Jaki olej lejecie ?

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 5165
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 732
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 grudnia 2018, 08:24

W zasadzie to chodzi jedynie o ustalenie czy mieszanka posiadacwłasności smarne, bo u niektórychbużytkowników napędów panujevopinia że już po dwóch tygodniach mieszanka nie nadaje się do użycia. Można by jeszcze sprawdzać rzeczywistą liczbę oktanową mieszanki, czy z czasem nie spadła, jeśli taki proces spadku wogóle jest możliwy. Czteroetylek ołowiu był chyba bardziej stabilny niż estry i alkohole.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 565
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 104
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: calhal » 10 grudnia 2018, 08:56

Młody jestem, i z dwusuwami mam tylko tyle wspólnego, że kiedyś mnie ciotka Wartburgiem wiozła ;P. Moja ciekawość krąży bardziej w okolicach takich pytań:
  • Za czasów dwusuwów chyba nikt nie kombinował z mieszaniem wachy z olejem, nie?
  • Z czego to wynika? Może, że Pb95 czy 98 są dostosowane do obecnych silników a nie bardzo nadają się do starszych konstrukcji?
  • Czy taki silnik PPG ma jeszcze jakieś znaczące różnice konstrukcyjne?

Dzięki.

P.S.
Dyskusja ciekawa dla nie-PPGanta, może dlatego, że za oknem deszcz ;)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 5165
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 732
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 grudnia 2018, 09:12

Dawniej na stacjach benzynowych w NRD były dystrybutory które mieszały od razu benzynę z olejem. U nas na każdej stacji były bańki w których ręcznie robiło się mieszankę i wlewało do baku.
Silnik dwusuwa jest prostszy. Nie ma rozrządu czyli zaworów i sterowania nimi (w zasadzie, bo mogą być zawory w postaci membrany lub dysku czy suwadła, ale z reguły czasami rozrządu steruje tłok) oraz układu smarowania. Najczęściej są chłodzone powietrzem, co jeszcze bardziej upraszcza konstrukcję. Prostota i dobry stosunek mocy do masy to ich jedyna zaleta. Cała reszta to techniczny koszmar.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 847
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 163
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: der » 10 grudnia 2018, 11:01

Mieszacze były również w Polsce. na "markowych" stacjach na początku lat 90tych i było to jedno wielkie nieporozumienie. Razu pewnego po zatankowaniu takiego gówna z Poznania MZtką wracałem 3 godziny (a jest niespełna 100km). Notorycznie filterek wstępny zachodził jakimś szlamem i silnik przestawał pracować.

calhal
Mój odnośnik do lektury nie wynikał wcale ze złośliwości.
Konstrukcja dwusuwa ma ponad 100 lat. A od kilkudziesięciu się właściwie nie zmienił. Do tego te stosowane w ppganctwie noszą raczej cechy jednostek, sprzed zmian. W samym internecie jest o nim tak dużo napisane, że próbując przelewać to po raz kolejny tym razem na paralotniowe forum to idiotyczna sprawa.
Powtórzę
dwusuw
albo two-stroke
Nie mam pojęcia jak to będzie po francusku, jeśli już koniecznie w innym języku, szukał bym prostych opracowań po włosku.
czyli due tempi

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 565
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 104
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: calhal » 10 grudnia 2018, 11:17

der pisze:Mój odnośnik do lektury nie wynikał wcale ze złośliwości.

Spoko, już mam wszystkie informacje, które mnie interesowały w kontekście PPG.

A z ciekawości, inne typy silników w PPG nie występują (a może występują?) z powodu ceny, wagi, rozmiarów, czy po prostu są zbyt złożone żeby miało to sens?

Awatar użytkownika
wlaskow
Posty: 87
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 13:58
Reputation: 30
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: wlaskow » 10 grudnia 2018, 11:27

Pan Zbigniew zaproponował nietrafiony pomysł, ponieważ problem starzenia mieszaniny benzyna-olej nie jest bezpośrednio związany ze spadkiem smarności a raczej z utlenianiem podwójnych wiązań wodorowych i ich polimeryzacji.
W miejsce wiązania podwójnego mogą zostać przyłączone różne atomy lub grupy atomów.
Tworzą się alkohole, aldehydy i kwasy organiczne. W wyniku polimeryzacji tworzą one związki wielocząsteczkowe tzw. polimery. Czyste paliwo ulega tym procesom, a co dopiero gdy wprowadzimy do niego olej wraz z dodatkami uszlachetniającymi. Później to całe zoo cząstek jest spalana.
Długie łańcuchy cząstek nie mają czasu aby spalić się całkowicie i zupełnie więc im jest ich więcej tym więcej pozostałości po spaleniu.
Olej do silników 2 suwowych musi się różnić od tego do 4 suwowych z powodu "krótkiego życia" w silniku. Posiada dodatkowy rozpuszczalnik ułatwiający mieszanie się z benzyną, czego nie mają właśnie oleje do 4T.
Posiada mniejszą, jeżeli w ogóle, rezerwę alkaliczna TBN aby zobojętniać kwaśne produkty spalania.
Pan Przemo jest sceptyczny do badania smarności - i tu ma rację. Myli się natomiast, proponując badanie aparatem czterokulowym (PN-76/C-04147, ISO 20623, ASTM D 2783, D 2596, D 4172, D 2266, IP 239) który z tego co pamiętam, stosuje się przy olejach przekładniowych i olejach 4t, gdzie najważniejszym parametrem jest badanie skuteczności dodatków AW i EP, które występują, jeżeli w ogóle, w olejach 2t w małych ilościach.
Jest to spowodowane tym, że są to dodatki z grupy ditiofosforanów cynku (Zn DTP) - alkilowe drugorządowe, alkilowe pierwszorzędowe, arylowe, które są dodatkami popiołowymi. A my spalamy dużo oleju w silniku 2t.
Zdecydowanie więcej jest dyspergatorów bezpopiołowych, do których należą alkenobursztynoimidy, estry kwasu alkenobursztynoimidowego i pochodne alkilofenoli.
Jak już, bardziej wskazany byłby pomiar wg normy do badania smarności olejów napędowych wg HFRR (ISO DIS 12156/1), BOCLE (ASTM D5001) i BOTS. Ale i tak byłoby to bez sensu.

Ad vocem spadku liczby oktanowej. Tak Panie Zbyszku, LO zmienia się i to dodatkowo zmienia się wraz ze zmianą prędkości obrotowej silnika w stopniu nierównomiernym dla różnych paliw. kto choć raz badał LO przy użyciu rosyjskiego silnika wzorcowego уит-65, ten przyzna mi racje.

To jest mój ostatni wpis w tym wątku. Kosztuje mnie on za dużo zdrowia. Im więcej napiszę tym z większą krytyką się spotkam. A przecież forum nie powinno przypominać akademickiego wykładu a do tego zostało to sprowadzone - przeze mnie zresztą . Zachęcam do samodzielnych poszukiwań w google :)


Z poważaniem
Waldemar Laskowski

Awatar użytkownika
der
Posty: 847
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 163
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: der » 10 grudnia 2018, 11:37

Jaką k.. krytyką ? Jakaś obsesja ?
Ja tam pamiętam, że jak paliwa w maluchu brakło, szło się do drogerii, lało się dwie butelki benzyny ekstracyjnej i ziuuu na stację.
A teraz technologia kosmiczna niemal potrzebna do określenia jego składu i czy na pewno się nadaje ;)

Pisz i nie marudź. 99 na 100 doczyta tylko do połowy bo i tak nic z tego nie zrozumie, a już na pewno nie skrytykuje ;)

calhal
W PPG stosowano już chyba wszystkie możliwe typy silników spalinowych i nie tylko jakie wymyślił człowiek.
Jednak typowy stary dwusuw ciągle wygrywa stosunkiem masy/zużycia paliwa/mocy.

Awatar użytkownika
Przemo Boosh
Posty: 62
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 02:29
Reputation: 3
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: Przemo Boosh » 10 grudnia 2018, 17:49

wlaskow pisze:Pan Zbigniew zaproponował nietrafiony pomysł, ponieważ problem starzenia mieszaniny benzyna-olej nie jest bezpośrednio związany ze spadkiem smarności a raczej z utlenianiem podwójnych wiązań wodorowych i ich polimeryzacji.
W miejsce wiązania podwójnego mogą zostać przyłączone różne atomy lub grupy atomów.
Tworzą się alkohole, aldehydy i kwasy organiczne. W wyniku polimeryzacji tworzą one związki wielocząsteczkowe tzw. polimery. Czyste paliwo ulega tym procesom, a co dopiero gdy wprowadzimy do niego olej wraz z dodatkami uszlachetniającymi. Później to całe zoo cząstek jest spalana.
Długie łańcuchy cząstek nie mają czasu aby spalić się całkowicie i zupełnie więc im jest ich więcej tym więcej pozostałości po spaleniu.
Olej do silników 2 suwowych musi się różnić od tego do 4 suwowych z powodu "krótkiego życia" w silniku. Posiada dodatkowy rozpuszczalnik ułatwiający mieszanie się z benzyną, czego nie mają właśnie oleje do 4T.
Posiada mniejszą, jeżeli w ogóle, rezerwę alkaliczna TBN aby zobojętniać kwaśne produkty spalania.
Pan Przemo jest sceptyczny do badania smarności - i tu ma rację. Myli się natomiast, proponując badanie aparatem czterokulowym (PN-76/C-04147, ISO 20623, ASTM D 2783, D 2596, D 4172, D 2266, IP 239) który z tego co pamiętam, stosuje się przy olejach przekładniowych i olejach 4t, gdzie najważniejszym parametrem jest badanie skuteczności dodatków AW i EP, które występują, jeżeli w ogóle, w olejach 2t w małych ilościach.
Jest to spowodowane tym, że są to dodatki z grupy ditiofosforanów cynku (Zn DTP) - alkilowe drugorządowe, alkilowe pierwszorzędowe, arylowe, które są dodatkami popiołowymi. A my spalamy dużo oleju w silniku 2t.
Zdecydowanie więcej jest dyspergatorów bezpopiołowych, do których należą alkenobursztynoimidy, estry kwasu alkenobursztynoimidowego i pochodne alkilofenoli.
Jak już, bardziej wskazany byłby pomiar wg normy do badania smarności olejów napędowych wg HFRR (ISO DIS 12156/1), BOCLE (ASTM D5001) i BOTS. Ale i tak byłoby to bez sensu.

Ad vocem spadku liczby oktanowej. Tak Panie Zbyszku, LO zmienia się i to dodatkowo zmienia się wraz ze zmianą prędkości obrotowej silnika w stopniu nierównomiernym dla różnych paliw. kto choć raz badał LO przy użyciu rosyjskiego silnika wzorcowego уит-65, ten przyzna mi racje.

To jest mój ostatni wpis w tym wątku. Kosztuje mnie on za dużo zdrowia. Im więcej napiszę tym z większą krytyką się spotkam. A przecież forum nie powinno przypominać akademickiego wykładu a do tego zostało to sprowadzone - przeze mnie zresztą . Zachęcam do samodzielnych poszukiwań w google :)


Z poważaniem
Waldemar Laskowski

Zgadzam się z powyzszym w znakomitej wiekszości. Nie zgadzam się z wymienionymi rodzajami dodatków uszlachetniających - te które wymieniłeś to technologia z lat 70 ubiegłego stulecia. Ale ogólnie masz rację. W tym miejscu należy jednak postawić pytanie o wpływ tych zjawisk na przechowywanie mieszanki. Czy przy pełnym kanistrze o pojemności 10L przechowywanym od zimy do wiosny zjawisko utleniania i polimeryzacji zajdzie w stopniu zauważalnym w eksploatacji silnika? Nie sądzę...
Badanie na aparacie czterokulowym rzuci pewne swiatło ale nie odpowie jednoznacznie na kluczowe pytania. Można przeprowadzić badanie na świeżej mieszance i takiej powiedzmy po 3 czy 6 miesiącach przechowywania. Mam też możliwość przeprowadzenia testu FZG i kilku innych - czy to ma sens? Nie jestem przekonany. To samo dotyczy propozycji Zbyszka aby zbadac smarność poszczególnych mieszanek - po co? Wiadomo przecież, że bez wzgledu na czas przechowywania mieszanki jej polaryzacja sie nie zmieni, co najwyżej wzrośnie lepkość kinematyczna z powodu polimeryzacji lecz w zakresie błedu pomiarowego, a co za tym idzie smarność nie ulegnie zmianie...
Reasumując - NIE WAL FOCHA i podyskutujmy....
Pozdrówka
Przemo

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1624
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 166
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Jaki olej lejecie ?

Postautor: prokopcio » 10 grudnia 2018, 20:04

chyba najlepszym sposobem jest systematyczne latanie cały sezon :)
Łukasz Prokop


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości