"Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Porady dla początkujących dotyczące techniki w czasie lotu i na ziemi. Sprawy szkoleniowe.
Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 391
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

"Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Marcin. » 10 lipca 2016, 20:12

Mówi się ,że nie trzeba patrzeć na skrzydło ,aby wiedzieć gdzie się skrzydło znajduje nad pilotem podczas lotu. Jest jeszcze siła na sterówkach. Co ona może nam powiedzieć o stanie i zachowaniu skrzydła? Tzn. doświadczeni trzymają palcem wskazującym ,żeby
czuć . Ale co można o tym szerzej napisać?
Ostatnio zmieniony 10 lipca 2016, 20:33 przez Marcin., łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1010
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 10 lipca 2016, 20:18

Marcin. pisze:Mówi się ,że nie trzeba patrzeć na skrzydło ,aby wiedzieć gdzie się skrzydło znajduje nad pilotem podczas lotu. Jest jeszcze siła na sterówkach. Co ona może nam powiedzieć o stanie i zachowaniu skrzydła? Tzn. doświadczeni trzymają palcem wskazującym ,żeby
czuć . Ale co można o tym szerzej napisać?


Że jeśli masz jedną sterówkę twardszą, to możesz mieć roztrymowanego glajta. Może być też tak że jedną sterówkę musisz bardziej zaciągnąć żeby skręcił a drugą mniej.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 391
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Marcin. » 10 lipca 2016, 20:26

Lucjan Piekutowski pisze:
Marcin. pisze:Mówi się ,że nie trzeba patrzeć na skrzydło ,aby wiedzieć gdzie się skrzydło znajduje nad pilotem podczas lotu. Jest jeszcze siła na sterówkach. Co ona może nam powiedzieć o stanie i zachowaniu skrzydła? Tzn. doświadczeni trzymają palcem wskazującym ,żeby
czuć . Ale co można o tym szerzej napisać?


Że jeśli masz jedną sterówkę twardszą, to możesz mieć roztrymowanego glajta. Może być też tak że jedną sterówkę musisz bardziej zaciągnąć żeby skręcił a drugą mniej.


Twardsza? A co to znaczy? Więcej siły trzeba na zaciągnięcie ,a może też głębiej?

P.S. pisząc w tytule "stan i zachowanie" nie miałem na myśli stanu technicznego skrzydła ,tylko jak Wy to mówicie ,że skrzydło "gada".
Więc , jak ono gada? Przez uprząż , przez sterówki , szelest itp. Temat na opis?

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1010
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 10 lipca 2016, 20:41

Twardnieje tzn napręża się :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 439
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 lipca 2016, 21:26

Nie zauważyłem związku pomiędzy siłami na sterówkach a tym co ma robić pilot. Liczy się pozycja skrzydła względem pilota i kierunek w jakim się przemieszcza. Najważniejsze jest odpowiednie rozłożenie ciężaru ciała przed pilota, szczególnie w dynamicznych niesymetrycznych figurach.
Zbyszek Gotkiewicz

dawid_krakow
Posty: 42
Rejestracja: 18 stycznia 2016, 10:29
Reputation: 3
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: dawid_krakow » 11 lipca 2016, 06:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie zauważyłem związku pomiędzy siłami na sterówkach a tym co ma robić pilot. Liczy się pozycja skrzydła względem pilota i kierunek w jakim się przemieszcza. Najważniejsze jest odpowiednie rozłożenie ciężaru ciała przed pilota, szczególnie w dynamicznych niesymetrycznych figurach.

A tzw. wybieranie luzu? Czyli zanim wejdzie klapa mieknie sterowka i nalezy ją zaciągnąć zeby klapie zapobiec. Oczywiście jeśli jednak wejdzie to odpuszczamy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 439
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 lipca 2016, 07:16

Tam nie ma luzu. Szarpie się sterówki gdy skrzydło skacze do przodu. Specjalnie napisałem szarpie bo reakcja musi być bardzo szybka. Jeśli pilot nie zdąży to trzeba podnieść ręce żeby po podwinięciu nie przeciągnąć skrzydła.
Zbyszek Gotkiewicz

dawid_krakow
Posty: 42
Rejestracja: 18 stycznia 2016, 10:29
Reputation: 3
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: dawid_krakow » 11 lipca 2016, 19:11

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tam nie ma luzu. Szarpie się sterówki gdy skrzydło skacze do przodu. Specjalnie napisałem szarpie bo reakcja musi być bardzo szybka. Jeśli pilot nie zdąży to trzeba podnieść ręce żeby po podwinięciu nie przeciągnąć skrzydła.

Dlatego napisałem tzw. wybieranie luzu, bo jest to kolokwializm a nie rzeczywisty luz. Niemniej jednak jest to odpowiedź na pytanie kolegi o to co "mówią" sterowki.

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1010
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 11 lipca 2016, 20:20

dawid_krakow pisze:tzw. wybieranie luzu,


Sterówki powinny być lekko zaciągnięte. 1, 1,5 kg "powieszone" na sterówkach. Jeśli ta siłą spada to się delikatnie sterówkę dociąga.

Obie sterówki odpuszcza się w momencie gdy skrzydło zostaje za głową np przy wejściu w komin, natomiast zaciąga gdy skrzydło skacze do przodu - odczuwalny jest wtedy wzrost prędkości i opadania.

Co do gadania to więcej o tym co się dzieje ze skrzydłem mówi uprząż a nie sterówki.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 391
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Marcin. » 12 lipca 2016, 19:10

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie zauważyłem związku pomiędzy siłami na sterówkach a tym co ma robić pilot. Liczy się pozycja skrzydła względem pilota i kierunek w jakim się przemieszcza. Najważniejsze jest odpowiednie rozłożenie ciężaru ciała przed pilota, szczególnie w dynamicznych niesymetrycznych figurach.


A ten palec wskazujący oparty o linkę sterówki ma zapewnić większą czułość na te siły? Jeśli tak ,to są jakieś określone rodzaje przebiegów natężenia tych sił w danych sytuacjach? Np. siła maleje powoli ,czy szybko , a może zwiększa się ,by zaraz zniknąć?
Z tym rozłożeniem ciężaru czuję co nieco - trzeba wić się trochę jak wąż niezerojedynkowo i z pewnym opóźnieniem, przyspieszeniem ;)

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1010
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 13 lipca 2016, 06:41

Marcin. pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie zauważyłem związku pomiędzy siłami na sterówkach a tym co ma robić pilot. Liczy się pozycja skrzydła względem pilota i kierunek w jakim się przemieszcza. Najważniejsze jest odpowiednie rozłożenie ciężaru ciała przed pilota, szczególnie w dynamicznych niesymetrycznych figurach.


A ten palec wskazujący oparty o linkę sterówki ma zapewnić większą czułość na te siły? Jeśli tak ,to są jakieś określone rodzaje przebiegów natężenia tych sił w danych sytuacjach? Np. siła maleje powoli ,czy szybko , a może zwiększa się ,by zaraz zniknąć?
Z tym rozłożeniem ciężaru czuję co nieco - trzeba wić się trochę jak wąż niezerojedynkowo i z pewnym opóźnieniem, przyspieszeniem ;)


Gdy trzymasz za linkę jest takie wrażenie bezpośredniego sterowania, napisałem wrażenie, bo niektórzy (np Zbyszek) trzymają sterówkę w sposób "tramwajowy" i w niczym to nie przeszkadza. Niemniej część pilotów ujmuje w palce samą linkę, wtedy mają bezpośrednie przełożenie, z pominięciem pętli uchwytu. Co to daje? Może trochę większą precyzję? Jest jeszcze jedna ważna rzecz, tzw. "timing" czyli trzeba wiedzieć z jakim wyprzedzeniem bądź opóźnieniem wykonać czynność, tak żeby skrzydło nas posłuchało i nie zrobiło atrakcji.

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 392
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 74
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: calhal » 13 lipca 2016, 10:01

Cześć,
tak trochę w temacie, lub lekko obok, niestety po francusku (google translate można użyć), aczkolwiek można chociaż na fotki popatrzeć.
http://paragliding.rocktheoutdoor.com/conseils/differentes-prises-de-commande/

Co do tego 1 do 1,5kg, to ja bym z tym polemizował. Jak mocno trzepie albo jestem blisko ściany w termiczny dzień, to latam przynajmniej na tzw. kontakcie. Ale 1 do 1,5kg to już znacznie odkształci krawędź spływu IMHO (ok, zależnie od skrzydła, i naszej percepcji 1,5kg).

Szczególnie na nowych konstrukcjach ponoć zaleca się dać skrzydłu latać, więc trzymanie zaciągniętych hebli cały czas to nie jest idealne rozwiązanie.

Pozdro
Art

Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 151
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: tom.beluzi » 13 lipca 2016, 10:30

Z tym "wybieraniem luzu" to jest raczej tak, że trzeba wybrać tyle by móc poczuć różnicę gdy nam sterówka flaczeje. To może być 0.5kg, 1.5kg albo jeszcze zupełnie inna siła - zależnie od skrzydła i sytuacji.
Pozdrawiam,
Tomasz B.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 439
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 lipca 2016, 11:20

Lucjan Piekutowski pisze:
Marcin. pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie zauważyłem związku pomiędzy siłami na sterówkach a tym co ma robić pilot. Liczy się pozycja skrzydła względem pilota i kierunek w jakim się przemieszcza. Najważniejsze jest odpowiednie rozłożenie ciężaru ciała przed pilota, szczególnie w dynamicznych niesymetrycznych figurach.


A ten palec wskazujący oparty o linkę sterówki ma zapewnić większą czułość na te siły? Jeśli tak ,to są jakieś określone rodzaje przebiegów natężenia tych sił w danych sytuacjach? Np. siła maleje powoli ,czy szybko , a może zwiększa się ,by zaraz zniknąć?
Z tym rozłożeniem ciężaru czuję co nieco - trzeba wić się trochę jak wąż niezerojedynkowo i z pewnym opóźnieniem, przyspieszeniem ;)


Gdy trzymasz za linkę jest takie wrażenie bezpośredniego sterowania, napisałem wrażenie, bo niektórzy (np Zbyszek) trzymają sterówkę w sposób "tramwajowy" i w niczym to nie przeszkadza. Niemniej część pilotów ujmuje w palce samą linkę, wtedy mają bezpośrednie przełożenie, z pominięciem pętli uchwytu. Co to daje? Może trochę większą precyzję? Jest jeszcze jedna ważna rzecz, tzw. "timing" czyli trzeba wiedzieć z jakim wyprzedzeniem bądź opóźnieniem wykonać czynność, tak żeby skrzydło nas posłuchało i nie zrobiło atrakcji.


Wedlug mnie czuje się nacisk na dłoń. Można to zmienić na nacisk linki na palec. Jednak jest to bardziej przyzwyczajenie pilota niż coś co daje rzeczywiste zmiany w sterowaniu. Żeby ta figurach była rzetelna to należy zastanowić się skąd biorą się siły na sterówkach :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 391
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Marcin. » 13 lipca 2016, 17:46

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Żeby ta figurach była rzetelna to należy zastanowić się skąd biorą się siły na sterówkach :)


Siły na sterówkach biorą się chyba z siły nośnej na krawędzi spływu. No bo chyba jak AOA jest większy to rośnie ta siła , a jak maleje AOA to siła maleje.

P.S. AOA - angle of attack to kąt natarcia

Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 151
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: tom.beluzi » 14 lipca 2016, 11:22

Biorą się też z prędkości z jaką powietrze opływa skrzydło na krawędzi spływu, oraz w oczywisty sposób ze stanu całego układu skrzydła (stopnia napięcia/zaklapienia itp).
Pozdrawiam,
Tomasz B.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 391
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Marcin. » 15 lipca 2016, 10:21

tom.beluzi pisze:Biorą się też z prędkości z jaką powietrze opływa skrzydło na krawędzi spływu, oraz w oczywisty sposób ze stanu całego układu skrzydła (stopnia napięcia/zaklapienia itp).


Tak oczywiście :) Jednak ja miałem na myśli lot bez atrakcji , jedynie z tym jak Wy to mówicie "gadaniem" w turbulencjach.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 439
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 lipca 2016, 11:05

Turnbulencje to są zmiany prędkości opływu i jego kierunku następujące w bardzo krótkich odcinkach czasu. A co do sił na sterówkach to jak spada siła na sterówce to już nie ma sensu machać łapami bo juz jest za późno gdy nie ma siły nośnej na spływie. Można wtedy najwyżej przeciągnąć skrzydło.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
tom.beluzi
Posty: 151
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 15:07
Reputation: 24
Lokalizacja: Po płaskim.
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: tom.beluzi » 15 lipca 2016, 13:19

Ja w każdym razie widzę 2 rodzaje gadania - to informujące - potrzebne i to przeszkadzające - niepotrzebne, ale nie do uniknięcia jak chcemy "słyszeć" cokolwiek.
Do mnie skrzydło gada np. tak, że po jego ruchach (położenie względem uprzęży, bardziej odczuwane całym ciałem i widzeniem peryferyjnym, stosunkowo mało przez sterówki - o ile wogóle) zgaduję co się dzieje z powietrzem wokół mnie, z której strony komin, że wypadłem, że dusi itp. To jest to gadanie potrzebne, przekazywane przede wszystkim przez uprząż.
Gadanie niepotrzebne to to spowodowane ogólnie mówiąc turbulencjami i "atrakcjami" - jak mnie przewala na drugą stronę uprzęży gdy chcę kręcić w inną, jak mnie buja, bo jest żywo w powietrzu itp. Raz miałem nawet tak, że poczułem przez sterówkę jakby ktoś złapał za linkę i z całej siły pociągnął:) Pewnie jakiś "miły" bąbelek wychaczyłem samym stabilem. Ten typ gadania nic nie wnosi do tematu, a przynajmniej mi nic nie mówi poza tym, że jest ewidentnie termicznie.
Pozdrawiam,
Tomasz B.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 391
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 9
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: "Gadanie" Siła na sterówkach , a aktualny stan i zachowanie skrzydła.

Postautor: Marcin. » 15 lipca 2016, 13:52

tom.beluzi pisze:Ja w każdym razie widzę 2 rodzaje gadania - to informujące - potrzebne i to przeszkadzające - niepotrzebne, ale nie do uniknięcia jak chcemy "słyszeć" cokolwiek.
Do mnie skrzydło gada np. tak, że po jego ruchach (położenie względem uprzęży, bardziej odczuwane całym ciałem i widzeniem peryferyjnym, stosunkowo mało przez sterówki - o ile wogóle) zgaduję co się dzieje z powietrzem wokół mnie, z której strony komin, że wypadłem, że dusi itp. To jest to gadanie potrzebne, przekazywane przede wszystkim przez uprząż.
Gadanie niepotrzebne to to spowodowane ogólnie mówiąc turbulencjami i "atrakcjami" - jak mnie przewala na drugą stronę uprzęży gdy chcę kręcić w inną, jak mnie buja, bo jest żywo w powietrzu itp. Raz miałem nawet tak, że poczułem przez sterówkę jakby ktoś złapał za linkę i z całej siły pociągnął:) Pewnie jakiś "miły" bąbelek wychaczyłem samym stabilem. Ten typ gadania nic nie wnosi do tematu, a przynajmniej mi nic nie mówi poza tym, że jest ewidentnie termicznie.


O to mi właśnie chodziło :D O takie opisy tego gadania :) A z tą sterówką wynika ,że trzeba trzymać gotowym na takie szarpnięcie jak opisujesz. :shock:
Pozdrawiam również.


Wróć do „Szkolenie i technika latania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość