Artykul napisany do ostatniego Vario

Dyskusja na tematy nie pasujące w żaden sposób do pozostałych kategorii na forum. Dyskusje niezwiązane z glajtami, a nawet nielotnicze proszę umieszczać w "Szwarc, mydło i powidło"
Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Piotr Domański » 19 lipca 2019, 21:15

Zgadza się, tyle że solidne sprawdzenie różnic prędkości związanych z oporem może być trudne do wykonania bo w moim przypadku były to wartości trudne do zmierzenia mimo, że rękaw stawiał opór ok 3kg. Rożnica oporów uprzęży zawodniczych i szkolnych przy predkości 40km/h pewnie wyraża się w setnych a może nawet dziesiętnych gramów więc zakładam, że różnica prędkości między nimi może być pomijalna i niewarta jakiejkolwiek dyskusji, zupełnie inaczej ma się sprawa z doskonałością (opadaniem). U mnie sie to wahało pomiędzy -2,3m/s z rękawem do -1,5m/s bez.

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Piotr Domański » 19 lipca 2019, 21:26

uriuk pisze:
Piotr Domański pisze:Przelatałem jakieś 100h z rękawem o średnicy 2m i dł. 10m i prędkość po wypięciu tego ustrojstwa nieznacznie ale jednak rosła! Wg. moich obserwacji opór ma bardzo duży wpływ na doskonałość a na prędkość nieznaczny więc cała ta dyskusja jest bez sensu:)



Ztym rekawem to doskonaly przyklad. U mnie np bylo odwrotnie. Z rekawem lecialem szybciej. Ale ja to robilem na skrzydle klasycznym. Zakladam, ze ty latales z samostatkiem.

Tak, to był Dudkowy Action. Ogólnie Uriuk zgadzam się z Tobą. Tyle że z moich obserwacji przy małych wartościach oporu nie ma nad czym dyskutować w kontekście prędkości. W napędach są to różnice 0- 100kg, a my tu rozprawiamy o niecałym kilogramie.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2382
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 350
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: uriuk » 19 lipca 2019, 21:35

Jakos nie wpadlem na to, zeby zmierzyc sile oporu rekawa :)
W kazdym razie zabieralem go z zemi stopa i mi jej jakos nie urywalo podczas tej operacji.

Andrzejt
Posty: 361
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 25
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: RE: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Andrzejt » 19 lipca 2019, 22:16

uriuk pisze:...
Bardzo się zdziwił, kiedy mu wytłumaczyłem, że skrzydła z kokonem są wolniejsze niż te z uprzężą klasyczną, a w celu zwiekszenia prędkości należałoby wyrzucać mały spadochronik... hamujący. Dzieje się tak, ponieważ uprząż wisi siedem metrów pod skrzydłem, i każde przyhamowanie pilota powoduje nurkowanie paralotni, a więc jej przyspieszenie. Z tego samego powodu PPG leci szybciej po ujęciu gazu.
...


A jak się kolego prymusie z fizyki ma do tego układ wyważenia całości?
Fakt, zdarzyło mi się kilka lab w szkole i to pewnie wtedy akurat było o prawach rządzących się w układzie paralotnia-podwieszony do niej pilot stąd moja niewiedza zapewne w tym temacie. Jednak z wykładów na pierwszym etapie utkwilo mi między innymi fakt iż układ wahadła paralotnia-pilot wciąż dąży do wyważenia. Nawet jak coś ten układ zaburzy np wypadnięcie z komina (o zgrozo, dopiero wtedy potrafi skrzydło przyspieszyć ) to i tak po chwili cały układ wróci do równowagi.

Czy przy wypuszczeniu za sobą hamulca typu anty g który zwiększając opór przychamuje pilota przez co paralotnia wysunie się z wymarzonego do tej pory układu to ta zasada już nie działa? Układ w tym wypadku pozostaje już w takim zaburzeniu?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2382
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 350
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: uriuk » 19 lipca 2019, 22:43

Pozostanie w nowym, innym ukladzie rownowagi. Ten nowy uklad moze sie poruszac np wolniej, bo to juz inny uklad. ZMienily sie warunki. I o tym wlasnie rozmawiamy.

Andrzejt
Posty: 361
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 25
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Andrzejt » 19 lipca 2019, 23:48

Zaczynam to widzieć powoli Kolejna niejasność dla mnie do wyjaśnienia.
Wrzucając spadochronik znacząco zwiększamy opór pilota nie zmieniając oporu paralotni przez co ma ona szanse się wysunąć dzięki czemu zmniejszy kont natarcia i zmniejszając opór coś tam przyspieszy kosztem siły nośnej, jednak równocześnie będzie działać siła przeciwna na cały układ, hamująca, więc na pewno to zwiększy się opadanie zgadza się? W kwestii czy cały układ przyspieszy, czy raczej zwolni w tym wypadku to rzecz dyskusyjna. Jako as z fizyki powinieneś umieć wyliczyć ile przy danym anty g (Nie mam pojęcia ile ma, średnicę 50cm?) Glajt zmieniając kont natarcia "przyspieszy", A ile pilot "zwolni" przez hamulec. Nakładając te dwa wyniki będziemy mieli odpowiedź czy od teraz zawodnicy na dolocie będą wypuszczać hamulec, czy maksymalnie niwelować swój opór

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2382
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 350
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: uriuk » 19 lipca 2019, 23:53

Ae po co maja wypuszczc hamulec, skoro leca i tak z maksymalna predkoscia? Jesli zwieksza ja chocby odrobine, to nastapi frontsztal Pisze juz o tym czwarty raz w tym watku. Mam wrazenie, ze moi interlokutorzy pisza, zanim przeczytaja na jaki temat pisza :)

Andrzejt
Posty: 361
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 25
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Andrzejt » 20 lipca 2019, 00:06

Sedno sprawy dotyczy Twojej wypowiedzi mówiącej o zwiększeniu prędkości lotu poprzez hamowanie pilota. A skupianie się na przytyku na sam koniec mojego pytania zamiast na rozwiązaniu zadania które powinno być dla Ciebie proste w moim odczuciu świadczy o unikaniu odpowiedzi Wynik nie pokrywa się z Twoimi założeniami?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2382
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 350
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: uriuk » 20 lipca 2019, 00:21

Ale jakiej odpowiedzi? Powtorzyles to, co ja napisalem. Mam jeszcze raz napisac to samo?
Jak przyhamujemy pilota, to glajt zanurkuje, czyli zmniejszy kat natarcia, a zatem przyspieszy. Jesli "odhamujemy" pilota (poprawimy mu Cx) to bedzie odwrotnie. Tak samo jest na PPG. DOdajemy gazu-glajt zwalnia, zdejmujemy gaz-przyzpiesza. Nie dotyczy glajtow samostatecznych, one reaguja odwrotnie :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 5607
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 776
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 lipca 2019, 12:38

Pisałem.już o tym wcześniej, że nie wiadomo jak maxsię wzrost oporów do wzrostu prędkości. Być może mały wzrost oporu pilota zwiększy minimalnie prędkość, a duży wzrost oporu pilota zacznie zmniejszać prędkość.
Zbyszek Gotkiewicz

Andrzejt
Posty: 361
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 25
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: RE: Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Andrzejt » 20 lipca 2019, 14:29

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Pisałem.już o tym wcześniej, że nie wiadomo jak maxsię wzrost oporów do wzrostu prędkości. Być może mały wzrost oporu pilota zwiększy minimalnie prędkość, a duży wzrost oporu pilota zacznie zmniejszać prędkość.
Też tak uważam. Jednak Uriuk jak to Uriuk. Powiedział na początku iż hamowanie pilota przyspiesza cały układ, napedzenie zwalnia i brnie tak w swojej zajebistosci na zasadzie tak jest bo tak powiedział i chuj
A udowodnić to liczbami skoro kreuje się na zajebistego fizyka zarzucając innym że tak powiem tepactwo w tym temacie, to już jakoś mu nie bardzo idzie. A szkoda, kolejny ciekawy temat w którym wystarczy tylko to policzyć żeby temat był wyczerpany, A tak to pójdzie w zapomnienie jako kolejny czysto teoretyczny

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2382
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 350
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: uriuk » 20 lipca 2019, 14:46

To policz. Albo wez naped i zmierz. Zrobienie takiego pomiaru to pryszcz i mozna go zrobic dzis wieczorem. Niestety ja najblizsze 6 tyg jestem wylaczony z latania, wiec musisz pognebic sie sam. Mam dzadzieje, ze wrzucisz filmik z pomiaru w tym watku.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 5607
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 776
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 lipca 2019, 14:51

Uriuk napisał: "Mam dzadzieje, ze "
:))) Ty zdrowiej, nie dziadziej ...
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1794
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 209
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: prokopcio » 20 lipca 2019, 15:01

Chłopaki ale zawsze znajdzie ktoś na kogoś "haka", podchodźcie z rosądkiem, wiadomo przecież że jak pilota się przyhamuje do zera to układ nie przyspieszy. Jak tu już wspomniano potrzebne by były wykresy na których dokładnie by było widać jak wpływa siła hamująca pilota na przyspieszanie układu, jest gdzieś maksimum za którym prędkość spadnie ( byćmoże pionowo w dół do zera ;) )
Ja od siebie mogę tylko potwierdzić, że w ppg dodanie gazu zmniejsza prędkość postępową (oczywiście cie bez wprowadzenia zabiegów przyspieszających...)
Łukasz Prokop

AndRand
Posty: 127
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 4
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: AndRand » 21 lipca 2019, 12:51

uriuk pisze:To policz. Albo wez naped i zmierz. Zrobienie takiego pomiaru to pryszcz i mozna go zrobic dzis wieczorem. Niestety ja najblizsze 6 tyg jestem wylaczony z latania, wiec musisz pognebic sie sam. Mam dzadzieje, ze wrzucisz filmik z pomiaru w tym watku.

To nie dziadziej tylko spróbuj na dolocie do mety czy uzyskasz większą prędkość i większy zasięg w jak najbardziej aerodynamicznym kokonie na speedzie czy rozpostarty na pajacyka jeszcze ze spadochronem hamującym (który nie hamuje tylko obniża doskonałość).

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 5607
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 776
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 13:01

AndRand. Nie myl większej prędkości z większym zasięgiem :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2382
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 350
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: uriuk » 21 lipca 2019, 13:18

AndRand pisze:
uriuk pisze:To policz. Albo wez naped i zmierz. Zrobienie takiego pomiaru to pryszcz i mozna go zrobic dzis wieczorem. Niestety ja najblizsze 6 tyg jestem wylaczony z latania, wiec musisz pognebic sie sam. Mam dzadzieje, ze wrzucisz filmik z pomiaru w tym watku.

To nie dziadziej tylko spróbuj na dolocie do mety czy uzyskasz większą prędkość i większy zasięg w jak najbardziej aerodynamicznym kokonie na speedzie czy rozpostarty na pajacyka jeszcze ze spadochronem hamującym (który nie hamuje tylko obniża doskonałość).



Zawodnicy czesto dolatuja do mety na speedzie u uszach. To jest logiczne, poniewaz uszy zwiekszaja kat natarcia a speed zmniejsza. Jaki znaczenie ma w tym momencie kokon? I skad przyklad o zawodnikach? Nb swiadczacy o totalnym niezrozumieniu zagadnienia i aerodynamiki?


I jeszcze jedno pytane: byles kiedys zawodnikiem?

AndRand
Posty: 127
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 4
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: AndRand » 21 lipca 2019, 13:37

uriuk pisze:Zawodnicy czesto dolatuja do mety na speedzie u uszach. To jest logiczne, poniewaz uszy zwiekszaja kat natarcia a speed zmniejsza. Jaki znaczenie ma w tym momencie kokon? I skad przyklad o zawodnikach? Nb swiadczacy o totalnym niezrozumieniu zagadnienia i aerodynamiki?

I jeszcze jedno pytane: byles kiedys zawodnikiem?

Jestem tylko amatorem a nie zawodowcem.
Natomiast zawody są miejscem gdzie zwykle używane są najskuteczniejsze metody osiągnięcia celu.
Dolot do mety jest właśnie taką sytuacją - trzeba zmaksymalizować prędkość i zasięg. Nie widziałem by ktoś robił dolot na pajacyka. Zaś uszy można ewentualnie wytłumaczyć zmniejszeniem powierzchni skrzydła - zapewne w sytuacji gdy zasięg nie był konieczny, konieczna była tylko prędkość więc ktoś zrobił uszami z dużego glajta speedglajta.

AndRand
Posty: 127
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 4
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: AndRand » 21 lipca 2019, 13:39

Zbyszek Gotkiewicz pisze:AndRand. Nie myl większej prędkości z większym zasięgiem :)

Chcesz powiedzieć, że lepsza doskonałość nie pomaga w uzyskaniu większego zasięgu przy tej samej prędkości?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2382
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 350
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Postautor: uriuk » 21 lipca 2019, 14:01

AndRand pisze:
uriuk pisze:Zawodnicy czesto dolatuja do mety na speedzie u uszach. To jest logiczne, poniewaz uszy zwiekszaja kat natarcia a speed zmniejsza. Jaki znaczenie ma w tym momencie kokon? I skad przyklad o zawodnikach? Nb swiadczacy o totalnym niezrozumieniu zagadnienia i aerodynamiki?

I jeszcze jedno pytane: byles kiedys zawodnikiem?

Jestem tylko amatorem a nie zawodowcem.
Natomiast zawody są miejscem gdzie zwykle używane są najskuteczniejsze metody osiągnięcia celu.
Dolot do mety jest właśnie taką sytuacją - trzeba zmaksymalizować prędkość i zasięg. Nie widziałem by ktoś robił dolot na pajacyka. Zaś uszy można ewentualnie wytłumaczyć zmniejszeniem powierzchni skrzydła - zapewne w sytuacji gdy zasięg nie był konieczny, konieczna była tylko prędkość więc ktoś zrobił uszami z dużego glajta speedglajta.


Napisalem ci, jako byly zawodnik, scigajacy sie do mety, po co wciska sie speeda z uszami. No ale ty wiesz swoje. Jako amator, ktory tego nigdy nie robil :)

I jeszcze probujesz znalesc w ten sposob uzasadnienie do tezy, ze poniewaz wzrost oporow zwiaksza predkosc to zawodnicy koniecznie musza sotosowac akurat ta metode a nie inna, prostsza. Uzywanie bezsensownych argumentow nie jest metoda w dyskusji, nawet jesli beda powitarzane wielokrotnie.

Ostanio warun jest laskawy. Kazdy moze sobie pod wieczor zmierzyc wplyw oporu na predkosc. Zwlaszcza z napedem, bo tu jest wiekszy zakres pomiarowy: kosz stawia duze opory, a sila ciagu smigla daje wiekszy zysk niz poprawa Cx.
Chocbys nie wiem jak tupal to dodanie gazu zmniejsza predkosc, ujecie gazy predkosc zwieksza. Z faktami sie nie dyskutuje.
SIla jest waroscia mierzalna i skalarna. Takze sila oporu. Mozna to sobie swietnie rozrysowac. Przyklad z zawodnikami jest delikatnie mowiac chybiony i swiadczy jedynie o pomieszaniu pojeciowym i blednych wyobrazeniach. Mam propozycje, zebys uzywal argumentow o ktorych masz jakies pojecie.


Wróć do „Ogólne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości