Obciążenie powierzchni do analizy

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3337
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Obciążenie powierzchni do analizy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 maja 2018, 11:30

Ponieważ Mariusz potrzebuje rozwijać swój wzór do doboru skrzydła, to zrobiłem dla niego trochę analiz. Wyższy, pojedynczy wykres dotyczy zależności pomiędzy obciążeniem powierzchni, a klasa skrzydła, niższy pokazuje obszary w których są atestowane skrzydła do swobodnego latania i obciążenia powierzchni w których były testowane w zależności od powierzchni skrzydła. Uwzględnione zostało około czterdziestu modeli skrzydeł w trzech klasach: szkolne, rekreacyjne, sportowe. Dla skrzydeł współczesnych to będzie wydłużenie 5, 5,5, 6, oczywiście plus minus około 0,2. Cienką linią zostały obwiedzione obszary obciążeń skrzydeł z początku wieku, grubą obciążenia skrzydeł współczesnych. Pojedynczy wykres pokazuje zależność obciążenia powierzchni od wydłużenia, który kiedyś liczyłem dla skrzydeł średniej wielkości i górnego zakresu obciążenia. Obecnie uważam, że do doboru optymalnego obciążenia powierzchni musimy brać pod uwagę nie tylko wydłużenie, ale i rozmiar skrzydła, co widać na dolnym wykresie. Skrzydła aby przejść przez certyfikację wykazują wzrost obciążeń zarówno dolnych jak i górnych w miarę wzrostu powierzchni. W dodatku widać też różnice w obciążeniu powierzchni pomiędzy klasami skrzydeł, na co bezpośredni wpływ ma wydłużenie. Jednym słowem kupując skrzydło klasy wyższej powinniśmy uwzględniać wzrost obciążenia powierzchni na nowym glajcie, a pozostawanie przy tym samym rozmiarze skrzydła co wcześniejsze niższej klasy jest błędem. Oczywiście wykresy są uśrednione, bo widać przy analizie, że na przykład zastosowany profil skrzydła o niskich współczynnikach siły nośnej zmusza czasem firmy do certyfikacji skrzydeł w obniżonym zakresie wagowym, są też wyskoki w zakresie wagowym dla skrzydeł z dużym potencjałem bezpieczeństwa i potrzebą pokrycia większego zakresu wagowego. Wykres jest uśredniony i nie zawiera nietypowych przykładów. Z ciekawostek można zaobserwować zawężanie widełek wagowych w miarę wzrostu wydłużenia.
Załączniki
Obciążenie a wydłużenie.jpg
Obciążenie a wydłużenie.jpg (28.97 KiB) Przejrzano 327 razy
Obciążenie a wielkość skrzydła.jpg
Obciążenie a wielkość skrzydła.jpg (170.57 KiB) Przejrzano 327 razy
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 254
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 196
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Obciążenie powierzchni do analizy

Postautor: JaroXS » 22 maja 2018, 11:50

Zbyszek oznacz dobrze każdą z osi bo ciężko to zrozumieć o co GO ;)

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

ciacholot
Posty: 765
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 106
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Obciążenie powierzchni do analizy

Postautor: ciacholot » 22 maja 2018, 12:03

Wydłużenie do obciążenia i obciążenie do powierzchni ja tu widzę.

Dzięki. Dobry materiał.
Ostatnio zmieniony 22 maja 2018, 12:10 przez ciacholot, łącznie zmieniany 1 raz.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3337
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Obciążenie powierzchni do analizy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 maja 2018, 12:04

Właśnie skończyłem opis. Teraz powinno być zrozumiałe.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 355
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Obciążenie powierzchni do analizy

Postautor: Chrzaszczu » 22 maja 2018, 14:10

Bardzo fajna analiza. Lubię używać polskie nazwy lecz w tym przypadku uważam, że klasy skrzydeł w tej postaci są mało jednoznaczne. W szczególności dla początkujących pilotów może być to czarna magia i wprowadzanie ich w błąd. Znając Twoją opinię o wydłużeniu i obciążeniu rozumiem co chcesz przedstawić, ale lepiej nazwać to nawet jako szkolne, rekreacyjne, sportowe, zawodnicze i wyczynowe. "Słowo turystyczne" to mało udana nazwa. Zbyt skomplikowane jest to dla adresatów analizy.
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3337
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Obciążenie powierzchni do analizy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 maja 2018, 14:15

Masz rację. Zmienię to. Problem miałem z tą nazwą, bo dawniej skrzydła o wydłużeniu 6 były skrzydłami wyczynowym, a teraz co prawda wymagają nadal sporych umiejętności to stworzono dodatkowo dwie klasy skrzydeł o wydłużeniu 7 które trafnie nazwałeś zawodnicze i o wydłużeniu 7.5 zdecydowanie wyczynowe. Coś takiego jak turystykę można uprawiać na każdym rodzaju skrzydeł :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3337
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Obciążenie powierzchni do analizy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 maja 2018, 14:38

Nie jestem w stanie wyedytować tego wykresu w telefonie żeby zmienić opis na wykresie z turystyczne na sportowe
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 254
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 196
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Obciążenie powierzchni do analizy

Postautor: JaroXS » 22 maja 2018, 15:19

Miałem to samo napisać co Chrząszczu. Wystarczy że dodałeś komentarz, kto jest zainteresowany i tak przeczyta komentarze i zrozumie o co chodzi.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości