Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Jaki sprzęt wybrać na początek przygody z lataniem.
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1782
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 233
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: uriuk » 25 stycznia 2017, 22:29

Sprawdzic czy w komorach nie ma; zywego jamnika, kupy piachu, kasku, ostatecznie jakiegos kamulca. Jesli jest wywalic i sprawdzic ponownie. Jesli nie ma, wyslac sprzet na przeglad.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1011
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: Lucjan Piekutowski » 25 stycznia 2017, 22:33

Mozna tez porównać jak wstaje. Naciąganie czasem pomaga na oporne glajty. Ale fakt jest taki że ja nigdy tego nie robiłem. Co rok skrzydło szło na przegląd i latało. Jak zaczelo dziwnie wstawać zwracalwm uwage zeby na przeglądzie sprawdzili trym ew poprawili.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1011
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: Lucjan Piekutowski » 25 stycznia 2017, 22:41

Martwy jamnik też swoje waży...

Jak Ci skrzydlo źle wstaje to mechanik powinien to wyłapać bo roztrymowanie nie musi oznaczać skurczenia tylko jednej grupy lin. Czesc może być np za dluga. Sam najczęściej tylko stwierdzisz że źle wstaje. A może masz tam trymery :D ? Lub wydaje ci się że źle wstaje.

maticus
Posty: 66
Rejestracja: 13 stycznia 2016, 18:19
Reputation: 6
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: maticus » 25 stycznia 2017, 22:50

Z góry uprzedzam, że nie mam pieczątki. CHYBA mam uprawnienia (jak każdy pilot PG w Polsce, zresztą nieważne, to inny temat ;-) )

1. Mi takie organoleptyczne sprawdzanie średnio wychodzi - mam jednego glajta i raczej nie latam na innych w ciągu sezonu. Jeśli zacznie wstawać ciut szybciej albo ciut wolniej to tego nie wykryję. Pozatym utrata trymu to nie jest nagły proces (no chyba że po kąpieli w wodzie).

2. Miałem przypadek dziwny - glajt (Windtech Zephyr) normalnie wstawał, ale miał skopany trym - linki B były skurczone o ok 4 cm. A i C/D były w miarę okej. Wykryłem to właśnie mierząc sobie w domu przy piwie. Reakcja była w stylu "WTF chyba coś nie umiem w miernictwo". Jak zobaczyłem protokół po trymowaniu u Gajwera to okazało się, że moje pomiary były jednak prawidłowe.

3. Ja nie potrafię bez siłomierza rozciągać linek (w sensie te 20kg). Po naciągnięciu połowy linek w glajcie ręka się na tyle męczy, że mam wrażenie że ciągnę dużo mocniej, a siłomierz cały czas to samo. Pod koniec pomagam sobie drugą ręką żeby tylko wskazówka weszła na 20 :-) No cóż, przeklęta praca biurowa ;-)

4. Dopiszę jeszcze o sprawdzaniu trymu całego glajta - nie silę się na mierzenie bezwzględnych długości linek. Mierzę to względnie, bo dużo łatwiej. Wychodzę z założenia że jeśli wszystkie odległości czasza - taśmy byłyby inne o taką samą wartość to tragedii nie ma.

5. Nie jeżdże dieslem, ale w poprzednim aucie dobierałem sobie samodzielnie dawki (poprawki) w ECU LPG. Check engine znikł na zawsze :-) Już tak mam, że lubię rzeczy które wymagają precyzji. I bardziej zaufam klasie dokładności i procedurze pomiarowej niż swojemu "wrażeniu".

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3765
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 527
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2017, 23:36

Marcin. pisze:A jeśli po naciągnięciu dalej ciężko wstaje i chce opaść ,to co może być jeszcze nie tak? Załóżmy ,że skrzydło nie jest stare.


A pytanie dotyczy konkretnego skrzydła czy jest teoretyczne? Bo mógł się skurczyć materiał i to w taki sposób że krawędź spływu sama się opuszcza mimo opuszczonych sterówek.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1074
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 94
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: prokopcio » 26 stycznia 2017, 21:08

Marcin. pisze:
uriuk pisze:...
Watpliwosci pojawiaja sie wtedy, gdy ciezko wstaje, a postawiony probuje od razu opasc.....

A jeśli po naciągnięciu dalej ciężko wstaje i chce opaść ,to co może być jeszcze nie tak? Załóżmy ,że skrzydło nie jest stare.

Kurs robiłem na nówce Nemo, które stawało jak talala i tak stało idealnie bezwysiłkowo. Jak kupiłem glajta ( stare AXIS PLUTO ) zaraz po kursie to mimo świeżego kompletnego przeglądu i bardzo dobrego stanu miałem właśnei opisywany problem, że toto nie chciało wstawać, jak już wstało to spadło ( czasem do przodu czasem do tyłu) i się też mocno zmartwiłem na początku. Teraz za bardzo nie wiem o co mi chodziło bo skrzydło działa bardzo poprawnie i potrafi jednak być nad głową - nie robiłem oczywiście z nim nic, tylko z sobą :lol:
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1782
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 233
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: uriuk » 26 stycznia 2017, 21:10

prototypy tak maja :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3765
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 527
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 stycznia 2017, 22:42

prokopcio pisze:
Marcin. pisze:
uriuk pisze:...
Watpliwosci pojawiaja sie wtedy, gdy ciezko wstaje, a postawiony probuje od razu opasc.....

A jeśli po naciągnięciu dalej ciężko wstaje i chce opaść ,to co może być jeszcze nie tak? Załóżmy ,że skrzydło nie jest stare.

Kurs robiłem na nówce Nemo, które stawało jak talala i tak stało idealnie bezwysiłkowo. Jak kupiłem glajta ( stare AXIS PLUTO ) zaraz po kursie to mimo świeżego kompletnego przeglądu i bardzo dobrego stanu miałem właśnei opisywany problem, że toto nie chciało wstawać, jak już wstało to spadło ( czasem do przodu czasem do tyłu) i się też mocno zmartwiłem na początku. Teraz za bardzo nie wiem o co mi chodziło bo skrzydło działa bardzo poprawnie i potrafi jednak być nad głową - nie robiłem oczywiście z nim nic, tylko z sobą :lol:


Skrzydło nie mogło zmienić się na lepsze. Pilot jak najbardziej :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1011
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: Lucjan Piekutowski » 27 stycznia 2017, 00:25

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Skrzydło nie mogło zmienić się na lepsze. Pilot jak najbardziej :)


Praktyka pokazuje że da się postawić i utrzymać nad głową nawet starego Air-Pola, albo novą Xyon z 95 roku wyciągniętą ze stodoły. (żeby było trudniej bez sterówek i uprzęży)

Jędrek QŃ
Posty: 81
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 5
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zakup sprzętu. Pomoc dla początkujących. Linki insiede

Postautor: Jędrek QŃ » 30 stycznia 2017, 08:20

maticus pisze:Windtech i Gradient chociaż nie podają w instrukcji długości lin, to po przesłaniu zapytania na maila - odsyłają.



Mnie Gradient odesłał--do Gayvera. :) Tylko jego uznają w naszym pięknym kraju za godnego wymiany zerwanej linki.


Wróć do „Sprzęt”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości