Warun

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Warun

Re: Warun

Post autor: der » 30 marca 2020, 15:22

-4 na starcie i śnieg, -15 na 1800. Trzeba mieć kondycję, nie ma to tamto
Marcin zapewne jeszcze lata :shock:

Re: Warun

Post autor: Chrab » 30 marca 2020, 15:17

Widać, że można było dzisiaj wysoko, tutaj prawie 2km.
https://xcportal.pl/node/176612

Re: Warun

Post autor: prokopcio » 30 marca 2020, 14:22

rozumiem, że dziś jest bardzo dobry warun praktycznie w całej Polsce.

Re: Warun

Post autor: matgaw » 30 marca 2020, 13:23

Zbyszek Gotkiewicz pisze:I tak w ciągu dnia wyżej jak 200 metrów nie podskoczy.

Obecnie w Poznaniu mnóstwo Cu i CAVOK, czyli podstawy powyżej 1500 m

Re: Warun

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 marca 2020, 12:21

I tak w ciągu dnia wyżej jak 200 metrów nie podskoczy.

Re: Warun

Post autor: der » 30 marca 2020, 12:18

To było zdjęcie z 11tej nowego czasu (czyli przedwczorajszej 10tej). Z każdą minutą coraz wyżej.
Załączniki
warun4.jpg
warun4.jpg (168.82 KiB) Przejrzano 5127 razy

Re: Warun

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 marca 2020, 11:47

Wydaje mi się, że postawa to tysiąca nie przekracza.

Re: Warun

Post autor: der » 30 marca 2020, 11:38

Pisałem coś o poniedziałkowym i wtorkowym złotym warunie dla morsów ?
No i jest. Gdyby nie aktywowane TS06A i TS06B W sam raz na pielgrzymkę do Częstochowy.
Załączniki
warun3.jpg
widok z płyty lotniska
warun3.jpg (190.07 KiB) Przejrzano 5134 razy
warun2.jpg
widok ze stacji meteo
warun2.jpg (105.57 KiB) Przejrzano 5134 razy
warun.jpg
widok zza okna domu
warun.jpg (297.4 KiB) Przejrzano 5134 razy

Re: Warun

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2020, 20:17

Zgodnie z definicją front to płaszczyzna styku dwóch mas powietrza o różnych temperaturach. Jeśli masa ciepłego powietrza napiera na masę chłodnego to mamy front ciepły i ten nas nie bardzo interesuje. Jeśli masa chłodna napiera na ciepłą to wtedy robi się ciekawie. Jeśli front nie jest bardzo aktywny, to napływające chłodne powietrze jest w stanie podnieść całą ciepłą masę na płaszczyźnie zetknięcia. Wtedy przebywając w ciepłej masie mamy wszędzie noszenie i jest bosko. Do czasu aż wejdziemy w płaszczyznę zetknięcia mas :))) Układy wyżow i niżów dają jedynie napęd dla tych mas powietrza, dlatego z tych informacji najważniejsze są prędkości wiatru. To jest czynnik który w największym stopniu limituje nasze latanie.

Re: Warun

Post autor: der » 28 marca 2020, 19:56

... a rozbudowującym się na wschód wyżem znad północnego Atlantyku i zatoką niżową z nad Półwyspu Skandynawskiego oraz rozległym mało gradientowym niżem śródziemnomorskim
Przecież to jest dokładnie to co wyżej napisałem. Front to nie jest światło, tego się nie włącza ani nie wyłącza. To przychodzi i odchodzi. Rozrasta się, przenika, łączy. Świetne latanie jest często właśnie przed frontem lub po froncie. Zakładając że uda nam się na tę linię nadchodzącego czy odchodzącego frontu trafić. Linia frontu to nie jest jego centrum. Ale traktuj to jako granicę. Taka granica jest wąska i trudno ją lokalnie wytypować co do kilometra. Zajrzyj w tracki. 2 godziny. Od 13tej do 15tej. Ani przed ani po nie udało im się wykręcić nic ponad sufit z RASP.

Re: Warun

Post autor: Maciek G. » 28 marca 2020, 17:55

To że jutro dopadnie nas front chłodny od NW to wiemy. Dzisiaj nie było żadnej lini frontu. „Dzisiaj byliśmy w obszarze przejściowym między wyżem na wschodzie a rozbudowującym się na wschód wyżem znad północnego Atlantyku i zatoką niżową z nad Półwyspu Skandynawskiego oraz rozległym mało gradientowym niżem śródziemnomorskim. Tworzą one układ siodła barycznego, który charakteryzuje się w tym przypadku małym gradientem ciśnienia i zmiennością kierunku wiatru." - to nie moje.
Ja chciałem się dowiedzieć czy Rasp i inne prognozy sprawdziły się w dniu dzisiejszym?

Re: Warun

Post autor: der » 28 marca 2020, 17:03

Aha.
Jutro zapowiadane ochłodzenie o 14 stopni i skok ciśnienia o 10-15hPa to co twoim zdaniem jest ?
Wejdź sobie na windy.com wybierz podgląd wiatru i przewiń sobie o kilka najbliższych godzin, a zrozumiesz.
Wybierz sobie godzinę 14tą dnia dzisiejszego, ujżysz lokalnego klina wyżowego, w którym Piła się dziś znalazła. od Szczecinka aż po Wrocław.
I to coś zapowiadane było u nas od kilku dni (w południowej WLKP) w ciągu dnia. Nie dotarło. Niestety okazało się, że południe "karmiła" północ. To tylko 2-3hPa, ale wystarczyło by u nas wiała północ. Popołudniu zrobiła się totalna cisza, warun marzenie dla ppganta.
Możesz wejść również na skyradar. Koniecznie dziś, póki są dzisiejsze wskazania. To są na tyle małe, lokalne anomalia, że prognozy kontynentalne nie będą sobie tym d..zawracać. Ale.. żeby nie było, że żadna prognoza nie przewidziała :) ICM zapowiadał w Pile sufit właśnie na 2200-2300. Do wczoraj rana w prognozach na dziś taki miał być u nas. Będzie prawdopodobnie w poniedziałek i wtorek, ale ja dziękuję. Postoję :)

Piła znalazła się na granicy frontu, rozległego kolosa wyżowego z centrum między Wielką Brytanią a Islandią a niżem z centrum nad Morzem Czarnym.

Ten kolos ściągnie nam masę chłodnego powietrza z północy i spowoduje, że jutro na ulicy już nie będzie nikogo. od poniedziałku dwa dni warunu jak złoto, dla paralotniowych morsów.
Od środy kolos ustąpi miejsca Innemu rozległemu niżowi z centrum w tym samym miejscu, co spowoduje, że będzie nieco cieplej, ale sporo wiatru i duże zachmurzenie.
Załączniki
windy.png
windy.png (526.9 KiB) Przejrzano 7792 razy
skyradar.png
skyradar.png (545.21 KiB) Przejrzano 7792 razy

Re: Warun

Post autor: Maciek G. » 28 marca 2020, 16:05

Nie widzę żadnego frontu ani na satelicie, ani w prognozach, ani w komentarzu synoptyka, ani za oknem. Podobnie nie ma inwersji na wykresach przynajmniej w okolicy Piły. Nie twierdze, że jej nie ma. Pytam w kontekście prognoz, zwłaszcza rasp, który pokazywał termike do wysokości 1400. Słabo to wygląda.

Re: Warun

Post autor: der » 28 marca 2020, 15:06

To proste. Są na linii frontu, który u nas miał być w dzień a będzie w nocy. To że dało się przebić przez inwersję nie znaczy że jest takie regularne latanie. U nas dziś inwersja na 600 700m przebiłem się na 1350. Ale to są szpilki miejscowe. Po godzinie wylądowałem na lotnisku i wracam do domu. Trzeba by się puścić z wiatrem. Bez zwózki w obecnej sytuacji to proszenie się o problemy.

Re: Warun

Post autor: Maciek G. » 28 marca 2020, 14:21

Der, mógłbyś przeanalizować prognozy na teraz 14.00? Np. w Pile chłopaki robią 2300. Jak ma się do tego RASP i inne prognozy?

Re: Warun

Post autor: der » 28 marca 2020, 13:36

Dlatego zanim zajrzę do RASP spoglądam na graficzną prognozę na meteoblue. Potem ICM. Jeśli jest po co potem RASP.
A ja lubię go tak sobie rozbierać( warun) po kawałku. A tobie marzy się szybkie porno.

Re: Warun

Post autor: prokopcio » 28 marca 2020, 12:00

Swojego czasu korzystałem do celów klifowych z platformy windguru i tam była rewelacyjna opcja ustawiania alertów. np. jeśli w prognozie (np.na jutro) : wiatr kierunek od do, siła od do, temperatura od do, brak opadów itd... itp to wyślij mi email :)

Fajne by było coś takiego opracować na podstawie przykładowo Twoich spostrzeżeń niż cały czas siedzieć z nosem i analizować.
Dopiero jak masz alert to analizujesz sobie prognozę szczegółowo samodzielnie.

ps, dziś u mnie warunki wyglądają przyzwoicie, wyciągareczka gotowa do holu a jak na złość jestem "lekko kontuzjowany" :(
oszaleję :evil:

Re: Warun

Post autor: der » 28 marca 2020, 10:40

prokopcio pisze:
krzyk pisze:gdy prognoza do bani to szukam lepszej :).
uriuk pisał, żeby nie kupować napędu poniżej 20KM więc zacząłem szukać.......... innej opinii :lol:
Ludź potrafi być wspaniałomyślny.

Co do RASP to jaki kolor traktujecie jaki kolor jest dla Was graniczny?


Kolory to się podziwia na pracach plastycznych dzieci :)

W RASP są one zmienne i zależne od podziałki jaka została zastosowana. Zatem nie znaczą nic.

Sprawdzając prognozę lecę dokładnie w tej kolejności (to jest moja kolejność i interpretacja, każdy może mieć własną) :

-Najpierw sprawdzam temperaturę. Gdziekolwiek. jeśli przy gruncie jest maksymalnie 4-5 stopni, oznacza to -5 -10 w powietrzu. Nie latam. Nie lubię.
- kierunek wiatru ziemia 10m, kierunek wiatru BL, podmuchy pod podstawą (Wind BL Shear) czyli pod podstawami od godziny 12 do 16-18 zależnie od pory roku.
- prędkość wiatru j.w. Jeśli nie przekracza 4-6 na ziemi i 6-8 oraz podmuchy 4-6 pod podstawą patrzę dalej.
- siła termiki od 10 tej do 16-18. jeśli wartości przekraczają 1,5-2m/s patrzę dalej. jeśli o jakiejś godzinie pojawia się 1-1,5m znaczy nie ma już latania.
- wysokość termiki. Poniżej 700m nie ma sensu odpalać wyciągarki, chyba że dla testu, albo 20-30 minutowej ciągłej rzeźby. Wyjątkiem bywa przełom lata i jesieni, kiedy da się z takimi noszeniami latać lokalnie z wiatrem południowym i naniesioną termiką od miasta godzinami.
- występowanie Cu. Przeglądam prognozowane dla poszczególnym godzin i wstępnie do tego ustalam sobie kierunek potencjalnej trasy. Nagłe pojawienie się Cu z 1000 na 500m oznacza lokalne występowanie inwersji, zamglenia jak dziś, czyli lipa. Ale i tak spróbuję ;)
- Podstawy Cu. jeśli są prognozowane i są wyżej niż 1000m, holowanie ma sens. Niżej, to Cu pomgielne, nie działające, lub działające bardzo słabo.
- Rozlane Cu. Im jest ich więcej w miarę pory dnia, tym gorzej będzie z termiką. W cieniu rzadko dobrze się lata. Zwykle szybko wyłączany jest prąd.
- Deszcz. jeśli pojawiają się w prognozach piękne podstawy i planowany miejscowy drobny deszcz. latam. To zwykle prognozowana konwekcja. Czyli będzie w okolicy pięknie pracowało powietrze. Natomiast duże miejscowe opady to zagrożenie burzowe. wtedy przechodzę do kolejnego punktu
- zagrożenia burzowe. Wiosną, czy późnym latem frontowe chmury mogą nachodzić z wiatrem niosąc burze. To nie znaczy, że należy latanie odpuścić, ale biorąc pod uwagę porę, kierunek i prędkość wiatru można je odpowiednio zaplanować.

Kiedy dochodzę do wniosku, że na podstawie "dzisiejszych" prognoz dziś będzie latanie, zaglądam do traktowanego przeze mnie jako ciekawostkę "rankingu obszaru termiki" jako potwierdzenie sensu podjętej decyzji. Od trójki wzwyż, ma to sens.

Re: Warun

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2020, 08:52

Z takich ogólnych zasad, to ja jeszcze nie latam zaraz po przejściu frontu chłodnego. Najczęściej dzień po przejściu powietrze jest mocno turbulentne co odbiera wiele z przyjemności latania. Turbulencje wynikają bądź to ze zamieszania mas powietrza, bądź z termiki naniesionej z której i tak ciężko skorzystać. Widzimy wtedy piękne niebo usłane gęsto zgrabnymi cumulusami które tworzy bardziej ogólna konwekcja atmosfery niż konkretne kominy zbierające ciepłe powietrze z ziemi.

Re: Warun

Post autor: prokopcio » 28 marca 2020, 06:17

krzyk pisze:gdy prognoza do bani to szukam lepszej :).
uriuk pisał, żeby nie kupować napędu poniżej 20KM więc zacząłem szukać.......... innej opinii :lol:
Ludź potrafi być wspaniałomyślny.

Co do RASP to jaki kolor traktujecie jaki kolor jest dla Was graniczny?

Na górę