Doszkalanie ppg

Latanie silnikowe
Ppgant

Doszkalanie ppg

Postautor: Ppgant » 04 września 2018, 14:20

Witam. Jest temat co dalej po kursie PG ... A co w przypadku PPG? Większość lata w mega spokojnych warunkach, startuje odposzcza trymery oblatuje kółko większe lub mniejsze i ląduje. Rutyna.
Jak nie popaść w rutynę jak już się ma opanowane starty i lądowanie. Jarek Borowiec "trenuje onlineowo" PG... Tzn podpowiada jak się doszkalać bezpiecznie bo sam kurs niewiele szkoli. A jak bezpiecznie samotnie doszkalać się w lataniu PPG i w jakich krytycznych punktach przede wszystkim. ???

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3510
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 477
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 września 2018, 14:36

Z moich obserwacji, to piloci idą odda w trzech kierunkach: przeloty, akro czyli pylony czyli ogólnie wyczyn oraz cyrk czyli ognie i dymy. Co Ci najbardziej się podoba? Popularnym kierunkiem rozwoju jest też kręcenie filmów z latania i wożenie pasażerów trajką.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 940
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 69
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: prokopcio » 04 września 2018, 14:43

Już kiedyś pytałem ale nie otrzymałem odpowiedzi :)
Ja latam w głównej mierze rekreacyjnie / czt. przelotowo ale rzeczywiście jest to mało rozwijające :) wręcz uwsteczniające przy przesiadce z PG.
I chętnie bym się doszkalał, niekoniecznie akro. ale rzeczywiście mało materiałów dla PPG jest takich jak Jarka Borowca dla PG jak stać się lepszym pilotem.
( nie wiem czy przez RODO można tak pisać ha ha ha , co mi tam Jarku, donieś że wykorzystuję Twoje nazwisko to zobaczymy jak system działa w praktyce )
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 940
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 69
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: prokopcio » 04 września 2018, 15:18

ps. Mój instruktor mówił żebym zaczął od przełożenia manetki na lewą rękę ;)
Łukasz Prokop

CichyBart
Posty: 43
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 4
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: CichyBart » 04 września 2018, 16:33

Jakiś powód?
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / ITV Boxer (Green), Solo 210

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 1648
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 212
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: uriuk » 04 września 2018, 16:36

CichyBart pisze:Jakiś powód?


40 szwow u goscia ktory upieral sie ze to bzdura. Ale juz przelozyl.
Reka wiodaca musi byc WOLNA. Nie mozemy wszystkiego robic mniej sprawna reka tylko dlatego ze mamy malpi odroch chwytny i zlapalismy manetke reka wiodaca.

CichyBart
Posty: 43
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 4
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: CichyBart » 04 września 2018, 18:37

Też zwracałem uwagę, by u mnie była po lewej i tak mam na początku.
A instruktor jakiś powód podał?
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / ITV Boxer (Green), Solo 210

Andrzejt
Posty: 245
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 11
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: Andrzejt » 04 września 2018, 21:16

Super, żeby nie powiedzieć zajebistym patentem było by latanie po okolicznych górkach, pagórkach i wyszukiwanie potencjalnych punktów generujących termikę. Będzie jak znalazł potem przy lataniu swobodnym
Pozdrawiam
Andrzej Turewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3510
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 477
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 września 2018, 21:21

Andrzejt pisze:Super, żeby nie powiedzieć zajebistym patentem było by latanie po okolicznych górkach, pagórkach i wyszukiwanie potencjalnych punktów generujących termikę. Będzie jak znalazł potem przy lataniu swobodnym


Pomysł jest taki sobie jeśli się nie umie latać w termice bo i nie wiadomo o co chodzi z tymi kominami i zamiast spokojnego lotu mamy szarpaninę z której niewiele wynika. Ja umiejętność latania w termice wykorzystywałem w lataniu napędowym do omijania miejsc termicznych :)
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 344
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 220
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: JaroXS » 05 września 2018, 11:55

prokopcio pisze:Już kiedyś pytałem ale nie otrzymałem odpowiedzi :)
Ja latam w głównej mierze rekreacyjnie / czt. przelotowo ale rzeczywiście jest to mało rozwijające :) wręcz uwsteczniające przy przesiadce z PG.
I chętnie bym się doszkalał, niekoniecznie akro. ale rzeczywiście mało materiałów dla PPG jest takich jak Jarka Borowca dla PG jak stać się lepszym pilotem.
( nie wiem czy przez RODO można tak pisać ha ha ha , co mi tam Jarku, donieś że wykorzystuję Twoje nazwisko to zobaczymy jak system działa w praktyce )


20 MLN EUR kary będzie panie kolego :D

Nie wiem czy wiecie, ale jestem aktualnie po szkoleniu PPG. Zamierzam zdecydowanie lepiej poznać ten świat. Na pewno nie będę miał takiego doświadczenia jak w PG, ale zamierzam się podzielić w przyszłości swoim lataniem i odczuciami (pewnie przyszły rok), co może być kontrowersyjne ;). W głównej mierze interesuje mnie bezpieczeństwo skrzydeł samostatecznych, z racji czego na pewno będzie można zobaczyć jakieś filmy z testów skrzydeł pod kątem ich bezpieczeństwa w trakcie lotu z napędem. Dzisiaj w PPG jest tak że musisz wierzyć w to co producent pisze o skrzydle, albo koledzy mówią. DGAC niczego nie testuje w zasadzie pod kątem bezpieczeństwa. Ciekawi mnie czy niektóre modele określane mianem rekreacyjnych nadają się dla każdego pilota w danym przedziale wagowym o danych umiejętnościach. Jeżeli w mojej ocenie tak nie będzie, to będę otwarcie mówił który sprzęt w mojej ocenie jest dla kogo i dlaczego. Jeżeli uda mi się to dobrze podeprzeć argumentami w postaci czasu regeneracji, wyprowadzenia z poszczególnych figur to może odbędzie się bez dużego hejtu z jakimś zyskiem dla środowiska.

Co do tego co trenować, to już po odbyciu szkolenia widzę że można trenować ósemki tak aby były wykonane w jak najkrótszym czasie bez tendencji do wingoverowania wraz z utrzymaniem skrzydła na tej samej wysokości. Uważam że jest to dobre ćwiczenie które poprawia umiejętności pilotażowe PPG, a do slalomowania temu to jeszcze daleko.

Pierwszy raz na PPG leciałem w 2005 roku na Solo210. Teraz wybrałem już swój wymarzony napęd, ale muszę odłożyć jeszcze trochę pieniędzy. Na pewno będzie to napęd z dwoma zapasami i testem wytrzymałościowym wypór do 15G.

Pozdrawiam,
Ostatnio zmieniony 05 września 2018, 12:46 przez JaroXS, łącznie zmieniany 1 raz.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3510
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 477
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 września 2018, 12:20

Nie sądzę żebyś znalazł napęd z takimi wyporami. Nawet mało która uprząż wytrzyma 15 G :)
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 344
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 220
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: JaroXS » 05 września 2018, 12:32

Zbyszek, nie wiem czy wiesz ze w Czechach jest obowiazek testowania napedu przy 150kg obiciazenia. Przy mojej wadze naped musi wytrzymac do 15G ;) W Czechach nie mozesz latac na sprzecie ktory nie posiada takiego load testu. W Czechach takie certyfikacje przeprowadza się w SingingRock pod nadzorem inspektora LAA wraz z materiałem video. Jeżeli ktoś chce sprzedawać napęd w Czechach to musi on przejść taką certyfikację inaczej nie zostanie oficjalnie dopuszczony do lotu przez LAA. Wracając jeszcze do tego smutnego wypadku który był na ParaElemencie na zawodach w Czechach to już rok wcześniej przed wypadkiem w SingingRock stwierdzono że wypory się odkształcały przy 2.5-3G.

Wypory i ich zamocowanie jest dla mnie kluczowym elementem jeżeli chcę robić na napędzie jakieś figury, niekoniecznie akrobacyjne...

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3510
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 477
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 września 2018, 15:52

Jarek. Łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo. Pomijam to że 15 G jest praktycznie nierealne na paralotni, to jak przemnożyć 15 razy 150 to wyjdzie 2250 kg czyli tyle ile mają karabinki. A masz jeszcze taśmy, skrzydło które są testowane to połowy tego obciążenia i najczęściej są na granicy wytrzymałości określonej w certyfikacji. Czyli jak cię znajdą oderwanego od skrzydła to przynajmniej wypory będą niepogięte.
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 344
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 220
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: JaroXS » 05 września 2018, 20:55

Zbyszek, skrzydło powinno wytrzymać w mojej ocenie 8G przy obciążeniu 150kg jeżeli latamy z napędem. Ciężki chłop, ciężki napęd. Czyli 1200kg. Dlatego że 4-5G chwilowe wygenerujesz na wejściu do zwykłej spirali upadkowej (wystarcza dłuższe liny w skrzydle), którą chętnie robi dużo ludzi z napędem kiedy chce się nauczyć więcej. Wypory też w mojej ocenie muszą to wytrzymać i nie mogą się urwać lub wyginać bo to ma wpływ na możliwość użycia zapasu, szczególnie kiedy jest pod deską uprzęży. Także przeskalowanie wszystkiego x2 to według mnie normalna rzecz, którą każdy dobry konstruktor powinien wykonać jeżeli chce spać spokojnie.

W przypadku latania bardziej zaawansowanego akrobacyjnego z napędem to już się trochę jednak wszystko zmienia bo wartości przeciążeń są wyższe i sprzęt się szybciej starzeje. W mojej ocenie przy obciążeniu 150kg podczas ostrego latania akrobacyjnego certyfikacja wypór powinna być na poziomie 12G. Jest to taka sama wartość jak u typowych skrzydeł akrobacyjnych (mój Gradient Freestyle 3 np. ma load test na 12G). 12G daje łącznie 1800kg.

Co do Czechów to oni podnieśli poprzeczkę na 150kg obciążenia dlatego, że były wypadki z powodu pourywanych i powyginanych wyporów.

Jeżeli chodzi o mnie to ja po prostu staram się wyposażyć w sprzęt, który będzie pomiędzy 12-15G (dla mojej masy startowej) abym nie musiał ciągle myśleć i codziennie sprawdzać czy to oby nie ostani mój tumbling z napędem...

A tak apropos... tak mi teraz przyszło do głowy. Jak Wojtek się zabił dawno temu podczas testowania skrzydeł samostatecznych, to co wykazała komisja do spraw badania wypadków? Może nie mógł dosięgnąć zapasu? Pytam czysto z ciekawości bo nie wiem, gdzie miał zapas i co zostało stwierdzone.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3510
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 477
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 września 2018, 21:24

Wojtek nie pomyślał o zapasie. Skupił się na wyprowadzeniu skrzydła ze spirali po krawacie. Zdaje się miał kontener przedni lub boczny, ale po prostu nie kontrolował wysokości bo był skupiony na rozwiązaniu problemu.
Co do wartości obciążeń, to 4 G nie jest wartością łatwą do uzyskania. Robiłeś zdaje się pomiary na normalnych skrzydłach.
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 344
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 220
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: JaroXS » 05 września 2018, 21:36

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wojtek nie pomyślał o zapasie. Skupił się na wyprowadzeniu skrzydła ze spirali po krawacie. Zdaje się miał kontener przedni lub boczny, ale po prostu nie kontrolował wysokości bo był skupiony na rozwiązaniu problemu.
Co do wartości obciążeń, to 4 G nie jest wartością łatwą do uzyskania. Robiłeś zdaje się pomiary na normalnych skrzydłach.


Tak robiłem pomiary i jestem pewien że większość PPGantów uzyska 4G jak się troszeczkę postarają. Szczególnie Ci na 22 metrowych i mniejszych skrzydłach. Tam wiele nie potrzeba przy obciążeniu całkowitym na poziomie 120 kg.

Mogę przypomnieć że dla mojej masy startowej 100kg i skrzydła 22m2 które ma troszeczkę tylko dłuższe liny od innych uzyskałem:

- w spirali mocnej z opadaniem powyżej 16m/s - 2.8G
- w spirali asymetrycznej do 4G.
- w spirali upadkowej 3.5-4.5G
- w sacie na wejściu chwilowe 5G, potem stabilizacja na 2G.
- w sacie podczas dynamiczniejszego wejścia 6G.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3510
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 477
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 września 2018, 21:57

Prawdopodobnie tumbling wywoła największe przeciążenie. Tylko po cholerę ppgantowi tumbling? Będę obstawał jednak przy przekonaniu, że znakomita większość pilotów ppg nigdy nie osiągnie przeciążeń rzędu 4G. Poza tym przypuszczam że profil samostateczny zmniejsza przeciążenia z powodu mniejszego Cz.
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 344
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 220
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: JaroXS » 05 września 2018, 22:25

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Prawdopodobnie tumbling wywoła największe przeciążenie. Tylko po cholerę ppgantowi tumbling? Będę obstawał jednak przy przekonaniu, że znakomita większość pilotów ppg nigdy nie osiągnie przeciążeń rzędu 4G. Poza tym przypuszczam że profil samostateczny zmniejsza przeciążenia z powodu mniejszego Cz.


Zbyszek, pisałeś o 4G więc Ci napisałem że można to osiągnąć w zwykłej spirali upadkowej, bo oś obrotu się lekko przemieszcza w stronę pilota.

A taka riposta na koniec. Ja też przypuszczałem że w spirali asymetrycznej będzie 6G... ;). Więc Twoje założenie że na samostatku będzie mniej jakoś do mnie nie przemawia ;)

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 3510
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 477
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontaktowanie:

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 września 2018, 22:30

Trzeba sprawdzić :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 940
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 69
Lokalizacja: Grodków
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Doszkalanie ppg

Postautor: prokopcio » 06 września 2018, 00:44

JaroXS pisze:Dzisiaj w PPG jest tak że musisz wierzyć w to co ..... koledzy mówią.

A czy Ty jesteś moim kolegą? :)
Czekam z niecierpliwością na kontrowersyjne filmiki....
Łukasz Prokop


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Zbyszek Gotkiewicz i 0 gości