Głowną siłą napędową jest grawitacja - siła ciągnąca cały obiekt latający w dół. Obiekty swobodnie latające przede wszystkim spadają
To spadanie wymusza opływ powietrza wokół płata, a to generuje siłę nośną która spowalnia spadanie i generuje siłę ciągu w kierunku do przodu.
Kluczowa jest tutaj początkowa prędkość postępowa (ta zainicjowana podczas startu). Tylko dzięki temu płat ustawiony na dodatnich kątach względem horyzontu leci do przodu.
Startując z zerową prędkością postępową płat musi być ustawiony na ujemnych kątach - inaczej poleci do tyłu.
(powyższe uproszczenie dotyczy rozważania powietrza przemieszcajacego się równolegle do płaskiego gruntu)
Duże kąty natarcia działają tylko przy stosunkowo dużych prędkościach postępowych i tylko przez chwilę - zamieniają prędkość (energię kinetyczną) na siłę nośną (energię potencjalną) do czasu aż tej prędkości (energii) braknie. Potem jest już spadanie połączone z lotem do tyłu (full stall)
Głowną siłą napędową jest grawitacja - siła ciągnąca cały obiekt latający w dół. Obiekty swobodnie latające przede wszystkim spadają :-)
To spadanie wymusza opływ powietrza wokół płata, a to generuje siłę nośną która spowalnia spadanie i generuje siłę ciągu w kierunku do przodu.
Kluczowa jest tutaj początkowa prędkość postępowa (ta zainicjowana podczas startu). Tylko dzięki temu płat ustawiony na dodatnich kątach względem horyzontu leci do przodu.
Startując z zerową prędkością postępową płat musi być ustawiony na ujemnych kątach - inaczej poleci do tyłu.
(powyższe uproszczenie dotyczy rozważania powietrza przemieszcajacego się równolegle do płaskiego gruntu)
Duże kąty natarcia działają tylko przy stosunkowo dużych prędkościach postępowych i tylko przez chwilę - zamieniają prędkość (energię kinetyczną) na siłę nośną (energię potencjalną) do czasu aż tej prędkości (energii) braknie. Potem jest już spadanie połączone z lotem do tyłu (full stall)