Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Latanie bezsilnikowe
JaroXS
Posty: 457
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 241
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: JaroXS » 03 stycznia 2019, 12:11

Wybuchłem głośnym śmiechem przed monitorem, bo napisałeś to w taki sposób z którego wynika że ograniczenie czasu na wybór sprzętu to dobra droga podczas jego wyboru. Innymi słowy sugerujesz że im mniej czasu tym lepiej dla instruktora bo coś mu sprzeda :D. Nie no naprawdę umieram ze śmiechu :D. Człowiek ma prawo do radzenia się z kim chce, to jego decyzja. Jak ma rozum i zauroczysz go na kursie to skorzysta z Twoich porad.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
wlaskow
Posty: 82
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 13:58
Reputation: 25
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: wlaskow » 03 stycznia 2019, 12:15

PARA political fiction - nieuprawnione dywagacje.

MOŻE nieufność między interlokutorami wynika z wiedzy, że każda ze stron przy zmianie regulacji, podświadomie lub z premedytacją, przeciąga sznurek na swoją stronę.
MOŻE w tej walce o dobro kursantów i pasażerów tandemów każda ze stron pragnie aby zapanował sprawiedliwy pokój, ale taki, który obsługuje jego interesy - taka natura ludzka.
Jak widać, walczy się zasobami którymi się dysponuje. A dysproporcja sił wpływa na charakter walki - co widać, słychać i czasami....

Z poważaniem
Waldemar Laskowski

JaroXS
Posty: 457
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 241
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: JaroXS » 03 stycznia 2019, 12:23

Wlaskow,

Pięknie i mądrze napisane :)

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4622
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 672
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 stycznia 2019, 12:37

Jeśli Jaro chcesz przekonać instruktorów do swoich racji to nie powinieneś sugerować że są głąbami i oszustami. Po jaką cholerę znowu mącisz i manipulujesz. Pisałem o wadach egzaminu. Jeśli uważasz że zaletą jest długo okres oczekiwania napisz to wprost. Według mnie każdy instruktor zakłada w dochodach szkoły także sprzedaż sprzętu i wszystko co w tym przeszkadza działa także na szkodę szkół. Jakie ma to dla ciebie znaczenie czy początkujący pilot kupi skrzydło u instruktora czy na allegro? Przecież i tak nie będzie miał pojęcia co kupuje, a szansa że instruktor dużo lepiej mu dobierze sprzęt jest według mnie większa.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2034
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 296
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: uriuk » 03 stycznia 2019, 12:42

JaroXS pisze:Wlaskow,

Pięknie i mądrze napisane :)

Pozdrawiam,



No to przylozmy do tej wypowiedzi zasady logiki.
W skrocie Wlaskow napisal nic innego jak "prawda jak zwykle lezy posrodku".

No to wyobrazmy sobie nastepujaca sytuacje:
Siedzimy w kanjpie w Szczyrku. Na pieterku. Kolega wychodzi do toalety, wraca i mowi, ze w toalecie siedzi zywy slon.
My slonia nie widzielismy, ale nasza wiedza na temat wielkosc drzwi do lokalu, wielkosci schodow na pieterko, podazy sloni w Szczyrku oraz zapachow i odglosow sloni, kaza nam uwazac, ze kolega pieprzy jak potluczony i w kiblu slonia nie ma, wiec dajemy temu wyraz. Toczy sie dyskusja.
A wtedy odzywa sie kolega Wlaskow twierdzac, ze "prawda jak zwykle lezy posrodku"
A kolega Jaro dodaje "pieknie i madrze powiedziane"
Dla mnie Jaro, to wlasnie jest kwintesencja twojej madrosci ;)

Awatar użytkownika
wlaskow
Posty: 82
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 13:58
Reputation: 25
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: wlaskow » 03 stycznia 2019, 13:00

uriuk pisze:
JaroXS pisze:Wlaskow,

Pięknie i mądrze napisane :)

Pozdrawiam,



No to przylozmy do tej wypowiedzi zasady logiki.
W skrocie Wlaskow napisal nic innego jak "prawda jak zwykle lezy posrodku".

No to wyobrazmy sobie nastepujaca sytuacje:
Siedzimy w kanjpie w Szczyrku. Na pieterku. Kolega wychodzi do toalety, wraca i mowi, ze w toalecie siedzi zywy slon.
My slonia nie widzielismy, ale nasza wiedza na temat wielkosc drzwi do lokalu, wielkosci schodow na pieterko, podazy sloni w Szczyrku oraz zapachow i odglosow sloni, kaza nam uwazac, ze kolega pieprzy jak potluczony i w kiblu slonia nie ma, wiec dajemy temu wyraz. Toczy sie dyskusja.
A wtedy odzywa sie kolega Wlaskow twierdzac, ze "prawda jak zwykle lezy posrodku"
A kolega Jaro dodaje "pieknie i madrze powiedziane"
Dla mnie Jaro, to wlasnie jest kwintesencja twojej madrosci ;)


Czasem najwięcej rzucają cienia
Właśnie wyjaśnienia.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2034
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 296
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: uriuk » 03 stycznia 2019, 13:09

Moja wnuczka ma "pamietnik" w ktorym zbiera takie zlote mysli. Moge jej podrzucic?

Mam tylko prosbe, nie zasmiecaj powaznego watku dotyczacego powaznych spraw tego typu produkcja.
Jak chcesz podyskutowac, to dyskutuj, a nie sprowadzaj dyskusji do poziomu piaskownicy.

JaroXS
Posty: 457
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 241
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: JaroXS » 03 stycznia 2019, 13:13

Ty Uriuk wyluzuj,

https://www.spidersweb.pl/2019/01/prawo ... twiej.html

Poczytaj se potem wal do prezesa do ULC napisz wszystkie dokumenty i wlalaaaaa. Do dziela tylko pomalu i merytorycznie :D
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2034
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 296
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: uriuk » 03 stycznia 2019, 13:26

Przeczytalem. Ciesze sie, ze zniesiono droniarzom badania lotniczo-lekarskie. Ale w jaki sposob nas to dotyczy?
Preciez badan nie musimy miec.

JaroXS
Posty: 457
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 241
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: JaroXS » 03 stycznia 2019, 13:47

W ostatnim zdaniu piszą:

"Nowe przepisy ponownie wzbudziły sporo uwag w polskim środowisku operatorów dronów. Przeniesienie egzaminu z państwowej instytucji do szkół lotów jest najbardziej kontrowersyjnym elementem. Osoby, które poświęciły czas na badania i egzaminy według starszych wytycznych mogą czuć się oszukane, bo od lutego uzyskanie „prawa jazdy” na drona powinno być znacznie prostsze. To otworzy drogę większej liczbie operatorów do legalnych lotów komercyjnych."

Czyli zlikwidowali egzaminy państwowe i przenieśli je do ośrodków szkolenia. Także droniarze dali radę, czyli Wy też powinniście dać radę. Także teraz musicie się tylko zintegrować. No i będziecie mogli szybko sprzedawać sprzęt kursantom zanim zmienią zdanie :D
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Blazej
Posty: 29
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: Blazej » 03 stycznia 2019, 14:38

JaroXS pisze:W ostatnim zdaniu piszą:

"Nowe przepisy ponownie wzbudziły sporo uwag w polskim środowisku operatorów dronów. Przeniesienie egzaminu z państwowej instytucji do szkół lotów jest najbardziej kontrowersyjnym elementem. Osoby, które poświęciły czas na badania i egzaminy według starszych wytycznych mogą czuć się oszukane, bo od lutego uzyskanie „prawa jazdy” na drona powinno być znacznie prostsze. To otworzy drogę większej liczbie operatorów do legalnych lotów komercyjnych."

