Dobór napędu i śmigła PPG

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1003
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 63
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Lucjan Piekutowski » 29 marca 2017, 20:59

Paralot pisze:
uriuk pisze:Dobieranie smigla to wiedza+ duzo pracy. Jesli dana osoba ma wiedze i kase to albo naped sobie kupi, albo wydzierga dla siebie, ae dalej nie bedzie firma handlujaca wynalazkami na olxie

dsc09878dv.jpg




Hehe widziałem to zdjęcie wcześniej. :-)
"Dobre jest"
Ten jaguar pewnie i z tych zarośli startuje .

Pal licho wszystko . To już przerasta chyba voxa z dziurami.

Pozdrawiam


Tu masz film tego napędu

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 825
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 61
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 29 marca 2017, 21:15

Lucjan Piekutowski pisze:Tu masz film tego napędu
Ciekawe czy przeleciał nad drzewami ;)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2656
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 370
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 marca 2017, 22:37

prokopcio pisze:
Lucjan Piekutowski pisze:Tu masz film tego napędu
Ciekawe czy przeleciał nad drzewami ;)


Te na horyzoncie?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 825
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 61
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 29 marca 2017, 23:26

Tak, te. Możliwe że się uda, bo są chyba niżej niż "startowisko"
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2656
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 370
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 marca 2017, 23:28

Może się rozstąpią jak morze czerwone :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 825
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 61
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 29 marca 2017, 23:34

Pytanie premia : dlaczego moje założenie jest takie że właśnie leci do tych drzew na horyzoncie ?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2656
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 370
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 marca 2017, 00:17

Bo w zakręcie rośnie opadanie?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Adam
Posty: 32
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 16:02
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Adam » 30 marca 2017, 13:41

prokopcio pisze: wlocie będzie przecież miał lżej i obroty max wzrosną....


Też tak kiedyś myślałem, ale jest odwrotnie. Prędkość obrotowa śmigła w locie jest niższa niż na postoju. W małych silniczkach i śmigłach owszem obroty wzrastają, w dużych nie. Dziwne co? ;)

gnomm
Posty: 86
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
Reputation: 2
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: gnomm » 30 marca 2017, 14:42

Adam pisze:
prokopcio pisze: wlocie będzie przecież miał lżej i obroty max wzrosną....


Też tak kiedyś myślałem, ale jest odwrotnie. Prędkość obrotowa śmigła w locie jest niższa niż na postoju. W małych silniczkach i śmigłach owszem obroty wzrastają, w dużych nie. Dziwne co? ;)


Mi również się wydaje, że napęd w powietrzu nie koniecznie będzie miał lżej. Jeśli sprawdzałeś napęd w jakimś zacisznym miejscu to może się okazać, że w powietrzu będzie kręcił mniej. Ma to związek z ilością "dostępnego powietrza". Mariusz Werenc tłumaczył to w analogii do odkurzacza - jeśli przytkasz w odkurzaczu rurę to silnik przyspieszy.
Darek Cuber

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 825
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 61
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 30 marca 2017, 16:04

dziwne :)
odkurzacz to inna sprawa - jak zatkasz rurę to wirnik zaczyna pracować w sporym podciśnieniu ( prawie próżnia ) więc ma lekko i kręci się łatwiej/szybciej to prawda a napęd "przerzuca" powietrze z przodu do tyłu z prędkością zależną od skoku ( jak śruba ) a w locie sama prędkość poruszania się napędu robi tą robotę więc w teorii istnieje prędkość przy której śmigło nie stawia praktycznie żadnego oporu (tak jakby nieruchomy miał łopaty 0 stopni )... ale oczywiście praktyka nie musi pokrywać się z teorią. na pewno to sprawdzę :) śmigło było nie było ma profil aerodynamiczny i może działać inaczej niż wentylator a on ma na pewno lżej jeśli ruch powietrza mu w tym pomoże.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2656
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 370
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 marca 2017, 17:03

Adam pisze:
prokopcio pisze: wlocie będzie przecież miał lżej i obroty max wzrosną....


Też tak kiedyś myślałem, ale jest odwrotnie. Prędkość obrotowa śmigła w locie jest niższa niż na postoju. W małych silniczkach i śmigłach owszem obroty wzrastają, w dużych nie. Dziwne co? ;)


Nie koniecznie. Podczas prób na ziemi śmigło mogło mieć zbyt duży kąt natarcia i zrywało strugi przez co rosły obroty. W locie kąt natarcia spada i śmigło zaczyna pracować prawidłowo.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 663
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 80
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 30 marca 2017, 17:10

Dlatego hamować powinno się w tunelu, albo chociaż pod wiatr.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 825
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 61
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 30 marca 2017, 17:52

Nie wiem czy to przerost formy nad treściom ze względów czysto technicznych ale czy kiedykolwiek próbowano w paralotniarstwie choćby sprawdzić działanie śmigieł ze zmiennym skokiem w zależności od parametrów lotu ? Być może niema to żadnego sensu na zbyt mały zakres prędkości lotu.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2656
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 370
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 marca 2017, 18:24

Kiedyś analizowałem z Witkiem Surgielem (Vetec) sens zrobienia śmigła stałoobrotowego. Miało to polegać na tum że silnik pracuje z na przykład mocą maksymalną a śmigło zmienia skok tak aby silnik pracował z otworami mocy maksymalnej. Czyli jeśli obroty rosną to śmigło zwiększa skok a jeśli spadają to śmigło skok zmniejsza. Pewne zastosowania nawet w paralotniarstwo miały by sens. Zapotrzebowanie na takie śmigło mogło być na poziomie kilku sztuk na dziesięć lat. Natomiast jeśli chodzi o dobór skoku do prędkości lotu to zauważ jakim problemem dla pilotów jest regulacja gaźnika. A co będzie jeśli dochodzi regulacja śmigła :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Adam
Posty: 32
Rejestracja: 01 stycznia 2016, 16:02
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Adam » 30 marca 2017, 18:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Adam pisze:
prokopcio pisze: wlocie będzie przecież miał lżej i obroty max wzrosną....


Też tak kiedyś myślałem, ale jest odwrotnie. Prędkość obrotowa śmigła w locie jest niższa niż na postoju. W małych silniczkach i śmigłach owszem obroty wzrastają, w dużych nie. Dziwne co? ;)


Nie koniecznie. Podczas prób na ziemi śmigło mogło mieć zbyt duży kąt natarcia i zrywało strugi przez co rosły obroty. W locie kąt natarcia spada i śmigło zaczyna pracować prawidłowo.


Według mnie też chodzi o pracę z "częściowo" zerwanymi strugami podczas pracy na ziemi.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 825
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 61
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 30 marca 2017, 19:15

Adam pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Adam pisze:
Też tak kiedyś myślałem, ale jest odwrotnie. Prędkość obrotowa śmigła w locie jest niższa niż na postoju. W małych silniczkach i śmigłach owszem obroty wzrastają, w dużych nie. Dziwne co? ;)


Nie koniecznie. Podczas prób na ziemi śmigło mogło mieć zbyt duży kąt natarcia i zrywało strugi przez co rosły obroty. W locie kąt natarcia spada i śmigło zaczyna pracować prawidłowo.


Według mnie też chodzi o pracę z "częściowo" zerwanymi strugami podczas pracy na ziemi.

czy to jest "gdybanie" czy po prostu to sprawdziliście że silnik na postoju wkręca się na większe obroty niż podczas lotu?

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Kiedyś analizowałem z Witkiem Surgielem (Vetec) sens zrobienia śmigła stałoobrotowego. Miało to polegać na tum że silnik pracuje z na przykład mocą maksymalną a śmigło zmienia skok tak aby silnik pracował z otworami mocy maksymalnej. Czyli jeśli obroty rosną to śmigło zwiększa skok a jeśli spadają to śmigło skok zmniejsza.
Tak działa automatayczna skrzynia biegów czy wariator w skuterach etc z bardzo dobrymi rezultatami ale w lotnictwie chyba niezbyt się sprawdzi bo kąt natarcia śmigła trzeba uzależnić od prędkości lotu a nie prędkości obrotowej śmigła...
Zbyszek Gotkiewicz pisze: Natomiast jeśli chodzi o dobór skoku do prędkości lotu to zauważ jakim problemem dla pilotów jest regulacja gaźnika. A co będzie jeśli dochodzi regulacja śmigła :)

gdyby śmigło miało liniową charakterystykę to wystarczyło by zamiast przekładni wariator a tak trzeba kombinować z kątami natarcia.

Co do śmigieł o zmiennym kącie natarcia piszę w odniesieniu nie do rekreacyjnie latających pilotów bo to dość dla mnie oczywiste że niema sensu ale dla zawodowców gdzie każdy procent sprawności jest ważny może mieć sens nawet kosztem dużych pieniędzy i stopnia zaawansowania konstrukcji. Pytanie ile procent tej sprawności można uzyskać.

jako "pseudo modelarz", który w modelach przetestował różne śmigła myślę, że można by bardzo dużo zyskać.
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 663
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 80
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 30 marca 2017, 19:40

Przy wielkości naszego zapotrzebowania (rynku) i ewentualnych zyskach jakie dały by tak precyzyjne ustawienia niema większego uzasadnienia do nakładów na badania i stworzenia takich śmigieł o ich końcowej cenie nie wspominając. Dochodzi jeszcze problem skomplikowania całości i wagi.
Przy uwzględnieniu założeń naszego sportu, że ma być tanio, prosto i lekko to się w żaden sposób nie spina. Chyba, że wszyscy zaczną latać tak jak jeździć samochodami, albo ktoś wykona taki super egzemplarz dla sztuki. To coś jak te trajki typu BMW. Latająca lokomotywa pod szmatą za cenę samolotu. No, ale kto bogatemu zabroni...
Ja sobie wymyśliłem takiego grilla :) jak policzyłem koszty to mi wyszło taniej jechać do Japonii na tą ich wołowinę specjalną. :) a miała być tylko kiełbasa w ogródku :)
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2656
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 370
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 marca 2017, 20:01

prokopcio pisze:
Co do śmigieł o zmiennym kącie natarcia piszę w odniesieniu nie do rekreacyjnie latających pilotów bo to dość dla mnie oczywiste że niema sensu ale dla zawodowców gdzie każdy procent sprawności jest ważny może mieć sens nawet kosztem dużych pieniędzy i stopnia zaawansowania konstrukcji. Pytanie ile procent tej sprawności można uzyskać.

jako "pseudo modelarz", który w modelach przetestował różne śmigła myślę, że można by bardzo dużo zyskać.


To były dywagacje głównie z myślą o pilotach slalomowych, gdzie można by w ten sposób przyspieszyć przyrost ciągu jeśli byłby on regulowany skokiem śmigła, a nie obrotami silnika. Czyli skrajnie mało popularne zastosowanie ;)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 825
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 61
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 30 marca 2017, 21:28

uznacie mnie pewnie za stukniętego ;) ale czasem jak sobie robię przerwę od pracy to "relaksują mnie takie bezsensowne rzeczy"
zmierzyłem z czystej ciekawości kąty SWOJEGO śmigła i przy moim napędzie przy mocy max. wychodzi mi, że "na ziemi" statycznie bez wiatru MOJE śmigło wg praw fizyki będzie poprawnie działało od około połowy swojej długości ( w kierunku końcówek ) a bliżej środka kąt przekracza kąt krytyczny profili aerodynamicznych (zakładam, że śmigło taki posiada) i macie rację, że tam strugi powietrza będą się odrywały :). Całe śmigło na mocy maksymalnej działa poprawnie dopiero od prędkości postępowej około 5m/s a przy 7m/s (25km/h) czysto teoretycznie generuje największy ciąg.
powyżej prędkości 80km/h przy obr.max śmigło osiągnęło by kąt natarcia ujemny (-5stopni dla 90km/h) więc powiedzmy w spirali napęd nie jest w stanie nam dodać prędkości ;)

to tak tylko jako ciekawostka.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 2656
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 370
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 marca 2017, 22:14

Ty to jesteś stuknięty ;) Ale pozytywnie. I musisz się znać na tych wszystkich tangensach i cotangensach.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości