Dobór napędu i śmigła PPG

Latanie silnikowe
ciacholot
Posty: 738
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 101
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: ciacholot » 14 lipca 2017, 10:18

prokopcio pisze:Z drobną przeróbką nie widzę problemu żeby było nastawne (w malutkim zakresie). Akurat Obróbka CNC to moje główne źródło dochodów :). Tak wiem, jestem uparty... Ale jeśli dostanę mądre wytłumaczenie dlaczego taka próba niema sensu to nie będę tego robił.




Fajny pomysł! Tylko zakres takiej regulacji niewielki, ale ja bym sobie chętnie dociążył tak z pół stopnia jakimś klinikiem z "zestawu fabrycznego do indywidualnych potrzeb"
prokopcio- zrób...może to fajnie zagra. Może ktoś podłapie i zacznie robić coś takiego.
Teraz jest tak, że możesz założyć np 6 stopniowe, albo 7 stopniowe, a gdyby można było w tym samym śmigle wymienić wkładkę-klin-przekładkę w środku między łopatami i bez mierzenia mieć pewny i równy stopień w górę lub stopień w dół ???
Mnie się podoba takie coś. Piasta i łopaty są drogie i do tego trzeba to mierzyć i ustawiać, a tak było by prościej i taniej i zawsze równo...
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 14 lipca 2017, 20:54

Najlepiej gdyby producenci podłapali temat i fabrycznie robili plus minus jeden stopień bo koszty takiego rozwiązania pomijalne jak również prostota ustawiania., ja mam dwa śmigła z czego wg mnie jedno jest za lekkie a drugie za ciężkie dlatego szukam rozwiązania a skracać nie chcę :)
Łukasz Prokop

. .

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: . . » 22 lipca 2017, 14:14

Jestem zainteresowany zakupem śmigła nastawnego do raketa. Czy znajdę gdzieś instrukcję jak je optymalnie ustawić? Szukałem Ale nic nie znalazłem. A problem z doborem gotowca jednak istnieje jak się ma przełożenie 1:4 bo obroty na smigle stosunkowo małe 9000/4

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 28 lipca 2017, 15:15

Mam w rękach śmigło połatane po różnych przejściach i chciałbym z nim poeksperymentować, nie mogę nigdzie znaleźć informacji jak ma sie kąt natarcia łopat do ciągu i zapotrzebowania na moc. Czy ktoś coś może pomóc w tej kwestii? Jak go wygląda w praktyce powiedzmy zmieniając o jeden stopień jak ma się zapotrzebowanie na moc i o ile zmieni się ciąg.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 440
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 lipca 2017, 18:13

Obawiam się że te parametry będą zależne na przykład od profilu zastosowanym w śmigle lub od wydłużenia łopaty dlatego tego typu krzywe można wykreślać na hamowni dla konkretnego śmigła i z poprawkami dla warunków atmosfery. Do tego będziesz miał pomiar ciągu startowego a to nie wszystko.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 28 lipca 2017, 19:24

tak, zdaję sobie sprawę, że to nie jest prosta sprawa ale nie są to rzeczy jakieś odkrywcze i wg mnie gdzieś powinny być opisane, tymczasem nic nie potrafię na ten temat znaleźć - nie chodzi mi porównywanie różnych śmigieł ale np charakterystykę konkretnego śmigła przy różnych kątach lub powiedzmy instrukcję ustawiania śmigła nastawnego (chyba już o tym wspominano w tym wątku) etc... tym czasem brak jakichkolwiek informacji na temat jakiegokolwiek śmigła.... albo po prostu nie potrafię szukać. Mam możliwość zniszczenia mało przydatnego śmigła i wolałbym tą możliwość jakoś spożytkować na eksperymenty :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 440
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 lipca 2017, 20:25

Chyba trzeba by zacząć od zrobienia wykresu krzywej mocy silnika którym dysponujesz aby określić przy jakich obrotach silnik ma największą moc. I do takich obrotów powinien silnik dochodzić z dobrze dobranym śmigłem i dawać określony ciąg. Dociążenie silnika można realizować na dwa sposoby. Albo zmieniając przekładnię, albo zmieniając kąt natarcia. O tym czy zmieniać obciążenie silnika wypadało by decydować po stwierdzeniu czy silnik jest zbyt mocno czy zbyt słabo obciążony.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 29 lipca 2017, 00:31

To już opisywałem...
prokopcio pisze:...... mam dwa śmigła z czego wg mnie jedno jest za lekkie a drugie za ciężkie dlatego szukam rozwiązania a skracać nie chcę :)

Obroty max na jednym mam za duże a na drugim ciut za małe... chciałbym żeby obroty max były równe obrotom przy których moc silnika jest maksymalna, obroty te podaje producent napedu i nie potrzeba robić wykresu. Zmiana kąta wydaje mi się rozsądna. Poeksperymentuję z tym gorszym smigłem którego mi nie żal zniszczyć, niestety nie jest dzielone ale mam pewien pomysł na testy.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 440
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 lipca 2017, 11:50

Sprawdź obroty maksymalne z tym drugim śmigłem w czasie lotu, najlepiej na speedzie. Może się okazać że silnik wtedy osiągnie moc maksymalną. Śmigło jest optymalizowane do rodzaju latania. Może to być krótki start, prędkość maksymalna lub ekonomia przy prędkości przelotowej. Ma to znaczenie w lataniu wyczynowym, a w normalnym nie ma to wielkiego znaczenia. Oczywiście samo zagłębienie zagadnienia może być bardzo ciekawe nawet jeśli wnioski nie będą miały zastosowania w praktyce.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 29 lipca 2017, 15:33

Zbyszek Gotkiewicz pisze:....samo zagłębienie zagadnienia może być bardzo ciekawe nawet jeśli wnioski nie będą miały zastosowania w praktyce.
i przy tym zostańmy :D trafiłeś w sedno - po prostu lubię wiedzieć rzeczy nawet te niekoniecznie przydatne :lol: taka moja natura.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 440
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 lipca 2017, 15:40

Doskonale to rozumiem. Nie musimy się ograniczać do przeczytania bez zrozumienia instrukcji obsługi. Z drugiej strony chęć pomocy w zrozumieniu tego zagadnienia doprowadziła do tego że sam sobie musiałem jakoś uporządkować moją niewielką wiedzę na temat śmigieł. A bez twoich pytań by tego nie było. Czyli warto zadawać trudne pytania :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
micro
Posty: 346
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 22
Lokalizacja: Poznań
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Uczeń
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: micro » 29 lipca 2017, 17:09

Hmm.. widzę, Łukasz, że to żelastwo wciągnęło Cię na dobre, a co z wyciągarką i swobodnym lataniem? :) .
Roman Michalak

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 29 lipca 2017, 22:39

micro - wręcz przeciwnie ( trzeba obu spróbować ). Swobodne jest 100x lepsze w moim odczuciu, choć tego nie można bezpośrednio porównywać, to dwie inne bajki, jedni lubią jeździć na nartach a inni skuterem śnieżnym... gdzieś wspomniałem, że ten sezon niestety mam mocno bardzo obłożony czasowo a ppg ma to do siebie, że wystarcza godzinka czy dwie w bardzo dogodnym czasie wieczornym a na swobodne trzeba mieć w praktyce zarezerwowany cały dzień. A lepiej latać ni nie latać :) choć widzę sporo wad ppg to jednak daje mi ono możliwość latania w ogóle.

Zbyszku - temat śmigieł jest strasznie zawiły i skomplikowany - zależnie od profilu jedne podczas lotu bardziej dociążają śmigła a inne odciążają... te np. nastawne mają taki profil (zbliżony na całej długości), że podczas lotu stawiają mniejszy opór a stałe te mocno szerokie o dużym kącie blisko osi dają większy opór podczas lotu. niestety znalezienie charakterystyki jakiegokolwiek śmigła ppg nie jest dla mnie wykonalne :( więc pozostają testy organoleptyczne.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 440
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 lipca 2017, 22:53

No te grube łopaty to jest pozostałość po drewnianych śmigłach, gdzie ze względu na rodzaj kompozytu (drewno to też kompozyt) trzeba było robić łopaty o kształcie słupka do ogrodzenia. Przy laminatach lub metalu profile są duuuuużo cieńsze.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 30 lipca 2017, 12:17

i pozwoliłem sobie do testów "zniszczyć" i potestować STATYCZNIE stare/nieużyteczne zbyt małe śmigło bardzo prymitywną metodą, której wytrzymałości i ewentualnych wibracji nie byłem pewien ale wszystko jest CACY równe, nawet wyważać niema potrzeby i wytrzymałe (o dziwo):
0. śmigło - fabryka za duże obroty max 10500 ( mac max napędu jest dla 9000 ) ciąg kiepski ;)
1. zwiększenie kąta o ok.jeden stopień - niezauważalne na obrotach i ciągu przy garażowej metodzie pomiaru.
2. zwiększenie dopiero o ok 5-6 stopni spowodowało dociążenie silnika do optymalnych obrotów max 9200-9300 - ciąg statyczny nadal kiepski - bez zmian ale przy sporo mniejszych obrotach.
3. zmniejszenie kąta o 2 stopnie wg fabrycznego - obroty max bez zmian 10500 ciąg sporo mniejszy :)

niestety nie jest to śmigło do bezpiecznego latania więc nie potestuję organoleptycznie
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 30 lipca 2017, 13:31

A i jeszcze jedno - na preclu ktoś kiedyś pytał dlaczego start jest bezproblemowy obroty dobre a po oderwaniu sie od ziemi lądowanie i tak w kółko. To jest właśnie skutek zbyt małego kąta być może dobranego do ciągu statycznego i ewentualnie startu gdzie skrzydło ma mniejszą prędkość, mniejsze obciążenie powierzchni a w momencie oderwania się od ziemi zwiększa się obciążenie powierzchni więc przyspiesza i kąt śmigła / skok niestety dla warunków lotu staje się za mały więź opada a jak nogi są na ziemi to się odciąża, spowalnia więc skok jest wystarczający do startu :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 31 lipca 2017, 12:08

Pofruwałem :) - ciąg statyczny niema się nijak do latania. po kilku ustawieniach śmigła 124cm które miałem spisane na straty wybrałem najlepsze ustawienie (ok 6-7 stopni większe niż fabrycznie ) zakleiłem na stałe i mimo zmniejszonego ciągu statycznego (tylko 38kg) a nowego Werencowego 130cm (43kg) podczas lotu sprawuje się sporo lepiej i oszczędniej - zbyt duże przełożenie (za małe obroty śmigła) nadgoniłem skokiem/kątem tak jak Zbyszek napisał. Poszpachlowałem, teraz mam dwa pełnosprawne śmigła :). Metoda strasznie prymitywna, za głowę się co niektórzy złapią jak zamieszczę fotki :) mega skuteczna.
Łukasz Prokop

Gość.

Re: Skracanie smigieł

Postautor: Gość. » 03 sierpnia 2017, 00:47

Gość pisze:
prokopcio pisze:w sąsiednim wątku jest że ucięcie kilku cm !!! pomogło ;)

Brzmi zbyt prosto.
ty to sprawdzałeś?
Niestety skrócenie śmigła dało tylko jeden plus. Szybciej się wkręca na obroty poza tym ciągu tyle samo, mimo, że silnik teraz dokręca do mocy maksymalnej. Zużycie paliwa sporo większe. Jak już i tak też śmigło rozdziewiczyłem to możesz podać metodę zmiany skoku ? Albo focie lepiej.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 878
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 65
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 04 sierpnia 2017, 00:10

Nie analizowałem i nie praktykowałem cięcia śmigła ale wydaje mi się, że w pewnych przypadkach może pomóc jak również zaszkodzić.

Ja właśnie przebrnąłem teoriu i praktiku i temat zamknąłem/rozwiązałem bardzo prosto i niekonwencjonalnie, teraz mój były problem wydaje mi się prymitywny ale musisz opisać w czym problem żebym mógł pomóc bo wątpię że masz ten sam problem co ja a jest wiele zmiennych, nie tylko kąt/skok.
Ważne: pomiar ciągu statycznego jest bardzo mocno przereklamowany i bezsensowny ;) nie przejmuj się nim. Jak z 1000 śmigieł dbierzesz takie, że ciąg statyczny jest największy to znaczy, że jest to do dupy dobrane ;).

Ps, dziękuję bardzo wszystkim wytrwałym postowiczom którzy przyczynili się do rozwiązania problemu i rozszerzeniu mojej wiedzy...
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3225
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 440
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 sierpnia 2017, 08:57

prokopcio pisze:Nie analizowałem i nie praktykowałem cięcia śmigła ale wydaje mi się, że w pewnych przypadkach może pomóc jak również zaszkodzić.

Ja właśnie przebrnąłem teoriu i praktiku i temat zamknąłem/rozwiązałem bardzo prosto i niekonwencjonalnie, teraz mój były problem wydaje mi się prymitywny ale musisz opisać w czym problem żebym mógł pomóc bo wątpię że masz ten sam problem co ja a jest wiele zmiennych, nie tylko kąt/skok.
Ważne: pomiar ciągu statycznego jest bardzo mocno przereklamowany i bezsensowny ;) nie przejmuj się nim. Jak z 1000 śmigieł dbierzesz takie, że ciąg statyczny jest największy to znaczy, że jest to do dupy dobrane ;).

Ps, dziękuję bardzo wszystkim wytrwałym postowiczom którzy przyczynili się do rozwiązania problemu i rozszerzeniu mojej wiedzy...


A czy byłbyś w stanie jakoś opisać tą wiedzę w.jednym osobnym poście? Chodzi o to że z tego wątku nikt nie wyłowi najważniejszych danych, a informacja że odczuwalny przyrost ciągu następuje dopiero przy zwiększeniu skoku o 6-8 stopni jest istotna. Podobnie wygląda sprawa z tym jaka była różnica przy optymalnie dobranym śmigle podczas prób na ziemi i w czasie lotu.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość