Post autor: Marcus Biesioroff » 26 czerwca 2016, 17:27
prokopcio pisze: zapytam inaczej - jak Wy to robicie przed startem / po lądowaniu?
W zasadzie
Michał T wyczerpał temat guziczków ALT 1-3, nie znam modelu, więc zajrzałem do manuala i ujmę to jeszcze krócej:
- ALT1 Obecna wysokość barometryczna
- ALT2 Referencyjna (alternatywna) wysokość barometryczna
- ALT3 Różnica wysokości od ostatniego włączenia (lub zresetowania)
Natomiast warto dodać tu, że de facto ALT2 i ALT3 jest mało istotne, może się przydać jako ciekawostka na zasadzie "
ło wykręciłem swoje pierwsze tysiąc metrów przewyższenia!", tylko, że to możesz sobie też zobaczyć na ALT1, startujesz np. ze 150m npm. potem masz 1150m wzniosłeś się o kilometr bez żadnego pierdzącego czegoś na plecach.
Jak pokazuje przykład pewnego Tu 154 nie należy ufać wysokościomierzom przy czynnościach lotniczych odbywających się blisko ziemi, zwłaszcza tym urządzeniom, które można oszukać lub przestawić (żeby nie było nie podejrzewam Cię nawet o to
), dlatego w bardziej zaawansowanych urządzeniach, gdzie można wgrać pliki z wysokością terenu i wówczas na podstawie pozycji z GPS urządzenie pokazuje "
faktyczną" wysokość AGL funkcja jest blokowana przy zbliżeniu dajmy na to o 30 m do ziemi, tylko po to, żeby komuś nie wpadło do głowy lądowanie paralotnią "na przyrządy".
Odpowiadając bezpośrednio na Twoje pytanie:
- Przed startem włączam vario, czekam na zafixowanie GPSów i wtedy sprawdzam wysokość (znam wysokości startowisk z których odpalam, bo je pozbierałem, dla SPS: http://www.paralotnie-sudety.pl/startowiska/) jeśli nie znam, sprawdzam sobie w Google Maps (włącz widok Teren, pojawią się izohipsy) lub pytam lokalesów. Ostatecznie w swoim Flymasterze mam opcję synchronizacji z GPS, ale tę używam w ostatniej kolejności (GPS, zwłaszcza gdy znajduje się w bezruchu ma tendencje do mocnych przekłamań)
- Po lądowaniu wyłączam vario
- Nie interesuję się odpowiednikami ALT2/ALT3 i tak oglądam tracki potem po nałożeniu na mapę z wysokością terenu (np. po wrzuceniu do XCPortalu)
[quote="prokopcio"] zapytam inaczej - jak Wy to robicie przed startem / po lądowaniu?[/quote]
W zasadzie [b]Michał T[/b] wyczerpał temat guziczków ALT 1-3, nie znam modelu, więc zajrzałem do manuala i ujmę to jeszcze krócej:
[list][*]ALT1 Obecna wysokość barometryczna
[*]ALT2 Referencyjna (alternatywna) wysokość barometryczna
[*]ALT3 Różnica wysokości od ostatniego włączenia (lub zresetowania)[/list]
Natomiast warto dodać tu, że de facto ALT2 i ALT3 jest mało istotne, może się przydać jako ciekawostka na zasadzie "[i]ło wykręciłem swoje pierwsze tysiąc metrów przewyższenia![/i]", tylko, że to możesz sobie też zobaczyć na ALT1, startujesz np. ze 150m npm. potem masz 1150m wzniosłeś się o kilometr bez żadnego pierdzącego czegoś na plecach.
Jak pokazuje przykład pewnego Tu 154 nie należy ufać wysokościomierzom przy czynnościach lotniczych odbywających się blisko ziemi, zwłaszcza tym urządzeniom, które można oszukać lub przestawić (żeby nie było nie podejrzewam Cię nawet o to ;) ), dlatego w bardziej zaawansowanych urządzeniach, gdzie można wgrać pliki z wysokością terenu i wówczas na podstawie pozycji z GPS urządzenie pokazuje "[i]faktyczną[/i]" wysokość AGL funkcja jest blokowana przy zbliżeniu dajmy na to o 30 m do ziemi, tylko po to, żeby komuś nie wpadło do głowy lądowanie paralotnią "na przyrządy".
Odpowiadając bezpośrednio na Twoje pytanie:
[list][*]Przed startem włączam vario, czekam na zafixowanie GPSów i wtedy sprawdzam wysokość (znam wysokości startowisk z których odpalam, bo je pozbierałem, dla SPS: http://www.paralotnie-sudety.pl/startowiska/) jeśli nie znam, sprawdzam sobie w Google Maps (włącz widok Teren, pojawią się izohipsy) lub pytam lokalesów. Ostatecznie w swoim Flymasterze mam opcję synchronizacji z GPS, ale tę używam w ostatniej kolejności (GPS, zwłaszcza gdy znajduje się w bezruchu ma tendencje do mocnych przekłamań)
[*]Po lądowaniu wyłączam vario
[*]Nie interesuję się odpowiednikami ALT2/ALT3 i tak oglądam tracki potem po nałożeniu na mapę z wysokością terenu (np. po wrzuceniu do XCPortalu)[/list]