Ocena warunków meteorologicznych

Porady dla początkujących dotyczące techniki w czasie lotu i na ziemi. Sprawy szkoleniowe.
Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 394
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Marcin. » 04 kwietnia 2016, 20:43

Dalej drążąc temat komina ,to zapytam jaki jest podział na moce? Słaby ,średni ,mocny, niebezpieczny ile ma m/s na vario?
Chyba najsilniejszy jest w Cb 200km/h...

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1010
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 04 kwietnia 2016, 20:51

Marcin. pisze:Dalej drążąc temat komina ,to zapytam jaki jest podział na moce? Słaby ,średni ,mocny, niebezpieczny ile ma m/s na vario?
Chyba najsilniejszy jest w Cb 200km/h...


przy 50 m/s, to i glajt niepotrzebny :) Zaraz dojdziemy do pytania, czy tornado to taki duży komin ? :P

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 394
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Marcin. » 04 kwietnia 2016, 20:59

Tornado to nie komin, to wir :)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1604
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 203
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 04 kwietnia 2016, 21:00

Marcin. pisze:Dalej drążąc temat komina ,to zapytam jaki jest podział na moce? Słaby ,średni ,mocny, niebezpieczny ile ma m/s na vario?
Chyba najsilniejszy jest w Cb 200km/h...


Zalezy gdzie . W Alpach wiosna 3 m/s to taki sobie sment.
Na nizinach podczas wyzu solidne stabilne 0,5 m/s to calkiem powazny komin ;)
Generalnie w Polsce rzadko kiedy noszenia pod cumulusami przekraczaja 5-6 m/s. A jesli to robia, to radze spierdalac, a nie krecic (przynajmniej poki zadajecie pytania, a nie udzielacie odpowiedzi :) )

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3341
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 kwietnia 2016, 21:01

W naszych warunkach komin słaby ma około 0.5 m/s, średni około 2, a mocny ma do 10. Rosjanie mówią ze jeśli na wario przez dłuższy czas utrzymuje się plus 10 to znaczy że wkrótce spadnie deszcz.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 394
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Marcin. » 04 kwietnia 2016, 21:12

uriuk pisze:
Na nizinach podczas wyzu solidne stabilne 0,5 m/s to calkiem powazny komin ;)


Tzn. że ten komin stabilny 0,5 m/s dłużej ,ale pewniej wywinduje jego użytkownika?

A tak jeszcze Was zapytam ; czy w przyrządach na ekranie jest sztuczny horyzont? Może to głupie pytanie ,ale jakby chmura wciągnęła to by się przydał.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1604
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 203
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 04 kwietnia 2016, 21:15

Znam takie programy gdzie jest namalowany sztuczny horyzont. Ale jakie to ma znaczenie? Rownie dobrze mozesz sobie na kartce namalowac i przymocowac w kokpicie. Jak cie zassa chmura to zaloz uszy, wcisniej speeda (nie odwrotnie) i kieruj sie tam gdzie jasniej. Sprawdz kurs na gpsie i sie go trzymaj. Jak ci sie wskaznik kursu kreci, a policzki naciagaja na uszy to znaczy ze wpadles w spirale i rozwaz siegniecie po zapas.

stojcio
Posty: 12
Rejestracja: 06 lutego 2016, 17:50
Reputation: 1
Lokalizacja: Bielsko-B
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: stojcio » 04 kwietnia 2016, 21:18

A jak jest z kominami powiązanymi z ciepłem utajonym? Kominy, które wytwarza sama chmura. Przykładowo tworzy się cumulusek pod którym jest komin, cumulusek piętrzy się nadal, ale to przez to, że pod nim jest komin czy owy komin już wygasł i teraz uwalnia się ciepło utajone, pojawia się komin pod chmurą, który przekształca cumuluska w kierunku congestusa i dalej? dobrze myślę?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1604
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 203
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: uriuk » 04 kwietnia 2016, 21:24

To sa spokojne, obszerne noszenia na 100-300 m pod chmura Za dnia tego nie zauwazysz, ale sa do wykorzystania pod sam koniec termiki. Tzn jak widzimy ze dzien sie konczy, a cumulusiki jeszcze calkiem zacne, to nie warto robic przeskokow, tylko tzeba wozic sie pod takim Cu. On sie przemieszcza z wiatrem i jeszcze pare km da sie zrobic. Poniewaz noszenia sa tylko pod podstawami, to kazda proba przeskoku skonczy sie na ziemi. Normalnie cumulus zyje kilkanascie minut, ale zdarzalo mi sie dyndac pod taka podstawa ponad godznie. Najlepiej dziala nad duzymi obszarami lesnymi :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3341
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 kwietnia 2016, 21:39

Marcin. pisze:Tzn. że ten komin stabilny 0,5 m/s dłużej ,ale pewniej wywinduje jego użytkownika?

A tak jeszcze Was zapytam ; czy w przyrządach na ekranie jest sztuczny horyzont? Może to głupie pytanie ,ale jakby chmura wciągnęła to by się przydał.


Bardziej pewne są te mocniejsze kominy, bo komin ma swój cykl życiowy i możemy nie zdążyć zrobić wysokości zanim umrze.
Sztuczny horyzont na paralotni nie jest potrzebny bo pilot zawsze wisi pod skrzydłem. Może się kręcić w kółko ale wtedy sztuczny horyzont mi nie pomoże, a zwykła busolka go o tym skutecznie poinformuje. .
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 151
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: tom.beluzi » 06 kwietnia 2016, 15:26

Lucjan Piekutowski pisze:Borsk. Wiatr zmienny 2-5 m/s w poprzek pasa od strony południowej(...)


Weź też pod uwagę, że to są najgorsze warunki do latania w Borsku, zwłaszcza dla świeżaka. Szczególnie jesli warun byłby przelotowy, czyli wiatr nieco większy. Samo latanie jeszcze spoko, choć bez sensu bo spycha Cię prosto w TMA, ale start za holem jest wtedy utrudniony, bo od południa bełta się powietrze - zwróć uwagę, że w tych warunkach do połowy szerokości pasa od strony południowej bardzo ciężko jest wtedy utrzymać skrzydło nad głową.
Pozdrawiam,
Tomasz B.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1010
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 08 kwietnia 2016, 18:41

tom.beluzi pisze:
Lucjan Piekutowski pisze:Borsk. Wiatr zmienny 2-5 m/s w poprzek pasa od strony południowej(...)


Weź też pod uwagę, że to są najgorsze warunki do latania w Borsku, zwłaszcza dla świeżaka.


Wiem, było trudno, ale trzeba ćwiczyć. Siedzenie na ziemi nic nie da. Jak na razie moja proporcja holi w termikę do zlotów i taj jest jak 1 do 10 ale dziesięć razy więcej nauczyły mnie hole w termikę, czy wiosenny żagiel, niż dupozloty.

Chicago
Posty: 139
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 43
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Chicago » 09 kwietnia 2016, 16:10

Witam , nie bede pisał gdzie spieprzyłeś ten komin bo koledzy wyjaśnili ci jasno . Ale jeśli latasz z jakimkolwiek urządzeniem co pokazuje ci prędkość w względem ziemi to jest to też swoisty sufler, w locie po prostej bez oznak na ziemi bo wysoko i po niebieskim . Dzięki GPS poznasz, gdzie ew jest ,lub może być komin .
Ano jeśli twoja prędkość zaczyna wzrastać bardziej niż dotychczasowa np. z 35km do 40 , i nie odpuściłeś sterów lub nie nacisnąłeś speeda to znaczy ze gdzieś z przodu na kier 50-60* jest komin jeśli nie wyczułeś po skrzydle z której strony go mijasz to pokaże ci to GPS , bo twoja prędkość znaczne zmaleje po minięciu poszukiwanego komina . Jak będziesz się oddalał do komina twoja prędkość powróci +/- do wartości z przed czyli do +/_35kmh . To z której jest komin pomoże ci glajt który ma tendencję do skręcania do unoszonego powietrza nie powinieneś zbyt ingerować w kontrole nad skrzydłem, naucz się słuchać tego co mówi uprząż na sygnały odebrane od glajta a ten od powietrza .Na przeskoku jak powietrze wokoło ciebie zaczyna być bardziej niespokojne to znaczy ze gdzies w pobliżu jest noszenie ,OBSERWUJ wytęż wzrok patrz na ziemie i powietrze ,CZUJ ciepło , WĄCHAJ często komin ma zapach grilla lub siana , Wiadomo że pomocna jest optymalna trasa lotu od noszenia do potencjalnego noszenia nie lec jak głupi po prostej lec krawędzią lasu czy szpaleru drzew,czy po tzw wyzwalaczach,i tzw akumulatorach , patrz jak świeci słonce i jak układa się cień . Im silniejszy wiatr tym kominy bardziej pochylone w pewnej jego części , nie koniecznie poprawiamy komin pod wiatr choć często tak jest , krążymy zawsze aktywnie , noszenie wzrasta poszerzamy krążenie , maleje zacieśniamy po to właśnie by być ciągle w centro . na drobne zmiany nie machamy sterówkami jak spłuczką w kiblu ,wszystko dzieje się ze zwłoką, zwłokę ma około 1 sek twoje Vario ,twój glajt reaguje ze zwłoką na ruch steru itd. wiedz wszystko z umiarem i spokojnie . Dużo balansu ciałem mniej sterówką , jak wycentrujesz to wewnętrzny ster trzymaj na jednej wysokości a korekty wprowadzaj zewnętrzną sterówką .(potem w miarę wprawy możesz wprowadzać swoje wariacje ) Pamiętaj o balansie ciałem to ważniejsze jest jak sterówki .




I ćwicz - pozdrawia mistrz gubienia kominów Grzegorz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1010
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 10 kwietnia 2016, 06:14

Chicago pisze:


pozdrawia mistrz gubienia kominów Grzegorz


Musze przemyśleć ten filmik :D właśnie dał mi do myślenia.

Wczoraj, trochę stosując się do Waszych wskazówek, wymodziłem coś takiego. Choć nie ma się czym chwalić to się pochwalę :D



Lepiej ?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3341
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 kwietnia 2016, 09:41

Dużo lepiej. Teraz możesz już zacząć naukę kręcenia kominów.
Zbyszek Gotkiewicz

Chicago
Posty: 139
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 43
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Chicago » 10 kwietnia 2016, 12:27

Widać ze się starasz ale nie poprawiasz odpowiednio i ewidentnie schodzisz na krawędź komina, gdzie jak narastają ci noszenia powinieneś na 1 sek wypłaszczyć licząc 1021 i wracasz do poprzedniego ustawienia - masz fajny laminarny słaby komin gdzie można właśnie balansem ciała świetnie wypracować centro . Nie ruszając ustawienia rak na starówkach -wypłaszasz balansem ciała i dociągasz krążenie też przenosząc balans robisz to powoli nie rzucasz się w uprzęży jak piskorz ,tym samym nie rozhuśtujesz skrzydła, a tym samym nie zmienia się prędkość krążenia i nie otrzymujesz fałszywego pikania spowodowanego działaniem na sterówki .Każde twoje bardziej dynamiczne ruchy powodują ze bujasz się w uprzęży i to odbiera twoje Vario i daje ci mylne pikania które mogą zaburzać twoje postrzeganie -Wizualizacje komina . W krążeniu obserwuj ziemie i w którą stronę cię znosi by mieć punkt odniesienia na ewentualne poprawki w stopniach nie dokręcaj 360* tylko poprawiaj przy 270* aż do skutku i zawsze o jedna sek. to jest tak optymalnie wiadomo że praktyka to z czasem zweryfikuje. Jak zgubisz nie zmieniaj kierunku i nie rób gwałtownych zakrętów tylko wszystko spokojnie bo komin ledwo zipie .
Im komin słabszy i równy tym bardziej płasko krążymy tym mniej sterówek ,trzymamy glajta na najmniejszym opadaniu a skręcamy ciałem .
Krążenie w takich kominach na koniec dnia to taki balsam .Czujesz całym sobą powietrze
Mocne kominy nie oferują takiego komfortu wszystko dzieje się szybko i dynamicznie a kąty na których krążysz nie raz przyprawiają o dreszcze ,jako że komin jak trąba powietrzna im bliżej ziemi tym węższa i musimy krążyć ciaśniej często na pograniczu zysku ,mocne pochylenie glajta duże opadanie w zakręcie.
Pozdrawiam Chicago

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1010
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 10 kwietnia 2016, 22:15

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo lepiej. Teraz możesz już zacząć naukę kręcenia kominów.


Jeszcze z 50 holi w termikę i się nauczę. :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3341
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 452
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 kwietnia 2016, 22:30

Najwięcej nauczą cie słabe noszenia, wiec kręć wszystko co spotkasz. Brakuje ci korekt prostujących krążenie w kierunku rosnącego noszenia. Korektę można przeprowadzić samym ciałem i powinna być dość krótka. Około sekundy żeby przesunąć krążenie w kierunku silniejszego noszenia. Im słabszy i węższy komin, tym te korekty trzeba robić delikatniej.
Zbyszek Gotkiewicz

Grzesiek666
Posty: 17
Rejestracja: 30 marca 2016, 19:18
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Grzesiek666 » 11 kwietnia 2016, 13:37

A moze ktoś skomentować ten poniższy film?



Moze sam autor coś powie na ten temat bo widze ze niezla fachura ale fajnie by było wiedziec po co i dlaczego?

Chicago
Posty: 139
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 17:16
Reputation: 43
Lokalizacja: Karkonosze
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Postautor: Chicago » 11 kwietnia 2016, 20:21

Grzegorz do Grześka 666 i o Grzegorzu bo lot ten , jest nagrany przez mojego sympatycznego kolegę Grzegorza i nie m tu czego komentować bo pilot jest dobry i na wyświetlaczu masz asystenta który potwierdza ze pilot umie latać i kręcić kominy .
Pozdrawiam Chicago


Wróć do „Szkolenie i technika latania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość