wypuszczanie sterówek z rąk

Porady dla początkujących dotyczące techniki w czasie lotu i na ziemi. Sprawy szkoleniowe.
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 838
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 62
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: prokopcio » 23 maja 2016, 09:48

Witam.
Nie pamiętam z kursu dlaczego ale pamiętam, że mieliśmy "zakaz" wypuszczania sterówek z rąk.
Czy ktoś mi może przypomnieć dlaczego ? Czy to tylko na potrzeby kursu czy ogólnie ?
Widzę na filmikach że jedni trzymają zawzięcie a inni nie :)
ja na wszelki wypadek nie wypuszczam sterówek z rąk.
Łukasz Prokop

Rel
Posty: 28
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 23:02
Reputation: 2
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Rel » 23 maja 2016, 10:11

Nam na kursie pozwalali je puszczać na czas komfortowego usadzania się w uprzęży po starcie, już w stabilnym locie...

Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 151
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: tom.beluzi » 23 maja 2016, 10:59

To kwestia szybkości (i wogóle możliwości) reakcji na atrakcje ze strony skrzydła. Zauważcie, że na tych samych filmikach, jak torbi, to nikt nie puszcza sterówek tylko bierze obie w jedną rękę. A jak jest luz to można puścić, chociaż trzymając się zasad sztuki, nie powinno się tego robić, bo po co ograniczać sobie możliwości sterowania - czy jadąc samochodem puszczasz kierownicę?
Są też sytuacje uzasadnione - np. lot na speedzie, gdzie lepiej sterować nie hamując, tylko zmieniając geometrię - skrzydła od C w górę mają nawet do tego specjalne uchwyty (np. takie kulki) na taśmach D.

Reasumując - zależnie od sytuacji, przewidując ewentualny rozwój wypadków ;)
Pozdrawiam,
Tomasz B.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3000
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 398
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 maja 2016, 11:28

Powody są oczywiste. Trzyma się sterówki w rękach na wszelki wypadek jeśli trzeba będzie zareagować. Ja znam tylko jeden wypadek śmiertelny spowodowany lataniem z puszczonymi sterówkami, ale to wystarczy żeby stworzyć procedury nakazujące trzymanie sterówek przynajmniej w jednej ręce. Oczywiście są sytuacje gdzie ryzyko puszczenia sterówek jest małe. Na przykład na przeskoku pomiędzy kominami w spokojnym powietrzu na dużej wysokości.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 838
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 62
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: prokopcio » 23 maja 2016, 11:49

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja znam tylko jeden wypadek śmiertelny spowodowany lataniem z puszczonymi sterówkami,
co się stało ?

oczywiście mam na myśli puszczenie sterówek tylko w spokojnym powietrzu :) a najchętniej puszczałbym jedną do wypięcia się z holu (oczywiście w normalnej sytuacji) ale to podejrzewam akurat jest mało odpowiedni moment do puszczenia sterówki, choć w tym momencie nie była mi jeszcze potrzebna...
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3000
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 398
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 maja 2016, 11:57

Kolo Miechowa jest krawężnik na południowe wiatry. Wiele lat temu pilot latał tam nisko na żaglu. Skrzydło to jakaś strata wyczynówka. Puścił sterówki bawiąc się sterowaniem samym ciałem. Połówka i zwrot z nurkowaniem do stoku. Nie zdążył złapać sterówki.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 151
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: tom.beluzi » 23 maja 2016, 12:47

prokopcio pisze:najchętniej puszczałbym jedną do wypięcia się z holu


No a jak Cię uczyli? To tak rób.
Pozdrawiam,
Tomasz B.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 838
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 62
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: prokopcio » 23 maja 2016, 12:56

uczyli nie wypuszczać więc nie wypuszczam :)
kazali też trzymać łapy w górze więc sterówki są zawsze przy bloczkach, więc wg mnie łapanie do jednej łapy zawsze wpływa na profil skrzydła ( zaciągamy lekko obie sterówki ), wydaje mi się że lepiej jest zostawić sterówkę gdzie jest ( puścić na sekundę/dwie ) i się wypiąć co powinno nie wpływać na lot, oczywiście mówię o warunkach gdy lecę bardzo stabilnie na wyciągarkę a lina jest już zluzowana.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3000
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 398
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 maja 2016, 13:17

Popatrz na starty pilotów którzy przekładają sterówki. Puszczona bardzo często nie daje się złapać. Przez to widziałem mnóstwo niebezpiecznych startów. Lekkie zaciągnięcie spływu w czasie wypięcia z holu to żaden problem.
Zbyszek Gotkiewicz

janek44

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: janek44 » 23 maja 2016, 13:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Popatrz na starty pilotów którzy przekładają sterówki. Puszczona bardzo często nie daje się złapać. Przez to widziałem mnóstwo niebezpiecznych startów. Lekkie zaciągnięcie spływu w czasie wypięcia z holu to żaden problem.


Można przekładać nie puszczając całkowicie sterówek.

Awatar użytkownika
der
Posty: 524
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 82
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: der » 23 maja 2016, 14:53

janek44 pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Popatrz na starty pilotów którzy przekładają sterówki. Puszczona bardzo często nie daje się złapać. Przez to widziałem mnóstwo niebezpiecznych startów. Lekkie zaciągnięcie spływu w czasie wypięcia z holu to żaden problem.


Można przekładać nie puszczając całkowicie sterówek.


Mowa o "miszczach groundhandlingu". Ciągaczach taśm, którzy trzymanie sterówek mają gdzieś a jedynie pociągają je w razie potrzeby stronami, przeciwnie niż są skrzyżowane taśmy.
Przy obrocie do startu siłą rzeczy muszą je puścić by złapać ponownie już po dobrej stronie. no i tu nie zawsze bywa po myśli.


Na szczęście taki widok trafia się co raz rzadziej. Ludzie przyzwyczajają się tak i do krzyżowania sterówek zgodnie z taśmami, jak i nie puszczania ich nawet kiedy łatwiej jest sterować taśmami.

janek44

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: janek44 » 23 maja 2016, 15:03

der pisze:
janek44 pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Popatrz na starty pilotów którzy przekładają sterówki. Puszczona bardzo często nie daje się złapać. Przez to widziałem mnóstwo niebezpiecznych startów. Lekkie zaciągnięcie spływu w czasie wypięcia z holu to żaden problem.


Można przekładać nie puszczając całkowicie sterówek.


Mowa o "miszczach groundhandlingu". Ciągaczach taśm, którzy trzymanie sterówek mają gdzieś a jedynie pociągają je w razie potrzeby stronami, przeciwnie niż są skrzyżowane taśmy.
Przy obrocie do startu siłą rzeczy muszą je puścić by złapać ponownie już po dobrej stronie. no i tu nie zawsze bywa po myśli.
https://www.youtube.com/watch?v=cKJNw6JX-3Q

Na szczęście taki widok trafia się co raz rzadziej. Ludzie przyzwyczajają się tak i do krzyżowania sterówek zgodnie z taśmami, jak i nie puszczania ich nawet kiedy łatwiej jest sterować taśmami.


nie zrozumiałeś. Przed obrotem można złapać dwie sterówki w jedną rękę, obrócić się nie puszczając ich i potem 'wolną' ręką przejąć sterówkę którą powinna trzymać. Odrobina treningu i wszystko idzie czysto i sprawnie nawet przy huraganie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3000
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 398
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 maja 2016, 23:14

Ja nie twierdzę że metoda z przekładaniem sterówek jest zła. Pewnie da się ją dobrze wyćwiczyć. Problem w tym że zdecydowana większość pilotów którzy przekładają sterówki mają z tego powodu problemy przy starcie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 838
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 62
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: prokopcio » 24 maja 2016, 15:41

powiedzcie mi jedno, czy jeśli hol przebiega bezproblemowo to czy nie stwarzam dla siebie zagrożenia jeśli po zluzowaniu liny wypuszczę sterówkę w celu wypięcia się? może dziwnie zabrzmi ale "irytuje mnie" właśnie w tym momencie przekładanie sterówki z ręki do ręki i z powrotem :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3000
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 398
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 maja 2016, 16:21

Jeśli wypniesz się pod ciągiem to skrzydło przy wyczepieniu skoczy do przodu i nie będziesz miał jak zareagować. Spróbuj po prostu przećwiczyć przekładanie sterówek do jednej ręki i sterowanie skrzydłem sterówkami trzymanymi w jednej ręce. Dużo łatwiej wtedy będzie rozmawiać o ewentualnych problemach z tym związanych.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 838
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 62
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: prokopcio » 24 maja 2016, 17:00

nie, no ... ja nie mówię że nie potrafię ... tylko że mnie to irytuje .. dlatego też podkreśliłem że wypinając się NA LUZIE wolałbym puścić sterówkę. Ale masz rację generalnie warto przećwiczyć sobie sterowanie i ewentualne przyhamowywanie skrzydła jedną ręką bo czasami może się przydać.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3000
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 398
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 maja 2016, 19:30

Ja wiem że warto bo sterowanie jedną ręką trzymającą dwie starówki nie jest naturalne. Dlatego robiąc to bez wcześniejszego ćwiczenia dość szybko zmieniamy kreuje lotu szczególnie gdy musimy coś robić uwolnioną ręką. A co do tego że Cię to irytuje to jest wiele zasad irytujących także mnie. Na przykład latanie w kasku. Niestety nie wypada mi już latać bez. Czasem robie to jak nikt nie widzi ;)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1009
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Lucjan Piekutowski » 24 maja 2016, 19:48

prokopcio pisze:nie, no ... ja nie mówię że nie potrafię ... tylko że mnie to irytuje .. dlatego też podkreśliłem że wypinając się NA LUZIE wolałbym puścić sterówkę. Ale masz rację generalnie warto przećwiczyć sobie sterowanie i ewentualne przyhamowywanie skrzydła jedną ręką bo czasami może się przydać.


Jeśli nie zrobisz sobie krzywdy to puść sterówkę i się nie przejmuj. Ma być bezpiecznie. A jakby się nie udało, to na 700 metrach po holu zdążysz rzucić pakę (tzn. powinieneś zdążyć) :D

P.S. Zdarza mi się puszczać sterówkę, jedyną "zaletą" tego jest szybkość, natomiast, co do reagowania jedną ręką to się przyznam że niewygodnie mi się tak steruje. Nas uczono że najpierw jest luz, potem przyhamowanie, dopiero po tym jest przełożenie sterówek do ręki i wyczepienie i znów wzięcie sterówek. Tylko, że w ostrym kominie gdy na wario kończy się skala a lina trzeszczy a skrzydło radośnie chce "zrobić wszystko czego pilot nie chce", nie ma czasu z namaszczeniem i powoli przekładać rąk, trzeba to zrobić niemal jak żongler - błyskawicznie.

PS2 Na prawie jazdy nie uczą jak wchodzić w zakręty na ręcznym, jeździć bokiem w poślizgu, nawet jak rozpędzać auta dokręcając obrotomierz do czerwonego pola. Nie uczą tego, większość kierowców sama musi lub nie musi zdobywać te umiejętności jeśli chce się odnaleźć w nagłych sytuacjach na drodze.
Podobnie z paralotniarzami, wyrobienie sobie prawidłowej i sprawnej techniki często należy już do samego pilota, musi sam się "naumieć" i przekuć tę wiedzę z kursu na własną praktykę.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1009
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Lucjan Piekutowski » 24 maja 2016, 20:02

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja wiem że warto bo sterowanie jedną ręką trzymającą dwie starówki nie jest naturalne. Dlatego robiąc to bez wcześniejszego ćwiczenia dość szybko zmieniamy kreuje lotu szczególnie gdy musimy coś robić uwolnioną ręką. A co do tego że Cię to irytuje to jest wiele zasad irytujących także mnie. Na przykład latanie w kasku. Niestety nie wypada mi już latać bez. Czasem robie to jak nikt nie widzi ;)


Zbyszku, zupełnie szczerze. Wiesz co mnie irytuje odnośnie sterówek ? Drewniane, gumowe i inne kijki wkładane w "poprzeczkę" sterówki. Wiem, że Tobie to pasuje. Zauważyłem też, że niektóre skrzydła mają sterówki dość miękkie i można w nich rękę trzymać przekręconą o 90 stopni jakby przedłużenie linki - dla jasności, nie jestem zwolennikiem przekładania ręki przez sterówkę i nawijania linki.

http://paragliding.rocktheoutdoor.com/w ... NOVA-2.jpg

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3000
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 398
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: wypuszczanie sterówek z rąk

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 maja 2016, 20:15

Jeśli usztywnienie sterówki cie denerwuje to je wyjmij. Ja tego nie robie bo trzymam sterówki nachwytem i bez tego kołka sterówka by mi ściskała dłoń odcinając krążenie. Przy długich lotach to jest problem bo palce drętwieją.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Szkolenie i technika latania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość