Jak nauczyć się bezpieczeństwa.

Dział dla niezorientowanych, acz chętnych. Odpowiemy tu na najbardziej podstawowe pytania. Dla ułatwienia nam zadania prosimy o podanie jakiejś lokalizacji i innych szczegółów, które mogą okazać się istotne.
Gemmini
Posty: 55
Rejestracja: 08 stycznia 2017, 20:52
Reputation: 10
Lokalizacja: Wiesbaden
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Jak nauczyć się bezpieczeństwa.

Postautor: Gemmini » 25 października 2017, 18:07

NFZ odradza używanie kasku przy jednoczesnym braku zapasu.
Dla mnie sam fakt, że ktoś świadomie rezygnuje z zapasu, jest nierozumiały. To tak, jakby ktoś wymontował poduszki powietrzne z auta, żeby było lżejsze i mniej paliło.
Co do samych zachowań w powietrzu, można czytać i słuchać w nieskończoność (i to chyba nawet zalecane), ale nic nie zastąpi praktyki.

W kwietniu przy lądowaniu zaczęło mną na wysokości ok. 15m bujać w tył i przód. Z ziemi podobno wyglądało to jakbym miał frontsztala. Jak zaczyna bujać, to oczywiście: jak skrzydło do przodu idzie, przyhamować a jak do tyłu to odpuścić sterówki. Prosta zasada, wręcz podstawa. Wiedziałem o tym ale co z tego? Wcześniej nie zdarzyło mi się coś takiego na takiej wysokości i chwilę trwało zanim udało mi się ustabilizować i bezpiecznie wylądować. Dzisiaj jestem o jedno małe zdarzenie mądrzejszy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3261
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 444
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Jak nauczyć się bezpieczeństwa.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 października 2017, 18:19

Piotrek. Według mnie w sytuacji gdy rozmawiamy o sporcie, hobby, aktywności ruchowej na świeżym powietrzu to angażowanie powagi państwa do regulowania prawem takich dziedzin życia jest budowaniem państwa totalitarnego. Przeciągam dyskusję w kierunku modelu państwa, bo według mnie sporym nadużyciem prawa jest fakt że startując bez kasku automatycznie staję się przestępcą i po odpowiedniej obróbce przez sąd nie mogę być nauczycielem, instruktorem, policjantem, urzędnikiem państwowym. Dlatego moim zdaniem wysiłek powinien iść w budowę świadomego środowiska pilotów które będzie samo pilnowało przestrzegania zasad bezpieczeństwa, oraz w szeroko pojętą edukację. A co zrobić wtedy ze szkoleniem na ziemi i w lotach niskich gdzie zapas nie jest obecnie wymagany?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Piotrek Pokorny
Posty: 105
Rejestracja: 06 września 2016, 11:48
Reputation: 24
Lokalizacja: Lublin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Jak nauczyć się bezpieczeństwa.

Postautor: Piotrek Pokorny » 25 października 2017, 18:26

Za przestępcę to bym Cię nie uznał, tylko najwyżej mandat wrzepił :P Masz rację, że nadmiar przepisów jest zły, i faktycznie lepiej oddziaływać na świadomość, ale jak z tym jest to wszyscy wiemy. Na służbę zdrowia składamy się wszyscy i na połamańców także :)

Ciekaw jestem jak ubezpieczyciele się zapatrują na odszkodowania w przypadku urazów paralotniowych, gdy stwierdzą że np. można było ich uniknąć mając zapas.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3261
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 444
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Jak nauczyć się bezpieczeństwa.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 października 2017, 18:40

Nie znam zapisów ubezpieczycieli i czy są w nich wymogi wykonywania lotu zgodnie z przepisami. Do tel pory nie słyszałem o precedensie że nie wypłacono ubezpieczenia z takiego powodu.
Natomiast wracając do mandatu. Przepisy paralotniowe są częścią ustawy Prawo Lotnicze, a łamanie zapisów ustawy to bodajże z automatu automatycznie jest przestępstwem. Przykład: pilotowi ppg staw hodowlany rzucił się znienacka pod nogi. Wędkarze widząc to wezwali służby ratunkowe które pomogły wyjść z wody pilotowi stojącemu po pas w wodzie. Przyjechała też policja. Pilot nie miał uprawnień ppg. Sąd zasądził 800 zł kary i WYROK jest ważny.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Piotrek Pokorny
Posty: 105
Rejestracja: 06 września 2016, 11:48
Reputation: 24
Lokalizacja: Lublin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Jak nauczyć się bezpieczeństwa.

Postautor: Piotrek Pokorny » 25 października 2017, 18:52

Faktycznie. Miałem wcześniej wątpliwości co charakteru prawnego tych przepisów (art. 211 ustawy - Prawo lotnicze), ale pogrzebałem w orzeczeniach i m.in. w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 30 września 2014 r. (sygn. akt II KK 253/14) wskazano wprost, że wspomniany art. 211 jest katalogiem przestępstw. Tak w ramach ciekawostki, zgodnie z wspomnianym przepisem kto:
1) wykonuje lot przy użyciu statku powietrznego nieposiadającego wymaganej zdatności do lotów lub niezgodnie z ograniczeniami określonymi w świadectwie zdatności do lotów,
2) wbrew obowiązkom określonym w art. 45 wykonuje lot statkiem powietrznym,
2a) wbrew art. 53 wykonuje lot z naruszeniem wymagań dotyczących ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem statków powietrznych i zanieczyszczeniami ziemi, wody i powietrza,
3) wbrew art. 84 lub wymaganiom zawartym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 85 ustawy, nie dopełniając ciążącego na nim obowiązku, narusza przepisy o ratownictwie na lotniskach i ochronie przeciwpożarowej lotnisk,
4) wbrew art. 87 ust. 1-3 lub warunkom określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 92 pkt 4 i 5 ustawy wznosi przeszkody lotnicze, dopuszcza do ich powstania lub przeszkód takich nie zgłasza i nie likwiduje lub nie oznakowuje,
5) wbrew art. 97 ustawy wykonuje lot lub inne czynności lotnicze, nie mając ważnej licencji lub świadectwa kwalifikacji lub niezgodnie z ich treścią i warunkami,
6) wbrew art. 105 ust. 2 ustawy wykonuje loty lub inne czynności lotnicze mimo utraty wymaganej sprawności psychicznej i fizycznej,
7) wbrew art. 115 ust. 1 ustawy nie wykonuje poleceń dowódcy statku powietrznego związanych z bezpieczeństwem lotu,
8) wbrew art. 122 ust. 2 nie wykonuje poleceń organów, o których mowa w tym przepisie,
9) wbrew art. 123 ust. 1 wykonuje lot próbny, akrobacyjny nad osiedlem lub innym skupiskiem ludności,
9a) wbrew art. 123 ust. 2 dokonuje w czasie lotu zrzutu ze statku powietrznego,
10) działając we własnym imieniu lub za osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej prowadzącą przedsiębiorstwo:
a) podejmuje lub prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu lotniczego i innych usług lotniczych bez wymaganej koncesji, zezwolenia lub certyfikatu albo niezgodnie z ich warunkami i ograniczeniami,
b) uniemożliwia lub utrudnia wykonywanie przez członków Komisji lub osoby, o których mowa w art. 136 ust. 3 i 3a, czynności, o których mowa w art. 136 ust. 1 i 2,
11) (uchylony),
12) wbrew zakazom określonym w art. 87a emituje lub powoduje emisję wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty i w rezultacie stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego lub zdrowia załogi i pasażerów na jego pokładzie
- podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
2. Tym samym karom podlega, kto, nie dopełniając ciążącego na nim obowiązku, dopuszcza do popełnienia czynów określonych w ust. 1.


Wróć do „Wejście dla początkujących”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość