Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 13 maja 2019, 11:44

Myslisz, ze podczas ogledzin nie da sie zauwazyc "stopniowo pekajacej linki"?

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 465
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 15
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Marcin. » 13 maja 2019, 11:54

uriuk pisze:Myslisz, ze podczas ogledzin nie da sie zauwazyc "stopniowo pekajacej linki"?


No tak linka tak , ale np karabinki aluminiowe z tymi ich mikropeknieciami albo spawy. Z reszta spawy sie przeswietla podobno. Ale jak sugerujesz - jak cos za slabe to ewidentnie sie odksztalci po badaniu nieniszczacym.

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 13 maja 2019, 16:40

Marcin. pisze:No tak linka tak , ale np karabinki aluminiowe z tymi ich mikropeknieciami albo spawy. Z reszta spawy sie przeswietla podobno. Ale jak sugerujesz - jak cos za slabe to ewidentnie sie odksztalci po badaniu nieniszczacym.


Na elementach metalowych się nie znam ale tekstylnym dostarczanie dużych obciążeń nawet jednorazowo wyraźnie nie służy. Np. liny wspinaczkowe mają wyrażone ilościowo obciążenia po których należy je wyrzucić (6-10 udarów które są dalekie od zerwania). Tyle, że takie 4G to często może się pojawiać w normalnym locie, dlatego powinno być wszystko zrobione z zapasem a ten zapas powinien być odpowiednio duży i znany. Aby był znany to trzeba zniszczyć prototyp albo głęboko przeanalizować użyte materiały i połączenia. Ogólnie mając sporo doświadczenia wystarczy spojrzeć okiem aby wiedzieć czy dany sprzęt "trzyma poziom". Takie bujanie na huśtawce z zakresem obciążeń które występują w normalnym locie to przedszkolne zabawy które tak naprawdę nie wiele wnoszą, nie podnoszą poziomu bezpieczeństwa a znacznie komplikują życie. Ogólnie te całe wymogi to trzeci świat, produkcja zadrukowanego papieru.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 13 maja 2019, 16:58

Przeczytaj protokół po śmierci młodego Lojaka. Zmienisz zdanie

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 13 maja 2019, 17:33

uriuk pisze:Przeczytaj protokół po śmierci młodego Lojaka. Zmienisz zdanie

Czy to była odpowiedź do mnie?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 13 maja 2019, 17:57

Tak. Przyczyna wypadku bylo zlamanie wypory. Zwykle badanie do 6 G wykazaloby slabosc tej wypory. Spojrzenie wprawnego oka tego nie wykazalo. Chlopak zginal.

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 15 maja 2019, 17:33

uriuk pisze:Tak. Przyczyna wypadku bylo zlamanie wypory. Zwykle badanie do 6 G wykazaloby slabosc tej wypory. Spojrzenie wprawnego oka tego nie wykazalo. Chlopak zginal.

Tak, pamiętam. Ponoć wg. tego co pisał bodajże JaroXS łamały się podczas badań robionych przez Czechów przy jakichś skandalicznie niskich wartościach 300kg? Nie mam chęci szukać. Na napędach PPG i podwieszeniach się nie znam i to pomijam. Natomiast jeśli chodzi o trajki to wystarczy mi spojrzenie ewentualnie wiedza o jakości i grubości ścianek aby wiedzieć czy do niej wsiąść. Są takie, które przejdą badanie pod obciążeniem 4G robione przez "Wieśka za flaszkę", którymi nigdy w życiu nie zechcę latać bo nie będę miał pewności czy za kilka lotów nie rozleci się to już przy 2G abo nawet w locie po prostej. Poważni producenci robią badania wytrzymałościowe- zniszczeniowe, tylko po to aby potwierdzić słuszność swoich założeń. To wszystko jest tak naprawdę policzalne na etapie projektu i te całe huśtawki na widlakach i tworzenie z tego 100-stronicowych raportów pachnie głębokim PRL-em. Najpewniej Gienka drucianki z żebrowanej zbrojeniówki też są w stanie przetrzymać 4G a jak zatrudni odpowiedniego literata to i dopuszczenie do lotu mu spłodzi. Tylko czy produkcja zadrukowanego papieru ma jakikolwiek wpływ na bezpieczeństwo?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 15 maja 2019, 18:39

