XC track- objaśnienia

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: XC track- objaśnienia

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 grudnia 2022, 17:47

Patrzę na linię do punktu i staram się trzymać w jej pobliżu a trasę i tak mi wyznacza linia noszeń. Analiza kursów i namiarów mnie jedynie by przeszkadzała w szukaniu następnego noszenia, ale skoro dla kogoś porównywanie tych dwóch wartości jest ważne w locie to życzę powodzenia

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: Art » 30 grudnia 2022, 17:17

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A korzysta ktoś w lataniu swobodnym z tych informacji? Linia wskazująca na ekranie trasę do punktu jest wystarczająca. Może w ppg miało by to sens przy planowaniu długich przelotów a tak to ta informacja jest niepotrzebna. Za to przydatna jest informacja o sile i kierunku wiatru.

Zbyszek
Jeśli linia do punktu jest kursem - tak się stanie. Ale jeśli kierunkiem to już nie.
A co do wiatru- każde urządzenie już to ma.

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: Art » 30 grudnia 2022, 17:10

JakubM pisze:Jeszcze jedno - najlepszą i chyba jedynie dostępną insrukcją do XCTracka jest instrukcja do Air3
https://www.fly-air3.com/en/support/air ... ck-manual/
Można tam sporo znaleźć.

o coś takiego mi chodziło.
zagłębię się w wolnej chwili
Dzięki!

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: marek mastalerz » 30 grudnia 2022, 13:37

A ja się zastanawiam czy takie urządzenie jak telefon jest w stanie pokazać dobrze KURS? Do tego potrzebna byłaby solidna busola bez obiektów metalowych w pobliży zakłócających jej pracę. Chyba że są w jakichś telefonach wiarygodne kompasy. Nie wiem tego.
Zgodzę się ze Zbyszkiem że ważna dla pilota jest informacja o faktycznym kierunku lotu, czyli kreska lub strzałka pokazująca kierunek do celu lub faktyczny kierunek lotu.
GPSy zmieniły mocno zasady nawigacji i nikt już ręcznie nie liczy jaki musi mieć kierunek lotu/żeglowania na busoli (heading) żeby przemieszczać się w pożądanym kierunku (bearing) po uwzględnieniu kierunku i prędkości wiatru.
Podręczniki nawigacji sprzed pół wieku są już niezbyt przydatne. Chyba że liczymy na jakiś apokalipsę, która wyłączy nam całą elektronikę, jak w filmach :)
No właśnie. Czy ktoś spotkał się z jakąś dobrą publikacją na temat współczesnej nawigacji z uwzględnieniem urządzeń elektronicznych?

Od bardzo doświadczonych pilotów można usłyszeć, że w lataniu swobodnym trzeba minimalizować ilość otrzymywanych informacji w locie które pochłaniają uwagę, po to żeby jak najwięcej naszej uwagi skierować na obserwację otoczenia. Zgadzam się z tym i uważam że jeśli tylko coś możemy wywalić, to lepiej wywalić. Latamy raczej w składzie jednoosobowym i nie ma jak zabrać nawigatora który będzie liczył kąty drogi itp ;)

Pozdr.

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: JakubM » 29 grudnia 2022, 17:18

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A korzysta ktoś w lataniu swobodnym z tych informacji? Linia wskazująca na ekranie trasę do punktu jest wystarczająca. Może w ppg miało by to sens przy planowaniu długich przelotów a tak to ta informacja jest niepotrzebna. Za to przydatna jest informacja o sile i kierunku wiatru.


Przy przeskokach bearing/namiar/kierunek lotu jest znacznie bardziej przydatny niż kurs. Często korzystam.
Kurs widać gołym okiem, bearing/namiar/kierunek lotu już trudniej ocenić.

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: JakubM » 29 grudnia 2022, 17:15

Jeszcze jedno - najlepszą i chyba jedynie dostępną insrukcją do XCTracka jest instrukcja do Air3
https://www.fly-air3.com/en/support/air ... ck-manual/
Można tam sporo znaleźć.

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 grudnia 2022, 11:44

A korzysta ktoś w lataniu swobodnym z tych informacji? Linia wskazująca na ekranie trasę do punktu jest wystarczająca. Może w ppg miało by to sens przy planowaniu długich przelotów a tak to ta informacja jest niepotrzebna. Za to przydatna jest informacja o sile i kierunku wiatru.

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: Kuba » 29 grudnia 2022, 11:37

JakubM pisze:Jeśli chodzi o Twój przykład to pachnie to jak częsty problem z tłumaczeniem z angielskiego "heading" i "bearing". Ja to tłumaczyłem to jako kierunek i namiar.
Heading/Kierunek - to kierunek w który jesteś skierowany
Bearing/Namiar - to kierunek w który się poruszasz


https://pl.wikipedia.org/wiki/Namiar

Namiar brzmi jak coś co jest aktualnie mierzone, wzrokowo lub według jakiegoś przyrządu.
Na odpowiednik angielskiego "bearing" IMHO średnio pasuje.
Ale to dość subiektywne i kwestia przyzwyczajenia - więc dlatego trzeba by zapewne ustalić obowiązujące tłumaczenie i konsekwentnie pozmieniać w całym interfejsie, bo aktualnie w kilku miejscach jest różnie.

"Display bearing, wind or navigation as a number" -> "Wyświetlaj namiar, wiatr lub nawigację jako liczbę" by Bartess
"Graphical display of current heading direction, wind and navigation" -> " Graficzna prezentacja aktualnej pozycji kierunku, wiatru i nawigacji" by grigorij

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: Kuba » 29 grudnia 2022, 11:03

Tłumaczenia elementów interfejsu oraz autora można podejrzeć tutaj:
https://translate.xctrack.org/index.php ... anslations

Bearing zostało przetłumaczone na "kierunek lotu" a heading na "kierunek".

W żeglarstwie:

https://www.navipedia.pl/navi13.html
"Kurs jest to kierunek w którym zorientowana jest oś symetrii kadłuba jachtu (zwana też diametralną jachtu). Kurs nie jest równoznaczny z kierunkiem w którym porusza się jacht."

"Uwzględniając dewiację, deklinację i poprawkę na wiatr otrzymujemy kąt drogi po wodzie (KDw), czyli kąt między kierunkiem północy rzeczywistej (geograficznej) a kierunkiem ruchu jachtu względem wody. A gdy uwzględni się poprawkę na prąd (pp) wtedy dopiero otrzymujemy kąt drogi nad dnem (KDd lub KD), czyli kąt między kierunkiem północy rzeczywistej a kierunkiem ruchu jachtu wzglądem dna."

Czyli według nich angielskie:
heading = kurs / kierunek
bearing = kąt drogi po dnie

Kurs szybowcowy:

http://aeroklubjaroslaw.pl/download/ksi ... pdf?x22834
"Kąt zawarty między północnym końcem południka a podłużną osią szybowca jest nazywany kursem
szybowca lub krótko – kursem.
Kurs pokazuje nam, w jakim kierunku w stosunku do północy skierowany jest przód szybowca,
niezależnie od tego, jaki jest kierunek lotu szybowca względem Ziemi."

Czyli:
heading = kurs
bearing = kierunek lotu

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: JakubM » 28 grudnia 2022, 22:29

Po samych opisach ciężko się połapać i tłumaczenie tu nie pomoże. A tłumaczenie może zaszkodzić bo często tłumacząc hasło z angielskiego na polski nie znamy kontekstu i tłumaczymy trochę w ciemno - z czego czasem wychodzą babole. Ja w każdym razie wróciłem do wersji angielskiej.

Ja gdy mam wątpliwości po prostu dodaję sobie ekstra ekran z widzetami do testowania i patrzę jak działają. Większość można przetestować w domu używając funkcji odtwarzania zapisanego lotu.

Jeśli chodzi o Twój przykład to pachnie to jak częsty problem z tłumaczeniem z angielskiego "heading" i "bearing". Ja to tłumaczyłem to jako kierunek i namiar.
Heading/Kierunek - to kierunek w który jesteś skierowany
Bearing/Namiar - to kierunek w który się poruszasz

Gdy nie ma dryfu (brak wiatru, wiatr prosto w twarz lub prosto w tyłek) to oba są takie same.
Jeśli lecisz 30km/h prosto na północ (kierunek/heading 0 stopni) ale masz wiatr 30km/k dokładnie z zachodu to twój namiar/bearing/kierunek poruszania się będzie wynosił 45 stopni)

Jeśli to nie wystarcza to polecam googla. Są tam rysunki które to lepiej tłumaczą.

Re: XC track- objaśnienia

Post autor: Domin » 28 grudnia 2022, 18:58

Mikus tłumaczy XCTrack na polski. Może rozkminiał niektóre funkcje. Z tego co wiem to aktualnie głównie przesiaduje na plaży, więc jest szansa, że tu zagląda.

XC track- objaśnienia

Post autor: Art » 28 grudnia 2022, 18:03

cześć
Czy jest tu ktoś, kto dokładnie wie, czym różnią się poszczególne opcje wyboru w widgetach?
np czym różni się ustawienie w widgiecie : Kompas i wiatr: kierunek poruszania się na górze, od kierunku na górze?
Takich pytań mam więcej i z chęcią bym je wszystkie omówił...
pzdr

Na górę