Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Latanie bezsilnikowe
JakubM
Posty: 409
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 42
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: JakubM » 10 listopada 2017, 22:12



Ponoć na niektórych modelach skrzydeł pozwala lepiej kontrolować skrzydło niż w metodach A+C/D czy przy użyciu sterówek.

Próbował tak ktoś? Jak Wam się sprawdza?

PS Specjalnie dla Zbyszka: jest tez fragment o koliberkowaniu (tu przy użyciu taśm)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Czarek Wójcik
Posty: 20
Rejestracja: 27 sierpnia 2017, 14:18
Reputation: 1
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Czarek Wójcik » 11 listopada 2017, 18:07

Ja próbowałem. Działa doskonale. Pomimo mocnego wiatru cały czas masz kontrolę nad glajtem w przeciwieństwie do używania sterówek przy stawianiu skrzydła. Trochę praktyki i można zacząć bić rekordy w stawianiu skrzydła w cholernie silnym wietrze. Pilot na filmie nie ściemnia. Jest tak jak mówi :-)

JakubM
Posty: 409
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 42
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: JakubM » 11 listopada 2017, 19:05

Czarek Wójcik pisze:Ja próbowałem. Działa doskonale.

Na jakim skrzydle to robiłeś?

Czarek Wójcik
Posty: 20
Rejestracja: 27 sierpnia 2017, 14:18
Reputation: 1
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Czarek Wójcik » 11 listopada 2017, 21:07

Na Nemo XX

Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 149
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: tom.beluzi » 31 stycznia 2018, 16:09

Rozumiem że skrzydło stawia się "z tyłka" z ciągłą kontrolą tylnymi taśmami - czyli jak w metodzie A+C/D tylko początek inny.
Czyli plus taki, że masz większy zakres kontroli nie trzymając obu taśm jedną ręką, tylko osobno - faktycznie może to się przydać w mniej laminarnym wietrze.
Pozdrawiam,
Tomasz B.

JakubM
Posty: 409
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 42
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: JakubM » 31 stycznia 2018, 16:15

Probowałem tej metody ze skrzydłem Dudek Optic w słabym i silnym wietrze.

W silnym wietrze Kontrola skrzydła jest znacznie trudniejsza niż sterówkami - skrzydło dość szybko uciekało mi na boki. Nie udało mi się tak wystartować (trzymając za sterówki wystartowałem bez problemu). Plus taki, że w każdej chwili mogę skrzydło zgasić (np. jak się straci kontrolę).

W słabym wietrze z kontrolą nie miałem problemu, no ale tutaj ta metoda nie jest do niczego potrzebna.
Będę to ćwiczył dalej.

Krzysztof Cieślinski

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Krzysztof Cieślinski » 31 stycznia 2018, 18:03

Witaj
Jak mogę to zapewniam Cię że zawsze startuję w ten sposób ( za taśmy D ) w mocniejszych warunkach ( wiart 8-9m/s ). Trzymam je w ten sposób jakbym trzymał kierownicę samochodu tz. taśmy A na godz.12- , taśmy D na godzinę. 6. Podczas podnoszenia skrzydła jeśli ucieka na prawo cały układ rak skręcamy w lewo dość dynamicznie tz. ręka z taśmami A w lewo ( w moim przypadku prawa ręka ) a ręka z taśmami D w prawo , w taki sposób jak byśmy trzymali kierownicę , oczywiście nie zapominamy o podejściu pod skrzydło i na koniec korekta sterówkami jak skrzydło mam nad głową. Powodzenia trening czyni mistrza.
Pozdrawiam
Krzysztof Cieślinski

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2750
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 368
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 31 stycznia 2018, 18:04

Jakub. Z całym szacunkiem dla osób preferujących tą metodę to uważam że jest nieprzydatna. Od biedy można z niej korzystać do rozłożenia skrzydła jak się nie jest podpiętym.
Zbyszek Gotkiewicz

Gość

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Gość » 31 stycznia 2018, 20:43

Zbyszek, mówimy o dwóch różnych metodach. A+C/D która nadaje sie do rozkładania skrzydła i metodzie tylko D (patrz film na początku wątku) która do rozkładania sie nie nadaje.

