Zrozumieć MAPY FIS ...

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Zrozumieć MAPY FIS ...

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: matgaw » 09 października 2018, 22:16

Jeżeli chcesz mieć absolutną pewność, to sprawdzasz w jedynym oficjalnym źródle - stronie AMC, zawsze aktualizowanej (menu po lewej):

http://www.amc.pansa.pl/?menu_lewe=mapy&lang=_pl

Mapa wydaje się nieczytelna, ale jak uprzednio zapoznasz się ze strefami na tych nieoficjalnych, ładniejszych stronach - to odnajdziesz się również na stronie AMC ;)

Wszystkie inne strony pobierają dane właśnie z AMC, i po drodze mogą mniej lub więcej rzeczy schrzanić. Dlatego najpewniej jest patrzeć na źródło.

Przed samym lotem (WAŻNE!) dzwonisz do FIS aby potwierdzić to co widziałeś na mapie - tylko informacja uzyskana bezpośrednio i na bieżąco (radio, telefon) może być traktowana operacyjnie. Nawet na stronie AMC jest napisane "nie do użytku operacyjnego", gdyż mapa przedstawia planowaną sytuację na dany dzień (strefy są zamawiane dzień wcześniej, od tamtego czasu sytuacja mogła ulec zmianie).

P.S. Ta pełna metoda z potwierdzeniem to już trochę dla "paranoików" - po prostu piszę dla porządku, jak to powinno wyglądać, gdy chcemy mieć 100% pewność (np. gdy latamy w rejonach o bardzo dużym ruchu / aktywności wojska itp.)

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: JakubM » 08 października 2018, 19:47

Mapy aktualizowane są codziennie zgodnie z depeszami. Te które podałem tak są aktualizowane póki właścicielom tych serwisów się chce - i chwała im za to!

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: Jackie » 08 października 2018, 19:44

Dzięki Jakub
To tak szybko się deaktualizuje?
A te linki co podałeś w miarę na bieżąco to to robią czy też zdarza im się przestój w aktualizacji ?

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: JakubM » 08 października 2018, 16:56

Pewno nie zauważyłeś, że "Ostatnia aktualizacja: 2018-05-01 13:24UTC."...
Aktualne mapy znajdziesz m.in. na https://lecimy.bwilczek.eu/ i http://lotnik.org/strefy/

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: Jackie » 08 października 2018, 09:39

Mam pytanie odnośnie mapy FIS. Na mapie FIS nie ma korytarza biegnącego koło Niechorza - MRT 96 (z Północy na południe), a na tej mapce jest
https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... 7601588863
Co jest grane. Niby FIS są aktualne...

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: CichyBart » 06 października 2018, 20:05

Moje zgłoszenia:
" witam,
- (co) zgłaszam lot pojedynczej (kolor) paralotni z [ miejscowość ],
- (gdzie) promień 20km (lub 20km od centrum na zachód i południe ew. konkretnie "pomiędzy A2 a rzeką Wartą"),
- (wysokość) do 500m n.p.m.,
- (kiedy) od [godzina startu, zawsze z minimum 15-minutowym wyprzedzeniem) do [godzina lądowania + 30 minut lub więcej) UTC
(niech się nie męczy z obliczaniem, ma sporo chłop na głowie i tak - wybierając nr mam w notatce: "UTC latem -2, zimą -1"),
- (dodatkowe) bez łączności (wg mnie BARDZO WAŻNE!),
- (ewentualne pytania) jak tam na Waszych radarach front na północny zachód od (nazwa miejscowości)? (tutaj zwięzła odpowiedź)
- (zakończenie) dziękuję, zgłoszę telefonicznie zakończenie lotu.

Przede wszystkim nie latam bez zgłoszenia lotu.
Często dostaję informacje typu: "3 paralotnie zgłosiły loty o promieniu 30km od [ nazwa miejscowości ] proszę ich wyglądać.
Nigdy nikt nie pytał się mnie o dane osobowe (nawet o imię, dlatego zawsze podaję "zielona paralotnia"), posiadane uprawnienia, czy nie wiem co. Jedyne pytania są wyłącznie, gdy zapomnę czegoś z powyższego.

Po zakończeniu lotów:
" witam,
Zgłaszam zakończenie lotu zielonej paralotni z [nazwa miejscowości].".

Aktualnie mam uprawnienia, więc dzwoniąc będę przedstawiać się z imienia i nazwiska dla szybszej identyfikacji.

Podsumowując:
- co (zgłaszam lot), gdzie (promień 15km), wysokość, kiedy (czas UTC), bez łączności, zgłoszę zakończenie lotu, dziękuję.

W moich okolicach czasem leci helik LPR, czasem jakieś inne motoszybowce. Gdy zgłaszam loty raczej jest czysto, choć może to być też spowodowane wieczornymi ew. porannymi godzinami.

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: starry » 06 października 2018, 13:39

uriuk pisze:
starry pisze::) pierwsze słyszę że wyjeżdżone dwie w miarę równe drogi to już "lotnisko"., gdyby chociaż jakieś znaki były wyłożone, ale znaków dla paralotni też raczej nie ma :) zatem, może warto by się zakręcić i jakąś strefę zrobić, bo tak to każdy po Borowym niebie latać może i możesz mu jak Pawlak, palcem pogrozić tylko :)



Strefa jest, zerknij na oficjalna mape PAZP. Znaki tez sa, tyle ze google ma stare fotki.
A co do nazwy lotnisko, to zwyczajowo mowi sie tak na ladowiska. Nie slyszalem, zeby ktos mowil "ladowisko Olesnica", bo lotniskiem w tej chwili nie jest. Poza tym, widziales gdzies wyjezdzone drogi o szerokosci 50 m?


Masz rację jest strefa, ale lotnisko czy też lądowisko nie widnieje w rejestrze ULC'u ( chyba, że przeoczyłem ) a przy okazji jest gdzieś w sieci opis Borowej ( częstotliwość radia, kierunki pasów, warunki lokalne, przeszkody ... ) Ktoś tam kiedyś wylądował ? ( pytam z czystej ciekawości, bez podtekstów ;) )

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: AdamN » 06 października 2018, 12:31

Jackie, ja jak zgłaszam lot to nikt nawet o nazwisko nie pyta. Normalnie rozmawiają jak z człowiekiem. Jak zgłaszam do FIS Olsztyn: "Dzień dobry, chciałbym zgłosić lot na paralotni z napędem. Miejscowość XXX, dokładniej w promnieniu 10 km od miejscowości XXX, wysokość do 300m nad teren od godziny 16 (czasu uniwersalnego) do zachodu słońca" - po tym gość po drugiej stronie prosi o zgłoszenie zakończenia i życzy miłego lotu. WAŻNE aby zgłosić zakończenie lotu: "Dobry wieczór (lub dzień dobry), paralornia z napędem, okolice miejscowości XXX, zgłaszam zakończenie." i to na tyle.

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: Jackie » 06 października 2018, 09:41

Herflik pisze:Miejsce gdzie teraz startuje leży na obrzeżach strefy MATZ. Po starcie zwykle odchodzę poza strefę ok 5km , jak się już nalatam to wracam żeby wylądować. Czy po sprawdzeniu AUP dzwonić do FISu? Nie chciałby im zawracać gitary za każdym razem kiedy będę latać.


Tak przy okazji , mógłby ktoś kiedyś nagrać taka rozmowę z FISem, dla celów edukacyjnych , jak się zgłasza loty , z komentarzami filmik?
bo ja szczerze to nie bardzo bym potrafił gdybym nie usłyszał jak ktoś to robi ...
Może ktoś z FISu to czyta, nagra i udostępni ;)
W necie znalazłem takie informacje:
"Dzwonisz do AMC (22 574 57 33), podajesz nazwisko, co bedziesz robil i na
czym, gdzie, godzine rozpoczecia i zakonczenia. W odwecie dostaniesz info o
sytuacji w tym rejonie. Jesli bedziesz sie paletal po jakichs aktywnych ATZ-
tach to poprosza cie o skontaktowanie sie z nimi. Jesli chcesz sie szwendac
w TMA to uzgadniasz z wlasciwym FIS. Na wieze tylko wprzypadku wkroczenia w
CTR, ale ci co tam lataja to juz sami wiedza jak to zalatwic "

Żródło: https://pl.rec.paralotnie.narkive.com/t ... anie-lotow

Ze swojej strony mam pytanie, czy dzwoniąc do FISu nie kurze gościa jak powiem że nie rozumiem czegoś, żeby powtórzył albo tak po chłopsku wytłumaczył :). Lubią sobie pogadać czy nie? :mrgreen:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 października 2018, 09:25

Heflik. To nie była insynuacja że ty tak robisz. To był opis często spotykanych zachowań pilotów samolotów sportowych. Fakt posiadania licencji i samolotu nie zawsze idzie w parze z wiedzą i umiejętnościami lotniczymi.

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: heflik » 06 października 2018, 08:23

Jeśli chodzi o zasady poruszania się w pobliżu lotnisk sportowych, to spotykam się od czasu do czasu z tragiczną bezmyślnością że jak lecę przy jakimś lotnisku to pierdolnę sobie kosiaka nad pasem tak bez kręgu. A ja stoję przypięty do liny i patrzę na kretyna, który leci parę metrów nad pasem bez wcześniejszego rozpoznania co tam się dzieje
Czy to jakaś merytoryczna insynuacja?
Po pierwsze nie pierdole kosiaków nad pasem bez kręgu
Po drugie to nie strefa ATZ lotniska sportowego ,tylko MATZ (strefa ćwiczeń wojskowych )
Po trzecie spadam z tąd.

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: prokopcio » 05 października 2018, 22:34

uriuk pisze:Przeciez to napisalem, I napisalem tez, ze zeby wystrugac pelna odpowiedz na to pytanie, musialbym poltorej godziny klepac w klawiature, bo nie da sie tematu zrobic "po lebkach"
może ktoś łapkę w górę ci kliknie :)

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: uriuk » 05 października 2018, 22:28

starry pisze::) pierwsze słyszę że wyjeżdżone dwie w miarę równe drogi to już "lotnisko"., gdyby chociaż jakieś znaki były wyłożone, ale znaków dla paralotni też raczej nie ma :) zatem, może warto by się zakręcić i jakąś strefę zrobić, bo tak to każdy po Borowym niebie latać może i możesz mu jak Pawlak, palcem pogrozić tylko :)



Strefa jest, zerknij na oficjalna mape PAZP. Znaki tez sa, tyle ze google ma stare fotki.
A co do nazwy lotnisko, to zwyczajowo mowi sie tak na ladowiska. Nie slyszalem, zeby ktos mowil "ladowisko Olesnica", bo lotniskiem w tej chwili nie jest. Poza tym, widziales gdzies wyjezdzone drogi o szerokosci 50 m?

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: uriuk » 05 października 2018, 22:25

Przeciez to napisalem, I napisalem tez, ze zeby wystrugac pelna odpowiedz na to pytanie, musialbym poltorej godziny klepac w klawiature, bo nie da sie tematu zrobic "po lebkach"

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: starry » 05 października 2018, 22:24

:) pierwsze słyszę że wyjeżdżone dwie w miarę równe drogi to już "lotnisko"., gdyby chociaż jakieś znaki były wyłożone, ale znaków dla paralotni też raczej nie ma :) zatem, może warto by się zakręcić i jakąś strefę zrobić, bo tak to każdy po Borowym niebie latać może i możesz mu jak Pawlak, palcem pogrozić tylko :)

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: starry » 05 października 2018, 22:19

Czytając ten wątek odnoszę wrażenie, ze mentorzy forum jakoś niechętnie podchodzą do tematu. Dlaczego ? Nie rozumiem. Wiedzy raczej nigdy za mało. A jeśli chodzi o FL to nie jest to "dokładnie" wysokość, a poziom lotu, który waha się w zależności od ciśnienia, a ponieważ odnosi się do ciśnienia standardowego to wszystkim waha się jednakowo, dzięki czemu zachowana jet stała separacja w ruchu lotniczym.
Tu w miarę fajnie opisane
http://www.cassubian.pl/portal/content/ ... ne-qnh-qfe

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: uriuk » 05 października 2018, 22:08

Malo ktore lotnisko ma tak wyraznie zazaczone pasy startowe :)


borowa.jpg
borowa.jpg (247.29 KiB) Przejrzano 9662 razy

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: starry » 05 października 2018, 22:02

uriuk pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli chodzi o zasady poruszania się w pobliżu lotnisk sportowych, to spotykam się od czasu do czasu z tragiczną bezmyślnością że jak lecę przy jakimś lotnisku to pierdolnę sobie kosiaka nad pasem tak bez kręgu. A ja stoję przypięty do liny i patrzę na kretyna, który leci parę metrów nad pasem bez wcześniejszego rozpoznania co tam się dzieje.


Ja namierzam takich orlow, dzwonie do osrodka do ktorego nalezy samolot i podaje dokladna godzine wycznu. Dziala.
Przestali latac. Tyle, ze ostatnio wwynajalem mojego Ogara gosciowi z Krakowa, poczekalem az odleci szczesliwie, wracam do Borowej, a wszyscy chorem: przed chwila twoj Ogar przelecial nad srodkiem lotniska.
Gosc troszke po starcie pobladzil:).


A kiedy to Borowa została lotniskiem ?

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: uriuk » 05 października 2018, 21:51

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli chodzi o zasady poruszania się w pobliżu lotnisk sportowych, to spotykam się od czasu do czasu z tragiczną bezmyślnością że jak lecę przy jakimś lotnisku to pierdolnę sobie kosiaka nad pasem tak bez kręgu. A ja stoję przypięty do liny i patrzę na kretyna, który leci parę metrów nad pasem bez wcześniejszego rozpoznania co tam się dzieje.


Ja namierzam takich orlow, dzwonie do osrodka do ktorego nalezy samolot i podaje dokladna godzine wycznu. Dziala.
Przestali latac. Tyle, ze ostatnio wwynajalem mojego Ogara gosciowi z Krakowa, poczekalem az odleci szczesliwie, wracam do Borowej, a wszyscy chorem: przed chwila twoj Ogar przelecial nad srodkiem lotniska.
Gosc troszke po starcie pobladzil:).

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Post autor: prokopcio » 05 października 2018, 21:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:...A ja stoję przypięty do liny i patrzę....
a jak już się holujesz to .....


Na górę