Dlaczego Hadron jest bardziej odporny na turbulencje po odpuszczeniu trymerów.

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3497
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 476
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Dlaczego Hadron jest bardziej odporny na turbulencje po odpuszczeniu trymerów.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2016, 10:06

W Hadronie jest profil samostateczny, który nie ulega modyfikacji podczas odpuszczenie trymera lub przy wciskaniu speeda. Przy tych operacjach przesunięty zostaje do przodu zarówno środek ciężkości jak i środek parcia. Przesunięcie środka parcia do przodu wywołane jest przejściem podciśnienia na górnej powierzchni w kierunku noska profilu przez co całe podciśnienie podnosi do góry najbardziej wrażliwą na podwinięcia część skrzydła i turbulencja musi być odpowiednio silniejsza aby zdmuchnąć to podciśnienie i doprowadzić w ten sposób do podwinięcia. O rozkładzie podciśnienia na górnej powierzchni możemy się dowiedzieć sprawdzając naprężenie na linkach paralotni. Przy locie maksymalnie przyspieszonym to naprężenie jest praktycznie tylko na rzędzie A. Linki pozostałych rzędów uginają się pod naporem powietrza gdyż siły mapmaker są tam dużo mniejsze. Oczywiście przy odpowiednio silnej turbulencji lub przy zaciągnięciu nawet lekkim głównej sterówki profil samostateczny straci swoje właściwości i się podwinie, a ponieważ dwukrotne zwiększenie prędkości powoduje czterokrotny wzrost sił aerodynamicznych to dynamika podwinięcia będzie odpowiednio większa. Dlatego latając nisko nad ziemią powinno się unikać sytuacji które mogą doprowadzić do podwinięcia i latać zachowawczo.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Cezar100
Posty: 171
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:35
Reputation: 16
Lokalizacja: Zgorzelec
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dlaczego Hadron jest bardziej odporny na turbulencje po odpuszczeniu trymerów.

Postautor: Cezar100 » 01 stycznia 2016, 11:11

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Dlatego latając nisko nad ziemią powinno się unikać sytuacji które mogą doprowadzić do podwinięcia i latać zachowawczo.


Cześć,

czyli unikac latania nisko nad ziemią z całkowicie odpuszczonymi trymerami i wcisniętą belą czy coś źle rozumuje ?
Nie biore oczywiście pod uwagę sytuacji celowego zaciągania głównej sterówki przy całkowicie odpuszczonych trymerach.

Pozdrawiam Noworocznie wszystkich Kolegów , Czarek Mazerant
Pozdrawiam, Cezar100

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3497
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 476
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dlaczego Hadron jest bardziej odporny na turbulencje po odpuszczeniu trymerów.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2016, 12:05

Tu nie ma uniwersalnych rad. Im mniejsze doświadczenie pilota tym łagodniejsze warunki musi sobie wybierać do latania. Bez doświadczenia żaden sprzęt nie zapewni bezpieczeństwa.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Józek DUSZA
Posty: 8
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:27
Reputation: 1
Lokalizacja: Przemyśl
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dlaczego Hadron jest bardziej odporny na turbulencje po odpuszczeniu trymerów.

Postautor: Józek DUSZA » 01 stycznia 2016, 14:08

Zbyszku, to jednak dobrze że nie wybrałem takiego lub podobnego skrzydła. W moim Force Sport po odpuszczeniu trymerów nie używam głównych sterówek i steruję stabilizatorami. Po prostu nie da się sterować głównymi . A jeszcze jak dochodzi speed to już całkiem nie jest sterowne ciągnąc za główne sterówki bo trzeba się na nich powiesić .
Ale to już chyba inna klasa skrzydła , bardziej na przeloty niż do wygłupów. Za to sterując TST to sama przyjemność bez względu na sposób i wysokość lotu .
Pozdrawiam noworocznie :twisted:
Józek
TSLCS

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3497
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 476
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Dlaczego Hadron jest bardziej odporny na turbulencje po odpuszczeniu trymerów.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2016, 14:22

Józek. Ta zasada dotyczy wszystkich skrzydeł samostatecznych że na odpuszczonych trymerach mają większą odporność na turbulencje. I generalnie w takiej konfiguracji powinno się korzystać ze sterowania alternatywnego.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość