Słowenia bez IPPI 4

JakubM
Posty: 546
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 58
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Słowenia bez IPPI 4

Postautor: JakubM » 25 lipca 2018, 08:04

W Słowenii formalnie wymagana jest karta IPPI 4 / 5.
Na ile jest to przestrzegane w praktyce?
Jeśli jest wymagana opieka instruktora to czy w dniach 27-29 czerwca znajdę na miejscu kogoś kto taką opiekę będzie firmował?

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 356
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Słowenia bez IPPI 4

Postautor: Chrzaszczu » 25 lipca 2018, 09:44

Lot bez karty IPPI to lot bez uprawnień. Bywają wyrywkowe kontrole, z tego co pamiętam również przy zakupie fly karty. Mogą sprawdzić też przegląd skrzydła.
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4084
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 565
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Słowenia bez IPPI 4

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 lipca 2018, 10:12

Chrzaszczu pisze:Lot bez karty IPPI to lot bez uprawnień. Bywają wyrywkowe kontrole, z tego co pamiętam również przy zakupie fly karty. Mogą sprawdzić też przegląd skrzydła.


To zależy gdzie o IPPI jest zapisany, bo jeśli nie ma takiego zapisu w jakiejś ustawie to można go olać. W końcu to tylko poświadczenie posiadanych uprawnień wydawane przez jedno stowarzyszenie. Niestety są kraje gdzie zostało to zapisane w prawie krajowym.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 546
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 58
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Słowenia bez IPPI 4

Postautor: JakubM » 25 lipca 2018, 10:20

NIestety póki co nie znalazłem polskiego instruktora który byłby na miejscu w tym terminie.
Czy na miejscu są lokalni instruktorzy którzy oferują opiekę dla pilotów z SK? Ile to może kosztować?

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 356
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Słowenia bez IPPI 4

Postautor: Chrzaszczu » 25 lipca 2018, 10:28

Zbyszek Gotkiewicz pisze:To zależy gdzie o IPPI jest zapisany, bo jeśli nie ma takiego zapisu w jakiejś ustawie to można go olać. W końcu to tylko poświadczenie posiadanych uprawnień wydawane przez jedno stowarzyszenie.


Fakt, nie wiem co mają w ustawie, ale CAA ("ichni ULC") w tym temacie mówi:
https://www.caa.si/upload/editor/file/f ... 2675b5.pdf

Paraglider and hang glider pilots who are not nationals of the Republic of Slovenia and who are not holders of a licence issued by the competent aviation uthority of the Republic of Slovenia, who fly independently in the airspace of the Republic of Slovenia shall hold, in addition to the national licence, which proves his or her competence to fly the aircraft, an IPPI Card with a Safe/Para Pro Stage 4 or 5 rating issued by the International Air Sports Federation (FAI), which proves international competence of the pilot of an aircraft.


O osoba nie posiadająca karty IPPI

Paraglider and hang glider pilots who are holders of a foreign licence, and who are not holders of an IPPI Card with a Safe/Para Pro Stage 4 or 5 rating, or who are involved in training, shall fly under supervision of a flight instructor, as provided in Paragraph 2 of the Safety Directive.


Jakub, szukaj dobrze na stronach polskich szkół. Tam zawsze ktoś z naszych jest. Jeśli nic nie znajdziesz zostaje Ci latanie we Włoszech. Z tego co pamiętam tam nie jest wymagane IPPI- o ile potrafisz samodzielnie, bezpiecznie już latać.
Paweł Chrząszcz

JaroXS
Posty: 381
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 230
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Słowenia bez IPPI 4

Postautor: JaroXS » 26 lipca 2018, 11:24

Hej,

w krajach członkowskich UE uprawnienia muszą być honorowane. IPPI jest tylko międzynarodowym potwierdzeniem posiadanych uprawnień. W UE obowiązuje zasada wzajemnego uznawania. Dlatego potrzeba posiadania IPPI dla krajów UE zmieniła się dawno temu. Nie popadajcie w skrajność. Jak jeździmy autem do Czech, Austrii itd. to też nikt nie wyrabia międzynarodowego potwierdzenia dla prawa jazdy bo jesteśmy tam przejazdem.

Kiedyś czesi bardzo dawno temu też chcieli ode mnie IPPI kartę, zanim jeszcze wyrobiłem uprawnienia czeskie a przy sobie miałem ŚK. Temat się skończył na etapie listy Państw członkowskich i nie ważne że w LAA mają zapisane że obcy pilot powinien mieć IPPI kartę. Obcy spoza UE to ok. Słoweńcy w obowiązku mają honorować Twoje uprawnienia polskie i tak samo Polacy mają w obowiązku honorować uprawnienia słoweńskie, tym bardziej gdy jesteśmy tam tylko przejazdem i nie zamieszkujemy tego terenu.

Jak się rozwalisz w Austrii, Słowenii itp. to nikt Cię nie będzie pytał czy miałeś IPPI, a Twój polski ubezpieczyciel sprawdzi czy posiadasz ważne uprawnienia, co w Twoim przypadku będzie ŚK.
Jeżeli Ty kogoś rozwalisz w Słowenii to pierwsze co będą sprawdzać czy byłeś ubezpieczony i czy posiadałeś ważne uprawnienia wydane w Państwie członkowskim.

Widziałem wielu rozwalonych pilotów którzy nie mieli IPPI i nigdy to nie był problem. No i widziałem też inspektorów którzy chcieli widzieć IPPI kartę ale zawsze posyłałem ich kulturalnie do PICZY mimo że w portfelu mam IPPI 5 z 2002 roku - od tego czasu również dobrze przecież nie musiałem latać ;) a moje umiejętności odpowiadają yyy IPPI 1...

Teraz sobie wyobraź że cała masa Polaków musi pokazać IPPI 4-5 na Javorovym inaczej nie wolno im latać...
Zapewne by była zadyma ;)

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 356
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Słowenia bez IPPI 4

Postautor: Chrzaszczu » 26 lipca 2018, 12:32

JaroXS pisze:Hej,

w krajach członkowskich UE uprawnienia muszą być honorowane. IPPI jest tylko międzynarodowym potwierdzeniem posiadanych uprawnień. W UE obowiązuje zasada wzajemnego uznawania.


Nie jestem pewny w 100% czy masz rację. Fajnie to działa z prawem jazdy, ale nie wiem czy dotyczy to tak samo wszystkich uprawnień.

W Europie licencje wydawane są przez kluby, federacje czy urzędy lotnicze jak w Polsce. Uprawnienia muszą być na jednakowym poziomie, a nie tak samo we wszystkich krajach UE się je uzyskuje- nie jest to ujednolicone. W Polsce ŚK jest stosunkowo łatwe do uzyskania, lecz są również kraje gdzie jest zdecydowanie łatwiej i trudniej. We Francji licencją jest przystąpienie do federacji, lokalnego klubu i zakup OC. Jest to wystarczające do latania we Francji, lecz by latać za granicami pilot musi uzyskać Le brevet de pilote confirmé. Nie wiem jak obecnie u południowych sąsiadów (potwierdź) i na Bałkanach, ale też było łatwo (łatwiej) uzyskać licencje. Nie znaczy, że jest to tak samo wysoki poziom wyszkolenia jak w pozostałych krajach. Uważam, że uzasadnione jest wymaganie "Karty stopnia wyszkolenia IPPI" która potwierdza co pilot potrafi. Polski pilot po odebraniu ŚK nie potrafi latać. Tak samo jak francuski z Le brevet initial. Gdy będzie potrafił już latać i udokumentuje jakiś nalot uzyska poziom wyszkolenia (umiejętności), który jest potwierdzony stopniem IPPI. Ten poziom jest jednakowy w całej Europie więc moim zdaniem ma to sens.
Ostatnio zmieniony 26 lipca 2018, 22:29 przez Chrzaszczu, łącznie zmieniany 1 raz.
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 356
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Słowenia bez IPPI 4

Postautor: Chrzaszczu » 26 lipca 2018, 14:14

Przypomne również o uprawnieniach instruktorskich, które powinny być honorowane, a nie zawsze są. Czy instruktor narciarski jako wolny zawód w Polsce może szkolić w UE czy powinny być kursy PZN lub licencje wydawane przez różne dziwne trwory?
Paweł Chrząszcz


Wróć do „Zagraniczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość