstawanie podwinięć.

Czynnikiem powodującym powstawanie podwinięć jest drastyczne zmniejszenie kąta natarcia.


Ten czynnik jest akurat oczywisty w powstawaniu podwinięć. Dyskusja ta ostatnio dotyczyła Zbyszkowego wykluczenia wpływu ciśnienia wewnętrznego jako jednego z czynników mogących również sprzyjać powstawaniu podwinięć.

Pytanie o "drastyczne zmniejszenie kąta natarcia": -czy takie zmiany kąta mają wpływ na zmianę i propagację ciśnienia wewnętrznego?

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: calhal » 29 kwietnia 2018, 20:42

fotolot pisze: Pilocie Zbyszku pozwolę sobie zauważyć bo to co napisałeś jest dla mnie trochę rażące. Ty faktycznie wykluczyłeś jakikolwiek "najmniejszy" wpływ zmiennego ciśnienia wewnętrznego jako jednego z czynników wpływających w ogóle na powstawanie podwinięć.

Czynnikiem powodującym powstawanie podwinięć jest drastyczne zmniejszenie kąta natarcia.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: fotolot » 29 kwietnia 2018, 20:17

Jaro napisał:
"Mój kolega z Gradienta twierdzi że ciśnienie wewnętrzne ma bardzo duży wpływ na czas regeneracji czaszy i jej bezpieczeństwo"
Zbyszek napisał:
Tu się zgadzamy w stu procentach. Ja też napisałem że ciśnienie wewnątrz skrzydła nie ma wpływu na wejście podwinięcia, ale na szybkość otwarcia.
....................................................................................................................................................................
Pilocie Zbyszku pozwolę sobie zauważyć bo to co napisałeś jest dla mnie trochę rażące. Ty faktycznie wykluczyłeś jakikolwiek "najmniejszy" wpływ zmiennego ciśnienia wewnętrznego jako jednego z czynników wpływających w ogóle na powstawanie podwinięć.

Przeczytaj jeszcze raz powyższy cytat do którego się odniosłeś bo widzę stu procentowe przekłamanie w Twojej wypowiedzi . Ten kolega konstruktor z Gradienta wcale tu " też tak jak Ty" teraz (i już wcześniej) nie : " napisał, że ciśnienie wewnątrz skrzydła NIE MA wpływu na wejście podwinięcia"("regeneracja czaszy i jej bezpieczeństwo" to przecież nie powstawanie podwinięć)

Pozdrawiam Wiesiek.
ps. wyodrębniłem ten mały szczegół bo szanuję zdania konstruktorów, tych z Gradienta też.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 kwietnia 2018, 23:27

Jaro napisał:
"Mój kolega z Gradienta twierdzi że ciśnienie wewnętrzne ma bardzo duży wpływ na czas regeneracji czaszy i jej bezpieczeństwo"

Tu się zgadzamy w stu procentach. Ja też napisałem że ciśnienie wewnątrz skrzydła nie ma wpływu na wejście podwinięcia, ale na szybkość otwarcia. Co do kontrklapy to jest to zjawisko do analizy przez konstruktorów a dla pilotów nie ma ono wielkiego znaczenia. Dlatego tutaj chyba nie znajdziemy odpowiedniego zainteresowania i wsparcia dla takiej dyskusji.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: prokopcio » 28 kwietnia 2018, 23:16

Co najwyżej Bardzo dobre, rewelacyjne etc.... Ale nigdy doskonałe Jarku.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: JaroXS » 28 kwietnia 2018, 23:05

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
JaroXS pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jarek. Ja tylko w sprawie pewnego szczegółu, bo to zauważyłem już wcześniej w Twoich wypowiedziach (możemy to przedyskutować w osobnym wątku) Według mojej wiedzy propagacji ciśnienia wewnątrz skrzydła nie ma najmniejszego wpływu nas podwijanie się skrzydła. Może mieć pewne znaczenie dla szybkości otwierania się podwinięcia, ale tu też największe znaczenie mają ciśnienia na zewnątrz skrzydła.


Myslisz ze wielkosc otworow i ich rozmieszczenie w zebrach nie ma znaczenia na wystepujace cisnienie i nie ma wplywu na deformacje i tego czy stabile sa miekkie lub twarde?

No i co z kontrklapa ktora czasami wystepuje? Sadzisz ze dynamiczne otwarcie prawej np. Polowki nie może zassac czasteczek powietrza i zmienic cisnienia po drugiej stronie co spowoduje chwilowe rolowanie sie stabila?

Pozdrawiam,


To dyskusja nie na ten wątek. , ale odpowiem, że ciśnienie wewnętrzne nie ma żadnego wpływu na chęć podwijania się stabili, a kontrklapa to zjawisko związane bardziej z ugięciem płata niż z ciśnieniem wewnętrznym i propagacją ciśnienia.



Hej Zbyszek,

pozwoliłem sobie zadzwonić do mojego kolegi konstruktora.
Mój kolega z Gradienta twierdzi że ciśnienie wewnętrzne ma bardzo duży wpływ na czas regeneracji czaszy i jej bezpieczeństwo. Podjęliśmy dłuższa dyskusję i wyszło nam z tego że:

- wielkość otworów w żebrach ma duże znaczenie związane z utrzymywaniem ciśnienia
- im mniejsza odległość od żeber tym większa stabilność czaszy (zależne również od wielkości otworów w żebrach i wyważenia całego układu)
- w dzisiejszych konstrukcjach stabile nie posiadają komór, a w związku z tym, jednym z faktorów do otrzymania twardych stabili jest umiejętne pracowanie również z ciśnieniem wewnętrznym.
- kontr klapa może być wynikiem gwałtownej zmiany ciśnienia wewnętrznego. Cząsteczki powietrza są zasysane z przeciwległej strony skrzydła podczas dynamicznego otwarcia przeciwległej zaklapionej strony skrzydła.

W ocenie mojego kolegi umiejętna praca z ciśnieniem wew. w różnych stanach lotu pozwoli stworzyć skrzydło doskonałe.

Pozdrawiam,

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: fotolot » 27 kwietnia 2018, 00:05

[quote="Zbyszek Gotkiewicz"]Jarek. Ja tylko w sprawie pewnego szczegółu, bo to zauważyłem już wcześniej w Twoich wypowiedziach (możemy to przedyskutować w osobnym wątku) Według mojej wiedzy propagacji ciśnienia wewnątrz skrzydła nie ma najmniejszego wpływu nas podwijanie się skrzydła...."
................................................................................................................................................
Widzę że "ciśnienie" na forach zaczyna skakać.... ;) Nie zbyt lubię samo teoretyzowanie, a już szczególnie w przemądrzałych wydaniach(bez "najmniejszego" ale) gdyż z natury jestem praktykiem , zwolennikiem analiz i wymiany informacji faktycznych zbadanych np. pomiarów z użyciem aparatury rejestrującej ciśnienia czy dodatkowo wizualizujących przepływy powietrza w różnych stanach lotu skrzydła- dla paralotni wiele konfiguracji(z aparaturą) dałoby się zasymulować nawet tylko naziemnie, a potem sobie te dane dalej analizować na kompie i na ich podstawie szukać wniosków. Ostrożne analizy intuicyjne też są warte uwagi szczególnie jeśli połączone z talentem praktycznym .

Oczywiście to bardzo kosztowne jak dla amatorów ale być może ambitni producenci skrzydeł takie badania za pomocą aparatury i odpowiednich programów przeprowadzają ? (- znając życie to kilku ma talent i intuicję, a większość pewnie "analizuje" ale tylko szczegóły konstrukcyjne u konkurencji...)

Zbyszek. Ja tylko w sprawie pewnego szczegółu gdyż ostatnio podkreślałeś mi "rzetelność sprawdzonych informacji" na tym forum. Główne pytanie w tym wątku : Jakim więc praktycznym sposobem wszedłeś w posiadanie Twojej wiedzy o tym, że "propagacja ciśnienia nie może mieć NAJMNIEJSZEGO wpływu na podwijanie się skrzydła" ? Ja dotąd myślałem, że może być jednym z czynników mających wpływ na taką wrażliwość, szczególnie też że skrajne komory w większości nie mają przecież czołowych wlotów wiec ma na nie wpływ propagacja ciśnienia tylko z komór sąsiednich, a to ciśnienie może być też zależne od kąta natarcia i prędkości postępowej względem powietrza(czyli też wpływ turbulencji)- no ale tu przyznaję że tylko lużno "teoretyzuje" ,a wg. Twojej wiedzy, czynniki Jaro czy teraz moje,(może i Dudka?) "pewnikiem" są błędne?.

Pozdrawiam Wiesiek.
ps. latam na "podwijających się i powolnych paralotniach sporadycznie ale dzięki takim nowym "petardom" zaczynają mnie one na powróć interesować technicznie... :)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Cybiak » 26 kwietnia 2018, 23:30

uriuk pisze:Praktycznie nie spotyka sie glajtow, ktore maja ten sam kat natarcia na calej dlugosci. Najczesciej zmiana kata (czyli zwichrzenie plata) oddziela stabilo od centroplata. Jesli stabile maja duzy kat natarcia to beda rozciagac glajta i przy okazji usztywniac, a co za tym idzie takie skrzydlo nie bedzie czesto klapic. Problem jednak pojawi sie podczas deformacji poniewaz w takim glajcie zaklapi stabil razem z centroplatem.
Odwrotna sytuacja jest wtedy gdy centroplat ma duzy kat natarcia, a stabil mniejszy. Wtedy takie skrzydlo wrzuca co chwile "kierunkowskazy", ale najczesciej sa one na 1/3 lub 1/4 skrzydla. Zwichrzenie plata ma tez duze znaczenie przy zachowaniu skrzydla w spirali.


Mi migają często stabile ok 1/4 i mam dziwne wrażenie, że to po ostatnim przeglądzie (Nova Trim Tuning), ponieważ zwróciło to moją uwagę a wylatałem na tym skrzydle ponad 100 godzin. Jednak głowy nie dam czy na pewno.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: uriuk » 26 kwietnia 2018, 22:35

Praktycznie nie spotyka sie glajtow, ktore maja ten sam kat natarcia na calej dlugosci. Najczesciej zmiana kata (czyli zwichrzenie plata) oddziela stabilo od centroplata. Jesli stabile maja duzy kat natarcia to beda rozciagac glajta i przy okazji usztywniac, a co za tym idzie takie skrzydlo nie bedzie czesto klapic. Problem jednak pojawi sie podczas deformacji poniewaz w takim glajcie zaklapi stabil razem z centroplatem.
Odwrotna sytuacja jest wtedy gdy centroplat ma duzy kat natarcia, a stabil mniejszy. Wtedy takie skrzydlo wrzuca co chwile "kierunkowskazy", ale najczesciej sa one na 1/3 lub 1/4 skrzydla. Zwichrzenie plata ma tez duze znaczenie przy zachowaniu skrzydla w spirali.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 kwietnia 2018, 22:04

JaroXS pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jarek. Ja tylko w sprawie pewnego szczegółu, bo to zauważyłem już wcześniej w Twoich wypowiedziach (możemy to przedyskutować w osobnym wątku) Według mojej wiedzy propagacji ciśnienia wewnątrz skrzydła nie ma najmniejszego wpływu nas podwijanie się skrzydła. Może mieć pewne znaczenie dla szybkości otwierania się podwinięcia, ale tu też największe znaczenie mają ciśnienia na zewnątrz skrzydła.


Myslisz ze wielkosc otworow i ich rozmieszczenie w zebrach nie ma znaczenia na wystepujace cisnienie i nie ma wplywu na deformacje i tego czy stabile sa miekkie lub twarde?

No i co z kontrklapa ktora czasami wystepuje? Sadzisz ze dynamiczne otwarcie prawej np. Polowki nie może zassac czasteczek powietrza i zmienic cisnienia po drugiej stronie co spowoduje chwilowe rolowanie sie stabila?

Pozdrawiam,


To dyskusja nie na ten wątek. , ale odpowiem, że ciśnienie wewnętrzne nie ma żadnego wpływu na chęć podwijania się stabili, a kontrklapa to zjawisko związane bardziej z ugięciem płata niż z ciśnieniem wewnętrznym i propagacją ciśnienia.

Na górę