Czy druga metoda sprawdzi sie przy silnym i nierównym wietrze przekonam sie gdy ja jako tako opanuje.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

JakubM
Posty: 409
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 42
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: JakubM » 31 stycznia 2018, 20:43

Zbyszek, mówimy o dwóch różnych metodach. A+C/D która nadaje sie do rozkładania skrzydła i metodzie tylko D (patrz film na początku wątku) która do rozkładania sie nie nadaje.

A+C/D mi nie leży i nią zainteresowany juz nie jestem (poza przypadkiem podanym przez Ciebie).

Czy druga metoda sprawdzi sie przy silnym i nierównym wietrze przekonam sie gdy ja jako tako opanuje.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2750
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 368
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 31 stycznia 2018, 20:52

Ok. To zaczekamy i jestem ciekaw Twojej opinii. Mnie e zupełności wystarczają sterówki, ale wiadomo że najtrudniej zmienić swoje przekonania.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 355
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Marcin. » 31 stycznia 2018, 21:08

Fajnie ogladac jak tak doswiadczony pilot tak ''gra na linkach'' :) ,a w filmie jest notatka ,ze skrzydla starego typu ,albo roztrymowane ,albo wstajace wolno przez swoj ksztalt sa trudne do tej metody.

JakubM
Posty: 409
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 42
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: JakubM » 31 stycznia 2018, 21:21

Marcin. pisze:Fajnie ogladac jak tak doswiadczony pilot tak ''gra na linkach'' :) ,a w filmie jest notatka ,ze skrzydla starego typu ,albo roztrymowane ,albo wstajace wolno przez swoj ksztalt sa trudne do tej metody.

Dlatego wyżej pytałem o skrzydła i sam podaje na jakim to ćwiczę.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 355
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Marcin. » 31 stycznia 2018, 21:32

JakubM pisze:
Marcin. pisze:Fajnie ogladac jak tak doswiadczony pilot tak ''gra na linkach'' :) ,a w filmie jest notatka ,ze skrzydla starego typu ,albo roztrymowane ,albo wstajace wolno przez swoj ksztalt sa trudne do tej metody.

Dlatego wyżej pytałem o skrzydła i sam podaje na jakim to ćwiczę.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


Od strony teoretycznej to wydaje mi sie ze stopien trudnosci tej metody zalezy od wydluzenia a co za tym idzie predkosci skrzydla. Na filmie jako przyklad jest wydluzenie 6.90 a nastepnie w tej dyskusji jest Nemo xx 5.05 wydluzenia i Optic 5.45 ;) Chyba mniejsze wydluzenia szybciej opadaja za plecy przy podmuchach i trudniej to wykonac ,chociaz Czarek Wojcik na Nemo xx daje rade :) wiec moze to kwestia trningu.

Awatar użytkownika
micro
Posty: 297
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 20
Lokalizacja: Poznań
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Uczeń
Kontaktowanie:

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: micro » 31 stycznia 2018, 22:28

Cześć Marcin :).
Dawno Cię nie było. Już po kursie czy jeszcze nie :).
Roman Michalak

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 355
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Marcin. » 31 stycznia 2018, 22:46

micro pisze:Cześć Marcin :).
Dawno Cię nie było. Już po kursie czy jeszcze nie :).

Czesc napisalem Ci na privie ;)

Krzysztof Cieślinski

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Krzysztof Cieślinski » 01 lutego 2018, 06:54

Witacie
Link do filmu na którym widać co i jak

Powodzenia podczas ćwiczeń
Choć trza przyznać że jest i inny sposób " KOBRA "
Jestem na etapie ćwiczeń jak na razie z różnym skutkiem .
No cóż , jak wiemy terning czyni mistrza
Pozdrawiam
Krzysztof Cieślinski

Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 149
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: tom.beluzi » 02 lutego 2018, 15:55

No ale to przecież jest A+C/D cały czas...

Ja z powyższymi metodami doświadczenie mam tylko takie, że przy porywistym wietrze (nie laminarnym) to trzymam skrzydło na ziemi "za twarz" właśnie za tylne taśmy, obiema rękami. Z tego da się postawić skrzydło właśnie popuszczając mu tyle ile trzeba (kucharz by powiedział "do smaku" ;) ) i ciągnąc całym ciałem by je poderwać. A dotykać nie trzeba i to jest ta pierwsza metoda.
A klasycznie A+C/D (druga przedstawiona w tym poście metoda) nie umiem i nie używam, wolę normalnie sterówkami - no chyba że z butów wyrywa, to wtedy tak jak opisałem.

A jeśli chodzi o start przy silnym wietrze to moim zdaniem większe znaczenie ma podbiec pod skrzydło niż je powoli stawiać zahamowane za tylne taśmy, bo jak nie podbiegniemy to i tak nas pociągnie i tak.
Pozdrawiam,
Tomasz B.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2750
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 368
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 lutego 2018, 17:12

Tom. Zgodzę się że pobieganie przy silnym wietrze jest najważniejsze.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 409
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 42
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Start w silnym wietrze przy pomocy ostatniego rzędu taśm

Postautor: JakubM » 02 lutego 2018, 17:36

tom.beluzi pisze:No ale to przecież jest A+C/D cały czas...

Ja z powyższymi metodami doświadczenie mam tylko takie, że przy porywistym wietrze (nie laminarnym) to trzymam skrzydło na ziemi "za twarz" właśnie za tylne taśmy, obiema rękami. Z tego da się postawić skrzydło właśnie popuszczając mu tyle ile trzeba (kucharz by powiedział "do smaku" ;) ) i ciągnąc całym ciałem by je poderwać. A dotykać nie trzeba i to jest ta pierwsza metoda.
A klasycznie A+C/D (druga przedstawiona w tym poście metoda) nie umiem i nie używam, wolę normalnie sterówkami - no chyba że z butów wyrywa, to wtedy tak jak opisałem.

A jeśli chodzi o start przy silnym wietrze to moim zdaniem większe znaczenie ma podbiec pod skrzydło niż je powoli stawiać zahamowane za tylne taśmy, bo jak nie podbiegniemy to i tak nas pociągnie i tak.


Tomek, nikt na filmie nie neguje że kluczem do startu jest podbiegnięcie i bez tego ani rusz. Ja to rozumiem tak, że D facet trzyma za taśmy C/D, żeby:
- nie podrywało go do góry kiedy już jest pod skrzydłem,
- mógł ocenić warunki zanim podejmie dezycję o oderwaniu się od ziemi i w razie czego jednym pociągnięciem zgasić skrzydło.
Trzymanie za taśmy D ma duży efekt na siłę pociągnięcie / prędkość z jaką trzeba podbiec, ale chyba nie dlatego proponuje tę metodę.

(Gdyby ktoś miał wątpliwości jaką siłę ciągu generuje skrzydło stojące w miejscu od skrzydła poruszającego się to proponuję wziąć do ręki latawiec z wyposażony w hamulce lub depower. Pilnując za pomocą hamulców/depowera by skrzydło wstawało powoli można je bezpiecznie postawić do zenitu nawet przy stosunkowo silnym wietrze. Puszczenie skrzydła wolno i pozwolenie mu na rozpędzenie się potrafi wyrwać z butów nawet przy stosunkowo słabym wietrze.)

Przy samym sterówkach zabiera go pierwszy podmuch i praktycznie doprowadza do przeciągnięcia żeby start przerwać.

Czy to jest A+C/D cały czas można prowadzić dyskusje akademickie. Dla celów tej dyskusji możemy wprowadzić następujące rozróżnienie:
- A+C/D - w jednej ręce obie taśmy A, w drugiej obie taśmy C/D
- samo D - w lewej ręce jedna, lewa taśma D, w drugie prawa taśma D.
Facet na filmie także negatywnie wypowiada się o metodzie A+C/D.


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości