Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Latanie silnikowe
matgaw
Posty: 33
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: matgaw » 23 grudnia 2018, 21:53

Jeszcze dla wyobraźni Ci powiem, że w niektórych instrukcjach skrzydeł samostatecznych możesz znaleźć rozdział "Techniki wytracania wysokości" a wśród nich podrozdział "Duże uszy".

Treść rozdziału? :
"Zakładanie uszu jest niemożliwe".

Po pełnym odpuszczeniu trymerów, obciążenie krawędzi natarcia i jednocześnie jej sztywność jest tak duża, że bardzo ciężko jest sprowokować czołowe podwinięcie (lub jest to niemożliwe). Tak "twarde" są te skrzydła. Dlatego też nie mają one certyfikatów EN - nie da się na nich wymusić podwinięć stosowanymi w testach metodami.

Co nie zmienia faktu, że to nadal kawałek tkaniny, i odpowiednio silna turbulencja w końcu je złoży.

Czy to znaczy że te skrzydła są mniej, czy bardziej bezpieczne? Odpowiedź brzmi jak zawsze: zależy. Na pewno są szybsze i dają dużo więcej satysfakcji z latania PPG.

ciacholot
Posty: 987
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 170
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: ciacholot » 23 grudnia 2018, 22:30

A nie może ktoś zrobić z tym porządek ?
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1385
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 133
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: prokopcio » 23 grudnia 2018, 22:30

michauku - dlaczego masz taki duży problem podania nazwisk kto cię szkoli/ł ? RODO czy jaka cholera?
Raz piszesz o zmowie milczenia a sam się boisz powiedzieć jasno kto szkolić nie potrafi.
Łukasz Prokop

Herflik
Posty: 46
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 16:53
Reputation: 5
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Herflik » 23 grudnia 2018, 22:33

michau pisze:A skąd ja niby mam wiedzieć, że Universal jest dużo spokojniejszy od Nemo XX ? Nie latałem, nie robiłem nim nawet jednego startu...to niby skąd mam to wiedzieć (?) Po to tu jestem żeby o to dopytać. Skoro jako instruktor piszesz, że jest spokojniejszy, to pewnie jest i muszę Ci wierzyć. Tylko jak wierzyć instruktorowi, który, gdy brakuje mu solidnych i rzetelnych argumentów mówi kursantowi "przeżuć się na planszówki" (?) Bez jaj..panie Macieju.


Uriuk wielu ludziom mówi o tych planszówkach, to taki jego slogan . Jak ja kiedyś na preclu zalinkowałem do mojego dość hartkorowego holu to też mi napisał ,żebym przerzucił się na planszówki .
Nie do końca zastosowałem się do jego rad ale zrezygnowałem z holów na paralotni , bo to niebezpieczne .
Teraz holuję się na lotni , bo to jest bardziej niebezpieczne!
stanlee

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 22:46

Uriuk ma zadziwiającą zdolność wyprowadzania z równowagi pewien rodzaj gości, ale brak odporności na Uriuka wymaga głębszej analizy :)
Zbyszek Gotkiewicz

michau
Posty: 68
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -2
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 23 grudnia 2018, 22:47

prokopcio pisze:michauku - dlaczego masz taki duży problem podania nazwisk kto cię szkoli/ł ? RODO czy jaka cholera?
Raz piszesz o zmowie milczenia a sam się boisz powiedzieć jasno kto szkolić nie potrafi.

Nie RODO, choć kto wie, czy któryś by mnie po sądach nie zaczął ciągać. Nie wiem, czy są dobrzy, czy nie, ale o strefach za dużo nie uczyli i nie uczą. Nie chce po ludziach jechać i ich oczerniać nazwiskami, bo czemu miałoby to służyć, tym bardziej, że nie tylko od nich, ale w całej Polsce bardzo dużo kursantów wychodzi po szkoleniu bez wiedzy na temat stref.
Ja swoja zdobywałem głównie na blogu Leszka Klicha. On sam zresztą pisze tam o ogromnej niewiedzy w tym temacie wśród pilotów.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 22:51

To nie jest jakaś olbrzymia wiedza, więc i niewiedza nie może być wielka. Wystarczy wiedzieć, że wolno nam latać w przestrzeni G i dowiedzieć się gdzie ona występuje. To nam wystarczy.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1385
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 133
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: prokopcio » 23 grudnia 2018, 22:59

W moich oczach tylko bohater tej opowieści "michau" jest osobą prawdziwą ( w rzeczywistości nie Michał ma na imię zdecydowanie ).
Szkolenia, Instruktorowie jak i wiele skrzydeł które oblatał bohater są fikcyjne.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1385
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 133
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: prokopcio » 23 grudnia 2018, 23:01

Zbyszek Gotkiewicz pisze:.. w przestrzeni G i dowiedzieć się gdzie ona występuje.
:lol: myślałem że to tylko punkt a nie przestrzeń
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 23:04

prokopcio pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:.. w przestrzeni G i dowiedzieć się gdzie ona występuje.
:lol: myślałem że to tylko punkt a nie przestrzeń

Istotne żeby punktu g nie mieć w d.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1385
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 133
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: prokopcio » 23 grudnia 2018, 23:15

z tymi punktami g czy tam przestrzeniami zastanawia mnie czy coś ze mną jest nie tak - coś tam na kursie było ale nie przywiązałem mocno uwagi poza tylko przyswoiłem, że w pewnych miejscach latać mogę a w pewnych nie. Tyle z kursu i koniec. Nie mam pretensji do nikogo. Sprawdziłem w googlemaps jak to wygląda w terenie gdzie latam we własnym zakresie. To nie są tajne dane.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 grudnia 2018, 23:28

prokopcio pisze:z tymi punktami g czy tam przestrzeniami zastanawia mnie czy coś ze mną jest nie tak - coś tam na kursie było ale nie przywiązałem mocno uwagi poza tylko przyswoiłem, że w pewnych miejscach latać mogę a w pewnych nie. Tyle z kursu i koniec. Nie mam pretensji do nikogo. Sprawdziłem w googlemaps jak to wygląda w terenie gdzie latam we własnym zakresie. To nie są tajne dane.


I dla znakomitej większości pilotów taka procedura jest wystarczająca.
Zbyszek Gotkiewicz

elyaneck
Posty: 23
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 18:26
Reputation: 15
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: elyaneck » 28 grudnia 2018, 11:05

Witam,

chciałbym tylko potwierdzić to co zostało już wcześniej napisane - do PPG, skrzydła samostateczne to całkowicie inna jakość i bezpieczeństwo latania. Jedyny sensowny wybór jeśli ktoś będzie latał w większości PPG.

Sam przez kilkanaście lat latałem na skrzydłach klasycznych PPG i długo ociągałem się z przejściem na samostatki. Dwa lata temu kupiłem Uniwersala i do dzisiaj żałuję że zrobiłem to tak późno. Dla mnie kwestia bezpieczeństwa nie była aż tak ważna bo i tak poprzednio latałem na bezpiecznych "materacach", ale (bezpieczne) prędkości użyteczne, które oferują samostaki, powodują całkiem inny poziom latania. Można lecieć dalej, szybciej i przy silniejszym wietrze... ja jestem zachwycony i nie wyobrażam sobie powrotu do klasyka... chyba że przerzuciłbym się na latanie swobodne.

Pozdrawiam
Janusz
Janusz Kruszelnicki

michau
Posty: 68
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -2
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 02 marca 2019, 14:19

Jestem już po pierwszych lotach skrzydłem napędowym i jestem wciąż w szoku. O ile start i lądowanie są zupełnie proste, to już samo latanie przyprawiało mnie o stres jakiego w życiu nie miałem, w lataniu swobodnym i napędowym na klasycznym skrzydle.
A chodzi o huśtanie na boki w locie...masakra. Co uspokoiłem skrzydło, to za chwilkę znowu zaczynało coraz to mocniej bujać. Do tego stopnia, że bałem się ruszać trymery, żeby je odpuścić. Na EN-A tez bujało, ale nie tak mocno. Na skrzydle napędowym w sumie całe latanie, to tylko walka z uspakajaniem go od bujania na boki.
No dobra... w instrukcji Universala jest taki wpis: "Aby temu zapobiec, możesz:
< będąc na ziemi wpiąć niesymetrycznie taśmy, wykorzystując
podwójne punkty wpięcia karabinków". No dobra...tylko jak wpiąć te taśmy ? Jeśli śmigło kręci w prawo, to którą taśmę wpiąć za krótsze oczko, a którą normalnie ?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 marca 2019, 14:36

Zmień może śmigło na inne. Albo ściągnij lekko jedną sterówkę. I sprawdź jeszcze czy drobnymi ruchami ciała, sterówek, gazu nie wzmacniasz tego bujania. Zmiana kątów natarcia, czyli odpuszczenie trymerów też powinno pomóc. Kombinuj :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2034
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 296
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 02 marca 2019, 14:55

Opisz dokladnie o jakie hustanie chodzi, bo nie powinno chustac. I co twoj instruktor na to.

michau
Posty: 68
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -2
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 02 marca 2019, 15:09

Instruktor na to żebym odpuścił gaz i lekko zaciągnął jedną sterówkę. I to działa, bo skrzydło się uspakaja. Ale jak tylko odpuszczę sterówkę, to natychmiast od nowa zaczyna bujać na boki, aż po 20-30 sekundach tak buja, że znowu muszę kombinować. Instruktor też kazał mi zrezygnować od kombinowania z wpinaniem taśm. Ja mu mówię, że w instrukcji jest napisane, żeby niesymetrycznie je wpinać, a on mi mówi "daj sobie z tym spokój" i , że po kilku lotach nauczę się panować nad skrzydłem. Tyle, że ja nie chcę nad nim panować. Chcę w miarę możliwości puścić sterówki i się nie stresować bujaniem. Ewidentnie czuję, że śmigło na obrotach mnie tak rozbujowuje, bo najbardziej przy wznoszeniu na dużych obrotach. Im większe obroty, tym bardziej. Najpierw miałem śmigło 2 łopaty 130cm, to bardzo bujało. Ostatnio zamontowałem 120cm 3 łopaty...i to buja już mniej, ale wciąż. Dlatego chcę zastosować niesymetryczne podpięcie w taśmach, wbrew temu co mówi instruktor.Ale Dudek napisał w niej, że można się podpiąć niesymetrycznie, tylko nie napisał w którą stronę. Instrukcja dla mnie jest "świętsza".

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2034
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 296
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 02 marca 2019, 15:27

Kurde, skup sie:
-Czy buja w locie poziomym, czy tylko na wznoszeniu?
-Czy buja w locie po prostej, czy tylko w zakretach?
-Czy buja przy jednostajnych obrotach, czy tylko po zmianie obrotow?

michau
Posty: 68
Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
Reputation: -2
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: michau » 02 marca 2019, 15:35

W locie poziomym buja mocno, ale nie od razu... w wolniejszym tempie rozbujowuje się. Najpierw buja nie za mocno, potem coraz mocniej, ąz w końcu zupełnie nie do zaakceptowania.
Przy wznoszeniu niemal natychmiast zaczyna bujać i mocno. Rozbujowuje się szybko.

Buja bardziej przy locie po prostej. Zakręty stabilizują sytuację.
Buja i przy jednostajnych obrotach i przy zmianie raczej na wyższe. Tylko jak zmniejszam obroty, bujanie słabnie.
Dudek w instrukcji Universala ma napisane coś takiego i ja czuę, że to wlaśnie jest to co występuje u mnie.

DUDEK pisze: "Wahania spowodowane pracą napędu
Pewne konfiguracje masy napędu, jego mocy oraz wielkości śmigła
mogą powodować wahania, podczas których moment obrotowy
śmigła podnosi pilota w jedną stronę, ten pod wpływem ciężaru
opada i zaraz ponownie jest podrywany w górę. "

A dalej pisze tak
DUDEK pisze: Aby temu zapobiec, możesz:
< będąc na ziemi wpiąć niesymetrycznie taśmy, wykorzystując
podwójne punkty wpięcia karabinków.
< zmienić otwarcie przepustnicy oraz/lub
< dopasować taśmę krzyżakową przeciwdziałającą momentowi
obrotowemu, jeśli napęd ją ma oraz/lub
< użyć system TEA, przeciągając w dół węzełek przez rurkę,
jednocześnie blokując go w szczelinie zaciskowej oraz/lub
< przemieścić w uprzęży swój środek ciężkości na drugą stronę
oraz/lub
< zmienić ustawienia trymerów,

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2034
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 296
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek ? Oto jest pytanie

Postautor: uriuk » 02 marca 2019, 15:42

Pomoze:
-Zmiana masy startowej
-Zmiana wielkosci skrzydla
-Zmiana smigla
-Zmiana napedu
-Odpuszczenie trymerow
-Zmiana miejsca mocowania zapasu

To jest po prostu rezonans. Paralotnia jest wahadlem, wahadlo ma swoja czestotliwosc wahan. Naped sie dostroil do okresu wahadla i musisz go rozstroic,


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości