Artykul napisany do ostatniego Vario

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Artykul napisany do ostatniego Vario

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: uriuk » 24 lipca 2019, 14:59

Znajdzie sobie nowy stan równowagi z większym kątem natarcia.

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: Przemysław » 24 lipca 2019, 14:25

Uriuk, taka ciekawa dyskusja a zamilkłeś. :)

A wyobraź sobie taką sytuację: leci sobie misiaczek w uprzęży bez kokonu, wisi pionowo pod skrzydłem. I teraz dajemy mu kokon. Wg Twojej koncepcji, zmniejszony opór spowoduje, że pilot przesunie się do przodu a glajt za plecy i zwiększy się kąt natarcia (Czyli może nawet zacznie się wznosić? : :D ). No i oczywiście prędkość względem ziemi spadnie.

I co , zostaną w takiej konfiguracji? Pilot przed glajtem? Aż do lądowania? Czy może jednak wrócą po chwili do układu pionowego wiszenia pod skrzydłem?

P.

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: Gość » 21 lipca 2019, 19:10

uriuk pisze:
Podalem ci z autopsji, ze zawodnicy stosuja speed z uszami a uszy nie hamuja tylko zmniejszaja doskonalosc. Uszy lawiej zalozyc niz wyrzucic (i miec) spadochronik. Tak wiec zawodnicy robia dokladnie to, co powinni :)


Haha! Tyś kiedyś zawodnika widział !
Chyba przed wojną.

P.

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: ciacholot » 21 lipca 2019, 15:54

Mam taki argument bo przetestowałem na sobie. Otóż goniłem nie raz, na pajacyka stojąc na speedzie i puszczając gaz, kolegów na szybszych glajtach na PPG. DZIAŁA. Traci się wysokość, ale zyskuje się prędkość.
Przecież to oczywista oczywistość. Kąt natarcia decyduje tu o wszystkim i niema co dyskutować. Przyrost prędkości jest bezsporny i na materacach większy niż na szybszych skrzydłach. Myślę, że to kwestia wytrymowania różnych skrzydeł i w tym upatrywał bym rezygnację z takiego przyspieszania przez zawodników.

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: uriuk » 21 lipca 2019, 14:39

AndRand pisze:Natomiast twierdzę, że gdy polepszysz aerodynamikę pilota i jednocześnie przeciwdziałając efektowi obrotu do tyłu (i zwiększeniu kąta natarcia) wciśniesz speeda to uzyskasz tę samą prędkość, ale na lepszej doskonałości.


Dokladnie tak, dlatego zawodnicy nie robia pajacyka. Za to zwiekszaja kat natarcia (zamiast go zmniejszac) stosujac uszy.
Natomiast dyskusja zaczela sie od czegos innego. Mianowicie, ze zastosowanie kokona zamiast uprzezy klasycznej, zmniejszy predkosc (choc poprawi doskonalosc). Zmniejszenie predkosci trymowej nie ma wiekszego ziazku z zachowaniem glajata na speedzie. Moi interlokutorzy wyciagneli ten argument chyba tylko w celu zaciemnienia obrazu dyskusji (choc wg mnie nie zrobili tego specjalnie, a zwyczajnie palneli cos, o czym nie mieli pojecia).

Cale szczescie nikt nie wmieszal do dyskusji skrzydel samostatecznych, ktore zachowuja sie dokladnie odwrotnie.
Z tego powodu glajt klasyczny wchodzac w komin zwalnia, a smostatek przyspiesza. Zachowanie samostatka w kominie to temat na osobny watek.

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 14:32

AndRand pisze:
uriuk pisze:Chocbys nie wiem jak tupal to dodanie gazu zmniejsza predkosc, ujecie gazy predkosc zwieksza. Z faktami sie nie dyskutuje.

Przecież ja z tym nie dyskutuję - bardzo dobrze wyjaśniłeś, że zwiększenie oporu pilota przesuwa go do tyłu a więc obraca cały układ wahadła do przodu - efektem czego jest zmniejszenie kąta natarcia skrzydła i większa prędkość. Szczerze dziękuję bo bym na to nie wpadł.

Natomiast twierdzę, że gdy polepszysz aerodynamikę pilota i jednocześnie przeciwdziałając efektowi obrotu do tyłu (i zwiększeniu kąta natarcia) wciśniesz speeda to uzyskasz tę samą prędkość, ale na lepszej doskonałości.
Historia spadochronie hamującego w paralotniach jest dość ciekawa i warto by ją poznać jak powstało to anty G

Przecież bardzo wyraźnie jest to pokazane na tych filmikach które zrobiłem, żeby wyjaśnić działanie profilu samostatecznego. Nie oglądałeś ????

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: AndRand » 21 lipca 2019, 14:28

uriuk pisze:Chocbys nie wiem jak tupal to dodanie gazu zmniejsza predkosc, ujecie gazy predkosc zwieksza. Z faktami sie nie dyskutuje.

Przecież ja z tym nie dyskutuję - bardzo dobrze wyjaśniłeś, że zwiększenie oporu pilota przesuwa go do tyłu a więc obraca cały układ wahadła do przodu - efektem czego jest zmniejszenie kąta natarcia skrzydła i większa prędkość. Szczerze dziękuję bo bym na to nie wpadł.

Natomiast twierdzę, że gdy polepszysz aerodynamikę pilota i jednocześnie przeciwdziałając efektowi obrotu do tyłu (i zwiększeniu kąta natarcia) wciśniesz speeda to uzyskasz tę samą prędkość, ale na lepszej doskonałości - w efekcie zmaksymalizujesz prędkość i powiększysz zasięg (bo nie chodzi o prędkość maksymalnego zasięgu - choć tu też powinien wystąpić ten efekt bo poprzez zmiany aerodynamiczne przesunie się cała krzywa biegunowa).

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 14:28

W zasadzie to jakiś ustalenia dotyczące aerodynamiki zostały już wcześniej poczynione. Teraz to tylko próbujemy ustalić kto ma większego penisa :)

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: uriuk » 21 lipca 2019, 14:27

Napisales:
"To nie dziadziej tylko spróbuj na dolocie do mety czy uzyskasz większą prędkość i większy zasięg w jak najbardziej aerodynamicznym kokonie na speedzie czy rozpostarty na pajacyka jeszcze ze spadochronem hamującym (który nie hamuje tylko obniża doskonałość)."


Podalem ci z autopsji, ze zawodnicy stosuja speed z uszami a uszy nie hamuja tylko zmniejszaja doskonalosc. Uszy lawiej zalozyc niz wyrzucic (i miec) spadochronik. Tak wiec zawodnicy robia dokladnie to, co powinni :)

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: AndRand » 21 lipca 2019, 14:22

Zbyszek Gotkiewicz pisze:AndRad przeczytaj najpierw swoją wypowiedź do której się odniosłem. Piszesz tam ze większą prędkość to większy zasięg. A teraz piszesz że większa doskonałość to większy zasięg. Jeśli to drugie jest prawdziwe, to pierwsze stwierdzenie nie zawsze :)

Łącznik "i" jest może mało widoczny, ale na pewno go użyłem :)

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 14:10

AndRad przeczytaj najpierw swoją wypowiedź do której się odniosłem. Piszesz tam ze większą prędkość to większy zasięg. A teraz piszesz że większa doskonałość to większy zasięg. Jeśli to drugie jest prawdziwe, to pierwsze stwierdzenie nie zawsze :)

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: uriuk » 21 lipca 2019, 14:01

AndRand pisze:
uriuk pisze:Zawodnicy czesto dolatuja do mety na speedzie u uszach. To jest logiczne, poniewaz uszy zwiekszaja kat natarcia a speed zmniejsza. Jaki znaczenie ma w tym momencie kokon? I skad przyklad o zawodnikach? Nb swiadczacy o totalnym niezrozumieniu zagadnienia i aerodynamiki?

I jeszcze jedno pytane: byles kiedys zawodnikiem?

Jestem tylko amatorem a nie zawodowcem.
Natomiast zawody są miejscem gdzie zwykle używane są najskuteczniejsze metody osiągnięcia celu.
Dolot do mety jest właśnie taką sytuacją - trzeba zmaksymalizować prędkość i zasięg. Nie widziałem by ktoś robił dolot na pajacyka. Zaś uszy można ewentualnie wytłumaczyć zmniejszeniem powierzchni skrzydła - zapewne w sytuacji gdy zasięg nie był konieczny, konieczna była tylko prędkość więc ktoś zrobił uszami z dużego glajta speedglajta.


Napisalem ci, jako byly zawodnik, scigajacy sie do mety, po co wciska sie speeda z uszami. No ale ty wiesz swoje. Jako amator, ktory tego nigdy nie robil :)

I jeszcze probujesz znalesc w ten sposob uzasadnienie do tezy, ze poniewaz wzrost oporow zwiaksza predkosc to zawodnicy koniecznie musza sotosowac akurat ta metode a nie inna, prostsza. Uzywanie bezsensownych argumentow nie jest metoda w dyskusji, nawet jesli beda powitarzane wielokrotnie.

Ostanio warun jest laskawy. Kazdy moze sobie pod wieczor zmierzyc wplyw oporu na predkosc. Zwlaszcza z napedem, bo tu jest wiekszy zakres pomiarowy: kosz stawia duze opory, a sila ciagu smigla daje wiekszy zysk niz poprawa Cx.
Chocbys nie wiem jak tupal to dodanie gazu zmniejsza predkosc, ujecie gazy predkosc zwieksza. Z faktami sie nie dyskutuje.
SIla jest waroscia mierzalna i skalarna. Takze sila oporu. Mozna to sobie swietnie rozrysowac. Przyklad z zawodnikami jest delikatnie mowiac chybiony i swiadczy jedynie o pomieszaniu pojeciowym i blednych wyobrazeniach. Mam propozycje, zebys uzywal argumentow o ktorych masz jakies pojecie.

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: AndRand » 21 lipca 2019, 13:39

Zbyszek Gotkiewicz pisze:AndRand. Nie myl większej prędkości z większym zasięgiem :)

Chcesz powiedzieć, że lepsza doskonałość nie pomaga w uzyskaniu większego zasięgu przy tej samej prędkości?

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: AndRand » 21 lipca 2019, 13:37

uriuk pisze:Zawodnicy czesto dolatuja do mety na speedzie u uszach. To jest logiczne, poniewaz uszy zwiekszaja kat natarcia a speed zmniejsza. Jaki znaczenie ma w tym momencie kokon? I skad przyklad o zawodnikach? Nb swiadczacy o totalnym niezrozumieniu zagadnienia i aerodynamiki?

I jeszcze jedno pytane: byles kiedys zawodnikiem?

Jestem tylko amatorem a nie zawodowcem.
Natomiast zawody są miejscem gdzie zwykle używane są najskuteczniejsze metody osiągnięcia celu.
Dolot do mety jest właśnie taką sytuacją - trzeba zmaksymalizować prędkość i zasięg. Nie widziałem by ktoś robił dolot na pajacyka. Zaś uszy można ewentualnie wytłumaczyć zmniejszeniem powierzchni skrzydła - zapewne w sytuacji gdy zasięg nie był konieczny, konieczna była tylko prędkość więc ktoś zrobił uszami z dużego glajta speedglajta.

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: uriuk » 21 lipca 2019, 13:18

AndRand pisze:
uriuk pisze:To policz. Albo wez naped i zmierz. Zrobienie takiego pomiaru to pryszcz i mozna go zrobic dzis wieczorem. Niestety ja najblizsze 6 tyg jestem wylaczony z latania, wiec musisz pognebic sie sam. Mam dzadzieje, ze wrzucisz filmik z pomiaru w tym watku.

To nie dziadziej tylko spróbuj na dolocie do mety czy uzyskasz większą prędkość i większy zasięg w jak najbardziej aerodynamicznym kokonie na speedzie czy rozpostarty na pajacyka jeszcze ze spadochronem hamującym (który nie hamuje tylko obniża doskonałość).



Zawodnicy czesto dolatuja do mety na speedzie u uszach. To jest logiczne, poniewaz uszy zwiekszaja kat natarcia a speed zmniejsza. Jaki znaczenie ma w tym momencie kokon? I skad przyklad o zawodnikach? Nb swiadczacy o totalnym niezrozumieniu zagadnienia i aerodynamiki?


I jeszcze jedno pytane: byles kiedys zawodnikiem?

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 13:01

AndRand. Nie myl większej prędkości z większym zasięgiem :)

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: AndRand » 21 lipca 2019, 12:51

uriuk pisze:To policz. Albo wez naped i zmierz. Zrobienie takiego pomiaru to pryszcz i mozna go zrobic dzis wieczorem. Niestety ja najblizsze 6 tyg jestem wylaczony z latania, wiec musisz pognebic sie sam. Mam dzadzieje, ze wrzucisz filmik z pomiaru w tym watku.

To nie dziadziej tylko spróbuj na dolocie do mety czy uzyskasz większą prędkość i większy zasięg w jak najbardziej aerodynamicznym kokonie na speedzie czy rozpostarty na pajacyka jeszcze ze spadochronem hamującym (który nie hamuje tylko obniża doskonałość).

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: prokopcio » 20 lipca 2019, 15:01

Chłopaki ale zawsze znajdzie ktoś na kogoś "haka", podchodźcie z rosądkiem, wiadomo przecież że jak pilota się przyhamuje do zera to układ nie przyspieszy. Jak tu już wspomniano potrzebne by były wykresy na których dokładnie by było widać jak wpływa siła hamująca pilota na przyspieszanie układu, jest gdzieś maksimum za którym prędkość spadnie ( byćmoże pionowo w dół do zera ;) )
Ja od siebie mogę tylko potwierdzić, że w ppg dodanie gazu zmniejsza prędkość postępową (oczywiście cie bez wprowadzenia zabiegów przyspieszających...)

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 lipca 2019, 14:51

Uriuk napisał: "Mam dzadzieje, ze "
:))) Ty zdrowiej, nie dziadziej ...

Re: Artykul napisany do ostatniego Vario

Post autor: uriuk » 20 lipca 2019, 14:46

To policz. Albo wez naped i zmierz. Zrobienie takiego pomiaru to pryszcz i mozna go zrobic dzis wieczorem. Niestety ja najblizsze 6 tyg jestem wylaczony z latania, wiec musisz pognebic sie sam. Mam dzadzieje, ze wrzucisz filmik z pomiaru w tym watku.

Na górę