tablety do nawigacji

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: tablety do nawigacji

Re: tablety do nawigacji

Post autor: MariusG » 27 marca 2020, 21:48

Potwierdziłem swoje wyliczenia - ostatnio wykonałem 4 godzinny lot w bardzo hardkorowych warunkach (temperatura na pomiędzy 1000 a 1600 metrów wahała się od -5*C do -12*C) i sytuacja wyglądała tak: skydrop z włączonym bluetooth - zostało około 15-20% akumulatora + do tego tablet Lenovo Tab E7 TB-7104F z maksymalną jasnością (gps wyłączony, bo go nie ma) + xctrack + włączone bluetooth do odbierania danych ze skydropa i również zostało około 15% akumulatora.

Tablet jednak, z racji testowania przeze mnie wielu funkcji, miał włączony ekran przez większość czasu (w typowym locie byłby częściej gaszony) a temperatury były skrajnie niskie (kamera padła po minucie nagrywania a woda w rurce camelbaka zamarzła po pół godziny lotu). Założyć więc można, że w typowych letnich warunkach i optymalnym użytkowaniu oba urządzenia powinny przetrwać 5 godzinny lot bez użycia dodatkowego zasilania w postaci power banka.

Dodatkowe info - to chyba jeden z najtańszych tabletów na rynku (nowe od 200 zł) a spisał się całkiem nieźle, ekran 7 cali to naprawdę duża wygoda w podglądaniu opcji. Minus tego tabletu to brak własnego GPS (który mógłby się przydać do redundancji zapisu logu lotu). Opóźnienie w odbieraniu danych np. "wariometrycznych" przez tablet ze skydropa było żadne tj. nie większe niż czułość większości rynkowych wariometrów.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: der » 27 marca 2020, 18:31

Jarek pisze:
der pisze:...
Co prawda kupiłem swego czasu S8+ jako zamiennik niebarometrowego starego LG Xpower, bo jaśniejszy ekran, bo może bateria dłużej potrzyma, bo barometr.
...


A ten S8+ poprawnie działał? Chodzi mi o działanie czujnika baro. Parę lat temu przewijał się wątek o poprawności działania czujników baro w telefonach z IP68...
Sam będę chciał teraz kupić tel. i zastanawiam się między S8, S8+, Mi8.
Pozdrawiam
Jarek


Działa. Podejrzewam, że nie jest to kwestia czujnika, ale płynności reakcji oprogramowania, może dostępności portów przez androida ?. Nie jest to demon szybkości, ale podbicia i tak prędzej czuję na dupie niż na choćby kupionym za tanie pieniądze z niemieckiego forum kolejnego używanego flymastra. Tym razem zamiast wiekowego już NAVa, GPS. Po prostu przywyknąłem do tego pikania. Natomiast podziwiam tych, którzy akceptują pikanie z xctracka. Xcsoar czy Tophat przy xctracku to jest poezja dla uszu. Gdyby nie ten tani zakup z niechcenia, pewnie bym do tych pierwszych wymienionych przywykł i latał już tylko z S8+.

Ale co kto lubi.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: w!ras » 27 marca 2020, 17:15

Sam jestem przed kupnem urządzenia all in one. Dużo ludzi z tego co słyszałem chwali sobie Air3. http://www.fly-air3.com/en/ Obecnie latam z samym telefonem (LG G6) który ma wbudowany baro, mimo wszystko opóźnienie jest zbyt duże jak dla mnie. tooosh XCtracer po bluetoothie na telefonie działa bez opóźnień? Sama pikawka wiem, że ponoć bardzo czuła i reaguje natychmiast.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: Jarek » 27 marca 2020, 14:11

der pisze:...
Co prawda kupiłem swego czasu S8+ jako zamiennik niebarometrowego starego LG Xpower, bo jaśniejszy ekran, bo może bateria dłużej potrzyma, bo barometr.
...


A ten S8+ poprawnie działał? Chodzi mi o działanie czujnika baro. Parę lat temu przewijał się wątek o poprawności działania czujników baro w telefonach z IP68...
Sam będę chciał teraz kupić tel. i zastanawiam się między S8, S8+, Mi8.
Pozdrawiam
Jarek

Re: tablety do nawigacji

Post autor: MariusG » 01 grudnia 2019, 22:57

Dorzucę swoje kolejne 3 grosze. Stałem się posiadaczem Skydropa i potrzebowałem czegoś "przelotowego" z większym od Note 4 ekranem - po zmierzeniu kokpitu i sprawdzeniu paru rzeczy wybór padł na tablet 7 cali, jak najtańszy z przynajmniej 1GB ramu (dużo tanich tabletów ma 512mb). Za cel postawiłem sobie zakup w granicach 2 stów i promocyjnie zakupiłem za 210 zł nowego (z dużego sklepu) LENOVO TAB-E7, aukcja na znanym portalu aukcyjnym. Minus - brak redundancji bo nie ma GPS, jakby coś się stało ze skydropem (po prostu się wyładuje ... czy cokolwiek) to nie ma żadnego logu a tak zawsze można jechać zapis na samym GPSie tabletu i coś awaryjnie będzie. Kąty patrzenia są akceptowalne ale mam acera 8 cali i jest zdecydowanie lepszy (to już kwestia ustawienia kokpitu i sposobu patrzenia). Jest mały, lekki, dokupiłem zamykane etui z folią na ekran. Wgrałem XCTracka, wywaliłem wszelkie zbędne aplikacje systemowe, ustawiłem go tylko pod latanie - wszystko działa luźno i po prostu przyzwoicie, łączy się poprzez bluetooth ze skydropem w parę sekund, mapy działają płynnie itp. Ma być to tester na nowy sezon aby sprawdzić czego tak naprawdę potrzebuje do latania, skydrop ma mały ekran i do latania wokół pagóra wystarczy ale do dalszego latania potrzebuję pełnej nawigacji - tutaj note 4 mógłby na swoim ekranie nie pomieścić wygodnie wszystkiego, 7 cali wystarcza całkowicie i ładnie wpasowuje się w praktycznie każdy kokpit. Czas pracy jest mi nieznany (podobno do 8 godzin - niech wytrzyma 4-5 na swoim akumulatorze to będzie ok) ale zakładam, że praktycznie każdy względnie niedrogi tablet,powyżej 4-5 godzin lotu, i tak będzie potrzebował power banka pracując na maksymalnej jasności z włączonym bluetooth (czy także swoim gps w niektórych przypadkach) stąd na chwile obecną nie robię z tego problemu i dam mu szansę. Zobaczymy jak się sprawdzi i pomyślimy dalej.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: tooosh » 28 listopada 2019, 16:40

Krisek1973 pisze:Ciekaw tez jestem jak jakieś vario\czujnik ciśnienia podłączony po bluetooth ma opóźnienie i zakłócenia w przekazywaniu danych do xctrack, bo macie jakieś doświadczenia w tym temacie? Działa to tak idealnie?


Na Żarze mogę Ci pokazać XCtracer połączony z telefonem po BT.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: NEWRO » 28 listopada 2019, 15:13

Krisek1973 mógłbyś się podzielić ustawieniami XC Track na Mi8 ??? ustawienia czasów reakcji, uśredniacza itd - napisz w poście albo wrzuć proszę jakieś screeny - będę bardzo wdzięczny, ponieważ również zamierzam przesiąść się na XC Track (obecnie mam FlyMaster GPS SD, ale trochę małe możliwości personalizacji) kupiłem Xiaomi Mi5 na początek zabawy.

Pozdrowienia i z góry dzięki!

Re: tablety do nawigacji

Post autor: Krisek1973 » 26 września 2019, 09:25

Cześć,
odnośnie samego latania na telefonie to tak jak pisałem, latam na MI8 cały sezon wiec jest trochę godzin i mogę się wypowiadać na ten temat. Co do innych telefonów to nie wiem bo nie testowałem.
W Mi8 czujnik ciśnienia jest bardzo czuły (aż 6 miejsc po przecinku w hPa) i reaguje błyskawicznie co można sprawdzić w teście samego czujnika w telefonie - zdjęcie 2.


Kolejną kwestią jest samo ustawienie czasów reakcji na noszenia i dodatkowo ważna kwestia o której większość użytkowników może nie wie, w samym XCtrack jest tez opcja kalibracji czujnika ciśnienia a to ma już istotny wpływ na jego wskazania i reakcje, sprawdzałem to doświadczalnie, tak to w Xctrack wygląda - zdjęcie 1.

Więc sam telefon z czujnikiem to nie wszystko, trzeba to jeszcze ustawić odpowiednio, najlepiej doświadczalnie na ziemi podnoszac tel i opuszczając, odgrywając tracki z lotów itd. wtedy dopiero mozna powiedziec jak działa czujnik i sam telefon z odpowiednią apką.

Kiedyś ktoś tez pisał/mówił że dedykowane firmowe varia idealnie działają, włączasz przed lotem i zapominasz a telefon może się zwiesić itd. Z mojego doświadczenia powiem, że tak pięknie nie jest. Miałem firmowe, znanej marki vario i w locie się mi zawiesiło, efekt był taki, że szybko wylądowałem bez pomocy w noszeniach i dodatkowo straciłem loga z pieknego lotu. Dopiero wyczytałem po wylądowaniu w necie jak go zrestartować, w powietrzy nie bylem w stanie tego zrobić bo nie wiedziałem jak, wczesniej sie tym nie zainteresowałem bo nie przypuszczałem że się zwiesi kiedykolwiek.

Ciekaw tez jestem jak jakieś vario\czujnik ciśnienia podłączony po bluetooth ma opóźnienie i zakłócenia w przekazywaniu danych do xctrack, bo macie jakieś doświadczenia w tym temacie? Działa to tak idealnie?
Załączniki
Screenshot_2019-09-26-08-44-34-555_org.xcontest.XCTrack.png
Screenshot_2019-09-26-08-44-34-555_org.xcontest.XCTrack.png (274.69 KiB) Przejrzano 10446 razy
Screenshot_2019-09-26-08-50-32-213_com.miui.cit.png
Screenshot_2019-09-26-08-50-32-213_com.miui.cit.png (53.4 KiB) Przejrzano 10446 razy

Re: tablety do nawigacji

Post autor: Art » 25 września 2019, 21:50

Sław(ny) pisze:I w ramkach właśnie jest pies pogrzebany.
Współczesny telefon np. 6,5 calowy ("bezramkowy") jest gabarytowo o wiele mniejszy od 7 calowego tableta z giga ramkami.
Pomyśl o tym Art.
Czy dla 0,5 cala różnicy w ekranie warto targać taki telewizor (czyt. tablet).


Ekran o wielkości 6,5 cala jest w zupełności wystarczający. Porównując parametry wielu telefonów które mogłyby nadawać się do latania całkiem ciekawym rozwiązaniem jest Samsung a 50. Co ważne ma ekran AMOLED dobrze widoczny w słońcu. Myślałem też o tym by mieć małe Vario i dwa telefony gdzie jeden jest zapasową nawigacją, ale jest to według mnie zbyt dużo urządzeń. Dlatego wolałbym mieć Vario z nawigacją i dodatkowo telefon.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: tooosh » 25 września 2019, 21:20

pepperoni pisze:Podpinając się do tematu:
Czy jest jakaś zauważalna różnica w czasie reakcji pomiędzy poszczególnymi współczesnymi telefonami/tabletami z barometrem?
Słyszałem bardzo różne opinie o lataniu z telefonem - (większość narzekań dotyczyła czasu reakcji i dokładności wskazań), lecz jest też mnóstwo osób zachwalających i aktywnie korzystających z tego rodzaju rozwiązania - choćby w tym temacie.
Zastanawiam się zatem skąd mogą brać się takie skrajności? Czy w urządzeniach występują różne rodzaje czujników, a jeśli tak, to w jaki sposób przed zakupem sprawdzić, czy poszukiwany przez nas model ma ten właściwy?


Skrajności biorą się z tego, że na samym telefonie ciężko się lata, a zestaw vario do samego pikania + telefon do nawigacji czy xctracka działa wystarczająco dobrze dla większości pilotów. Część vario ma bluetooth, więc można przesyłać dane na telefon.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: MariusG » 25 września 2019, 20:00

Są urządzenia do latania, które to mają działać zgodnie z przeznaczeniem oraz inne urządzenia, które mogą nadawać się do tych celów ale konieczna jest ocena sprawności ich działania. Testowałem kilka różnych smartfonów, kilka różnych aplikacji, kilka różnych telefonów - mam starego flymastera b1 i póki co żaden smartfon go jakoś specjalnie nie przebił. Zakładam, że nowe telefony wykorzystują już czujniki dużo lepszej jakości co realnie może przełożyć się na sprawność ich działania ale mogłoby okazać się, że na dwóch tych samych smartfonach oprogramowanie będzie działało różnie - kwestia wersji systemu operacyjnego, zawalenia go oraz wersji programów itp. a także samej selekcji czujników - mogę strzelić, że selekcja i nacisk na wysoką jakość czujników barometrycznych w smartfonach nie jest na pierwszym miejscu wśród producentów owych urządzeń i skupiają się raczej na innych sprawach. To trochę tak jak z "lustrzankami" a aparatami w telefonach - w wielu aspektach życia wystarcza nam jakość smartfona i potrzeby się pokrywają, kolega powyżej uzasadnił, że na jego potrzeby całkowicie wystarcza barometr i jego funkcjonowanie w samym smartfonie i pozbył się vario. Musisz po prostu poczytać i popytać na forach - zachwalanie zależne jest od naszych wymagań i potrzeb, jednemu wystarczy pikawka a innemu źle będzie pikał komputer przelotowy za 3 tysie. Ja np. pragnę mieć urządzenie, które włączę i zapomnę o nim aż do momentu lądowania - samo włączy logger, akumulator wytrzyma w nim naście i powyżej godzin, nic się w nim nie wykrzaczy, nic nie zawiesi, będzie zrobione na potrzeby latania i tak przystosowane. Z telefonami bywa różnie stąd po prostu trzeba wybrać dobry model.

Mi8 kosztuje około 1200 zł zł - w cenie 1000 zł kupisz skybean skydrop czyli w pełni funkcjonalne urządzenie do latania, jako nawigację w sensie mapy/trasy można wrzucić na kokpit dowolne urządzenie z GPS-em czyli nawet najtańszy smartfon czy tablet ... a sam skydrop w sumie zrzuca i tak wszystko poprzez bluetooth więc możesz połączyć z nim cokolwiek co ma ekran i obsługuję tę technologię ... czyli nawet najtańszy smartfon-kibel z marketu. Cenowo wychodzi tak samo lub nawet mniej bo w wielu miejscach teoretycznie nie będziesz nawet potrzebował nawigacji-map (żagielek na lokalnym krawężniku czy lot po znajomej okolicy) a w razie potrzeby zawsze możesz wrzucić na kokpit swój własny telefon.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: pepperoni » 25 września 2019, 18:01

Podpinając się do tematu:
Czy jest jakaś zauważalna różnica w czasie reakcji pomiędzy poszczególnymi współczesnymi telefonami/tabletami z barometrem?
Słyszałem bardzo różne opinie o lataniu z telefonem - (większość narzekań dotyczyła czasu reakcji i dokładności wskazań), lecz jest też mnóstwo osób zachwalających i aktywnie korzystających z tego rodzaju rozwiązania - choćby w tym temacie.
Zastanawiam się zatem skąd mogą brać się takie skrajności? Czy w urządzeniach występują różne rodzaje czujników, a jeśli tak, to w jaki sposób przed zakupem sprawdzić, czy poszukiwany przez nas model ma ten właściwy?

Re: tablety do nawigacji

Post autor: Sław(ny) » 25 września 2019, 15:50

I w ramkach właśnie jest pies pogrzebany.
Współczesny telefon np. 6,5 calowy ("bezramkowy") jest gabarytowo o wiele mniejszy od 7 calowego tableta z giga ramkami.
Pomyśl o tym Art.
Czy dla 0,5 cala różnicy w ekranie warto targać taki telewizor (czyt. tablet).

Re: tablety do nawigacji

Post autor: der » 25 września 2019, 15:00

Raczej coś większego niż 7 cali. Choć trudno się połapać w rozmiarach tabletów, bo ekran swoje a gruba ramka swoje. Co najlepiej widać gdy ten działa.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: Art » 25 września 2019, 14:36

der pisze: A tablety, znam 3 osoby które latały z tabletami. każda z nich bardzo szybko je potłukła. Zapewne wynika to z ich niedbałości, ale również rozmiaru. Wystają za kokpit i przy kładzeniu po lądowaniu uprzęży, czy też rozpakowywaniu łatwo o zonka.

Z jak wielkimi tabletami latali? Ten o którym pisałem ma 7 cali- to nie jest zbyt dużo, by nie mieścił się na pulpicie

Re: tablety do nawigacji

Post autor: Art » 25 września 2019, 09:28

rg pisze:
Art pisze:
der pisze:A jakie Arturze miałeś problemy ? Bo w ogłoszeniu o nich ani słowa ;)
M.

dlatego zrezygnowałem ze sprzedaży. Prawdopodobnie padła płyta główna- gubi sygnał GPS. to o tyle uciążliwe, że podczas zawodów lecąc na WP kompletnie nie wiedziałem czy go zaliczyłem czy nie.. Potrafił tak szukać sygnał przez 3-4 min.... A ja latałem w kółko czekając na łaskawcę.. Samego modułu się nie wymienia- a że tablety są tańsze od komórek, mają takie same podzespoły, to wychodzi taniej kupić, niż komórkę . To tyle

fajnie, że próbowałeś go pchnąć kolegom paralotniarzom, którym gps nie jest obojętny jako:
Zestaw idealnie nadaje się do latania, nawigowania nie tylko w zawodach , ale też podczas codziennego latania.


Pozdr.
Robert


mam dziwne wrażenie , ze odbiegamy od tematu.
Przypomnę zatem, że pytałem o tablet, nie o rachunek sumienia. Jeśli możesz napisać zatem coś na temat - będę wdzięczny. Bo jak na razie , to poza negatywem nic od Ciebie na temat się nie dowiedziałem.
Co więcej- nie sądzę, że mam się przed tobą tłumaczyć , bo sprzęt nie sprzedałem i nie wiedziałem, że gubienie pod chmurą zasięgu oznacza problemy z płytą. Podczas nawigacji na ziemi działa bez najmniejszego problemu. dopiero przypadkowa wizyta kilka dni temu w serwisie uzmysłowiła mi, że może być problem.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: rg » 25 września 2019, 08:30

Art pisze:
der pisze:A jakie Arturze miałeś problemy ? Bo w ogłoszeniu o nich ani słowa ;)
M.

dlatego zrezygnowałem ze sprzedaży. Prawdopodobnie padła płyta główna- gubi sygnał GPS. to o tyle uciążliwe, że podczas zawodów lecąc na WP kompletnie nie wiedziałem czy go zaliczyłem czy nie.. Potrafił tak szukać sygnał przez 3-4 min.... A ja latałem w kółko czekając na łaskawcę.. Samego modułu się nie wymienia- a że tablety są tańsze od komórek, mają takie same podzespoły, to wychodzi taniej kupić, niż komórkę . To tyle

fajnie, że próbowałeś go pchnąć kolegom paralotniarzom, którym gps nie jest obojętny jako:
Zestaw idealnie nadaje się do latania, nawigowania nie tylko w zawodach , ale też podczas codziennego latania.


Pozdr.
Robert

Re: tablety do nawigacji

Post autor: Art » 24 września 2019, 19:41

der pisze:A jakie Arturze miałeś problemy ? Bo w ogłoszeniu o nich ani słowa ;)
M.

dlatego zrezygnowałem ze sprzedaży. Prawdopodobnie padła płyta główna- gubi sygnał GPS. to o tyle uciążliwe, że podczas zawodów lecąc na WP kompletnie nie wiedziałem czy go zaliczyłem czy nie.. Potrafił tak szukać sygnał przez 3-4 min.... A ja latałem w kółko czekając na łaskawcę.. Samego modułu się nie wymienia- a że tablety są tańsze od komórek, mają takie same podzespoły, to wychodzi taniej kupić, niż komórkę . To tyle

Re: tablety do nawigacji

Post autor: der » 24 września 2019, 10:55

A jakie Arturze miałeś problemy ? Bo w ogłoszeniu o nich ani słowa ;)
Moim zdaniem jeden, to stary sprzęt już był i wszystko było w nim możliwe.
Większość obecnie produkowanych telefonów nadaje się do latania. Ekrany są jasne, a ich widoczność głównie zależy od kąta ustawienia kokpitu. Co do rozmiaru, czy wyposażenia to wedle życzenia.
Co prawda kupiłem swego czasu S8+ jako zamiennik niebarometrowego starego LG Xpower, bo jaśniejszy ekran, bo może bateria dłużej potrzyma, bo barometr.
Po czym w międzyczasie zmieniłem uprząż, w której zmiana kąta kokpitu wpłynęła diametralnie na ocenę widoczności na ekranie. A do pikania starego B1 Nava się tak przyzwyczaiłem, że nie mogę się przestawić. Zatem NAV pozostał, Xpower pozostał.
Na koniec wyciągnąłem kartę SIM i ... w 3 letnim, niegdyś regularnie używanym telefonie bateria wystarcza na kilkanaście godzin pracy aplikacji do latania (z kartą wystarczało na 6-7 godzin, a w trybie "niby" lotniczym na góra 10, taka ciekawostka). Co najwyżej jeszcze traka za pomocą wifi z S8+(bo ten wylądował w końcu w kieszeni) po locie jeszcze z niego wyślę.
Bo o aplikacji nie ma co gadać. Wszyscy latać mogą na tym samym. A tablety, znam 3 osoby które latały z tabletami. każda z nich bardzo szybko je potłukła. Zapewne wynika to z ich niedbałości, ale również rozmiaru. Wystają za kokpit i przy kładzeniu po lądowaniu uprzęży, czy też rozpakowywaniu łatwo o zonka.

Re: tablety do nawigacji

Post autor: Art » 24 września 2019, 09:35

der pisze:Kobo to kibel. Chyba już wszyscy, którzy na z nimi latali już je sprzedali albo rzucili w kąt. Nie jest stworzone do długotrwałej pracy w niskich/różnych temperaturach. Po 2-3 godzinach, czasem częściej wiesza się. Artur już miał idealny materiał do latania, jaki chciał sprzedać. A teraz już tylko cuduje, bo myśli że jak mu się większa mapa na ekranie wyświetli to dalej zaleci ;)


Tak, tak, poprawiam pytanie: jaki TELEWIZOR najlepiej ze sobą zabrać. A poważnie- gdybym nie miał problemów z Note3 , to nie byłoby tematu.

Na górę