Czyli zlikwidowali egzaminy państwowe i przenieśli je do ośrodków szkolenia. Także droniarze dali radę, czyli Wy też powinniście dać radę. Także teraz musicie się tylko zintegrować. No i będziecie mogli szybko sprzedawać sprzęt kursantom zanim zmienią zdanie :D



Kilkanascie lat posiadam licencje otrzymana wlasnie w takim systemie. Kilka lat pracowalem w szkole paralotniowej i widze same korzysci. Jestem z rocznika gdzie "panstwowa instytucja" kojarzy sie z nieudolnoscia i brakiem jakich kolwiek kompetencji. Jezeli tam to bardzo dobrze funkcjonuje dlaczego i u nas by nie moglo ?

JaroXS
Posty: 457
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 241
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: JaroXS » 03 stycznia 2019, 15:52

Błażej,

ale ja tego nie neguję. Zapewne będzie można prościej uzyskać licencję i szybciej ale to nie to decyduje czy piloci będą szkoleni lepiej. Zauważ że Michał Dałb (przepraszam jak źle napisałem nazwisko) też napisał kiedyś dość odważny artykuł, bo też widzi pewną nieudolność w obecnym programie szkolenia. Przy minimalistycznym programie szkolenia będziesz rozdawał po prostu szybciej poważny papier państwowy co również zauważył dobrze Marek Mastalerz. Markowi też chodzi o to aby podnieść program szkolenia i rozszerzyć go o dodatkowe loty i figury. Bez jakiegokolwiek nadzoru może być gorzej. Oczywiście nie musi, ale może. Musisz brać pod uwagę że w Polsce nie ma stopni wyszkolenia. Bez podniesienia np. poziomu kwalifikacji na tandem pilota to może być więcej takich pilotów którzy dzisiaj są pilotami a jutro są tandem pilotami. Owszem są uczciwi instruktorzy ale będą również mniej uczciwi. W Czechach jest np. nadzór w postaci inspektorów a tymi są osoby często niekomercyjnie związane z tym sportem pilnujące w jakiś sposób porządku. No ale to inna liga prawa w porównaniu do ULC, bo tam jest Federacja, która kosztuje znacznie więcej kasy kursantów niż obecny ULC w Polsce. Także może być lepiej, ale wcale nie musi. Mam po prostu taki dystans przy tym jak widzę jak się rozdaje licencje tandemowe. Kasa czyni cuda.

Popieram redukcję biurokracji, ale też bym chciał zmian związanych z kwalifikacjami i wymaganymi figurami. Czemu musi być tak że Polska się próbuje cały czas dostosowywać cenami zaniżając wymogi? Tak się biznesu w dzisiejszych czasach nie robi, bo w ten sposób tniesz również pod sobą gałąź. Ja tak firmy nie prowadzę. Stawiam na jakość i daje maksimum i reklamuje to jako dobrą polską usługę pobierając dobre pieniądze, tłumacząc cały czas klientom dlaczego tak jest. Owszem zdaje sobie również sprawę z tego że często na szkoleniach są ludzie którzy to traktują jak urlop adrenalinowy z zagwarantowaną pogodą, ale nawet tym można dać lepszy poziom szkolenia.

Aby można było podwyższyć standardy szkolenia w Polsce i dawać więcej na szkoleniach podstawowych wszyscy instruktorzy muszą być zgodni że chcą tak pracować. Szybko tanio i papier państwowy to nie jest dobre rozwiązanie w mojej ocenie. Zauważ że w pierwszej wersji mój program zawierał 50 lotów i wiele ćwiczeń. Był bliski chyba bardziej niemieckiemu gdzie są podwinięcia itd. Ale ludzie nie chcą czegoś takiego w Polsce. Stwierdziłem że skoro dużo osób chce robić po swojemu i dawać minimum z minimum nie odkrywając przy tym wszystkich kart przed kursantem to można wyważyć to też w ten sposób na rzecz kursanta że dasz wiele niewymaganych figur i wsadzisz to w drugi etap, a rynek to sam ureguluje kto jak prowadzi szkolenie, a i kursant chociaż trochę będzie lepiej informowany co może otrzymać albo co powinien otrzymać jeżeli program zawierać będzie również elementy metodyki.

Myślę że wątki się wyczerpały na ten moment. Instruktorzy będą dążyć do likwidacji egzaminów państwowych, no a dalej to zobaczymy.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4622
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 672
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 stycznia 2019, 19:52

Jaro, zauważ, że toczy się tu dyskusja o tym jak zlikwidować egzaminy. Problem czego powinni uczyć instruktorzy jest teraz na drugim planie. Jeśli egzaminy zostaną zlikwidowane to i tak trzeba będzie w praktyce podzielić szkolenie na dwa etapy. Pierwszy etap będzie minimalny i według mnie może być wypośrodkowaniem pomiędzy tym co robią obecnie najlepsi instruktorzy, a najgorsi. Czyli skoro najgorsi mogą nie uczyć alpejki to dlaczego tego nie usankcjonować? Oczywiście pilot po uzyskaniu uprawnień do samodzielnego latania nie będzie pozbawiony możliwości nauczenia się nie tylko alpejki, ale także twoich ulubionych fikołków jeśli znajdzie instruktora, który będzie miał taki program nauczania. Ci, którzy do tej pory nie nauczali prawidłowo alpejki nadal będą to robić źle. Widziałem film jednego z instruktorów jak naucza alpejki z przekładaniem sterówek, co według mnie jest pewnym anachronizmem, ale co zrobić jeśli on inaczej nie umie. Poza tym początkującemu pilotowi alpejka do niczego nie jest potrzebna i jej brak będzie pewnym zabezpieczeniem przed startem przy zbyt silnym wietrze. Poza tym brak umiejetności alpejki będzie mocnym wyróżnikiem na startowisku co powinno zachęcać do kontynuacji szkolenia. I w tym momencie pojawia się kolejny aspekt dalszych szkoleń. Pewnych rzeczy nie ma sensu uczyć od razu. Potrzebne jest pewne ugruntowanie dobrych nawyków dla rozwijania następnych umiejętności. To jest długotrwały proces, ale może on być rozciągnięty w czasie i przetykany epizodami legalnego i samodzielnego latania. Obecny system w zasadzie zniechęca do takiej ścieżki rozwoju jeśli nie samych pilotów, to z pewnością instruktorów, którzy oferują tylko dwa produkty: szkolenie do ŚK i wyjazdy z pilotami. Szkolenie jest na bardzo różnym poziomie, a wyjazdy z pilotami już w zasadzie i najczęściej nic nie oferują oprócz logistyki. Z drugiej strony nie ma możliwości zabrania grupy pilotów z licencjami na przelot, bo zanim ostatni wystartuje , to pierwszy już jest na ziemi. Dzieje się tak z powodu BARDZO różnego poziomu wyszkolenia pilotów do ŚK. Na wyrównanie poziomu takich pilotów na wyjeździe po prostu brakuje czasu, bo z jednymi można by polecieć na przelot, ale z innymi w tym czasie trzeba ćwiczyć starty albo uczyć ich jak brać taśmy A do startu klasykiem. Posługiwanie się programem nawet lepszym niż obecnie nie zmieni tej sytuacji. Przyczyny złego szkolenia leżą gdzie indziej. Egzamin w tym wszystkim to zupełnie niepotrzebny element, który zupełnie nie spełnia swojego zadania a generuje koszty które wymieniłem wcześniej. Jak usuniemy tą kłodę to wtedy można będzie myśleć o programie i ewentualnym podziale procesu szkolenia na dwa etapy.
Zbyszek Gotkiewicz

Gość

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: Gość » 05 stycznia 2019, 10:54

Proponuję iść dalej. Jako że można spokojnie sobie cały sprzęt wyszperać w internetach, to i instruktor, jako-taki, jest zbędny. Skoro instruktor sam jest w stanie ocenić umiejętności ucznia i nie potrzebny jest egzaminator, to tak samo uczeń będzie w stanie, być może nawet lepiej! ocenić swoje umiejętności i predyspozycje. W końcu on sam siebie zna najlepiej i najdłużej! Co więcej - ocenia sam siebie jednego, a nie jak instruktor - kilku/nastu, więc pełna dyspozycja i skupienie. A jak taki samo-uczeń już zna swoje umiejętności, a zna je przecież doskonale, co wiemy z wcześniejszej tezy - to i sam sobie doskonale dobierze sprzęt. Po co będzie latał na jakimś EN-A, czy B. Jak potem taka kołdra wygląda na fotkach na fejsbuniu? Koszulka z wielkim napisem BORN-TO-FLY i Dudek Nemo nad głową? No eeeej. Skwara straszna.
Idźmy dalej. Po co przepisy. Przestrzeń powietrzna jest otwarta, dostępna, a to całe powietrze jest wielkie, przepastne a zabija przecież nie wysokość, jeno ziemia. Poza tym byłem pierwszy. Kręcę komin, więc wyp..ad. Moje. IMC? Przecież sam jestem. A że cape wysoki, cały czas nosi, to niech ten dash spieprza. Moja chmura...
....Ale jak do jasnej cholery?? Przecież byłem ubezpieczony!

Panowie sprawa jest - ogłaszamy zbiórkę. Nasz kolega miał wypadek. Wredna Warta, albo i inna Compensa odmówiła wypłaty jakiegokolwiek świadczenia "bez podania powodów". Nasz kolega jest bez środków do życia, musiał sprzedać auto, dom, żona go puściła z kolegą ze startowiska...

dariuszcisek
Posty: 31
Rejestracja: 11 kwietnia 2016, 10:31
Reputation: 34
Lokalizacja: Toruń
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: dariuszcisek » 07 stycznia 2019, 10:21

Polska krajem cudów.
Podaję podstawę prawną, jak zniesiono egzaminy nie znosząc św.kw w dronach.
Ścieżka podana, wystarczy tylko? powielić.

Rzeczywiście w przypadku dronów przy pomocy rozporządzenia zmieniono zakres ustawy – zniesiono całkowicie egzaminy do św. kw. Wystarczy zaświadczenie o „ukończeniu szkolenia z wynikiem pozytywnym” wydane przez podmiot wpisany do ewidencji podmiotów szkolących. Czy do jego wydania potrzebny mu wydzielony ze szkolenia egzamin – jego sprawa.

Z punktu widzenia teorii prawa niedopuszczalna jest taka konstrukcja ustawy, że zawiera ona punkt zezwalający późniejszym rozporządzeniom zmieniać zakres i sposób regulacji samej ustawy.
No ale właśnie tak mamy. W ustawie Prawo lotnicze mamy art 33. Dzięki temu akt niższej rangi – rozporządzenie zmienia akt wyższej rangi – ustawę.
Degeneracja prawa (falandyzacja?) poszła dalej. Rozporządzenie nakazuje 3 godziny szkolenia w locie do śk PPG, a obwieszczenie prezesa ULC – program szkolenia zmienia to na 10 godzin.



PROJEKT
http://bip.ulc.gov.pl/index.php/projekt ... -ust-2-i-5

rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków Projekt z 15.12.2017
Strona 2 §1 pkt2c
a) dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. Wyłącza się zastosowanie do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 5 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, przepisów:
1) art. 105 ust. 1 ustawy, z wyłączeniem osób wykonujących operacje na podstawie posiadanego uprawnienia instruktora INS;
2) art. 95 ust. 3 pkt 6, art. 96 ust. 1 pkt i 7, art. 99 ust. 1 ustawy oraz pkt 1.3.2.5 i 1.3.2.6 załącznika nr 6 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288).”;

WYŁĄCZONE PRZEPISY

Badania lotniczo-lekarskie
Art. 105. 1. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na członka
personelu lotniczego i członka oraz kandydata na członka personelu pokładowego
sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich.
1a. Badaniom, o których mowa w ust. 1, nie podlegają członkowie personelu
lotniczego oraz kandydaci na członków personelu lotniczego specjalności:
1) (uchylony)
2) pilot lotni;
3) pilot paralotni;
4) pilot motolotni;
5) skoczek spadochronowy;
6) mechanik poświadczenia obsługi statków powietrznych;
7) mechanik lotniczy obsługi technicznej.
1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy osób posiadających specjalności, o których mowa
w ust. 1a pkt 2–5, wykonujących czynności lotnicze na podstawie posiadanego
uprawnienia instruktorskiego, uprawnienia do lotów lub skoków z pasażerem oraz
uczestniczących we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polski
związek sportowy.

Art 95
3. W celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego osoba
ubiegająca się o nie musi spełnić następujące wymagania w zakresie wieku lub
wykształcenia:
1) pilot lotni – ukończone 15 lat;
2) pilot motolotni – ukończone 15 lat;
3) pilot paralotni – ukończone 15 lat;
4) pilot statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg –
ukończone 16 lat;
5) skoczek spadochronowy – ukończone 16 lat;
6) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż
rekreacyjne lub sportowe – ukończone 18 lat;

Art 96
7) uzyskała pozytywny wynik z egzaminu państwowego, o którym mowa w art. 99 ust. 1.

Art 99

1. Warunkiem uzyskania licencji jest pozytywny wynik egzaminu państwowego składającego się z części teoretycznej i praktycznej, złożonego przed komisją egzaminacyjną organizacją szkoleniową, uprawnioną do przeprowadzania egzaminów, zgodnie z rozporządzeniem nr 2042/2003/WE.



Dz.U. 2017 poz. 288
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 stycznia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie świadectw kwalifikacji
str 49


1.3.2.5. Egzamin teoretyczny.
Kandydat ubiegający się o świadectwo kwalifikacji operatora (UAVO) z uprawnieniem BVLOS albo o uzyska nie uprawnienia BVLOS w przypadku posiadania świadectwa kwalifikacji operatora (UAVO) z uprawnieniem VLOS
powinien wykazać przed egzaminatorem teoretycznym podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną dla świadectwa kwalifikacji i uprawnienia, o które się ubiega, w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.2.2.
1.3.2.6. Egzamin praktyczny.
Kandydat ubiegający się o świadectwo kwalifikacji operatora (UAVO) z uprawnieniem BVLOS albo o uzyska nie uprawnienia BVLOS
w przypadku posiadania świadectwa kwalifikacji operatora (UAVO) z uprawnieniem VLOS powinien wykazać przed egzaminatorem praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada umiejętności niezbędne dla świadectwa kwalifikacji i uprawnienia, o które się ubiega, w zakresie, o którym mowa w pkt 1.3.2.3.

Dariusz Cisek

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4622
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 672
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 stycznia 2019, 14:06

Prawdopodobnie jedną z najpoważniejszych przeszkód widzianych przez ULC, czyli urzędników którzy mają zdecydować o zmianie sposobu uzyskiwania ŚK będzie fakt utraty kontroli nad jakością szkolenia. Co prawda całe środowisko wie, że egzaminy nie zapewniają żadnego nadzoru, ale pozory to zawsze więcej niż całkowity brak. Z tego co wiem, to egzaminatorzy mają mimo wszystko dość dobre rozeznanie w tym jak kto szkoli, ale nie ma to żadnego przełożenia na poprawę jakości. W sytuacji gdy zaproponujemy całkowite uwolnienie szkół od nawet pozorów kontroli trzeba będzie zaproponować weryfikację, szczególnie pierwszego etapu szkolenia gdzie ludzie przychodzą zupełnie bez świadomości co powinni dostać. Wydaje mi się, że można by tu wykorzystać zasadę liberalizmu, że wraz z wolnością działania musi też być wolność informacji. Czyli powinna być ogólniedostępna lista szkół wraz z informacją jak w tych szkołach jest realizowany program szkolenia. Jak to zrealizować? Pomysłem na realizację zaproponowaną przez SILP może być stworzenie strony na której będzie i E-learning dla pilotów kończących kurs wraz z testem końcowym, ale wykonywanym bez nadzoru i z ankietą gdzie piloci będą zaznaczać które umiejętności opanowali w czasie kursu. Zaliczenie takiego testu wraz z wypełnieniem ankiety byłoby warunkiem wydania ŚK przez urząd za pośrednictwem SILP. Stworzenie strony oraz jej utrzymanie byłoby finansowane przez SILP ze składek członków stowarzyszenia. Pojawia się wiele pytań o funkcjonowanie takie strony, na przykład czy wystarczy adres mailowy do wypełnienia ankiety i czy podawanie tego adresu będzie wystarczające do wydania świadectwa. Tym niemniej byłby ciekawy widok, gdy przy liście szkół z automatu by się pojawiał % realizacji programu podstawowego.Dla mnie na tej propozycji wszyscy zyskują, a jej jedyną wadą jest praca konieczna do wykonania aby to zaczęło funkcjonować. Jeśli nie będzie uwag wykazujących wyraźne wady takiego rozwiązania, to można będzie przystąpić do tworzenia takiej strony już teraz równolegle do działań nad likwidacją egzaminów. I będzie to też poważny argument za ich likwidacją.
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 457
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 241
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: JaroXS » 07 stycznia 2019, 15:18

Zbychu,

1) Gdzie będzie stała strona z takimi danymi o kursantach?
2) Kto będzie miał dostęp do danych takiej strony?

To będzie kolejna prowokacja że ktoś się dobrał do danych strony, majstrował przy wynikach, a co więcej zajebał wszystkie adresy e-mail i oferował swój sprzęt paralotniowy. Pozabijacie się, uwierz mi. Podobnie jak chcieli Cię zabić inni za zrobienie ankiety.

Czemu nie chcesz brać pod uwagę RAPORTU ZE SZKOLENIA który będzie obowiązkowy do wydania przez każdą szkołę i obowiązkowy do wydania kursantowi. Jak zniesiecie egzaminy to każdy podpis instruktora pod każdą OCENĄ pod każdą figurą potwierdza że nauczył kursanta w jakimś zakresie tej figury i ponosisz odpowiedzialność za to co tam wpisałeś. Kursant to bierze sobie do domu i idzie dalej do innej szkoły realizować kolejne cele np. SPIRALA a kolejna szkoła mu to tam wbija że to umie w takim lub takim zakresie. Jak kursantowi wpada pomysł do głowy zostania tandem pilotem to idzie do instruktora numer 3, a ten znowu przegląda raport i dopisuje kolejne umiejętności a potem przeprowadza z nim egzamin (oczywiście jak zniesiecie egzaminy państwowe). Na koniec znowu się pod tym podpisuje. Kursant wysyła raport końcowy do ULC a ULC wydaje licencję po spełnieniu wszystkich wymogów.

Czemu nie chcecie skorzystać ze wzoru który już działa i podpisywać się z imienia i nazwiska pod umiejętnościami kursanta przy danej figurze i ćwiczeniu? Chodzi o odpowiedzialność? Chodzi o to że kursanci będą w końcu mogli odnosić się w każdym ćwiczeniu do konkretnej metodyki i wynosić lepsze wnioski ze szkolenia?

Testy może sobie wprowadzić online każda szkoła po swojemu na swojej stronie, bo żadna szkoła nie będzie chciał udostępniać danych do swoich kursantów. To są tajne dane i nikt nie ma prawa mieć z tym kontaktu, bo chodzi o kasę.

Raport to raport, masz go u siebie w segregatorze i ma go kursant w ręce. Jak on komuś to da to już jego osobista sprawa. Jak mu się wyda coś podejrzanego to raport jest dowodem że szkoła prowadzi rzeczy nie tak jak powinna.

Lepszego sposobu nie widzę na ten moment aby był jakiś nadzór nad szkołami który sam się będzie napędzał.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4622
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 672
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 stycznia 2019, 16:31

Propozycja jakiegoś dziennika szkolenia już padała i jest ona jak najbardziej do wprowadzenia. Czy będzie to sposób na weryfikację pracy szkół trudno powiedzieć, ale z pewnością będzie to fajna pamiątka po szkoleniu i może ona płynnie przejść w książkę lotów. Jeśli chodzi o proponowane weryfikowanie pracy szkół w internecie to trudno się powoływać na jakieś przykłady, bo nie znam takich rozwiązań. Jedyna taka ankieta zrobiona w ramach PSP spełniła bardzo dobrze pokładane w niej nadzieje i nie spotkałem się z żadnym głosem krytycznym, a tym bardziej nikt nie chciał mnie za nią zabić, co sugerujesz. Za to środowisko pilotów i instruktorów uzyska kontrolę nad realizacją programu. Zaletą tego systemu jest to, że może on funkcjonować równolegle do dziennika papierowego. Poza tym uważam, że pytania powinny się odnosić do przekonania ucznia o opanowaniu ćwiczenia, a nie co do samego faktu że takie ćwiczenie się odbyło. Bo w dzienniku może być że się odbyło, ale uczeń nie jest przekonany czy dałby radę je ponownie wykonać prawidłowo. Byłby to sygnał do wprowadzenia zmian w metodyce szkolenia, czyli dokumencie, który jeszcze nie został stworzony. Poza tym strona z E-lerningiem powinna powstać, bo rozwiązuje pewne problemy instruktorów z brakiem czasu na szkolenia teoretyczne gdy jest ładna pogoda, dużo się lata i nikt nie ma czasu ani siły żeby skupić się nad teorią. Prawidłowy dzień szkolenia wygląda najczęściej tak, że po śniadaniu idzie się na loty i wraca wieczorem na obiadokolację i jeśli się przekaże jakąś teorię w tym czasie to głównie w powiązaniu z aktualnie wykonywanym zadaniem szkoleniowym. A cały bełkot o rodzajach chmur, piętrach atmosfery, wzorach fizycznych, wędrówkach środka parcia i krzywej biegunowej oraz liczbie Re to sobie można robić jak pada deszcz. A jak nie pada na kursie, to pozostaje e-lerning. Najlepiej obowiązkowy za zaliczeniem uczestnictwa.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2034
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 296
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: uriuk » 07 stycznia 2019, 22:22

Ja bym optowal za jak najwieksza unifikacja ze sztywnym lotnictwem, przy zachowaniu naszych dotychczasowych przywilejow. Czyli majac do wyboru wiele rozwiazan proponuje, jesli to tylko mozliwe, stosowanie takich, jakie sa juz w uzyciu.
I tak:

-Ksiazka Lotow Ucznia Pilota.
Czyli cos w rodzaju indeksu. Powinien sie tam znalezc spis cwiczen przewidzianych programem i wykonanie ktorych musialby podpisac instruktor. Taka ksiazka jest wasnoscia pilota, wiec podpisywanie lipy byloby dla instruktorow zbieraniem na siebie dowodow falszowania dokumentacji. Z drugiej strony kursant wiedzialby czego moze wymagac od szkoly. Zeby nie marnowac lasow, ksiazka ucznia-pilota moglaby plynnie przejsc w normalna ksiazke lotow.

-E-learning
Z powodu specyfiki naszego szkolenia ciezko o sale wykladowa na gorce. Zaliczenie kursu online wraz z wewnetrznym egzaminem pozwoliloby zmniejszyc ilosc szkolen na sali. Na dodatek kursanty wiedzialby o co wypytywac instruktora.
Egzamin przeprowadzany przez instruktora bylby juz tylko dopelnieniem. Zeby zaliczyc test online w ograniczonym czasie trzeba sie troche jednak naumiec. Wiem cos o tym, przechdze to co roku.

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 334
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 80
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Postautor: marek mastalerz » 07 stycznia 2019, 22:39

Dobrze dobrze. Kombinujcie. Im więcej pomysłów tym lepiej. Jest szansa że urodzi się jakieś dobre rozwiązanie.
Albo uda się złożyć z pomysłów jakiś fajny system. Taka burza mózgów jest dobra, pod warunkiem że spróbujemy unikać stękania na pomysły innych. ;)

Końcowe rozwiązanie powinno dążyć do usunięcia wad obecnego systemu i być zadowalające dla uczniów, instruktorów i ULCu (jeśli to możliwe). Powinno być możliwie proste do wprowadzenia i łatwe w użyciu.

pozdrawiam
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości