Post autor: fotolot » 13 sierpnia 2021, 12:49
SP8EBC pisze:"..w przypadku lotni to jednak większa możliwość kontroli prędkości im tu bardzo pomaga."
Chodzi tu nie tyle o jakies wieksze mozliwosci kontroli samej predkosci co o inne jej zakresy, doskonalosc ,gospodarowanie zapasem wysokosci oraz energią kinetyczną, nabierana podczas zapikowania. Nie jestem lataczem swobodnym ale najczesciej wykonuje doloty z wylaczonym napedem, nawet na kilka kilometrow od planowanego punktu przyziemienia. Co prawda nad terenem rowninnym ale czasem w dosc silnych wiatrach i sporych zawietrznych od wysokich drzew. Zdarza mi sie wtedy zchodzac do ladowania, operowac jednoczesnie jedna reka zmianami kata natarcia, a druga wychylaniem klap. Napewno nie powiedzialbym, ze na paralotni jest mniejsza mozliwosc kontroli precyzyjnego dolotu na obrany punk. Na wymagajacych podejsciach pod wzniesienie, mozna przeciez tez operowac plynnie speedem by wykorzystac nabyta predkosc na zrobienie dlugiej gorki(jak juz wspomnial Kamil). Najlepiej uczac sie poczatkowo, samego dlugiego wyplaszczania nad rownym. Bo to raczej nie sa patenty dla calkiem nieobytych nowicjuszy. Po za tym takie ladowania ze speeda, dla niewtajemniczonych widzow, dają bajeranckie zludzenie niby dobrych wlasnosci szybowania...
Wiesiek
[quote="SP8EBC"]"..w przypadku lotni to jednak większa możliwość kontroli prędkości im tu bardzo pomaga." [/quote]
Chodzi tu nie tyle o jakies wieksze mozliwosci kontroli samej predkosci co o inne jej zakresy, doskonalosc ,gospodarowanie zapasem wysokosci oraz energią kinetyczną, nabierana podczas zapikowania. Nie jestem lataczem swobodnym ale najczesciej wykonuje doloty z wylaczonym napedem, nawet na kilka kilometrow od planowanego punktu przyziemienia. Co prawda nad terenem rowninnym ale czasem w dosc silnych wiatrach i sporych zawietrznych od wysokich drzew. Zdarza mi sie wtedy zchodzac do ladowania, operowac jednoczesnie jedna reka zmianami kata natarcia, a druga wychylaniem klap. Napewno nie powiedzialbym, ze na paralotni jest mniejsza mozliwosc kontroli precyzyjnego dolotu na obrany punk. Na wymagajacych podejsciach pod wzniesienie, mozna przeciez tez operowac plynnie speedem by wykorzystac nabyta predkosc na zrobienie dlugiej gorki(jak juz wspomnial Kamil). Najlepiej uczac sie poczatkowo, samego dlugiego wyplaszczania nad rownym. Bo to raczej nie sa patenty dla calkiem nieobytych nowicjuszy. Po za tym takie ladowania ze speeda, dla niewtajemniczonych widzow, dają bajeranckie zludzenie niby dobrych wlasnosci szybowania...
Wiesiek