Ruchome wypory fakty i mity.

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3756
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 522
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 maja 2018, 09:53

starry pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Stary, jeśli potraktujesz dwie połówki skrzydła jak dwa osobne płaty to zmiana pozycji w uprzęży zmieni obciążenie powierzchni skrzydła. I to są konkretne kilogramy. Zrobiłem kiedyś próbę. Położyłem belkę poziomą do której podwiesiłem uprząż. Pod jeden koniec belki podłożyłem wagę łazienkową wyświetlaczem w dół i porównywałem o ile zmienia się wskazanie w zależności od pozycji zajmowanej przez pilota.


Tylko, że ja zupełnie nie o to się tu z Tobą spieram. Przeczytaj może jeszcze raz to co napisałem wyżej. Ja kwestionuję Twój opis, wyjaśniający mechanizm dlaczego dociążając bardziej jedną z taśm paralotni, ta paralotnia zakręca.


Możliwe że paralotnia pochyla się także na skutek większego obciążenia jednej połówki na takiej samej zasadzie jak belka huśtawki przechyla się tam gdzie jest większe obciążenie. Jednak aerodynamika też musi odgrywać tu jakąś rolę gdyż różne skrzydła mają różną czułość na wychylanie ciała i nie da się tego wyjaśnić zwykłą mechaniką.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1768
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 228
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 24 maja 2018, 09:56

starry pisze:Jaka jest różnica między masą a wagą ? W nomenklaturze metrologicznej bardzo prosta bo waga to przyrząd do grawitacyjnego wyznaczenia masy ?
A według Ciebie Maciek jaka jest różnica między masą a wagą ? ;)
Niepotrzebnie brniecie oboje obracając kota ogonem, a mi chodzi o to, że czynny zawodowo instruktor posiadaną wiedzę powinien umieć przekazać, a nie wypisywać takie bzdety, że siła nośna wzrasta wraz z obciążeniem.



Toz to fizyka z zakresu podstawowki!!!
Wymagasz ode mnie tlumaczeni rzeczy absolutnie podstwowych i chwaly ci to nie przynosi.
Masa bedzie zawsze taka sama, a waga (ciezar) to masa poddana grawitacji. A wiec przeciazenie ma wplyw na jej zwiekszenie.

Awatar użytkownika
starry
Posty: 378
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
Reputation: 59
Lokalizacja: Blisko Klina
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: starry » 24 maja 2018, 18:36

uriuk pisze:

Toz to fizyka z zakresu podstawowki!!!
Wymagasz ode mnie tlumaczeni rzeczy absolutnie podstwowych i chwaly ci to nie przynosi.
Masa bedzie zawsze taka sama, a waga (ciezar) to masa poddana grawitacji. A wiec przeciazenie ma wplyw na jej zwiekszenie.


To zdecyduj się może, waga czy ciężar ? ;) i by była dwója, przynajmniej w mojej podstawówce :)

A co to jest przeciążenie?
Przeciążenie to stan, w jakim znajduje się ciało poddane działaniu sił zewnętrznych innych niż siła grawitacji, których wypadkowa powoduje przyspieszenie inne niż wynikające z siły grawitacji.

Tylko tak myślę po co wciągasz mnie w dyskusję na temat przeciążenia? Jakie to niby według ma znaczenie przy sterowaniu ciałem, no chyba że sterując wyłącznie ciałem zrobisz spirale. :)

No ale faktycznie dyskusja staje bez sensu, bo jak widzę ja nie przekonam Was a Wy mnie, więc pozostańmy przy swoich zdaniach, bo jak wiadomo nikt nie ma obowiązku się z drugim zgadzać.
Darecki -starry
------------------------------
http://glajtem.pl

Awatar użytkownika
starry
Posty: 378
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
Reputation: 59
Lokalizacja: Blisko Klina
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: starry » 24 maja 2018, 18:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Stary. Oczywiście że siła nośna dostosowuje się do obciążenia powierzchni. I nie będę z Tobą dyskutował jeśli będziesz używał obraźliwych i osobistych sugestii.


A co w mojej wypowiedzi jest obraźliwego ? :shock:
Darecki -starry
------------------------------
http://glajtem.pl

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3756
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 522
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 maja 2018, 19:10

starry pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Stary. Oczywiście że siła nośna dostosowuje się do obciążenia powierzchni. I nie będę z Tobą dyskutował jeśli będziesz używał obraźliwych i osobistych sugestii.


A co w mojej wypowiedzi jest obraźliwego ? :shock:


Jeśli waga to dla ciebie jedynie urządzenie do mierzenia masy to chciałbym Cię zobaczyć jak przywiązujesz dużą wagę do ubrania przed startem.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 829
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 120
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: ciacholot » 24 maja 2018, 19:33

W tej sytuacji nie pozostaje nic, tylko dodać, że moje ruchome wypory są moim zdaniem bardzo fajne, ale niestety są ciężkie. Myślę też, że swoją wagą zwiększają moją masę startową, podobnie jak dodatkowe trzy litry paliwa w nowym zbiorniku. Ponieważ jednak schudłem, o dziwo, jak narazie 13 kg to i tak skrzydło mimo dodatkowej wagi sprzętu zabiera mnie wcześniej. Chodzi o to, że masa startowa mi spadła i siła nośna potrzebna do zrównoważenia tej masy powstaje szybciej tzn. przy mniejszej prędkości biegu. Tą zaś łatwiej mi osiągnąć bo wróciłem do mojej szosówki i odbudowałem część starej kondycji i siły.
Acha. Zapomniał bym. Pali też mniej :) szybciej jednak nie lata.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1768
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 228
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 24 maja 2018, 19:52

starry pisze:
A co to jest przeciążenie?
Przeciążenie to stan, w jakim znajduje się ciało poddane działaniu sił zewnętrznych innych niż siła grawitacji, których wypadkowa powoduje przyspieszenie inne niż wynikające z siły grawitacji.




A to dziwne, poniewaz moj kot lezacy wlasnie na kanapie odczuwa przeciazenie rowne 1, a zgodnie twoja definicja powinno byc to 0.
I teraz wytlumacz kotu, ze sama tylko grawitacja wywoluje przeciazenie. Malo tego, jesli by to przeciazenie odwolac z mocy twojej definicji to dany kot nie moglnby lezec na tej kanapie, poniewaz unosilby sie nad nia.

ciacholot
Posty: 829
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 120
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: ciacholot » 24 maja 2018, 21:43

Ja swoim kotom zwiększam przeciążenie jak chcę skorzystać z zagrzanego przez nie miejsca.
Jednakowoż chętnie zamienię swoje skrzydła na informację gdzie należy się udać celem odwołania grawitacji w miejscu przebywania oraz przyszłych miejscach ewentualnych.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3756
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 522
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 maja 2018, 21:57

ciacholot pisze:Ja swoim kotom zwiększam przeciążenie jak chcę skorzystać z zagrzanego przez nie miejsca.
Jednakowoż chętnie zamienię swoje skrzydła na informację gdzie należy się udać celem odwołania grawitacji w miejscu przebywania oraz przyszłych miejscach ewentualnych.


Cierpliwości ;)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1067
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 88
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: prokopcio » 24 maja 2018, 23:22

chciałem poczytać o wyporach a czytam o wagach :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1768
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 228
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 24 maja 2018, 23:24

Na razie ustalamy ojakich wyporach dyskutujemy. Bo systemow jest cala masa. I wszystkie do bani :)

Awatar użytkownika
starry
Posty: 378
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
Reputation: 59
Lokalizacja: Blisko Klina
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: starry » 24 maja 2018, 23:28

uriuk pisze:
starry pisze:
A co to jest przeciążenie?
Przeciążenie to stan, w jakim znajduje się ciało poddane działaniu sił zewnętrznych innych niż siła grawitacji, których wypadkowa powoduje przyspieszenie inne niż wynikające z siły grawitacji.




A to dziwne, poniewaz moj kot lezacy wlasnie na kanapie odczuwa przeciazenie rowne 1, a zgodnie twoja definicja powinno byc to 0.
I teraz wytlumacz kotu, ze sama tylko grawitacja wywoluje przeciazenie. Malo tego, jesli by to przeciazenie odwolac z mocy twojej definicji to dany kot nie moglnby lezec na tej kanapie, poniewaz unosilby sie nad nia.


To nie jest moja definicja ;)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Przeci%C4%85%C5%BCenie
Darecki -starry
------------------------------
http://glajtem.pl

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1768
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 228
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 24 maja 2018, 23:29

Swoja droga, w poszukiwaniu niezaleznosci przy zachowaniu mozliwosci krecenia termiki, zrobilem uprawnienia a na motoszybowiec, a nawet go nabylem (a to nie sa tanie rzeczy). I co? I dupa. W dalszym ciagu krecenie tym termiki to orka. Wole latac na silniku. O dziwo taniej.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1768
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 228
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 24 maja 2018, 23:32

starry pisze:To nie jest moja definicja ;)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Przeci%C4%85%C5%BCenie



A od kiedy wikipedia jest wiarygodnym zrodlem wiedzy? Pisal jakis gimbus, a ty lykasz jak pelikan kartofla. Gdyby to co tam pisza bylo prawda, to to przeciazenie na powierzchni ziemi mialoby wartosc 0, a jest rowne 1.
A cyferki musza sie zgadzac, panie.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1768
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 228
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 24 maja 2018, 23:39

A tak na serio, to przeciazenie wynosi grawitacja przemnozona przez chwilowy wskaznik rzeciazenia (G-factor). Jesli ten jest mniejszy od 1 to ciezar jest mniejszy niz masa, jesli wiekszy to odwrotnie. W zakrecie jest wiekszy wiec ciezar jest wiekszy niz masa. A ze sila nosna go rownowazy (bo cyferki musza sie zgadzac) to sila nosna w zakrecie wzrasta. Ale kosztem energii, ktra dla odmiany spada (i pewnie to miales na mysli)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3756
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 522
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 maja 2018, 09:13

prokopcio pisze:chciałem poczytać o wyporach a czytam o wagach :)


Poczekajmy aż chłopakom skończy się amunicja to może ktoś wróci do tematu :)
Zbyszek Gotkiewicz

Dariusz

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Dariusz » 01 lipca 2018, 13:30

No to chce wrocic do tematu wypor i zwiazanej z tym zabawy i niekoniecznie zgadzam sie z przedmowcami .
ale najpierw
dlaczego skrzydlo skreca po przesunieciu d....a w ktoras strone???
zapomnieliscie o bardzo waznym fakcie,ktory wam umknal podczas rozwazania o kilogramach masy.
nie chce rysowac zadnych szkicow ,dlatego prosze wyobrazic sobie ten szkic ,tylko zamiast paralotniara w miejscu uprzezy bedzie ciezkie kolo do ktorego ida linki.
w momencie obrotu tego kola (lub jak kto woli tylka)w prawo,zostaja skrocone linki z prawej strony,a z lewej wydluzone,skrzydlo zostaje wytracone z lotu poziomego
i odwrotna sytuacja przy skrecie w lewo.
skrzydlo nie leci juz poziomo ale w zaleznosci od strony wychylenia leci lekko pochyle(patrzac od tylu).
latalem kilka ladnych lat na gornym podwieszeniu(i nigdy do niego nie wroce,bo sterowania cialem tam praktycznie nie ma(takie malutki))
na dolnym podwieszeniu (tym naprade dolnym bez zadnych gesi i labedzi),to inna bajka (caly czas mowa o ppg),jezeli tasma pozioma w uprzezy jest wystarczajaco luzna to mamy ogrom miejsca aby przy przechyle wykonac poprawny skret,
malo tego nie dotykajac sterowek ani zadnych tasm mozna nim sterowac (mowa o skrzydle) nawet przy pelnych obrotach.
aby niczego nie reklamowac powiem ze nie mam,skrzydla Dudka,ani tego wynalazku z Jerozolimy co linki sie lubia kurczyc czasem bardzo(te nowe skrzydla),
Fakt ze na dolnym podwieszeniu czuc doslownie wszystko kazdy babel(choc jest to nieporownywalne do swobodnego-tez latam a co) ,
w dzien ,lub jak kto woli w srodku dnia taka uprzaz jest niezbedna(no chyba ze ktos lubi nagle niespodzianki,z efektownym koncem-na ziemi)
latanie przed wieczorem gdy terma zdechla nie jest jakos wymagajace .
i tu dochodze do waznego punktu cz tego ktos chce czy nie ,uprzaz trzeba bedzie dobrac do warunkow w ktorych latacie czyli,termicznie w srodku dnia lub wieczorowych-ppznym popoludniem typowo rekracyjnie
do pierwszego uprzaz z dolnym podwieszeniem,
do drugiego z gornym choc w tym wypadku zalezy od gustu i upodoban .
dlaczego tak pisze,uwielbiam latac doslownie o kazdej porze dnia i czasami jest tzw ciezki warun termiczny.
przekonalem sie o tym bolesnie dwa razy,ostatni 6 lat temu kiedy na podwieszeniu gornym dostalem taki skret w tasmach ze nawet sterowki zostaly zablokowane ,rekami nie mozna bylo siegnac do linek,dupsko ratuje drugi raz rezerwa a po takim ladowaniu niemile wspomnienia.i wykonalem pozegnanie z wieszakiem(gornym podwieszeniem).
latajac na dolnym podwieszeniu nawet dostajac skret macie mozliwosc zlapania linek powyzej skretu i zpobiegniecie dalszemu zwijaniu i mozliwoscia odwiniecia z powrotem.
to takie moje skromne 3grosze.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1768
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 228
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: uriuk » 01 lipca 2018, 13:53

Dariusz pisze:ale najpierw
dlaczego skrzydlo skreca po przesunieciu d....a w ktoras strone???
zapomnieliscie o bardzo waznym fakcie,ktory wam umknal podczas rozwazania o kilogramach masy.
nie chce rysowac zadnych szkicow ,dlatego prosze wyobrazic sobie ten szkic ,tylko zamiast paralotniara w miejscu uprzezy bedzie ciezkie kolo do ktorego ida linki.
w momencie obrotu tego kola (lub jak kto woli tylka)w prawo,zostaja skrocone linki z prawej strony,a z lewej wydluzone,skrzydlo zostaje wytracone z lotu poziomego
i odwrotna sytuacja przy skrecie w lewo.


Bede sie upieral, ze linki sie nie skracaja podczas skretu :)
Linki pociagaja jedna polowe nizej. W takim ukladzie skrzydlo robi "schodek" na srodku skrzydla, co w efekcie powoduje skret. Schodek powstaje z brytow, ktore nie maja olinowania, czyli sa "ziemia niczyja", znaczy nie sa podpiete ani do prawej ani lewej strony olinowania.
Jesli wytniesz te btyty ze skrzydla, straci ono ochote do sterowania masowego czyli cialem (przetestowalem organizmem).
Druga uwaga jest taka, ze z twojego tekstu nie wynika, czy odnosisz sie do ruchomych wypor przy dolnym, czy gornym podwieszeniu, przez co tekst jest dla mnie zupelnie niezrozumialy.

Gość

Re: Ruchome wypory fakty i mity.

Postautor: Gość » 03 lipca 2018, 16:16

starry pisze:Chyba nie ma swobodnego który w spokojnym powietrzu nie posterowałby sobie "ciałem" i to nawet bez użycia sterówek ( zwanych też hamulcami )

Taka refleksja mnie naszła, że gdyby w publikacjach i szkoleniach obowiązywała konsekwentna nomenklatura nazywania sterówek "hamulcami" zamiast "sterówkami" to łatwiej było sobie przyswoić zarówno sterowanie pupą jak i to, że bywają one niebezpieczne przy niewłaściwym uzyciu (czyt. gwałtownym, zbyt mocnym,..). Przyhamowanie skrzydła przy przestrzale również wydaje sie bardziej logiczne jesli uzyjemy hamulców niz sterówek itd itd. Sorry, trochę off-topic.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość