Prawo, tandem, dopuszczenie

Dyskusja na tematy nie pasujące w żaden sposób do pozostałych kategorii na forum. Dyskusje niezwiązane z glajtami, a nawet nielotnicze proszę umieszczać w "Szwarc, mydło i powidło"
Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 313
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 82
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Prawo, tandem, dopuszczenie

Postautor: Chrzaszczu » 08 stycznia 2018, 11:41

Czołem ekipa! ;)

Czytam"Obwieszczenie Ministra [...] sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków [...]"

I potrzebuje potwierdzenia moich przeczuć dotyczących tandemu... ;)

Rozumiem z Rozdziału 7 "Dopuszczenie sprzętu paralotniowego do lotów", że przegląd i wystawienie karty paralotni może wykonać "mechanik paralotniowy" jako podmiot wpisany do ewidencji prowadzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub producent. Przekładania zapasów może wykonać wpisany do ewidencji (P) mechaników spadochronowych.

Czyli w krajach gdzie urodziło się paralotniarstwo, jest na światowym poziomie i nie wystawia się kart paralotni, przekładanie zapasów robią zwykli śmiertelnicy bez wpisów w urzędzie, nie mogę uzyskać dopuszczenia do lotu?
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2995
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 396
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Prawo, tandem, dopuszczenie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 stycznia 2018, 11:59

Według mojej wiedzy zapas może przeglądać każdy pilot, a zapis może dotyczyć sytuacji gdy chcesz to robić usługowo.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 313
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 82
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Prawo, tandem, dopuszczenie

Postautor: Chrzaszczu » 08 stycznia 2018, 12:09

Do lotów swobodnych tak, lecz przy tandemach i szkoleniach można przeczytać:
ROZDZIAŁ 7
"7.1. Do lotów wykonywanych przez ucznia-pilota oraz lotów pilota z pasażerem używa się paralotni posiadających ważną kartę paralotni, oraz, w przypadku używania spadochronów, spadochronów posiadających ważne dopuszczenie i ułożenie, o którym mowa w załączniku nr 4 do rozporządzenia."

Więc nie jest tu określone, że jeśli latam niekomercyjnie ze znajomymi mogę sam przewinąć zapas- przynajmniej tak to zrozumiałem?

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 161993.pdf
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 313
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 82
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Prawo, tandem, dopuszczenie

Postautor: Chrzaszczu » 08 stycznia 2018, 12:14

Rozdział 8
Sprzęt spadochronowy

8.1.1. Spadochronowe systemy ratownicze używane podczas lotów na motolotni, lotni lub paralotni wykonywanych z pasażerem lub jako loty ucznia-pilota albo loty rekreacyjne, o których mowa w pkt 5.7.3 załącznika nr 2, posiadają aktualne dopuszczenie do użycia i ułożenie wpisane do karty sprzętu spadochronowego.
8.1.2. Dla spadochronowych systemów ratowniczych używanych podczas lotów na motolotni, lotni lub paralotni, wykonywanych jako inne niż z pasażerem lub jako loty ucznia-pilota albo loty rekreacyjne, o których mowa w pkt 5.7.3 załącznika nr 2, karta sprzętu spadochronowego oraz dopuszczenie do użycia nie są wymagane, a za ich właściwy stan techniczny jest odpowiedzialna osoba używająca tego sprzętu.


Możliwe, że jeśli pasażer jest członkiem załogi można samemu przekładać zapas?
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2995
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 396
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Prawo, tandem, dopuszczenie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 stycznia 2018, 12:23

Czyli wychodzi na to że do lotów tandemowych zapas musi przełożyć mechanik z uprawnieniami. Widocznie komuś zależało na takim zapisie. Nie wiem jak to by było w przypadku oświadczenia o członku załogi. Ten zapis powstał żeby umożliwić loty zawodnicze w ppg i łatał dziurę w przepisach. Tak na zdrowy rozum to ktoś by mógł ci zarzucić brak przełożenia u mechanika zapasu w przypadku gdyby w czasie lotu z dziewczyną doszło do wypadku spowodowanego nieotwarciem się zapasu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 313
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 82
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Prawo, tandem, dopuszczenie

Postautor: Chrzaszczu » 08 stycznia 2018, 12:34

Teoretycznie tak ale... znany wypadek ppg na polskich zawodach, którego przyczyną ewidentnie była negatywka po starcie, podobno nie został zbadany przez pkbwl. Podobno przyczyną nie zbadania był "brak uprawnień" gdyż pilot miał nieważne badania. Jeśli nie mam przełożonej paki przez technika nie spełniam chyba również pełnych wymagań, więc nie mam uprawnień do wykonania lotu? Wspomniany pilot nie dostał zawału serca i nie miał problemów ze wzrokiem- tak samo ja nie muszę rzucać paki.

To jest jakaś masakra z tym naszym prawem... ;)
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2995
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 396
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Prawo, tandem, dopuszczenie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 stycznia 2018, 12:45

To był ten wypadek który spowodował wymyślenie tej łaty o członku załogi. Nasze przepisy to masakra i najlepiej gdyby to wszystko wyrzucić do kosza i wrócić do początku.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Ogólne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość