Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4876
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 696
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 14:17

michau pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Michau. Daj link do jakiegoś filmu to razem poanalizujemy.

No na przykład ten film. Jest dobry, bo widziany z dwóch kamer.

W opisie facet pisze, że spadła mu moc na silniku, ale samego wypadku ja za bardzo nie rozumiem. Spadła mu moc ? OK. Zawsze może się zdarzyć. Tylko dlaczego normalnie nie wylądował,? tym bardziej, że był wciąż ustawiony pod wiatr. Ja sobie takiej sytuacji nie wyobrażam na skrzydle klasycznym.

No to jedziemy. Skrzydło to jakiś stary Airwave, oczywiście klasyczny, ale nie ma to znaczenia. Napęd drastycznie słaby, prawdopodobnie fatalne śmigło. Być może także ciężki pilot. Widać to po prędkości wznoszenia. Pilot rozłożył skrzydło w osi pasa nie w osi wiatru, przez co krzywo podnosi skrzydło i musi mocno zmieniać kierunek rozbiegu, co przedłuża oderwanie. Po oderwaniu skrzydło w końcu się rozpędza co skutkuje przejściem do szybszego wznoszenia, na co pilot reaguje gwałtownym ujęciem gazu przez co skrzydło nurkuje szybko zbliżając się do ziemi. Pilot reaguje na to też gwałtownym dodaniem gazu, ale tylko po to, żeby połamać śmigło. Widać też jak śmigło umieszczone zbyt blisko zbiornika rozwala dotłumiacz i zbiornik paliwa. Widoczna jest chmura paliwa. W ten sposób spalił się jeden z pilotów PPGG kilka lat temu. To wszystkie błędy, które udało mi się wyłapać w tym filmie. Masz jeszcze jakieś?
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 23 grudnia 2018, 14:26

W tym filmie z kolei od minuty 1:55. Buja tym gościem na wszystkie strony świata, tak jakby w ogóle nie dało się opanować tego skrzydła, aż w końcu całuje ziemię. Nie wiem co bym musiał zrobić żeby tak rozbujać EN-A tuż po starcie i nie panować nad skrzydłem. A facet rozbujał i to solidnie. Czemu ? Kupię sobie samostatka i przyzwyczajony do Nemo i innych mu podobnych, kit wie czy sam nie odwalę takiego numeru. Ale to też pewnie klasyk sądząc po S na skrzydle.

Ostatnio zmieniony 23 grudnia 2018, 14:29 przez michau, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4876
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 696
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 14:26

michau pisze:
uriuk pisze:1 To jest skrzydo klasyczne!!!!

Jeśli tak, to zwracam honor.
Albo to.
Dlaczego to skrzydło tak ciężko się pompuje ? Słabo widać bo z daleka, ale na EN_A, czy B, skrzydło pompuje się natychmiast. Dla mnie sytuacja wręcz niewyobrażalna żebym tak długo pompował komory nawet w totalnym bezwietrzu.


To też zdaje się klasyk. Skrzydło nie "pompuje się" - prawidłowo powinno się powiedzieć wypełnia dlatego, że pilot za bardzo wypycha ręce trzymające taśmy, przez co zewnętrzne części skrzydła są pozamykane. Przez to powierzchnia wlotów jest dużo mniejsza, skrzydło stawia dużo większe opory i zostaje z tyłu na dużych kątach natarcia. Pogoda bezwietrzna, więc gdy skrzydło w końcu nabiera prędkości to ma już taka prędkość, że pilot nie jest w stanie dłużej biec i widać też, że prawdopodobnie doprowadza przez pracę sterówkami do przeciągnięcia prawej połówki skrzydła. Skrzydło nie miało czasu na przyklejenie strug po prawidłowym wypełnieniu się, a już zostało przeciągnięte przez pilota. Przyczyna; brak umiejętności prawidłowego postawienia skrzydła.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2109
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 311
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 23 grudnia 2018, 14:34

michau pisze:W tym filmie z kolei od minuty 1:55. Buja tym gościem na wszystkie strony świata, tak jakby w ogóle nie dało się opanować tego skrzydła, aż w końcu całuje ziemię. Nie wiem co bym musiał zrobić żeby tak rozbujać EN-A tuż po starcie i nie panować nad skrzydłem. A facet rozbujał i to solidnie. Czemu ? Kupię sobie samostatka i przyzwyczajony do Nemo i innych mu podobnych, kit wie czy sam nie odwalę takiego numeru. Ale to też pewnie klasyk sądząc po S na skrzydle.



Akuracik to jest samostatek (ten z 1.55) Zle wyregulowana uprzaz (pilot leci bokiem na pelnym gazie), panika, pompowanie gazem

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2109
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 311
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 23 grudnia 2018, 14:35

michau pisze:
uriuk pisze:1 To jest skrzydo klasyczne!!!!

Jeśli tak, to zwracam honor.
Albo to.
Dlaczego to skrzydło tak ciężko się pompuje ? Słabo widać bo z daleka, ale na EN_A, czy B, skrzydło pompuje się natychmiast. Dla mnie sytuacja wręcz niewyobrażalna żebym tak długo pompował komory nawet w totalnym bezwietrzu.


Pilot trzyma przy starcie wylacznie tasmy A, zamiast A+A'. Wstaje wylacznie centroplat.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4876
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 696
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 14:37

michau pisze:W tym filmie z kolei od minuty 1:55. Buja tym gościem na wszystkie strony świata, tak jakby w ogóle nie dało się opanować tego skrzydła, aż w końcu całuje ziemię. Nie wiem co bym musiał zrobić żeby tak rozbujać EN-A tuż po starcie i nie panować nad skrzydłem. A facet rozbujał i to solidnie. Czemu ? Kupię sobie samostatka i przyzwyczajony do Nemo i innych mu podobnych, kit wie czy sam nie odwalę takiego numeru. Ale to też pewnie klasyk sądząc po S na skrzydle.



No to po kolei błędy: po pierwsze wszyscy strasznie długo katują silniki przed startem. Nie ma to dużego wpływu na bezpieczeństwo, ale wqurwia. Pierwszy startujący na adwansie to klasyk. Krótki rozbieg i czysty start. Drugi startuje ze splątanymi linkami, ale też klasyk. Trzeci nie umie startować, ale to też klasyk. Ten na samostatku czysty start, ale widać że układ ma źle podwieszony. Duża moc napędu połączona z siłami żyroskopowymi i prawdopodobnie ciężkim (w kg) śmigłem powoduje skręcenie w taśmach. Prawdopodobnie śmigło też było ciężkie aerodynamicznie, bo widać przy dodaniu gazu bardzo silny moment reakcyjny. Przyczyna wypadku według mnie to złe śmigło plus złe wyregulowanie podwieszenia w napędzie. Samostatecznosć nie miała tu żadnego wpływu na wypadek.
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 23 grudnia 2018, 14:53

No patrz. A Uriuk pisał, że na YT nie ma wypadków na klasykach , bo na tym nikt nie lata i, że to są Zaporożce. A okazuje się, że jednak nie takie Zaporożce, bo co wyłapuję film, to okazuje się, że klasyk. Tera to ja się zacznę bać skrzydeł EN-A.
URIUK napisał

"Pilot trzyma przy starcie wylacznie tasmy A, zamiast A+A'. Wstaje wylacznie centroplat."


Hmm..tym to mnie zaciekawiłeś. Jestem obecnie w trakcie robienia szkolenia PPG u DWÓCH instruktorów. Z racji tego, że mam taką możliwość, szkolę się u jednego instruktora, który lata prawie wyłącznie PPG. Drugi instruktor w innej części kraju, to prawie wyłącznie PG. Jeden z nich jest bardzo dobrze znany wszystkim w całej PL i bardzo szanowany. Drugi może troszkę mniej, ale też stary, znany pilot. I oboje każą mi przy starcie od zawsze łapać tylko za taśmy A. Nigdy , chyba nigdy nie startowałem z A+A. Nie pamiętam jak to było w Nemo 2, bo tam były taśmy w innych kolorach. Oboje uczą mnie latania PPG w zależności w której części kraju akurat przebywam.
Nawet się zastanawiałem, dlaczego te drugie A są oznaczone w tym samym kolorze co pierwsze A. Szukałem o tym informacji i tylko wywnioskowałem, że zdarzało się, że:
- przy starcie czasem skrzydło krawaciło i dlatego był zwyczaj, żeby tego uniknąć, że piloci zakładali trochę uszy przed startem, gdy skrzydło leżało jeszcze na ziemi. Ale słowo honoru...w życiu nie startowałem ze wszystkimi taśmami A w garści.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4876
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 696
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 15:12

Nie ma znaczenia czy pilot podnosi tylko za taśmy A czy za A+A'. Taśmy A' powstały aby pomóc pilotom którzy nie potrafią prawidłowo rozłożyć skrzydła do startu i stawiają z motylem. Przy prawidłowo rozłożonym skrzydle trzymanie obu taśm jedynie przyspiesza wstawianie skrzydła. Za same A' praktycznie nie da się postawić. A' służą także do łatwiejszego zakładania uszu. Według mnie to winne jest wypychanie taśm do przodu. Bardzo popularny błąd. Poza tym trzeba znać skrzydło żeby coś więcej powiedzieć. Powiedz mi czemu przypisujesz skrzydłom przyczynę niepowodzeń pisząc że zaczynasz się bać bezpiecznych klasyków. Za każdym razem podawałem przyczynę i za każdym razem było to spowodowane wyłącznie decyzjami pilota a nie profilem zastosowanym w skrzydle. Nie umiesz czytać ze zrozumieniem? Patrz na to co robią ludzie, a nie na czym latają.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1429
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 140
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: prokopcio » 23 grudnia 2018, 15:13

michau pisze:
prokopcio pisze:michau piszesz, że latałeś na wielu klasykach - czy To to są zawsze wypożyczane czy masz jakieś swoje i czy zamierzasz latać tylko z napędem czy swobodnie też?

Czasem latałem na wypożyczonych. Ale zawsze też miałem własne Nemo. Obecnie mam dwa skrzydla EN-A. Jedno z 2011r, starsza konstrukcja. Pół roku temu kupiłem sobie żywsze EN-A Shark Nose i obecnie na nim się uczę PPG. Teraz przymierzam się do samostatka żeby jeszcze troszkę szybciej lecieć z PPG. Tylko muszę przełamać te moje obawy przed nowym rodzajem skrzydła.
A Uriuk mnie najeżdża, że dla mnie dobre są warcaby i latanie. Zrozumta chłopy, że jak mam za sobą 100 startów na holu i z 20 PPG tylko na klasykach, to mam prawo chyba bać się przesiadki na coś nowego, tym bardziej, że ostatnio mało oglądam Toma I Jerrego.

Nie kupuj jeszcze. Lataj na tym które masz i znasz. Jak dorośniesz do zmiany to zmienisz :). Jak będziesz się bał to bidy narobisz. Lataj dużo na tym co masz. Przyjdzie taki moment że tak mocno zapragniesz samostatka, że po prostu go kupisz bez najmniejszych obaw. Jeszcze nie jesteś gotowy i nie jest Ci on jeszcze potrzebny.
Łukasz Prokop

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 23 grudnia 2018, 15:36

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Powiedz mi czemu przypisujesz skrzydłom przyczynę niepowodzeń pisząc że zaczynasz się bać bezpiecznych klasyków.

Z tym, to akurat żartowałem. Wcale nie zaczynam się ich bać. EN-A są super i nigdy z nich nie zrezygnuję, chociaż...ale to temat na inny wątek, który ostatnio bardzo mnie zaciekawił, a chodzi mi o jednopowłokowce i hybrydy.
Ostatnio zmieniony 23 grudnia 2018, 15:50 przez michau, łącznie zmieniany 1 raz.

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 23 grudnia 2018, 15:46

prokopcio pisze:Nie kupuj jeszcze. Lataj na tym które masz i znasz. Jak dorośniesz do zmiany to zmienisz :). Jak będziesz się bał to bidy narobisz. Lataj dużo na tym co masz. Przyjdzie taki moment że tak mocno zapragniesz samostatka, że po prostu go kupisz bez najmniejszych obaw. Jeszcze nie jesteś gotowy i nie jest Ci on jeszcze potrzebny.

Myślę, że już dorosłem, bo po tych 20-30 startach i krótkich przelotkach wzdłuż pasa i z powrotem, to sobie myślałem..."bosze, jak to powoli leci. Przecież jak ja będę chciał z chłopakami w grupie gdzieś polecieć, to w życiu ich nie dogonię."
Po to założyłem ten wątek, żeby tego strachu się pozbyć...miałem taką nadzieję. I przyznam, że już mam dużo mniejsze obawy przed tymi samostatkami (znowu wychodzi prawda, że nie taki diabeł straszny, jak go malują). Panowie wykazali mi na dowodach filmowych, że na klasykach jednak PPGanci też się wykładają i to srogo. Wykazali mi, że start Universalem, jest dość podobny do Nemo i nie ma co panikować. Dla mnie to już pewne, że będzie samostatek do PPG. Do czasu aż go odbiorę polatam pewnie jeszcze trochę na obecnym skrzydle, a za dwa miesiące będę już zupełnie gotowy.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1429
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 140
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: prokopcio » 23 grudnia 2018, 15:58

Jak masz do swobodnego to pomyśl nad skrzydłem do PPG typowo uniwersal to raczej hybryda dla swobodnego i PPG w jednym.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4876
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 696
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 16:06

Universal jest skrzydłem chyba najbardziej typowym do ppg :) To odpowiednik auta rodzinnego w motoryzacji. Nie jest to autko miejskie ale też nie sportowe i dla większości kupujących to jest największa zaleta. Nie ustępuje niczym klasycznym samostatkom takim jak Nucleon na opuszczonych trymerach, a na zaciągniętych odpowiada skrzydłom rekreacyjnym klasy Nemo czy Plus.
Zbyszek Gotkiewicz

madness
Posty: 29
Rejestracja: 16 lutego 2016, 20:26
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: madness » 23 grudnia 2018, 16:22

Czy do tej kategorii skrzydeł zalicza się także np. Apco Thrust 5? Z opisu wynika, że to skrzydło klasyczne przeznaczone głównie do latania z napędem.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4876
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 696
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 16:26

madness pisze:Czy do tej kategorii skrzydeł zalicza się także np. Apco Thrust 5? Z opisu wynika, że to skrzydło klasyczne przeznaczone głównie do latania z napędem.


A mógłbyś dać jakiś link dobopisu tego skrzydła? Nie znam osobiście, więc mogę opierać się tylko na opisie producenta.
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 23 grudnia 2018, 16:39

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
madness pisze:Czy do tej kategorii skrzydeł zalicza się także np. Apco Thrust 5? Z opisu wynika, że to skrzydło klasyczne przeznaczone głównie do latania z napędem.


A mógłbyś dać jakiś link dobopisu tego skrzydła? Nie znam osobiście, więc mogę opierać się tylko na opisie producenta.

Wbiję linka za kolegę http://www.airaction.pl/produkt/281
A tu w wersji angielskiej na stronie Apco. Wersję angielską można przekształcić w Chrome, klikając prawym klawiszem myszy i wybierając "przetłumacz na j.polski, jeśli ktoś nie wie
https://www.apcoaviation.com/thrust-v/
Jak widać, jest ono przeznaczone dla pilotów początkujących. Jednak jego prędkość max. nie powala. Tylko trochę więcej niż NemoXX. Wynika z tego, że jest to skrzydło klasyczne do latania swobodnego, ale ma trymery do PPG (tak jak kiedyś Nemo2 w wersji moto) no i ma DGAC w oczekiwaniu. No i ma SharkNose jak NemoXX
Ostatnio zmieniony 23 grudnia 2018, 16:56 przez michau, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4876
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 696
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 16:50

Profil klasyczny, dość duże powierzchnie. Oczekuje na dopuszczenie DGAC. Jeśli chodzi o klasę to odpowiednik Nemo. Materiały trwałe, ale skrzydło dość ciężkie. Myślę że to jakaś alternatywa dla Nemo z taśmami moto.
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 75
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -8
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 23 grudnia 2018, 16:58

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Myślę że to jakaś alternatywa dla Nemo z taśmami moto.

A Dudek wypuszcza NemoXX z taśmami moto ? Czy to się skończyło na Nemo 2 ?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4876
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 696
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 17:02

Nie wiem. Trzebac sprawdzić w opisie, choć w sytuacji gdy jest Uniwersal to nie ma według mnie sensu.
Zbyszek Gotkiewicz

madness
Posty: 29
Rejestracja: 16 lutego 2016, 20:26
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: madness » 23 grudnia 2018, 17:54

Dziękuję za odpowiedź.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości