Skrzydło dla początkującego

Jaki sprzęt wybrać na początek przygody z lataniem.
ciacholot
Posty: 833
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 123
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: ciacholot » 02 lipca 2017, 23:16

Zerknij na pytania i tabelkę i pogadaj ze swoim instruktorem. Nie jest takie pewne, że jedno ze skrzydeł jakie wymieniłeś będzie dla Ciebie ok.
Mariusz Kilian

scharrow
Posty: 9
Rejestracja: 21 czerwca 2017, 00:16
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: scharrow » 02 lipca 2017, 23:31

Z pewnością tak zrobię. W połowie lipca wyjeżdżam z instruktorem na doszkalanie . Mam nadzieje ze pogoda dopisze.

ciacholot
Posty: 833
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 123
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: ciacholot » 02 lipca 2017, 23:49

Wysokich lotów. Takich ze trzy-cztery razy 500 i wielu godzin nalotu... no i pochwal się jak już kupisz i przetestujesz
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1782
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 233
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: uriuk » 03 lipca 2017, 10:08

Lepiej podaj nalot w godzinach. 500 m nad poziom gruntu w niektorych szkolach kursanty robia w pierwszym dniu szkolenia

scharrow
Posty: 9
Rejestracja: 21 czerwca 2017, 00:16
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: scharrow » 03 lipca 2017, 19:49

Tak,masz racje zrobiłem to na pierwszym etapie. :o nalot? kolo 10 godzin może mniej,lecz z długą przerwa ze względu na uraz kręgosłupa.
Nie ,nie związany z paralotnią.
Więc zaczynam od nowa i chciałbym w tym roku w końcu zrobić ŚK.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1782
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 233
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: uriuk » 03 lipca 2017, 20:26

To szukaj skrzydla o wydluzeniu 4,8-5,15. Jesli kupisz cos 5,4 to bedziesz latal glownie wieczorami a twoje postepy beda minimalne

scharrow
Posty: 9
Rejestracja: 21 czerwca 2017, 00:16
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: scharrow » 03 lipca 2017, 21:28

Na razie przeglądam rożne opcje,wybór jest duży a wiedza znikoma. Dzięki za pomoc.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 422
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 11
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: Marcin. » 07 lipca 2017, 19:02

Sorry za kciuki w dol , niechcacy mi sie kliknely. Prosilbym moderatorow o usuniecie.

Klement
Posty: 45
Rejestracja: 21 sierpnia 2016, 15:56
Reputation: 8
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: Klement » 29 stycznia 2018, 14:38

OPTIC 2 to dolne czy górne B?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3767
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 529
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 stycznia 2018, 15:31

Klement pisze:OPTIC 2 to dolne czy górne B?


Zdecydowanie środkowe.
Zbyszek Gotkiewicz

Gość

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: Gość » 29 stycznia 2018, 17:16

Zbyszku, a jak byś ocenił Axis Pluto 2 ?

http://para2000.org/wings/axis/pluto2.html

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3767
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 529
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 stycznia 2018, 18:11

Gość pisze:Zbyszku, a jak byś ocenił Axis Pluto 2 ?

http://para2000.org/wings/axis/pluto2.html


Skrzydło bardzo fajne dla regularnie latającego pilota. Te 30 godzin rocznie w termice powinno wystarczyćJedynie nazwę ma nieszczęśliwą. Z racji wieku konstrukcji i jej słabej popularności na rynku powinna być do dostania za przyzwoitą cenę.
Zbyszek Gotkiewicz

mrozu
Posty: 1
Rejestracja: 13 maja 2018, 22:23
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: mrozu » 14 maja 2018, 22:11

Co sądzicie o Sky Anakis 3?

Norbi 1710

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: Norbi 1710 » 14 maja 2018, 22:37

Pozwolicie ze dołącze i zapytam przy okazji czy Tequila 5 po kursie i 3 etapie na Słowenii będzie ok
latłem tam na Nemo 2 nalot ok 15 godz termiki

ciacholot
Posty: 833
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 123
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: ciacholot » 15 maja 2018, 11:56

Zrób sobie poniższą ankietę i wynik podstaw do paska na końcu. Uzyskany wynik z paska porównaj z parametrami dowolnego skrzydła do lotów swobodnych. Parametry interesującego Cię skrzydła znajdziesz na stronie: para2000.org
W miarę nabierania doświadczenia możesz sobie sprawdzić kolejne skrzydła jakie wybierzesz.


Pomocnik wyboru skrzydła do latania swobodnego.
Zanotuj i oblicz punkty wg. pytań:

Zestaw pierwszy:

A1.Mój ogólny nalot mieści się w przedziale:

do 50 h 2 pkt.
50 h do 100 h 4 pkt.
100 h do 300 h 6 pkt.
300 h do 500 h 8 pkt.
ponad 500 h nie używać pomocnika.

A2. Mój nalot roczny mieści się w przedziale:

do 30 h 2 pkt
30 h do 60 h 4 pkt
60 h do 100 h 6 pkt
ponad 100 h 8 pkt

A3. Moja przerwa w lataniu to:

nie miałem przerwy 0 pkt
przerwa 1 rok minus 2 pkt
przerwa 2 lata minus 4 pkt
przerwa więcej niż 3 lata minus 6 pkt

A4. Mój wynik to A1 plus A2 minus A3 =


Zestaw drugi:

B1. Mój nalot to:

Wyłącznie PPG 0 pkt
W 25% PG i 75%PPG 2 pkt
w 50% PG i 50% PPG 4 pkt
w 75% PG i 25%PPG 6 pkt
wyłącznie PG 8 pkt

B2. Uprawiam letanie typu:

wyłącznie zloty/żagiel 0 pkt
zloty/żagiel 75% i góry/hole i termika/przeloty 25% 2 pkt
zloty/żagiel 50% i góry/hole i termika/przeloty 50% 4 pkt
zloty/żagiel 25% i góry/hole i termika/przeloty 75% 6 pkt
wyłącznie góry/hole i termika/przeloty 8 pkt

B3. Mój wynik to B1 plus B2 =


Spośród A4 i B3 wybierz niższą wartość i podstaw do poniższej tabelki. Na kolorowym pasku odczytasz parametry swojego skrzydła.
Załączniki
loty2.png
loty2.png (27.25 KiB) Przejrzano 569 razy
Ostatnio zmieniony 15 maja 2018, 20:27 przez ciacholot, łącznie zmieniany 1 raz.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3767
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 529
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 maja 2018, 14:14

ciacholot pisze:Zrób sobie poniższą ankietę i wynik podstaw do paska na końcu. Uzyskany wynik z paska porównaj z parametrami dowolnego skrzydła do lotów swobodnych. Parametry interesującego Cię skrzydła znajdziesz na stronie: para2000.org
W miarę nabierania doświadczenia możesz sobie sprawdzić kolejne skrzydła jakie wybierzesz.


Pomocnik wyboru skrzydła do latania swobodnego.
Zanotuj i oblicz punkty wg. pytań:

Zestaw pierwszy:

A1.Mój ogólny nalot mieści się w przedziale:

do 50 h 2 pkt.
50 h do 100 h 4 pkt.
100 h do 300 h 6 pkt.
300 h do 500 h 8 pkt.
ponad 500 h nie używać pomocnika.

A2. Mój nalot roczny mieści się w przedziale:

do 30 h 2 pkt
30 h do 60 h 4 pkt
60 h do 100 h 6 pkt
ponad 100 h 8 pkt

A3. Moja przerwa w lataniu to:

nie miałem przerwy 0 pkt
przerwa 1 rok minus 2 pkt
przerwa 2 lata minus 4 pkt
przerwa więcej niż 3 lata minus 6 pkt

A4. Mój wynik to A1 plus A2 minus A3 =


Zestaw drugi:

B1. Mój nalot to:

Wyłącznie PPG 0 pkt
W 25% PG i 75%PPG 2 pkt
w 50% PG i 50% PPG 4 pkt
w 75% PG i 25%PPG 6 pkt
wyłącznie PG 8 pkt

B2. Uprawiam letanie typu:

wyłącznie zloty i hole 0 pkt
zloty/żagiel 75% i góry/hole i termika/przeloty 25% 2 pkt
zloty/żagiel 50% i góry/hole i termika/przeloty 50% 4 pkt
zloty/żagiel 25% i góry/hole i termika/przeloty 75% 6 pkt
wyłącznie góry/hole i termika/przeloty 8 pkt

B3. Mój wynik to B1 plus B2 =


Spośród A4 i B3 wybierz niższą wartość i podstaw do poniższej tabelki. Na kolorowym pasku odczytasz parametry swojego skrzydła.


Widzę Mariusz że rozwijasz algorytm doboru skrzydła. Super. Wieczorem sprawdzę z kursantami jak wygląda ten dobór po podstawieniu cyferek. Dobrze by było wspomnieć jeszcze o obciążeniu powierzchni. Ogólnie im wydłużenie większe tym bardziej trzeba celować w górną granicę ale i tak ja bym nie schodził poniżej połowy obciążenia (To dla tych którzy nie umieją obliczać obciążenia powierzchni w kg/m kw.)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1078
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 96
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: prokopcio » 15 maja 2018, 23:43

a ja przy okazji tego tematu zapytam - bo ciągle wszędzie słyszę , czytam o tym obciążeniu że niby lepiej być dociążonym etc, raczej nie w dolnej granicy.... po cholerę producent podaje widełki - w sumie no wiem to jest w jakich granicach spełnia certyfikowanie (przynależność do grupy certyfikacji) ale to oznacza chyba że jest "bezpieczne" w całym zakresie a na pewno opadanie / doskonałość podaje dla najlżejszej z opcji a prędkość max dla najcięższej, więc dociążeni jesteśmy "bezpieczniejsi" i szybsi ale lżejsi doskonalsi, mniej opadamy ale nadal w certyfikacji się mieścimy hmm jedno i drugie podejście ma zalety i wady ale z czego wynika tendencja "nagonki" żeby kupować lepiej dociążone?...
Łukasz Prokop

tooosh
Posty: 116
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 35
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: tooosh » 16 maja 2018, 00:30

prokopcio pisze:[...]więc dociążeni jesteśmy "bezpieczniejsi" i szybsi ale lżejsi doskonalsi, mniej opadamy [...] z czego wynika tendencja "nagonki" żeby kupować lepiej dociążone?...


Wzrost obciążenia zwiększa prędkość i opadanie, doskonałości nie. W dzień z dobrą termiką chcesz lecieć szybciej, nawet zwiększając prędkość kosztem zmniejszania doskonałości. Na słabym żaglu w słaby dzień chcesz mieć mniejsze opadanie.

Tu jest co najmniej pięć rozdziałów na te tematy: https://pararara.pl/sklep/50-sposobow-jak-latac-lepiej/

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1078
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 96
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: prokopcio » 16 maja 2018, 08:09

tooosh pisze:Wzrost obciążenia zwiększa prędkość i opadanie, doskonałości nie. W dzień z dobrą termiką chcesz lecieć szybciej, nawet zwiększając prędkość kosztem zmniejszania doskonałości. Na słabym żaglu w słaby dzień chcesz mieć mniejsze opadanie.

Tu jest co najmniej pięć rozdziałów na te tematy: https://pararara.pl/sklep/50-sposobow-jak-latac-lepiej/

Nie, no oczywiste to jest dla mnie. Nie jest oczywiste "narzucanie" akurat większego obciążenia (najlepiej w górnej granicy).
Ja nie sądzę, że to jest złe, Tak jak ty napisałeś wydaje mi się bardzo ok i podzielam to zdanie :
[quote="tooosh"]....W dzień z dobrą termiką chcesz lecieć szybciej, nawet zwiększając prędkość kosztem zmniejszania doskonałości. Na słabym żaglu w słaby dzień chcesz mieć mniejsze opadanie....
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 833
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 123
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Skrzydło dla początkującego

Postautor: ciacholot » 16 maja 2018, 11:29

Piloci z mniejszym doświadczeniem upatrują wyników-efektów latania w mniejszym obciążeniu powierzchni. Myślą sobie, że przecież byli w kominie i gdyby byli mniej dociążeni to by wyżej wyjechali. Ci z dużym doświadczeniem podświadomie i odruchowo potrafią lepiej wycentrować komin i tak ustawić skrzydło, że są bardziej efektywni. Druga sprawa jest taka, że skrzydła o mniejszym wydłużeniu skądinąd przeznaczone dla młodszych rangą pilotów są rzeczywiście bardziej efektywne przy średnim obciążeniu powierzchni biorąc pod uwagę jego zakresy graniczne. Wraz ze wzrostem wydłużenia rośnie efektywność skrzydła przy zwiększonym obciążeniu powierzchni aż do jago maksymalnych parametrów, a nawet powyżej. Na całe szczęście wzrost wydłużenia jest przypisany proporcjonalnie do wzrostu umiejętności pilota. Wzrost obciążenia powierzchni skutkuje tym, że skrzydło jest bardziej napięte, lata stabilniej, gładko i pewnie. Jest bardziej odporne na wszelakie pierdy turbulentne które nami szarpią i obniżają komfort lotu, a wręcz "straszą". Dociążone też latają szybciej więc między noszeniami jesteśmy krócej, a że większe wydłużenia maję też większą doskonałość to i na tym polu zyskują ich posiadacze mimo dociążenia. Nie jest to wszystko tak zupełnie bezkosztowo ponieważ skrzydła doważone trudniej wchodzą w atrakcje, ale też i trudniej z nich wychodzą ponieważ wszystkie reakcje są lekko dłuższe niż przy małym obciążeniu. Nie zmienia to faktu, że najczęściej wystarczy skrzydłu nie przeszkadzać swoimi pomysłami wyolbrzymiając problem dużego doważenia. Skrzydła mocno doważone mają nazwijmy to "bardzo krótki"
tzn. trudniejszy do uchwycenia punkt przeciągnięcia np. przy toplanding-u na granicy przeciągnięcia. Trzeba bardzo na to uważać. Tak mniej więcej z grubsza to widzę. Zapraszam pilotów do rozwinięcia problemu co może pozwoli nam na stworzenie jakiegoś prostego wzoru do wyboru rozmiaru skrzydła biorąc pod uwagę wydłużenie skrzydła i masę startową.
Mariusz Kilian


Wróć do „Sprzęt”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość