Opór aerodynamiczny pg

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Opór aerodynamiczny pg

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 października 2018, 13:41

prokopcio pisze:sam mogę naciąć ;) przemyślę.

ja mam pytanie premia jeszcze :) skąd przekonanie ( podczas holu normalnego ) że podczas lockoutu siła jest większa niż zwykle ?
siła jest taka z jaką ciągnie wyciągarka, niezależnie od siły wiatru i lockoutu chyba też. zgodzę się że przy zablokowanej linie lecenie dalej może siłę zwiększyć ale czy da się oszacować jaka to będzie siła ? mówiąc prościej - z jaką siłą może ciągnąć linę paralotnia swobodnie lecąca.


Podczas zabawy kajtem przyrost siły jest wyraźny. Ja podczas swoich pierwszych prób holu jakieś 30 lat temu urwałem w lockaucie linę grubą jak palec przywiązaną do zderzaka. Za wzrost siły odpowiada jak przypuszczam wzrost prędkości, a ten jest spowodowany zapewne zmianą kierunku lotu. W dół zawsze leci się szybciej niż do góry ;)

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: JakubM » 09 października 2018, 13:23

prokopcio pisze:ja mam pytanie premia jeszcze :) skąd przekonanie ( podczas holu normalnego ) że podczas lockoutu siła jest większa niż zwykle ?

Wybierz się na narty wodne. Albo wake'a. I spróbuj zejść z kursu holującej liny...
Inaczej ilustrując - żeby holować niedzielnego narciarza za motorówką wystarczy od biedy silnik 45KM. Ale jak się dobry narciarz zaprze to rozpędzoną motorówę prawie zatrzyma.
Na zawodach motorówka ma mieć stałą prędkość podczas całego przejazdu. Żeby to zapewnić potrzebny jest silnik 300KM (o ile dobrze pamiętam) inaczej narciarz-zawodnik skutecznie będzie hamował. Siły są takie, że jak zrywa się lina to zawodnicy, żebra, nogi i ręce łamią (od uderzenia w wodę).

Powietrze nie stawia aż tak dużego oporu jak woda, ale wzrost siły będzie znaczący. Ktoś tu nawet chyba pisał o zablokowanych wyczepach przy lockoucie.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: micro » 09 października 2018, 12:36

Może coś koło wagi glajciarza...

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: prokopcio » 09 października 2018, 12:29

sam mogę naciąć ;) przemyślę.

ja mam pytanie premia jeszcze :) skąd przekonanie ( podczas holu normalnego ) że podczas lockoutu siła jest większa niż zwykle ?
siła jest taka z jaką ciągnie wyciągarka, niezależnie od siły wiatru i lockoutu chyba też. zgodzę się że przy zablokowanej linie lecenie dalej może siłę zwiększyć ale czy da się oszacować jaka to będzie siła ? mówiąc prościej - z jaką siłą może ciągnąć linę paralotnia swobodnie lecąca.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: żółty27 » 09 października 2018, 10:26

Prokopcio, jak chcesz iść w stronę prostoty, to zapytam, czy masz jakiegoś kumpla/znajomego mającego dostęp do laserowej wypalarki? Jeśli tak, to skopiowanie zapasowej blaszki do bezpiecznika kosztowało by Cię grosze. Osobiście nie przekraczał bym granicy 110-120kg. na zerwanie, mając ze 100 takich zapasowych blaszek nie przejmował bym się tym, czy się zerwie w kominie, czy nie.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 października 2018, 00:13

Stalówka się nie rozciąga. Dyneema daje najłagodniejszy hol.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: uriuk » 08 października 2018, 23:27

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Czyli robiłeś pomiary? Z moich doświadczeń wynika że wejściecw komin nie powoduje aż takich obciążeń, ale nie mierzył tego. Z drugiej strony nawet jak bezpiecznik urwie się przy wejściu w komin to po jaką cholerę robić nawroty jak jesteś w kominie? Założyć trzeba i kręcić :)



lukasz ma dyneeme. Ona sie nie rozciaga

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: prokopcio » 08 października 2018, 22:51

wyciągarka na bieżąco mierzy, to jej główne zadanie - utrzymanie w miarę stabilnej siły holu.

jak człowiek holuje to troszkę inaczej to działa bo widzi zachowanie liny i skrzydła i jeszcze przed znacznym wzrostem siły ujmie gaz z wyprzedzeniem, automatyka nie widzi i działa tylko na podstawie pomiaru z małym opóźnieniem a bezwładności jeszcze dokładają kolejną sekundę czy tam dwie...

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 22:44

Czyli robiłeś pomiary? Z moich doświadczeń wynika że wejściecw komin nie powoduje aż takich obciążeń, ale nie mierzył tego. Z drugiej strony nawet jak bezpiecznik urwie się przy wejściu w komin to po jaką cholerę robić nawroty jak jesteś w kominie? Założyć trzeba i kręcić :)

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: prokopcio » 08 października 2018, 22:38

jeśli pod koniec holu gdzie lina już nie zwisa i nie działa amortyzacyjnie tylko jest naprężona i wpadasz w duży komin to jest ponad 200 ( przez sekundę ) :)
chyba, że mi pomiar źle działał ale to było powtarzalne wpadając w mocne noszenie więc śmiem twierdzić że tyle było ;),

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 22:03

Prokopcio. Trudno mi uwierzyć w te 200 kg. Nawet pod koniec holu gdy się sumuje ciężar liny i ciąg to ta siła na wyczepie nie powinna przekraczać 100 kg. Zerwania liny są dowodem jedynie navjej osłabienie a nie na duże siły przy holu. 200 kg to przy tandemie jest możliwe.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: uriuk » 08 października 2018, 14:53

Dlatego dostales link do gotowca. On ma tylko jedna wade: nie jest tani

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: prokopcio » 08 października 2018, 14:02

ps. niestety pomiar opadania + cięcie liny to nadal automatyka i to nie mało skomplikowana :( jestem zwollenikiem prostoty

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: prokopcio » 08 października 2018, 14:00

dlatego chciałem to policzyć - optymistyczne jest to, że lecisz z wiatrem i to opadanie nie ma takiego skutku bo trwa krótko.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 13:31

uriuk pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Rzeczywiście automat wykrywający opadanie na holu powyżej powiedzmy 2 m/s powinien ratować sytuację.


2 m/s podczas holu z nawrotem moze okazac sie za malo. W zwyklym duszniu moze byc powyzej 3 m/s. Ja bym ten automat nastawial na 5 lub nawet wiecej.


Trzeba sprawdzić. Robi ktoś lockauty? Poza tym jeśli masz opadanie przy nawrocie 3 m/s to cały urobek idzie się rozmnażać i całą robota traci sens, chyba że ktoś lubi dyndać na sznurku.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: uriuk » 08 października 2018, 13:27

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Rzeczywiście automat wykrywający opadanie na holu powyżej powiedzmy 2 m/s powinien ratować sytuację.


2 m/s podczas holu z nawrotem moze okazac sie za malo. W zwyklym duszniu moze byc powyzej 3 m/s. Ja bym ten automat nastawial na 5 lub nawet wiecej.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 13:19

Rzeczywiście automat wykrywający opadanie na holu powyżej powiedzmy 2 m/s powinien ratować sytuację.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: prokopcio » 08 października 2018, 13:08

aj masz rację ja brałem pod uwagę całość systemu z liną :) która hamuje zamiast luzować ;)

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: uriuk » 08 października 2018, 13:06

Jesli wykryje opadanie wieksze niz zalozone, to noz obcina line. Dokladnie tego potrzebujesz.

Re: Opór aerodynamiczny pg

Post autor: prokopcio » 08 października 2018, 12:42

uriuk pisze:Mozna zastosowac na linie od strony pilota cos takiego:
https://www.cypres.aero/product/student-cypres-2/

To działa odwrotnie niż potrzeba.

Na górę