Badanie zniszczeniowe wykaze, ze wytrzymalosc trajki wynosi nie 9G tylko dajmy na to 12. Ale jakie to ma znaczenie, skoro czasza odmaszeruje przy 8?
Jesli badanie jest przeprowadzone na 6 G, to nzaczy ze jest przeprowadzone. Od badania wytrzymalosci nie przybedzie.
Badanie jest po to, zeby sprowadzic na ziemie mistrzow wprawnego oka, ktorzy na podstawie ogledzin i grubosci scianki sa w stanie ocenic wytrzymalosc. Naogladalem sie takich orlow podczas badan. Mieli naprawde glupawa mine zbierajac resztki swojej konstrukcji, ktora miala "przejsc z dzieci na dzieci" a rozpadla sie przy 3,5 G.
Ja tam wierze w pomiar, a nie oko miszcza spawarki i gumowki.

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 15 maja 2019, 22:07

[quote="uriuk"]Badanie zniszczeniowe wykaze, ze wytrzymalosc trajki wynosi nie 9G tylko dajmy na to 12. Ale jakie to ma znaczenie, skoro czasza odmaszeruje przy 8?
Zaraz... zaraz na razie to przewija się nam się tutaj 4G i jeśli brak jakichkolwiek odkształceń przez 10s to piszemy, że jest "git-majonez" a to że przy 4,1G to wszystko może się rozpierdolić albo po badaniu "ugibać" w trzecim locie pomijamy? Wiem, że są jeszcze "niby próby w locie". Tyle że to wszystko lipą śmierdzi. W kilka zimowych miesięcy wielu "producentów trajek" odbębniło już po 100h;), jeśli nawet to tez oczywiście jest bez znaczenia bo co te 100h wniosło nowego? Co najlepsze za chwilę będziemy mieli dziesiątki jak nie setki "producentów" jakoś zbieżnie wyglądającego sprzętu. Ja wolę to co było zamiast marnowania papieru i jednej wielkiej ściemy i hipokryzji. Uriuk pisząc mi, że nie jesteś w stanie naocznie stwierdzić czy trajka wytrzyma 4G mając wiedzę jak jest zbudowana, jesteś w moich oczach zdyskwalifikowany jako instruktor PPGG.
Żebyście mnie źle nie zrozumieli chciałbym wyjaśnić, że jestem jedynie przeciwny tworzeniu bubli i to nie tylko prawnych. W żaden sposób nowe wymogi nie niosą za sobą zwiększenia bezpieczeństwa dla pasażerów trajek a tym bardziej bezpieczeństwa prawnego "pilotów producentów" w przypadku stwierdzenia że powodem wypadku była awaria sprzętu.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 15 maja 2019, 23:11

4G bada sie przy sprzecie amatorskim. Dla latania komercyjnego potrzeba 6G.
Z moich doswiadczen wyniesionych z badanw DULV stwierdzam, ze rozlatywaly sie sprzety zbudowane na oko solidnie. A jednak sie rozlecialy.
I wlasnie dla tego nalezy je badac.

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 16 maja 2019, 00:02

uriuk pisze:4G bada sie przy sprzecie amatorskim. Dla latania komercyjnego potrzeba 6G.

Gdzie to napisano? Wydaje mi się że nie ma takiego rozróżnienia. Uriuk zdaję się że piszesz dla samej pisaniny, tak jak te kwity mają być dla ich bytności. Jak na razie nikt nie uzasadnił na jakiej podstawie i z jakich powodów powstał wymóg sporządzania tejże kwitologii która bądźmy szczerzy ale z bezpieczeństwem ma nie wiele wspólnego.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 16 maja 2019, 00:39

Zacznij od przeczytania rozporzadzenia, bo widze za gadamy ja slepy z gluchym

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 16 maja 2019, 10:22

uriuk pisze:Zacznij od przeczytania rozporzadzenia, bo widze za gadamy ja slepy z gluchym

Możesz podać cytat z rozporządzenia gdzie są określone wymogi wytrzymałościowe dla PPGG? A już szczególnie z rozdzieleniem na sprzęt amatorski i użytkowany komercyjnie? Coś mi się zdaje, że ci się chlapnęło i jak zwykle w swoim stylu próbujesz z interlokutora zrobić debila.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 16 maja 2019, 10:28

Spie po kilka godzin, bo zawalony jestem robota, a ty chcesz, zeby za ciebie odwalal robote. Nie len sie i przeczytaj

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 16 maja 2019, 10:31

uriuk pisze:Spie po kilka godzin, bo zawalony jestem robota, a ty chcesz, zeby za ciebie odwalal robote. Nie len sie i przeczytaj

Uriuk napisz mi jak mam przeczytać coś czego nikt nie napisał:)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 17 maja 2019, 22:04

Moja wnuczka, w wieku zlobkowym chowala glowe pod koldre i byla przekonana, ze nikt jej nie widzi, bo ona nic nie widzi.
Ty widze masz podobnie. Jak nie potrafisz czegos znalezc, to uwazasz, ze tego nie ma.
I jeszcze masz o to pretensje :)
Ja dopiero wrocilem do domu po calym dniu na lotnisku i naprawde nie mam ani czasu an ochoty szukac po sieci czegos, co jest tobie do czego jest potrzebne.

ULC robil na wiosne szkolenie z przepisow. Trwalo cos 8 h. Jesli jestes tak bardzo zainteresowany, to trzeba bylo byc, a nie teraz tupac noga, ze ktos nie chce robic tobie prywatnego szkolenia.
Jesli ci sie nie chcialo uczestniczyc w szkoleniu, to mozesz albo przyjac na wiare, ze tak jest, albo obrazic sie na caly swiat i ogloscic, ze to spisek.

Ewentualnie mozesz sam pogmerac w przepisach.

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 17 maja 2019, 22:51

uriuk pisze:Moja wnuczka, w wieku zlobkowym chowala glowe pod koldre i byla przekonana, ze nikt jej nie widzi, bo ona nic nie widzi.
Ty widze masz podobnie. Jak nie potrafisz czegos znalezc, to uwazasz, ze tego nie ma.
I jeszcze masz o to pretensje :)
Ja dopiero wrocilem do domu po calym dniu na lotnisku i naprawde nie mam ani czasu an ochoty szukac po sieci czegos, co jest tobie do czego jest potrzebne.

ULC robil na wiosne szkolenie z przepisow. Trwalo cos 8 h. Jesli jestes tak bardzo zainteresowany, to trzeba bylo byc, a nie teraz tupac noga, ze ktos nie chce robic tobie prywatnego szkolenia.
Jesli ci sie nie chcialo uczestniczyc w szkoleniu, to mozesz albo przyjac na wiare, ze tak jest, albo obrazic sie na caly swiat i ogloscic, ze to spisek.
Ewentualnie mozesz sam pogmerac w przepisach.

Uriuk tak się składa, że byłem razem z Tobą na tym szkoleniu jak widać do tej pory jesteś podjarany, że ktoś Ci raczył przeczytać DZ.U szkoda, że nie wiele z tego zrozumiałeś i zapamiętałeś. Wyplułeś przed chwilą z siebie kilkadziesiąt bezsensownych słów a skopiowanie cytatu to kilkadziesiąt sekund. Zamiast się w głupi sposób migać miej honor i zamieść to rozporządzenie wielu na tym będzie mogło skorzystać. Że nie zamieścisz to ja już wiem od dawna i Ty też o tym dobrze wiesz, lepiej było milczeć niż ...

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 18 maja 2019, 00:53

Zeszlej nocy spalem 5 h, a teraz,zamiast odsypiac (skonczylem szkolic o 21.00) musze szukac ustawy, poniewaz cierpisz na dysgoogle


Masz tu rozporzadznie:

http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1041

A jakbys dalej nie potrafil znalezc to jest tam napisane:



"Oddział 5
6.5. Ocena techniczna i zatwierdzenie zdefiniowanych w DDP projektów typów wyrobów są
prowadzone przez podmioty zatwierdzające, o których mowa w pkt 8.1:
1) zgodnie z ich procedurami, o których mowa w rozdziale 8;
2) z uwzględnieniem wymagań technicznych, co najmniej w zakresie:

a) wytrzymałości struktury, w tym głównych elementów nośnych, co najmniej w
zakresie 150% maksymalnego obciążenia operacyjnego,"


Poniewaz w naszym sporcie po poskladaniu mozna wpasc w spirale, w ktorej przecazenie wynosi 4 G, to wlasnie to 4G przyjmuje sie za maksymalne obciazenie operacyjne. 150% z 4G to wlasnie jest 6G. Konstukcje amatorskie bada sie na 100%, ale nie mozna na nich pracowac zarobkowo (w tym szkolic)

Jesli byles na tym szkoleniu i udalo ci sie przeoczyc ten fakt, to przypuszczalnie zmarnowales jeden dzien swojego zycia. Trzeba bylo isc na piwo w tym czasie.

Piotr Domański
Posty: 104
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 13
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: Piotr Domański » 18 maja 2019, 10:43

uriuk pisze:Zeszlej nocy spalem 5 h, a teraz,zamiast odsypiac (skonczylem szkolic o 21.00) musze szukac ustawy, poniewaz cierpisz na dysgoogle


Masz tu rozporzadznie:

http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1041

A jakbys dalej nie potrafil znalezc to jest tam napisane:



"Oddział 5
6.5. Ocena techniczna i zatwierdzenie zdefiniowanych w DDP projektów typów wyrobów są
prowadzone przez podmioty zatwierdzające, o których mowa w pkt 8.1:
1) zgodnie z ich procedurami, o których mowa w rozdziale 8;
2) z uwzględnieniem wymagań technicznych, co najmniej w zakresie:

a) wytrzymałości struktury, w tym głównych elementów nośnych, co najmniej w
zakresie 150% maksymalnego obciążenia operacyjnego,"


Poniewaz w naszym sporcie po poskladaniu mozna wpasc w spirale, w ktorej przecazenie wynosi 4 G, to wlasnie to 4G przyjmuje sie za maksymalne obciazenie operacyjne. 150% z 4G to wlasnie jest 6G. Konstukcje amatorskie bada sie na 100%, ale nie mozna na nich pracowac zarobkowo (w tym szkolic)

Jesli byles na tym szkoleniu i udalo ci sie przeoczyc ten fakt, to przypuszczalnie zmarnowales jeden dzien swojego zycia. Trzeba bylo isc na piwo w tym czasie.

Uriuk ustawa to nie literatura piękna, trzeba czytać dokładnie to co jest napisane a nie snuć własne wizje. W przytoczonym przez Ciebie cytacie jest napisane tylko tyle, że przy produkcji seryjnej prototyp ma być obciążony do 150%. Co jest logiczne, że musi być zapas choćby dlatego że następne egzemplarze produkcyjne już nie przechodzą testów.
Gdyby istniał np. taki dokument?: http://www.ulc.gov.pl/_download/ltt/mot ... rojekt.pdf dla PPG czy PPGG i w nim napisane by było, że mamy obciążyć do 4G to bym się zgodził z Tobą ale tylko w małym wycinku dotyczącym cyferek. Ponieważ taki dokument nie istnieje może to być równie dobrze 5G albo 8G a nawet i 2G i nikt nam nie może zabronić tym latać. Więc nie wiem skąd to autorytatywne stwierdzenie, że akurat 4G! Kolejna sprawa to nie wiadomo skąd wysnułeś jakieś konstrukcje amatorskie i użytkowanie komercyjne (rozmawiamy o PPG i PPGG). Są budowane seryjne i dla nich wydaje się "dopuszczenie do lotu" i w pojedynczych egzemplarzach i dla nich wydaje się "poświadczenie zdatności do lotu". Aby szkolić, wypożyczać, lub latać z pasażerem trzeba mieć co najmniej "poświadczenie zdatności do lotów"wydane na minimum 100h. Nie ma słowa o tym że wzięcie bądź nie wzięcie kasy za lot od pasażera w jakikolwiek sposób zmienia sytuację prawną w kontekście wymagań technicznych. Oczywiście jeśli chcemy brać kasę za latanie np. z banerm albo za fotografie to też powinniśmy mieć co najmniej "poświadczenie zdatności do lotów"
I proszę Cię powstrzymaj się od tekstów o dysgoogli, lenistwie, braku umiejętności czytania ze zrozumieniem etc. Ja to wszystko już dawno i wiele razy w Twoich tekstach przeczytałem i nie ma sensu żebyś się powtarzał;)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 2292
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 345
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Certyfikacja sprzętu PPG i PPGG

Postautor: uriuk » 18 maja 2019, 16:07

60808127_434868980639475_8144658947123445760_o.jpg
60808127_434868980639475_8144658947123445760_o.jpg (369.71 KiB) Przejrzano 533 razy


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości