Podsumowanie zdarzeń 2018

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4370
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 618
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 października 2018, 17:24

Od góry zestaw zgłoszonych zdarzeń, niżej tabelka porównawcza i na końcu omówienie.

PG zbyt mała separacja w locie na klifie. Bez konsekwencji
PG Żar przeciągnięcie Cayenne 5 EN C. Wydłużenie 6,41 zapas.
PG Żar drzewowanie.
PG Grzmiąca, brak zapasu przewianie na zawietrzną. Kręgosłup
PG Grzmiąca, drzewowanie
PG Żar silny wiatr 14.04.2018 Rano dosyć mocny wiatr SW, później W-WNW. Bez konsekwencji
-Pilot w drzewach przy "półce" - jeden z pierwszych startujących. Drzewowanie
-Pilot startujący na W przy silnym SSW nie może przebić się w kierunku lotniska, ląduje awaryjnie na terenie elektrowni.
-Pilot latający na W dostaje szybkiego fronta, paka wypada sama. Zapas
-Pilot startujący na W stawia krzywo glajta, powoli biegnie, wpada w lekkie duszenie, zahacza o górne gałęzie pierwszego drzewa, spada do ziemi.
-Pilot startujący na W przy wietrze NW ląduje w krzakach pod startowiskiem.
-Kolejny pilot startujący na W przy wietrze NW ląduje w krzakach pod startowiskiem.
PG Żar 15.04.2018, Lądowanie na drutach, mocne południe niedolot do lądowiska i wpadnięcie w druty.
PG Świnna 19.04.2018 silny wiatr (12 m/s) poskładanie na niskiej wysokości 20 metrów przy lądowaniu, złamany kregosłup.
Tandem PG Żar 28.04.2018 Złe warunki pogodowe. Złamanie nogi pasażera.
PG Żar 5.05.2018, silny północny zachód, Skrzydło B, podwinięcie połówki przy starcie, potłuczenia
PG Opole 12.05.2018 Złożenie na około 250 metrach podczas przelotu, zapas
PG Skrzetla 13.05.2018, silny wiatr gradientowy z kier. E, pilot w rotorze dostaje klape, wpada w las i spada do ziemi, kręgosłup.
PG Skrzetla 13.05.2018, silny wiatr gradientowy z kier. E, przy starcie.Drzewa
PG Skrzetla 13.05.2018, silny wiatr gradientowy z kier. E, przy starcie drugie zdarzenie. Drzewa
TandemPG Skrzyczne 4.05.2018 wschodnie startowisko lądowanie z pasażerem na drzewach.
PG Rimetea około 12 maja lądowanie na drzewach.
PG Grzmiąca 27.05.2018 przeciągnięcie glajta Quinn w krążeniu, upadek na ziemię, bez obrażeń.
PG Skrzyczne 28.05.2018, Skrzydlo Skywalk Cayenne. Wyskokosc ok 60 m. Klapa, krawat i rotacja do ziemi. Pilot zginal.
PPG Tuszyn 31.05.2018 burzliwa pogoda. Skrzydło klasyczne linki nawinięte na śmigło, śmigło całe. Pilot zginął
PPG Borsk 1.06.2018 niskie manewry przy lądowaniu, początkujący pilot, lądowanie z wiatrem, złamany kręgosłup.
PPG Jachranka 2.06.2018 lądowanie przygodne, druty, poparzenia
PPGG Świnoujście 7.06.2018 wlot w strefę zakazaną terminala gazowego.
PG Pińczów 10.06.2018 start holowany, przydepnięcie linki przez pilota przy starcie i zahaczenie o kierownika startu. Urwanie linki.
PG Borsk 10.06.2018 lądowanie przygodne, złamanie ręki w łokciu.
PPGG 15.06.2018 wywrotka przy starcie po zjechaniu z równego pasa. Siniaki i uszkodzony sprzęt.
PPG 16.06.2018 złe odpalanie napędu, prawdopodobnie bez manetki w ręku, pocięte ramię.
PPG 16.06.2018 przerwany start, połamane śmigło.
Tandem PPGG Myszków 16.06.2018 zaczepienie po starcie o druty. Przy okazji uszkodzone auto.
PPG Olsztyn 17.06.2018 lądowanie na drzewach
PPG Kraśnik 10.07.2018 pilot wykonywał niski lot nad wodą, zaczepił nogą o powierzchnię jeziora, utonięcie.
PG Alpy Zaczepienie linkami przy starcie o drzewo - potłuczenia.
PPGG Witaszyce 15.07.2018 zerwanie trzech linek A w czasie spirali Paramania Fusion, stare skrzydło kilkaset h, trudne warunki, obrażenia.
PG Stary Kraszew 21.07.2018 hol, upadek pilota z 10 metrów, obrażenia
PG Alpy 1.08.2018 zaczepienie o drzewo podczas lądowania, złamana ręka
Tandem PG Żar 3.08.2018 użycie zapasu
Tandem PPGG Bartoszyce 3.08.2018 spirala, rozgięcie lub pęknięcie karabinka, zapas, druty, śmierć pasażera.
PG Karpaty 12.08.2018 lądowanie przygodne, zaczepienie o drzewa, bez obrażeń.
PG Karpaty 12.08.2018 utrata separacji podczas krążenia obok siebie. Przeciągnięcie skrzydła, bez konsekwencji.
PG Złotów 18.08.2018 hol za samochodem, zerwanie liny, połamane nogi.
Tandem PG Żar 19.08.2018 Wschodni wiatr. Otwarte złamanie nogi u pasażera.
PPG Urwanie linki sterówkowej wcześniej nadtopionej podczas kontaktu z tłumikiem. Bez konsekwencji.
Tandem PPGG Owczary 16.09.2018 Skrzydło klasyczne dwa tygodnie po zakupie. Wcześniej dwa lata samostatek. Pasażer ranny. Pilot zginął.
PG Wólka Wytycka 21.09.2018 Trudne warunki. Pilot bez kursu doznał urazów podczas stawiania skrzydła.
PPG wlot w podejście lotniska w Powidzu, stworzenie sytuacji kolizyjnej na podejściu.
PPG złamanie wypory w napędzie podczas spirali.
PPG Nieporęt 13.10.2018 zahaczenie o ziemię podczas niskich manewrów. Śmierć pilota.
PG Mieroszów 13.10.2018 Start w rotorze, potłuczenia.
PG Start z niezapiętą uprzężą. Złamany kręgosłup, noga.
PG klif Nowe Marzy. Podczas pomagania przy starcie pomocnik odczepił uchwyt zapasu, bez konsekwencji.
PG klif Nowe Marzy 11 listopada. Lądowanie na drzewach, zniszczone skrzydło i rozbity kask. Bez obrażeń.
PG wyciągarka. Pilot na niskim holu odchodzi w bok od linii holowania a chcąc powrócić na właściwy kurs przeciąga skrzydło. Złamany kregosłup.
PPG zbyt wczesne wyłączenie silnika przed lądowaniem i niedolot z lądowaniem w krzakach. Bez obrażeń.
PPG spadnięcie fajki w czasie lotu nad mgłą. Lądowanie na ślepo. Bez obrażeń.
PPG przerwanie pracy silnika z powodu błędnego montażu awaryjnego systemu ściągania fajki ze świecy. Obluzowany przewód sam wypadł.
PPG Oleśnica. Spirala do ziemi. Śmierć pilota.
TandemPPGG przerwanie pracy silnika przy podejściu do lądowania, kapotaż, złamana noga i kręgosłup u pilota, złamany kręgosłup u pasażera. Silnik ROTAX.

z1_tabelka.jpg
z1_tabelka.jpg (368.94 KiB) Przejrzano 775 razy

z2.jpg
z2.jpg (159.92 KiB) Przejrzano 766 razy

z3.jpg
z3.jpg (168.78 KiB) Przejrzano 766 razy


Pogrzebałem w starych materiałach, żeby zobaczyć jak wyglądała wypadkowość jakieś dziesięć lat temu. Jak widać, ilość wypadków śmiertelnych wzrosła ponad dwa razy. Przypuszczam, że wynika to z faktu, iż w ciągu ostatnich dziesięciu lat ilość paralotniarzy się podwoiła, głównie za sprawą pilotów PPG. Szacuję, że obecnie jest około 2 tysięcy pilotów PG i tyle samo pilotów PPG. Posługując się inną statystyką, która przypisuje 1 wypadek śmiertelny na 560 lotniarzy, to zakładając średnio 6 wypadków śmiertelnych rocznie można założyć trzy i pół tysiąca pilotów w Polsce.

Rodzaje urazów też od lat są niezmienne. Nogi, ręce, kręgosłupy. Przyczyny doprowadzające do wypadków są bardzo różne, ale efekty zawsze skupiają się na zaledwie kilku rodzajach urazów. Przy tym trzeba też zwrócić uwagę, że niewiele dzieli wypadek, w którym pilot doznał potłuczeń od wypadku w którym miał obrażenia śmiertelne.

Przegląd doniesień o zdarzeniach pokazuje pierwszą prawidłowość, jaką jest większa ilość zdarzeń PG na początku sezonu, a zdarzenia pilotów silnikowych przyrastają dopiero gdzieś od połowy sezonu. Sprawa wysypu wypadków PG wraz z pierwszymi długimi weekendami na wiosnę jest oczywista. Po półrocznej przerwie piloci startują w najbardziej wymagających warunkach, gdy termika jest najtrudniejsza. Do tego jeszcze dochodzi latanie na siłę w trudnych warunkach, latanie na skrzydłach zbyt wymagających w stosunku do posiadanych umiejętności i brak podtrzymywania nawyków w czasie zimy. Często też do tego wszystkiego dochodzi zmiana skrzydła i uprzęży na inny model z innymi charakterystykami lotnymi. Widać, że w połowie sezonu wypadki są już bardziej domeną sportu wyczynowego oraz latania na siłę przy złych warunkach atmosferycznych. Za to piloci napędowi tak jakby ostrożniej zaczynali sezon i dopiero w trakcie nabierają odwagi na bardziej odważne latanie. Przyczyną może tu być nuda latania napędowego. Wiem, że to określenie może wywołać protesty, ale świadczą o tym wypadki pilotów, którzy w czasie zaplanowanego lotu postanawiają go urozmaicić o niski przelot nad wodą czy terenem dla podniesienia stopnia satysfakcji z lotu. Jest to także spowodowane brakiem planowania lotu i trzymania się tego planu. Gdy robimy plan lotu, to na spokojnie możemy skalkulować ryzyko i odpowiednio się zabezpieczyć. Planując zejście nisko nad ziemię wybieramy teren znany i bezpieczny. Planując zrobienie spirali przygotowujemy się do tego odpowiednio. Jeśli robimy coś spontanicznie, to bardzo często rozwój wypadków nas zaskakuje. Oczywiście latanie w swojej idei powinno być spontaniczne tam gdzie możemy sobie na to pozwolić, ale sam lot powinien być obwarowany planem i procedurami. Nic lepszego do tej pory nie wymyślono.

Dwa wypadki śmiertelne w lataniu napędowym pojawiły się jako nowe zjawisko. Są to wypadki na skrzydłach klasycznych gdzie piloci napędowi w warunkach turbulentnych nie byli w stanie opanować skrzydeł. W jednym wypadku mogło nawet dojść do nawinięcia linek na śmigło. Rodzi to wiele pytań dotyczących latania na skrzydłach klasycznych przez pilotów nie umiejących latać aktywnie, pytań dotyczących konstrukcji napędów, pytań o cel latania w trudnych warunkach.

Kategorią wypadków, na które pilot pozornie nie ma dużego wpływu to uszkodzenia sprzętu w powietrzu. Rozerwany karabinek, przetopiona linka, spadnięcie fajki, urwanie linek w spirali, złamana wypora - to wszystko zdarzenia, które powinny być sygnałem, że sprzęt jest źle konstruowany i użytkowany. Każde z takich zdarzeń musi skutkować analizą przez pilotów w jakim stopniu te zagrożenia dotyczą także ich i co muszą zrobić, żeby się zabezpieczyć przez takim samym zdarzeniem. Zauważam zupełny brak refleksji po takich wypadkach. Świadczą o tym chociażby piloci nadal startujący bez zapasu i robiący spirale upadkowe kończące się pod ziemią.

W zeszłym roku zauważyłem rosnącą ilość zdarzeń w lotach pasażerskich i wprowadziłem taką kategorię wypadków. Jak widać przeczucie mnie nie myliło. Analiza tych zdarzeń wskazuje bardziej na chęć wykonywania lotów w niesprzyjających warunkach niż na inne przyczyny, co oczywiście wiąże się z brakiem jasnych procedur wykonywania takich lotów. Trudno stworzyć takie procedury, gdyż powinny uwzględniać specyfikę miejsca w którym wykonywane są loty oraz zadania ekipy naziemnej, ale stworzenie takich instrukcji wykonywania lotów są według mnie konieczne. Takie przynajmniej wnioski wypływają z dotychczasowych zdarzeń.

Na zakończenie problem, który zapewne będzie coraz powszechniejszy, czyli problemy z separacją w zatłoczonych miejscach i wlatywanie do przestrzeni powietrznej gdzie nie wolno nam latać. Jedynie sygnalizuję problem, bo teoretycznie wszystko wiadomo jak zachować separację w przestrzeni od innych użytkowników oraz od stref dla nas niedostępnych, jednak problem wciąż powraca a nawet powiększa się.

Dziękuję Kasi Huzarskiej za opracowanie graficzne wyników.

Wesołych Świąt
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1299
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 125
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Podsumowanie 2018

Postautor: prokopcio » 24 października 2018, 18:25

Wiem, że to dużo pracy ale fajnie gdyby były to linki / dało się wklikiwać głębiej w opisy ;)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4370
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 618
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 października 2018, 18:30

prokopcio pisze:Wiem, że to dużo pracy ale fajnie gdyby były to linki / dało się wklikiwać głębiej w opisy ;)

Wszystko jest w opisach zdarzeń w odpowiednim wątku. Jeszcze czekam na raporty z PKBWL. Nie oszukujmy sie. Nikt nie będzie tego czytał. Dla mnie jest to tylko materiał z którego chcę wyciągnąć cyferki wskazujące na jakieś tendencje rosnące w wypadkach i to być może będzie wniosek, z którym ktoś będzie się chciał zapoznać. Jak na razie to nie ma nawet innego źródła z którego można by się dowiedzieć czegoś o ilości i okolicznościach wypadków śmiertelnych. Nikt nic nie wie, ale zauważyłem że chętnie na ten temat dyskutują :) Na przykład zdarzeń tandemowych w zeszłym roku było 4, a w tym już 7. Takie tendencje mnie interesują.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1299
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 125
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Podsumowanie 2018

Postautor: prokopcio » 24 października 2018, 18:59

Zbyszek Gotkiewicz pisze:...Nie oszukujmy sie. Nikt nie będzie tego czytał....

Nieprawda - zobacz na popularność tematu wypadków i zdarzeń !
Zbyszek Gotkiewicz pisze:...zdarzeń tandemowych w zeszłym roku było 4, a w tym już 7. Takie tendencje mnie interesują.

Tak, to bardzo niepokojące, zwłaszcza, że jeszcze roku kawałek zostało. Trzeba też przeanalizować lto głębiej bo rok był wyjątkowo pogodny więc może i lotów było dwa razy więcej ? Ja w tym roku mimo że mało to polatałem ze trzy razy więcej niż w poprzednim ;) tyle że zdarzeń miałem chyba podobną ilość :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4370
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 618
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 grudnia 2018, 18:54

Dokończyłem robienie podsumowania. Znajduje się ono w poprawionym pierwszym poście tego wątku. Zachęcam do zapoznania się z artykułem w taki sposób, ponieważ poprawki nie są widoczne automatycznie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 76
Rejestracja: 14 marca 2016, 09:45
Reputation: 15
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Krzysiek » 17 grudnia 2018, 23:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dokończyłem robienie podsumowania. Znajduje się ono w poprawionym pierwszym poście tego wątku. Zachęcam do zapoznania się z artykułem w taki sposób, ponieważ poprawki nie są widoczne automatycznie.

Może damy to do Leksykonu?
Krzysiek Gajewski

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4370
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 618
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 grudnia 2018, 00:07

Krzysiek pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dokończyłem robienie podsumowania. Znajduje się ono w poprawionym pierwszym poście tego wątku. Zachęcam do zapoznania się z artykułem w taki sposób, ponieważ poprawki nie są widoczne automatycznie.

Może damy to do Leksykonu?


Można. Hasło bezpieczeństwo, albo bezpieczeństwo 2018. Trzeba to zbierać bo trudno wyciągnąć takie informacje nawet jeśli kiedyś były zrobione. Na przykład Agata Kaczyńska robiła swoje podsumowania i teraz nie wiadomo gdzie to jest.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
huzar
Posty: 103
Rejestracja: 08 stycznia 2016, 21:47
Reputation: 28
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: huzar » 18 grudnia 2018, 00:39

to teraz można otworzyć długą dyskusję nad przyczynami różnic, rozbieżności i tego czym powodowane są wyższe wartości w roku 2018... :)
czy to więcej wypadków, czy też więcej zgłoszeń czy coś jeszcze innego?
Jak ci się zdarzy zgłupieć w czasie lotu - leć do nieba. O niebo się jeszcze nikt nie rozbił.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4370
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 618
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 grudnia 2018, 08:33

Jeśli chodzi o wypadki śmiertelne to ilość zgłoszeń nie ma tu prawie żadnego znaczenia, gdyż te wypadki zawsze były mocno nagłaśniane i trudno je ukryć. Widać to dobrze przy porównaniu wypadków sprzed dziesięciu lat. Wtedy w zbieranie informacji o zdarzeniach wracałem dużo więcej pracy i informacji o drobniejszych urazach było więcej. Jeśli ilość wypadków śmiertelnych wzrosła ponad dwukrotnie to ilość innych zdarzeń też powinna podobnie wzrosnąć czego nie widać. Czyli ilości drobniejszych zdarzeń można powiększyć przynajmniej dwukrotnie, a takie lądowania na drzewach nawet pięćdziesięciokrotnie.
Zbyszek Gotkiewicz

szymon.strus
Posty: 149
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:22
Reputation: 21
Lokalizacja: Nowa Huta
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: szymon.strus » 18 grudnia 2018, 16:20

drzewowania (te podczas startu) spowszednialy na tyle ze traktowane sa jak klapa. a co do ilosci zdarzen mozna by to skorelowac np. z iloscia lotow zgloszonych na platformach przelotowych w danym sezonie.
pzdr,
/Szymon

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4370
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 618
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 grudnia 2018, 19:00

Fajne podsumowanie zrobił kiedyś Kuba Sto, korzystając z platform przelotowych.Rzeczywiście ktoś mógłby dołożyć do statystyk takie opracowanie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1299
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 125
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: prokopcio » 18 grudnia 2018, 19:18

Zbyszku, jakie było Twoje pierwsze certyfikowane skrzydło? W miarę rozwoju paralotniarstwa skrzydła stały się sporo bezpieczniejsze ale przez coraz większe wymogi latających czy to przelotowo, akrobacyjne czy też w zawodach skrzydła wyczynowe stały się bardziej wymagające ( trudne ), teraz nawet zwykły początkujący pilot nie kupuje bezpiecznego skrzydła bo to ujumuje "prestiżu" Ciekawe czy gdyby wszyscy latali tylko rekreacyjnie na współczesnych skrzydłach A to czy liczba zdarzeń była by podobna.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4370
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 618
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 grudnia 2018, 19:24

prokopcio pisze:Zbyszku, jakie było Twoje pierwsze certyfikowane skrzydło? W miarę rozwoju paralotniarstwa skrzydła stały się sporo bezpieczniejsze ale przez coraz większe wymogi latających czy to przelotowo, akrobacyjne czy też w zawodach skrzydła wyczynowe stały się bardziej wymagające ( trudne ), teraz nawet zwykły początkujący pilot nie kupuje bezpiecznego skrzydła bo to ujumuje "prestiżu" Ciekawe czy gdyby wszyscy latali tylko rekreacyjnie na współczesnych skrzydłach A to czy liczba zdarzeń była by podobna.


Nigdy nie miałem certyfikowanego skrzydła a zaczynałem od wyczynówki. Te wszystkie skrzydła zawsze były bezpieczne, a największym zagrożeniem były moje decyzje dotyczące lotu. Teraz z reguły wiem gdzie będę miał problemy i na czym będą one polegały, następnie lecę tam i najczęściej jest dokładnie tak jak przewidziałem :) Zaskakujące problemy zdarzają się naprawdę rzadko.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4370
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 618
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 grudnia 2018, 19:26

A, pomyliłem się. LUX miał certyfikat Afnor Performance. Na nim wylatałem ponad 400 godzin, ale to było prawie dwadzieścia lat temu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1963
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 267
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: uriuk » 18 grudnia 2018, 19:43

Ja zaczynalem od certyfikowanego. W certyfikacie bylo napisane: "moze wymagac wysoce odkrywczych umiejetnosci przy wyprowadzaniu z nienormalnych stanow lotu".

Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 76
Rejestracja: 14 marca 2016, 09:45
Reputation: 15
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2018

Postautor: Krzysiek » 19 grudnia 2018, 00:55

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Można. Hasło bezpieczeństwo, albo bezpieczeństwo 2018. Trzeba to zbierać bo trudno wyciągnąć takie informacje nawet jeśli kiedyś były zrobione. Na przykład Agata Kaczyńska robiła swoje podsumowania i teraz nie wiadomo gdzie to jest.


Wrzuciłem: http://www.emet.hekko24.pl/lpp/index.ph ... C5%84_2018

Pozdrawiam
Krzysiek Gajewski


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości