Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 kwietnia 2021, 13:53
Nie chce mi się tego pisać od nowa, więc przeklejam z książki. Oczywiście to tylko fragment rozdziału dotyczącego zapasów. Z nowych błędów trzeba dodać przyszycie osłonki zapasu do obrzeża zapasu oraz używanie podwójnie zamykanych kopert najpierw na linki a potem na czaszę.
Poniżej znajdują się opisy błędów wykrytych w rzutach próbnych. Łącznie przebadano 416 zapasów wykonanych
w latach 2008–2011:
3 zapasy były niepoprawnie włożone w uprząż,
3 otwarć koperty wewnętrznej było opóźnionych,
1 uchwyt zapasu był niepoprawnie zamocowany,
2 zapasy były spakowane do kontenera wraz z instrukcją obsługi,
39 pilotom zapas wypadł z koperty szybciej, niż zdążyli puścić uchwyt zapasu, jest to błąd nie powodujący
dużego zagrożenia dla pilota, ale wymagający zwrócenia uwagi osobie układającej zapas na konieczność
wyeliminowania go,
7 pilotów miało duże problemy z wyciągnięciem zapas z uprzęży, w końcu im się udało, a zapas się otworzył,
1 pilot odrzucił swój zapas tak, że zaczepił się o linkę speed systemu, udało mu się go ponownie wyrzucić
i prawidłowo otworzyć; w tym wypadku chodziło o uprząż Skylight Tourist, ale ten problem może wystąpić
i w innych uprzężach,
3 pilotów wyrzuciło swój zapas za późno, czyli nie zdążyły się poprawnie otworzyć,
2 pilotom został zapas w uprzęży, czyli nie udało się go wyrzucić; u jednego z nich chodziło o uprząż MAC
Para Perfect z zardzewiałą zawleczką (zawleczka musi być wykonana z materiału nierdzewnego), w dodat-
ku wewnątrz kontenera uprzęży znajdował się kawałek rzepa, który skleił jeden z segmentów kontenera
uprzęży (wewnątrz kontenera uprzęży nie mogą znajdować się żadne rzepy, a już szczególnie ich część zwana
haczykami),
3 pilotów wyrzuciło zapas z zapętlonymi linkami; w jednym z tych wypadków było to spowodowane zapę-
tleniem się koperty zapasu z linkami, ponieważ koperta była przymocowany do jednej z linek (żeby się
nie zgubiła), ale zapas się na koniec też otworzył (obecnie nie stosuje się mocowania koperty zapasu do
czegokolwiek i na wypadek zgubienia najlepiej mieć zapasową kopertę i zapasowy uchwyt),
3 pilotów miało problemy ze znalezieniem klamki,
4 klamek nie udało się poprawnie oderwać; w 3 przypadkach nie udało się wyciągnąć zapasu z uprzęży: Mac
XCL – krótka taśma uniemożliwiała uwolnienie zawleczek (alarmująca sprawa to fakt, że zapas pakował
do uprzęży bezpośrednio producent), Revel – tasiemka przechodziła wokół zawleczki, Sky Wish 2 – nie-
poprawnie włożone igły nie do tych gumek co potrzeba – (czarna na białą), Mac Goya – klamka została
zahaczona o speed system,
8 pilotów rzuciło zapas za słabo, praktycznie bez żadnej siły – w 2 przypadkach majtki nie się nie otworzyły
– kontener w postaci kieszeni z 3 gumkami – 2 gumki były ze sobą związane (prawdopodobnie układacz
popełnił błąd przy pakowaniu), drugi pilot nie odrzucił zapasu od siebie, ale upuścił, a ten spadł na ziemię
i nie otworzył się, ponieważ zdążył w tym czasie dojechać do końca liny na której ćwiczyli rzucanie (tak czy
inaczej zapas powinien się napełnić w tym czasie); w 2 przypadkach zapas miał przełożone linki – z tego
jeden raz zaplątały się również w nich majtki,
8 zapasów było ewidentnie posklejanych – potrzebowały raczej wcześniejszego przepakowania,
2 zapasów nie dało się wyciągnąć z uprzęży: Easy Fly frontkontener w połączeniu z zapasem Way Richly –
krótkie tasiemki nie pozwoliły uwolnić zawleczki,
1 przypadek dotyczył gumki zabezpieczającej zawleczkę, która była nawinięta niepoprawnie, na koniec się
udało ale przy użyciu dużej siły,
2 pilotów rzuciło zapas w nogi (rzut był wykonany w złym kierunku),
1 zapas miał pozostawiony bardzo długi ostatni odcinek lin (koło 1,5 metra),
2 przypadki złożenia zapasu z liną centralną na zewnątrz (!),
1 przypadek, gdy układacz pozostawił obciążnik do układania czaszy (kiełbasa),
4 zapasy z uszkodzeniami technicznymi: 3 zapasy miały postrzępione po dwie, trzy linki, 1 zapas uszkodzenie
materiału na szwie długości około 3 cm.
Nie chce mi się tego pisać od nowa, więc przeklejam z książki. Oczywiście to tylko fragment rozdziału dotyczącego zapasów. Z nowych błędów trzeba dodać przyszycie osłonki zapasu do obrzeża zapasu oraz używanie podwójnie zamykanych kopert najpierw na linki a potem na czaszę.
Poniżej znajdują się opisy błędów wykrytych w rzutach próbnych. Łącznie przebadano 416 zapasów wykonanych
w latach 2008–2011:
3 zapasy były niepoprawnie włożone w uprząż,
3 otwarć koperty wewnętrznej było opóźnionych,
1 uchwyt zapasu był niepoprawnie zamocowany,
2 zapasy były spakowane do kontenera wraz z instrukcją obsługi,
39 pilotom zapas wypadł z koperty szybciej, niż zdążyli puścić uchwyt zapasu, jest to błąd nie powodujący
dużego zagrożenia dla pilota, ale wymagający zwrócenia uwagi osobie układającej zapas na konieczność
wyeliminowania go,
7 pilotów miało duże problemy z wyciągnięciem zapas z uprzęży, w końcu im się udało, a zapas się otworzył,
1 pilot odrzucił swój zapas tak, że zaczepił się o linkę speed systemu, udało mu się go ponownie wyrzucić
i prawidłowo otworzyć; w tym wypadku chodziło o uprząż Skylight Tourist, ale ten problem może wystąpić
i w innych uprzężach,
3 pilotów wyrzuciło swój zapas za późno, czyli nie zdążyły się poprawnie otworzyć,
2 pilotom został zapas w uprzęży, czyli nie udało się go wyrzucić; u jednego z nich chodziło o uprząż MAC
Para Perfect z zardzewiałą zawleczką (zawleczka musi być wykonana z materiału nierdzewnego), w dodat-
ku wewnątrz kontenera uprzęży znajdował się kawałek rzepa, który skleił jeden z segmentów kontenera
uprzęży (wewnątrz kontenera uprzęży nie mogą znajdować się żadne rzepy, a już szczególnie ich część zwana
haczykami),
3 pilotów wyrzuciło zapas z zapętlonymi linkami; w jednym z tych wypadków było to spowodowane zapę-
tleniem się koperty zapasu z linkami, ponieważ koperta była przymocowany do jednej z linek (żeby się
nie zgubiła), ale zapas się na koniec też otworzył (obecnie nie stosuje się mocowania koperty zapasu do
czegokolwiek i na wypadek zgubienia najlepiej mieć zapasową kopertę i zapasowy uchwyt),
3 pilotów miało problemy ze znalezieniem klamki,
4 klamek nie udało się poprawnie oderwać; w 3 przypadkach nie udało się wyciągnąć zapasu z uprzęży: Mac
XCL – krótka taśma uniemożliwiała uwolnienie zawleczek (alarmująca sprawa to fakt, że zapas pakował
do uprzęży bezpośrednio producent), Revel – tasiemka przechodziła wokół zawleczki, Sky Wish 2 – nie-
poprawnie włożone igły nie do tych gumek co potrzeba – (czarna na białą), Mac Goya – klamka została
zahaczona o speed system,
8 pilotów rzuciło zapas za słabo, praktycznie bez żadnej siły – w 2 przypadkach majtki nie się nie otworzyły
– kontener w postaci kieszeni z 3 gumkami – 2 gumki były ze sobą związane (prawdopodobnie układacz
popełnił błąd przy pakowaniu), drugi pilot nie odrzucił zapasu od siebie, ale upuścił, a ten spadł na ziemię
i nie otworzył się, ponieważ zdążył w tym czasie dojechać do końca liny na której ćwiczyli rzucanie (tak czy
inaczej zapas powinien się napełnić w tym czasie); w 2 przypadkach zapas miał przełożone linki – z tego
jeden raz zaplątały się również w nich majtki,
8 zapasów było ewidentnie posklejanych – potrzebowały raczej wcześniejszego przepakowania,
2 zapasów nie dało się wyciągnąć z uprzęży: Easy Fly frontkontener w połączeniu z zapasem Way Richly –
krótkie tasiemki nie pozwoliły uwolnić zawleczki,
1 przypadek dotyczył gumki zabezpieczającej zawleczkę, która była nawinięta niepoprawnie, na koniec się
udało ale przy użyciu dużej siły,
2 pilotów rzuciło zapas w nogi (rzut był wykonany w złym kierunku),
1 zapas miał pozostawiony bardzo długi ostatni odcinek lin (koło 1,5 metra),
2 przypadki złożenia zapasu z liną centralną na zewnątrz (!),
1 przypadek, gdy układacz pozostawił obciążnik do układania czaszy (kiełbasa),
4 zapasy z uszkodzeniami technicznymi: 3 zapasy miały postrzępione po dwie, trzy linki, 1 zapas uszkodzenie
materiału na szwie długości około 3 cm.