Zdarzenia 2017

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 898
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 66
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: prokopcio » 31 sierpnia 2017, 21:37

Warto też wspomnieć że podczas ćwiczeń na ziemi skrzydło jest niedociążone i wszystkie prędkości są przesunięte(sporo mniejsze) więc prędkość przeciągnięcia również - po dociążeniu okazuje się że punkt przeciągnięcia jest przy znacznie większej prędkości i nie trzeba pod samą dupę zaciągać sterówek żeby przeciągnąć.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3339
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

PPG. Wodowanie po klapie przy wyjściu ze spirali.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 września 2017, 12:38

Z pl.rec.paralotnie opis zamieszczony przez użytkownika Paweł:

Dostałem pozwolenie więc mogę opisać wypadek 
Pamiętacie może informacje na grupie 2tyg temu? 
Motolotnia w Wiśle 
https://groups.google.com/forum/m/#!sea ... rJtXZHlBEY 
To nie była Motolotnia... 
A więc do rzeczy 
Zestaw 
Pilot ok 90kg instruktor spadochronowy skaczący na małych czaszach (120) 
Nirvana rodeo 
Snake xx 18 
Pilot latający od kilku lat, wcześniej na nwrc 
Start ok 9 z Wilanowa warunki super delikatny wiaterek 
Start bezproblemowy 
Kierunek na wisłe tam trochę wysokości lekka spirala  2 max 3  zwitki ostre wyjście na spedzie z pa na 9 i podtrzymaniem kierunku stabilem w momencie już wyjścia i lotu po prostej prawa ok 1/3 1/4 klapa NIE spowodowana centropłatem 
Rotacja w lewo nie do opanowania sterówką po stronie zaklapionej, być może utrata przytomności od przeciążenia, dalej już ocknięcie się  już pod wodą z splątanymi linkami na nodze... 
Na szczęście pilot nie spanikował i jakoś uwolnił dzięki ściągnięciu butów pod wodą się z tej patowej sytuacji, pomimo ciągnięcia go przez prąd pod wodę... 
Konsekwencje 
Kompresyjne złamanie kręgu l5 (już po operacji że śrubami w kręgosłupie. ..) 
Sprzęt na dnie wisły półroczna nirvana rodeo 
 sxx z lipca 
 świeży iPhone 
Go pro 
I kask navcoma z komunikacją 
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
MariusG
Posty: 8
Rejestracja: 03 września 2017, 14:45
Reputation: 4
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: MariusG » 10 września 2017, 19:22

Pokaz Iskier zakłócony przez paralotniarzy, bardzo świeże info - nie wiadomo co tak naprawdę się tam działo ale podrzucam bo znalazłem:
http://aviation24.pl/index.php/componen ... -nad-wisla

RyszardF
Posty: 11
Rejestracja: 28 sierpnia 2017, 16:13
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: RyszardF » 13 września 2017, 04:50


Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1603
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 203
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: uriuk » 13 września 2017, 10:53

T jest link do fotki Szydlo, popraw kolego pls

JakubM
Posty: 446
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 48
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: JakubM » 13 września 2017, 11:21

uriuk pisze:T jest link do fotki Szydlo, popraw kolego pls

U mnie, na komórce, po oglądnięciu kilkuminutowej reklamy pojwił się właściwy materiał.

Awatar użytkownika
Piotrek Pokorny
Posty: 105
Rejestracja: 06 września 2016, 11:48
Reputation: 24
Lokalizacja: Lublin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Piotrek Pokorny » 13 września 2017, 11:42


JakubM
Posty: 446
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 48
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: JakubM » 13 września 2017, 16:42

Za http://601100300.pl/news/gopr-podsumowuje-lato-2017/

W Beskidach [...] w wakacje od 24 czerwca mieliśmy [...] 6 wypadków paralotniarzy [...].


Ciekawe ile z tych zdarzeń udało się odnotować w tym wątku?

O część zdarzeń można poczytać u GOPRowców: http://601100300.pl/?typ=wszystko&s=paralotn

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3339
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 września 2017, 17:10

Jeśli chodzi o liczbę wypadków to śmiertelnych ujawniamy 100% , ciężkich najwyżej 50% a lekkich poniżej 10%.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 446
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 48
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: JakubM » 07 października 2017, 06:55

Bassano, 6 października, wiatr ok 25 km/h z południowego wschodu, pilot z 40h nalotem, skrzydło Dudek Optic.

Pilot na podejściu do ładowania wykręca noszenie. Przy trzecim okrążeniu, wg relacji świadków (pilot nie bardzo wie co się stało), pilot łapie negatywkę. 1-2 sekundy pózniej pilot widzi prosto przed sobą kemping, a na horyzoncie skrzydło z małym krawatem i komorami w kierunku ziemi - cały układ znacząco przyspiesza ku ziemi w lekkiej rotacji bez zauważalnej tendencji wyrównywania lotu.
Pilot próbuje przypomnieć sobie co Jarek mówił o wychodzeniu ze spirali, ale sam fakt podjęcia próby grzebania w pamięci w ułamku sekundy powoduje podjęcie decyzji o rzuceniu pierwszej w życiu paki.
Zapas rzucony jest jednym ruchem ręki (bez zamachu), ale w takiej konfiguracji błyskawicznie się wypełnia. Skrzydło nadal pozostaje w wolnej rotacji, choć komory ułożone są juz prostopadle do horyzontu. Pilot próbuje zebrać skrzydło za taśmy, ale bez powodzenia. Na nawijanie sterówek na ręce zabrakło juz czasu.
Pilot szczęśliwie ładuje na drzewach, z których następnie od razu spada na ziemie. Na miejscu od razu pojawiają się ludzie z kempingu, którzy pomagają ogarnąć bałagan - za co wszystkim serdecznie dziękuję.
Pilot cały, bez strat i potłuczeń. Skrzydło ma jedna urwaną linkę (do wieczora, dzięki pomocy innych pilotów wszystko ogarnięte i gotowe do lotu w kolejnym dniu).

Jestem przekonany, ze bardziej doświadczony pilot wyszedłby z tej atrakcji. Mi zabrakło odruchów: przyhamowania skrzydła gdy wyszło z negatywki (ja nawet nie wiedziałem co się dzieje, gdzie jest skrzydło itd), wiedzy i odruchu jak wyjść ze spirali z krawatem.

Tu chętnie posłucham rad mądrzejszych jak powinno wyglądać wyjście z takiego układu.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3339
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 października 2017, 09:12

Jeśli rzuciłeś zapas na takiej wysokości to była najlepsza decyzja jaką mogłeś podjąć. Co do wyprowadzania z przeciągnięcia to sprawa nie jest prosta. Dużo prościej wyeliminować błąd pilotażu polegający na doprowadzenia do przeciągnięcia w czasie krążenia. Przeciągnięcie prawie zawsze jest spowodowane błędem pilota. W przypadku gdy nie jest to błąd pilota to winne jest skrzydło w złym stanie technicznym. W tym przypadku nie podejrzewam tego.
Acha, jeśli zobaczyłeś skrzydło przed sobą to pewnie było już po przeciągnięciu, jednak przy małym krawacie było niebezpieczeństwo że skrzydło wejdzie w spiralę.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 446
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 48
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: JakubM » 07 października 2017, 09:35

W momencie w którym wiedziałem juz co się dzieje wchodziłem juz w spirale. Jak powinienem się zachować gdybym miał duży zapas wysokości (stroma spirala, mały krawat po wewnętrznej stronie)?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3339
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 października 2017, 10:03

Podstawą jest zatrzymanie rotacji. Jeśli to się nie udaje to paka.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 446
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 48
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: JakubM » 07 października 2017, 12:59

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Podstawą jest zatrzymanie rotacji. Jeśli to się nie udaje to paka.

Powiedzmy ze ciągnę sterówek od czystej strony i zatrzymuje rotacje. Co dalej? Jak uniknąć hopy i kolejnych atrakcji?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3339
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 października 2017, 13:08

Jeśli jesteś nisko nad ziemią to paka. Jak wysoko to zatrzymuje normalnie i wyjście jak ze spirali. Proponuję zacząć od nauki spirali to wszystko będzie łatwiejsze do zrozumienia. Hopka przy wyjściu nie jest aż takim problemem. Zazwyczaj :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 256
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 63
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: marek mastalerz » 18 października 2017, 00:02

Podobno pilot z Polski miał poważny wypadek w poniedziałek 16.10 w Hiszpanii w okolicach Almunecar.
Wiem tylko tyle od miejscowego pilota.
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3339
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2017, 13:05

marek mastalerz pisze:Podobno pilot z Polski miał poważny wypadek w poniedziałek 16.10 w Hiszpanii w okolicach Almunecar.
Wiem tylko tyle od miejscowego pilota.


Podobno jakiś pilot zginął, ale nie wiem czy to ten sam wypadek.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3339
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2017, 14:48

Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zippo_Drill
Posty: 66
Rejestracja: 02 stycznia 2016, 10:25
Reputation: 4
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Zippo_Drill » 20 października 2017, 17:29

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Info w języku angielskim
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F% ... UYg5TfJ0dg



Piszą tylko, że polski pilot. Ani słowa o okolicznościach ani szczegółach wypadku. Miejsce i czas się zgadza, więc z dużym prawdopodobieństwem jest to raczej to samo zdarzenie...
Bartek Naszewski



Te­raz, gdy już nau­czy­liśmy się la­tać w po­wiet­rzu jak pta­ki, pływać pod wodą jak ry­by, bra­kuje nam tyl­ko jed­ne­go: nau­czyć się żyć na ziemi jak ludzie - G.B. Shaw

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3339
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zdarzenia 2017

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 października 2017, 18:03

Zippo_Drill pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Info w języku angielskim
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F% ... UYg5TfJ0dg



Piszą tylko, że polski pilot. Ani słowa o okolicznościach ani szczegółach wypadku. Miejsce i czas się zgadza, więc z dużym prawdopodobieństwem jest to raczej to samo zdarzenie...


Jeszcze informacja w języku hiszpańskim.
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F% ... peCLyTOb8Q
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości