Samostatek, czy NIEsamostatek... oto jest pytanie. część 2, "czyli co facet gada żle ?"

Latanie silnikowe
CichyBart
Posty: 76
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 8
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek... oto jest pytanie. część 2, "czyli co facet gada żle ?"

Postautor: CichyBart » 10 marca 2019, 12:39

W ITV Boxer nie należy odpuszczać trymerów w turbulentnych warunkach, przy czym można odpuścić przy założonych dużych uszach (this accelerator is not to be used in gusty conditions except if big ears are on).
Speeda można używać tylko przy zaciągniętych trymerach na maxa (the accelerator will be only used when trims are pulled in the shortest position).
Kiedyś dwa razy tutaj też zadawałem pytania, czy można używać itp. itd.. Obydwa razy uzyskałem jedyną właściwą odpowiedź: przeczytaj instrukcję obsługi(!!!).
Boxer posiada wyłącznie sterówki, więc po prostu odpuszczam trymery i wszystko zostaje po staremu... (za wyjątkiem pamiętania zaciągnięcia trymerów przed lądowaniem). Zaznaczyć należy, że skrzydło oznaczane jest przez producenta jako "semi-reflex" (półstateczne).
Generalnie polecam skrzydełko :)
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / ITV Boxer (Green), Solo 210

Awatar użytkownika
der
Posty: 753
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 139
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek... oto jest pytanie. część 2, "czyli co facet gada żle ?"

Postautor: der » 10 marca 2019, 13:26

CichyBart pisze:W ITV Boxer nie należy odpuszczać trymerów w turbulentnych warunkach, przy czym można odpuścić przy założonych dużych uszach (this accelerator is not to be used in gusty conditions except if big ears are on).
Mowa o przyśpieszaczu a nie trymerach. Inaczej ITV produkuje sprzęt dedykowany dla ośmiornic.

CichyBart
Posty: 76
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 8
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek... oto jest pytanie. część 2, "czyli co facet gada żle ?"

Postautor: CichyBart » 10 marca 2019, 13:39

https://www.itv-wings.com/download-hd/c ... _BOXER.pdf
Strona 20 Risers - trims.

"RISERS - TRIMS
The BOXER, was certified when equipped with a 4 braches riser system of 450 mm length and an accelerator system. When fully pulled, the A and A' branch are shortened of 120mm, c od 90mm. Thes accelerator is not to be used in gusty confitions except if big ears are on."

Masz rację der...
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / ITV Boxer (Green), Solo 210

Piotr Domański
Posty: 51
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 7
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Samostatek, czy NIEsamostatek... oto jest pytanie. część 2, "czyli co facet gada żle ?"

Postautor: Piotr Domański » 10 marca 2019, 18:41

Pod filmem Mazby'iego tym z za kierownicy wywiązała się dyskusja na temat głoszonych przez niego tez. Ponieważ treści tam są całkowicie moderowane nie macie możliwości zapoznać się zamieszczaną tamże korespondencją. Całkowicie zrozumiałą jest dla mnie moderacja ze względu na zamieszczane treści wulgarne czy obraźliwe natomiast kompletnie nie rozumiem dlaczego takie "tuzy" paralotniarstwa boją się podjęcia merytorycznej dyskusji z "sbeckim nieukiem"jak raczył mnie określić Krzysztof Dudziński.
Zgodnie z tym co zapowiedziałem Mazbiemu, że zamieszczę treści które moderuje we wszystkich znanych mi miejscach odwiedzanych przez paralotniarzy bo zwyczajnie wkurwia mnie cenzura i wcale nie jest, tak że jak coś się wykasuje to tego nie ma i nie było. Przy okazji każdy będzie miał możliwość zapoznać się z kim ma do czynienia, co jest nie bez znaczenia szczególnie dla świeżaków gdyż panowie ponoć zabierają się za opiniowanie szkół i instruktorów. Poziom który obaj panowie prezentują jest porównywalny z tym który prezentuje słynny Superdell. Czyli mieszamy naszych interlokutorów z błotem a jak już nie możemy sobie poradzić merytorycznie to usuwamy niewygodne treści. Może to zaraźliwe?
UWAGA: Teksty długie i chaotyczne nie umiem tego poukładać po ciągłej moderacji prowadzonej przez Mazbyego więc poniższe tylko dla tych którzy się nudzą:

Mazby:
WG. instrukcji Snake'a...fragmentu który parataxi omija dyskretnie...ustawienie trymów by można uzyć speedu jest niejasne i bardzo niedokładne.
strona 11: https://www.dudek.eu/produkty/nucleon-xx.html
wyraźnie widać że oczka/ogniwa metalowe są w pozycji trymowej/optymalnej kiedy trym jest ....w środku taśmy! To jest niedopuszczalne. W czasie lotu działamy odruchowo i krańcowe ustawienia mają być bezpieczne. W podanym układzie zaciągnięcie trymów szybkim ruchem spowoduje przeciągnięcie! TAK NIE MOŻE BYĆ!....wybacz Piotruś, ale latają na tym też ...normalni ludzie...mają rodziny i dzieci....
W tej samej instrukcji na tej samej stronie są zaprzeczające siebie informacje.
Propagowanie używania speedu z wypuszczonymi trymami ( i to w jakiejś centymetrowej wartości) jest niebezpieczne i to ONO POWODUJE te wszystkie wypadki.
W moim filmie mówię o MOICH skrzydłach i NORMALNYM, nie powalonym sterowaniu gdzie zaciągnięte trymery dają optymalny/trymowy kąt natarcia i użycie speedu jest MOŻLIWE.
Rozpaczliwe szukanie szybkości na PPG to droga na cmentarz. Jak się komuś śpieszy to szybowiec...lub taxi ...nawet parataxi.
Proszę więcej nie porównywać speed-wynalazków do skrzydeł które dają frajdę i piękne widoki. KONIEC!

Nadchodzi sezon. Statystyki mówią, że 'samostatki" zabiorą do nieba 2 osoby.
KTO CHĘTNY????? (oby moje słowa w gów.....się obróciły...)
Obudźcie się! czy przez parę blaszanych pucharów i papierowe dyplomy musicie osierocić swoje dzieci???????????????????????????????


Koniec pozamiatane i proponuję wrócić do czasów gdzie nie było "hate'u" i ...internetu...

Pokaż więcej



parataxi
3 godziny temu

Który fragment omijam dyskretnie? Jeszcze raz powtarzam nie jestem fanem skrzydeł samostatecznych a nawet ich przeciwnikiem. Jestem daleki od hejtowania prezentowanych przez Ciebie treści, natomiast z częścią pozwoliłem sobie się nie zgodzić podając konkretne argumenty. Wspaniale by było gdybyś taj jak deklarujesz ograniczył moderację jedynie do treści wulgarnych i obraźliwych wtedy łatwiej by było prowadzić dyskusję.




Mazby2
2 godziny temu

@parataxi Nie wiem dlaczego Ja mam robić tą robotę. Znajdź sobie ten koment gdzie to napisałem i gdzie przytoczyłem fragmenty sam...


....During numerous tests it turned out that in case of certain slalom tasks it is better to

restrain the trimmer a bit, so that it won't become totally released when acting jointly

with speed....


co w wolnym tłumaczeniu znaczy , że raczej , jednak, niechętnie...trym trzeba podciągnąć trochę przed użyciem speedu....
Pod tym jest grubym...NIE używać speedu z zaciągniętym trymem...


To jak ? zaciągać czy nie....teraz mi odpowiesz , że na taśmie są oznaczenia...
A ja Ci odpowiem że w czasie lotu nie będziesz latał z linijką i mierzył ile trymu Cię zabija a ile NIE.
Koniec tematu. Dalsze twoje komenty w temacie uznaję za powtarzające się nudy i kasuję wedle swojej woli bo....
TO MÓJ KANAŁ i mam do tego prawo
Pokaż więcej

parataxi
1 dzień temu

W 17.15s powiedziałeś coś co jest bardzo niebezpieczne dla potencjalnych użytkowników skrzydeł samostatecznych i jest wprost przeciwne do instrukcji napisanych przez producentów. Tu jest cytat z instrukcji do skrzydła SnakeXX : "Nie należy używać speed systemu z trymerem w pozycji zamkniętej lub z zablokowanym systemem Power Attack! Takie postępowanie grozi gwałtownymi podwinięciami! Chcąc używać speed system odpuść taśmę trymera o co najmniej 6 cm!" Jest to całkowitą przeciwnością tego co powiedziałeś w filmie. Jeśli masz przyzwoitość usuń ten fragment bo może być śmiertelnie niebezpieczny dla potencjalnych użytkowników. Dopiero jak usuniesz ten szkodliwy fragment filmu usuń mój komentarz ja nie odpuszczę szybko bo w Twoim materiale są zawarte treści sprzeczne i niebezpieczne dla użytkowników skrzydeł samostatecznych.
Pokaż mniej




Mazby2
22 godziny temu

Bardzo bym prosił o link do tej instrukcji. Jesli instrukcja zachęca do użycia trymerów po wypuszczeniu trymerów to instrukcja JEST ZŁA! Chyba że trymery maja mały zakres. Gdzie tu logika. Zmniejszasz kat ataku trymerami i jeszcze bardziej go zmniejszasz speedem!!!
Tak napisałem i trzymam sie tego. Obie te funkcje naraz sie dodają. Jesli DudekP to zaleca to bierze za to odpowiedzialność. Sprawdz instrukcje innych skrzydeł gdzie masz oba systemy. Tam one się wykluczają.



parataxi
22 godziny temu

https://www.dudek.eu/produkty/snake-xx.html strona pierwsza podręcznika użytkownika
https://www.dudek.eu/produkty/nucleon-xx.html tu też to samo, ogólnie jest to wiedza powszechna wśród użytkowników tych skrzydeł. Jak posiedzisz nad tym chwilę ze swoim modelem taśm pewnie zrozumiesz dlaczego tak jest.




Mazby2
21 godzin temu (edytowany)

Kasuję tylko wulgarne, obrażajace i niemerytoryczne komentarze...


Chyba coś nie doczytałeś ...albo masz inną instrukcję...
https://www.dudek.eu/images/stories/pli ... manual.pdf


strona 2: During numerous tests it turned out that in case of certain slalom tasks it is better to
restrain the trimmer a bit, so that it won't become totally released when acting jointly with speed....
Using the speed system combined with Power Attack results in big surge of the sink.

This can surprise an unexperienced pilot, causing dangerous situation when close to

the ground.


Potem jest ten fragment co ty przytoczyłeś....który zaprzecza poprzedniemu...


DO NOT USE THE SPEED SYSTEM WITH CLOSED TRIMMERS OR THE POWER
ATTACK SYSTEM BLOCKED! SUCH ACTION MAY CAUSE VIOLENT COLLAPSES!!

CORRECT SPEED SYSTEM OPERATION REQUIRES
RELEASING TRIMMERS BY AT LEAST 3 CM!



Co oznacza że W Snake'u trymer nie tylko zmienia kąt ataku ale odwraca profil i taki ukłąd jest TYLKO w Snake'u....."With increasing speed an effect of „inverting” the profile when trailing edge is being
pulled down emerges"....


A NIE w KAŻDYM glajcie z trymem i speedem!
JA NIC W FILMIE NIE MÓWIŁEM O SNAKE"u tylko o "normalnych glajtach.


.... muszę zapytać Piotrka Dudka co to są "zamkniete" trymy...czy w dół czy do góry....
Pokaż mniej



Krzysztof Dudziński
20 godzin temu

@Mazby2 - znam temat, mam wiele rozmów telefonicznych z gościami którym muszę tłumaczyć, że jak odpuszczą trymer na max i do tego pocisną speeda to moga się bardzo szybko wkręcić w glebę. Oni na to podają mi argument, ze na skrzydłach Dudka to można tak robić i nawet nalezy. Ten gostek od parataxi - nie wiem dlaczego nie może sie podpisać normalnie jak biały człowiek tylko skrywa sie za sbckimi ksywkami - to jakiś wyznawca samostatków i słowa pisanego w instrukcjach. Nie ma gostek bladego pojęcia o mechanice i aerodynamice lotu paralotni. Jeżeli parataxi to pewnie tandemiarz więc nie od rzeczy będzie wspomnienie o dwóch wypadkach śmiertelnych w ubiegłym roku na tandemach. Łacznie zgineły 3 osoby i nomen omen oba wypadki były na skrzydłach od Dudka. Zatem ten nieuk parataxi zanim zacznie pisać o Twoim szkodliwym komentarzu niech wpierw się douczy bo może już długo nie polatać w tandemie.


Krzysztof Dudziński
20 godzin temu (edytowany)

@Mazby2 - czy "nieuk" to wulgarne i ublizające okreslenie ? Jak widać gostek od parataxi święcie wierzy w instrukcje Dudka i nieśmiertelność nie zdając sobie sprawy, że używając tego glajta o którym wspomniał jest na prostej drodze do samounicestwienia sie jak to przydarzyło sie tym pilotom o których mówi amerykanin. Powodem tego stanu rzeczy są miedzy innymi tasmy nośne z przeróżnymi trymerkami, klamerkami, systemami itp. gównami, które nie sa do opanowania w powietrzu.




Krzysztof Dudziński
20 godzin temu

@Mazby2 - i zobacz na filmik ze startu (chyba tego parataxi bo to z jego kanału):

Klasyczna gleba.

paratxi
Przesunięcie się taśm uprzęży na ramie o jakieś 5cm stąd decetralizacja ciągu. Nagrane kilkanaście lat temu, niema o czym mówić a ni tym bardziej czego się wstydzić.


Mazby2
20 godzin temu (edytowany)

@parataxi Dzięki , jak widzisz już znalazłem...sorry wersja ENG ale chyba ta sama. Na dole odpowiedziałem na Twoje wątpliwości i bardzo bym chciał byś to spokojnie przeczytał.




...."Jak posiedzisz nad tym chwilę ze swoim modelem taśm pewnie zrozumiesz dlaczego tak jest"....



Wiedza ogólna wśród użytkowników, owszem....pod warunkiem , że czytasz wszystko i NIE wierzysz do końca bez sprawdzenia. Piotrek nie jest Bogiem....choć uwielbiam go ...
Pokaż mniej





Mazby2
20 godzin temu

@Krzysztof Dudziński A ja się cieszę że trafiłem na zorientowanego w temacie, bo bełkot Guru już mnie usypia.
No i dzięki Parataxi odkryłem to co podejrzewałem....
DUDEK JUŻ NIE ROBI PROFILI REFLEX !!!!!!
każdy możliwy układ trymów NIE podnosi krawędzi spływu do góry, czyli te plotki o WARPie że Piotruś odpuścił samostatki się potwierdziły.Bravo!
Oczywiście musi mieć pokichane taśmy, gdzie pozycja optymalna(trymowa) nie MA równych oczek metalowych (mallion...chyba)
Pokaż mniej



Mazby2
20 godzin temu

@Krzysztof Dudziński No moment obrotowy klasyczny.... Oj tam oj tam , każdy tak zaczynała....


parataxi
7 godzin temu

Panie Krzysztofie potrójne pudło. Po 1.w czasach sb-ckich jeszcze grzecznie śmigałem do podstawówki także tego...;)Po 2. Jestem zdeklarowanym przeciwnikiem skomplikowanych systemów sterowania, które występują w skrzydłach samostatecznych. Miałem tylko jedno skrzydło samostateczne i to krótko, był to Dudkowy Action/Traper i było to z 15 lat temu. Po 3. nie jestem wyznawcą samostatków. Jestem natomiast wyznawcą słowa pisanego w instrukcjach! Bo któż lepiej od producenta zna wyrób. Namawianie do olewania instrukcji ciężko skomentować. Po za tym wiedza o tym, że w większości konstrukcji samostatecznych użycie speeda na zaciągniętych trymerach jest niebezpieczne jest powszechnie znana i nie dotyczy jedynie skrzydeł Dudka. O ile pamiętam taki wypadek zdarzył kilkanaście lat temu a film z niego był się szeroko komentowany. Gdzieś w dalekiej Azji pilotowi w locie po prostej zdaje się że na skrzydle Paramania nagle podwineło się 3/4 skrzydła co po kilku zwitkach zakończyło się zderzeniem z ziemią i śmiercią pilota. Jako przyczynę gwałtownego podwinięcia określono wtedy wduszenie speeda na zaciągniętych trymerach! Mazby teraz bardzo dobrze rozszyfrował, że przy zaciągniętych trymerach i wciśnięciu speeda następuje przełamanie profilu. Tak jest w większości skrzydeł samostatecznych! Dlatego zwróciłem uwagę na ten fragment filmu, że w większości instrukcji do skrzydeł samostatecznych zapisy są przeciwne do tych przedstawionych w filmie a w moim mniemaniu postępowanie wbrew instrukcji i lansowanie takich zachowań jest szkodliwe.
I na koniec prośba szanujmy się wzajemnie, bo wytykanie komuś od nieuków, sbeków, jakości dyskusji nie poprawia a bardzo psuje wizerunek nomenomen legendy polskiego paralotniarstwa którą nie wątpliwie jesteś. Piotr Domański


parataxi
4 godziny temu

"Using the speed system combined with Power Attack results in big surge of the sink. This can surprise an unexperienced pilot, causing dangerous situation when close to the ground. Potem jest ten fragment co ty przytoczyłeś....który zaprzecza poprzedniemu... "

Pierwszy fragment mówi że użycie trymerów i speed systemu mocno zmniejsza kąt natarcia co jest związane z bardzo dużym przyspieszeniem i dużym zwiększeniem opadania i że zastosowane blisko ziemi może zaskoczyć pilota. To jest jak nagłe oddanie drąga w samolocie nisko nad ziemią. Do tej pory w paralotniach sterowanie kątem natarcia miało o wiele mniejszy zakres i sądzę, że słusznie instrukcja przestrzega przed tym.
Drugi fragment mówi że nie należy używać speeda na zamkniętych trymerach bo może to grozić nagłym podwinięciem. Oba fragmenty absolutnie sobie nie zaprzeczają

"A NIE w KAŻDYM glajcie z trymem i speedem! JA NIC W FILMIE NIE MÓWIŁEM O SNAKE"u tylko o "normalnych glajtach." "
oczywiście że nie w każdym, ale w tych naprawdę samostatecznych z dużym zakresem trymerów a w dyskutowanym fragmencie filmu wspominasz właśnie o zawodniczych jest przeciwnie niż mówisz.
Pokaż mniej


parataxi
1 dzień temu

W 17.15s powiedziałeś coś co jest bardzo niebezpieczne dla potencjalnych użytkowników skrzydeł samostatecznych i jest wprost przeciwne do instrukcji napisanych przez producentów. Tu jest cytat z instrukcji do skrzydła SnakeXX : "Nie należy używać speed systemu z trymerem w pozycji zamkniętej lub z zablokowanym systemem Power Attack! Takie postępowanie grozi gwałtownymi podwinięciami! Chcąc używać speed system odpuść taśmę trymera o co najmniej 6 cm!" Jest to całkowitą przeciwnością tego co powiedziałeś w filmie. Jeśli masz przyzwoitość usuń ten fragment bo może być śmiertelnie niebezpieczny dla potencjalnych użytkowników.


Mazby2
23 godziny temu (edytowany)

Już sprawdziłęm
STR13 rysunek taśm. W pozycji zaciągniętej oczka metalowe NIE są na równi i wg str 22 wtedy krawędź spływu jest zaciągnięta w dół.
STR23 wyraźnie widać że kształt trymowy bez podwinięć ani w górę ani w dół, jest gdy trym jest ...popuszczony w środku. Nawet nie ma takiego rysunku kiedy oczka są równo....pewnie Piotrek olał tą kardynalną zasadę!
Czyli Snake' NIE ma NORMALNYCH trymerów jak reszta NORMALNYCH glajtów....
Teraz idź do kolegi który ma normalnego glajta i zobacz że w pozycji zaciągniętych trymerów wszystkie oczka są równo...oznacza to że skrzydło jest w pozycji kąta ataku optymalnego, trymowego (NIE trymowanego trymerami!!!).
O tym mówiłem i podkreślałem , że JA nie latam na samostatkach, a w szczególności Piotrusia, które mają pokiełbaszone zasady w taśmach....


Nie rzucaj mi się do gardła Piotrek sam to zrobi. Jak zaczynaliśmy z Piotrem latać i zrobił 1 glajta z trymerami (Stealth) to sam mi tłumaczył że pozycja optymalna-trymowa to gdy oczka są równo......gadaj z nim dlaczego w Snake'u jest inaczej.


Teraz kolej na Ciebie...jeśli masz przyzwoitość .... to obejrzyj to wszystko na spokojnie, szczególnie glajty innej firmy i pogadamy....




No teraz Cię dobiję:
Snake' NIE jest skrzydłem z PROFILEM SAMOSTATECZNYM! , ale samostatecznym JEST jak każde inne PG...KAŻDE! Co utwierdza mnie że jednak Piotrek przestał wsadzać profile samostateczne...nazwa tylko została...
Z rys na 22 i 23 wynika że w ŻADNYM układzie nie ma podwiniętej do góry krawędzi spływu, czyli nie ma opcji zastosowania profilu samostatecznego.
Snake ma profil ODWRACANY co powoduje zasysanie zamiast siły nośnej co pozwala latać szybciej zamiast tylko się unosić....sorry......
Pokaż więcej



parataxi
6 godzin temu

"Teraz kolej na Ciebie...jeśli masz przyzwoitość .... to obejrzyj to wszystko na spokojnie, szczególnie glajty innej firmy i pogadamy.... " Obejrzałem i nie znalazłem. Może zamieść instrukcję do samostatecznego glajta najlepiej zawodniczego o którym mówisz w filmie, że zakazane jest użycie trymerów otwartych i speeda. Bo takich w których jest przeciwnie jest cała masa, lub mają system Pap Kolar który niejako wymusza przy wciskaniu speeda otwarcie trymerów.


Zbigniew Gotkiewicz
3 godziny temu

@parataxi Dudzinek do swojego wyczynowego samostatka zaleca że aby latać na pełnej beli nie odpuszczać trymerów do końca, bo w przeciwnym.wypadku mogą wchodzić małe klapki. To mogło być jakąś przesłanką dla Mazbiego żeby wypowiadając się o samostatkach doszedł do wniosku że nie wolno używać speeda przy odpuszczonych dokońca trymerach.


parataxi
2 godziny temu

ogólnie nie ma sensu tu czegokolwiek pisać bo i tak wyleci po chwili:( Jak Mazby się nie ogarnie z tą moderacją to umieszczę zarchiwizowane stąd wypowiedzi na grupie i na PGforum. Myślę, że trzeba dla dobra ogółu aby każdy mógł poznać wartość prezentowanych tu treści.



Mazby2
2 godziny temu

@Zbigniew Gotkiewicz Zbyniu Błagam! MAZBY nie potrzebuje żadnych przesłanek żeby się wypowiadać o gówno-statkach. Wolno, nie wolno...rób co chcesz, twoja sprawa.
Po co w ogóle się wcinasz skoro...." na napędach latają ci co nie umieją latać w termice".... Sorry ale te brednie już są nudne i nie płacz , że Cię kasuję.
Chcesz pogadać, wpadnij do mnie na piwo i nie mordujmy czytelników...

END:)


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości