Elektro PPG

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Elektro PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2019, 09:07

ciacholot pisze:
prokopcio pisze:przy okazji wyszło dlaczego napędy ppg o mocy 20KM są o wile mocniejsze od tych np 14kM nieproporcjonalnie do różnicy w mocy.
bo jeśli do lotu poziomego (zniwelowanie opadania) potrzeba 8-9KM to w tych większych na wznoszenie mamy 11KM a w tych mniejszych jedynie 5KM




A trymery zmieniają ten stosunek :lol:


Zapotrzebowanie na moc do lotu poziomego wynika z doskonałości. Jeśli Trymery nie będą zmieniały doskonałości, to nie będą miały także wpływu na zapotrzebowanie mocy. W praktyce odpuszczenie trymera zawsze doprowadza do zwiększenia prędkości oraz spadku doskonałości.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 33
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: matgaw » 25 stycznia 2019, 09:23

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Zapotrzebowanie na moc do lotu poziomego wynika z doskonałości. Jeśli Trymery nie będą zmieniały doskonałości, to nie będą miały także wpływu na zapotrzebowanie mocy. W praktyce odpuszczenie trymera zawsze doprowadza do zwiększenia prędkości oraz spadku doskonałości.

Tu się nie zgodzę. Zapotrzebowanie na moc jest takie, aby zrównoważyć opadanie. Jeżeli opadanie wynosi 1,5 m/s na zaciągniętych trymerach, to silnik musi wygenerować wznoszenie 1,5 m/s aby utrzymać lot poziomy. Jak odpuścimy trymery to opadanie rośnie i rośnie też potrzebna MOC.

Natomiast myślę że masz rację z tą doskonałością, ale w odniesieniu do potrzebnej ENERGII ;) Tzn. aby przelecieć X km przy doskonałości Y, potrzebna jest dana energia i nie zależy ona od prędkości. W zależności od prędkości, zmianie ulegać będzie moc czyli rozłożenie tej energii w czasie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Elektro PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 stycznia 2019, 09:45

Ciąg śmigła potrzebny do lotu poziomego równy jest ciężarowi samolotu podzielonemu przez doskonałość aerodynamiczną samolotu. Trzeba poszukać wzoru na ciąg potrzebny do wznoszenia, ale jeśli lot poziomu jest rodzajem wznoszenia, to jedynie potrzebne będzie zwielokrotnienie ciągu potrzebnego do zlikwidowania opadania. Czyli ciąg na przykład 10 kg powoduje zlikwidowanie opadania 1 m/s to do wznoszenia 1 m/s potrzebne będzie 20 kg. Oczywiście jest to mogę rozumowanie na pałę i mogę się mylić. I jeszcze link do definicji lotu poziomego:
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Lot_poziomy
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1385
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 133
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Elektro PPG

Postautor: prokopcio » 28 stycznia 2019, 07:42

Wydaje mi się że najlepszą drogą do podjęcia próby drona zamiast wyciągarki było by przerobienie jakiegoś taniego gotowca i wypróbowanie go na latającym modelu pg. Tak z grubsza poszperałem i nie jest dużym problemem przeskalowanie później tego do ciągu powiedzmy 50kg ale pojawi się dużo drobiazgów takich jak brak sygnału GPS i kilka podobnych zagwostek. Jest też troszkę warunków sprzyjających temu projektowi np. pchanie skrzydła klasycznego znacznie zwiększa jego kąt natarcia przez co mocno spowalnia a tym samym spada zapotrzebowanie na moc w stosunku do napędu samostatków. Najbardziej martwi mnie powrót takiego sporego drona - drobna usterka może doprowadzić do katastrofy :(.
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 987
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 170
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: ciacholot » 28 stycznia 2019, 09:51

Łukasz napiszesz mu, że jak się rozkręci za mocno, albo jak zdechnie, albo jak nie wejdzie na ścieżkę (np. tak jak odkurzacz) to robi stop i i odbezpiecza spadaka.
Może we Flytronic-u jest paralotniarz i się ujawni do pomocy.
Mariusz Kilian

dawidbylyppg
Posty: 3
Rejestracja: 17 stycznia 2019, 19:52
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: dawidbylyppg » 28 stycznia 2019, 20:12


Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1385
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 133
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Elektro PPG

Postautor: prokopcio » 28 stycznia 2019, 22:57

Podliczyłem koszty materiałów wychodzi mi ok. 15tyś.
Liczyłem wszystko z drobnym zapasem dla ciągu ok. 60kg i holu 5min ( wznoszenie około 3m/s ).
Cena materiałów raczej nie powinna przekroczyć tej kwoty. Możliwe że dało by się zejść do dychy.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1385
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 133
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdalnie sterowana wyciągarka MyWinch 2 - Foto/Video relacja

Postautor: prokopcio » 29 stycznia 2019, 15:02

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Mnie też to nie daje spokoju, ale wolałbym rozłożyć ryzyko na kilka osób, bo ja w prototypach napędów utopilem już wystarczająco dużo kasy....
Po głębszej analizie mogę w to wejść Zbyszku :) ale rzeczywiście przydało by się kilka osób które chciały by wnieść do projektu coś więcej niż kasę. O dziwo jestem bardzo optymistycznie nastawiony. Jedyne co to kasa - troszkę drogo to wychodzi ale też ceny spadają, wydaje mi się, że 10tysi pilot jest w stanie za takie coś zapłacić ale nie 20tyś bo materiały to nie wszystko.
Ja takie projekty uwielbiam, więc traktuję czysto hobbystycznie. Mariusz ! To Twój pomysł, pewnie chciałbyś mieć coś takiego :lol: .
a i nie wiem jeszcze jak z uprzężą - czy można do swobodnej dopiąć jakoś ten napęd "na chwilę". Budowa uprzęży PPG jest całkowicie odmienna.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Elektro PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 stycznia 2019, 15:25

Z dopinaniem napędu do uprzęży swobodnej mam duże doświadczenia. Trzeba tylko sprawdzić, czy taki napęd jako dron będzie w stanie utrzymać stateczność przy wysoko umieszczonym środku ciężkości.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 753
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 139
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: der » 30 stycznia 2019, 10:37

Czy poza ewentualnym mało bezpiecznym powrotem "do domu" czyli w rzeczywistości raczej powrotu do miejsca startu i wymaganiom krótszego ale jednak bardziej płaskiego i wystrzyżonego startowiska, są jeszcze jakieś plusy takiego rozwiązania ?

ciacholot
Posty: 987
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 170
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: ciacholot » 30 stycznia 2019, 11:05

Pomysł ma wszystkie zalety wyciągarki w rozumieniu PG, posiada zalety startu z napędem plecakowym i eliminuje większość ograniczeń wyciągarki zachowując łatwość przejścia z PPG do PG. Pamiętajmy, że PPG to wynik potrzeby znalezienia się w powietrzu na wysokości pozwalającej zabrać się w termikę na przelot. Cała reszta dzisiejszego PPG to ewolucja tej potrzeby do kształtu latania napędowego jaki teraz znamy. Paradron łączy to wszystko i do tego jest gotowym przedsionkiem do elektronapędów w momencie kiedy baterie pozwolą na około dwu godzinny lot, albo odwrotnie.
Możliwość powrotu drona jest jego największym atutem bo ten problem skutecznie zamordował taką koncepcję z wykorzystaniem napędów spalinowych. Czyli tak naprawdę jest to powrót do pierwotnego pomysłu z wykorzystaniem technologii dostępnych dopiero teraz.

No i PARADRON jest indywidualny z możliwością pożyczki. Czyli robisz co chcesz i kiedy chcesz.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 4617
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 671
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Elektro PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 stycznia 2019, 11:12

I tak trzeba założyć że taki sprzęt będzie używany w określonym miejscu, bo korzystanie z przygodnych startowisk by spowodowało konieczność posiadania że sobą jakiegoś określonego lądowiska, na przykład na przyczepie i człowieka który by tego pilnował.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 987
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 170
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: ciacholot » 30 stycznia 2019, 11:14

Zbyszek jesteś w kraju?
Mariusz Kilian

ciacholot
Posty: 987
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 170
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: ciacholot » 30 stycznia 2019, 11:16

der pisze:Czy poza ewentualnym mało bezpiecznym powrotem "do domu" czyli w rzeczywistości raczej powrotu do miejsca startu i wymaganiom krótszego ale jednak bardziej płaskiego i wystrzyżonego startowiska, są jeszcze jakieś plusy takiego rozwiązania ?





Dawaj co uważasz, co masz na przeciw bo to mogą być ciekawe i pomocne przemyślenia.
Mariusz Kilian

AdamN
Posty: 22
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 22:38
Reputation: 1
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: AdamN » 30 stycznia 2019, 11:21

A gdyby taki dron holował paralotnię a nie pchał? Łatwiej toto po holu "odczepić" od glajciarza, tyle, że start trudniejszy do ogarnięcia w pojedynkę

deckard

Re: Elektro PPG

Postautor: deckard » 30 stycznia 2019, 11:25

Ciekawym rozwiązaniem jest to z tego filmiku:



Taki "drążek" z napędem tunelowym mógłby być używany praktycznie z każdą uprzężą, głównie z kokonami. Po swojej pracy, czyli nabraniu wysokściu i zabraniu się na termikę, można by opatentować jakiś sposób chowania napędu i nie martwiąc się o nic kontynuować lot swobodny.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 1385
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 133
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Elektro PPG

Postautor: prokopcio » 30 stycznia 2019, 11:30

AdamN - na to potrzeba zbyt wiele mocy pewnie ze 4x więcej.


dla mnie przewagą nad liną ( osobistą ) jest przede wszystkim logistyka i lądowanie w miejscu nie narażonym na zajumanie sprzętu oraz bardzo krótkie startowisko.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
der
Posty: 753
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 139
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: der » 30 stycznia 2019, 11:42

ciacholot pisze:
der pisze:Czy poza ewentualnym mało bezpiecznym powrotem "do domu" czyli w rzeczywistości raczej powrotu do miejsca startu i wymaganiom krótszego ale jednak bardziej płaskiego i wystrzyżonego startowiska, są jeszcze jakieś plusy takiego rozwiązania ?

Dawaj co uważasz, co masz na przeciw bo to mogą być ciekawe i pomocne przemyślenia.


Skomplikowanie konstrukcji. Pomimo zasadniczej prostoty układu, w rzeczywistości należało by go wyposażyć nie w jedno ale 4 śmigła, bo jak inaczej tym sterować ? Testy działania można przeprowadzać wyłącznie w powietrzu. Czyja kieszeń na ochotnika ?
Po jednym nieznalezieniu komina lądowanie i wymiana baterii ?
Start z zasady na trawniku za domem, w rzeczywistości w okolicy kompletnie pozbawionej ruchu lotniczego. Z ptakami włącznie.

AdamN Siła ciągu w dronach jest kierowana przede wszystkim w pionie. Tzn w osi śmigła. Natomiast paralotnia by się wznosić potrzebuje przemieszczać się do przodu. To jest do zrealizowania, jednak potrzeba sporo więcej mocy na poszczególnych silnikach.

ciacholot
Posty: 987
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 170
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: ciacholot » 30 stycznia 2019, 11:56

der pisze:
ciacholot pisze:
der pisze:Czy poza ewentualnym mało bezpiecznym powrotem "do domu" czyli w rzeczywistości raczej powrotu do miejsca startu i wymaganiom krótszego ale jednak bardziej płaskiego i wystrzyżonego startowiska, są jeszcze jakieś plusy takiego rozwiązania ?

Dawaj co uważasz, co masz na przeciw bo to mogą być ciekawe i pomocne przemyślenia.


Skomplikowanie konstrukcji. Pomimo zasadniczej prostoty układu, w rzeczywistości należało by go wyposażyć nie w jedno ale 4 śmigła, bo jak inaczej tym sterować ? Testy działania można przeprowadzać wyłącznie w powietrzu. Czyja kieszeń na ochotnika ?
Po jednym nieznalezieniu komina lądowanie i wymiana baterii ?
Start z zasady na trawniku za domem, w rzeczywistości w okolicy kompletnie pozbawionej ruchu lotniczego. Z ptakami włącznie.

AdamN Siła ciągu w dronach jest kierowana przede wszystkim w pionie. Tzn w osi śmigła. Natomiast paralotnia by się wznosić potrzebuje przemieszczać się do przodu. To jest do zrealizowania, jednak potrzeba sporo więcej mocy na poszczególnych silnikach.



Mowa jest wyłącznie o wielo wirnikowcach.
Za wyciągarką też po jednym holu masz jedno podejście, a tutaj możesz kombinować w czasie jaki daję Ci zapas prądu. Wymiana baterii też wchodzi w grę.
Jeśli chodzi o powrót to droniarze też z ptakami nie uzgadniają lotów, latanie napędowe obciążone jest takim samym ryzykiem napotkania na inne statki jak i powracający do domu dron.
Czy jest ryzyko zniszczenia? Pewnie tak, ale dzisiejsze drony mają funkcję auto powrotu więc jest się na czym oprzeć.
Mariusz Kilian

ciacholot
Posty: 987
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 170
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Elektro PPG

Postautor: ciacholot » 30 stycznia 2019, 12:10

[quote="prokopcio"]







W niedzielę około "Sumy" będę przejeżdżał obok Twojej metropolii spiesząc się dalej, ale pozwolisz uścisnąć sobie dłoń?
Mariusz Kilian


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości