prokopcio pisze:krzyk pisze:gdy prognoza do bani to szukam lepszej

.
uriuk pisał, żeby nie kupować napędu poniżej 20KM więc zacząłem szukać.......... innej opinii

Ludź potrafi być wspaniałomyślny.
Co do RASP to jaki kolor traktujecie jaki kolor jest dla Was graniczny?
Kolory to się podziwia na pracach plastycznych dzieci

W RASP są one zmienne i zależne od podziałki jaka została zastosowana. Zatem nie znaczą nic.
Sprawdzając prognozę lecę dokładnie w tej kolejności (to jest moja kolejność i interpretacja, każdy może mieć własną) :
-Najpierw sprawdzam temperaturę. Gdziekolwiek. jeśli przy gruncie jest maksymalnie 4-5 stopni, oznacza to -5 -10 w powietrzu. Nie latam. Nie lubię.
- kierunek wiatru ziemia 10m, kierunek wiatru BL, podmuchy pod podstawą (Wind BL Shear) czyli pod podstawami od godziny 12 do 16-18 zależnie od pory roku.
- prędkość wiatru j.w. Jeśli nie przekracza 4-6 na ziemi i 6-8 oraz podmuchy 4-6 pod podstawą patrzę dalej.
- siła termiki od 10 tej do 16-18. jeśli wartości przekraczają 1,5-2m/s patrzę dalej. jeśli o jakiejś godzinie pojawia się 1-1,5m znaczy nie ma już latania.
- wysokość termiki. Poniżej 700m nie ma sensu odpalać wyciągarki, chyba że dla testu, albo 20-30 minutowej ciągłej rzeźby. Wyjątkiem bywa przełom lata i jesieni, kiedy da się z takimi noszeniami latać lokalnie z wiatrem południowym i naniesioną termiką od miasta godzinami.
- występowanie Cu. Przeglądam prognozowane dla poszczególnym godzin i wstępnie do tego ustalam sobie kierunek potencjalnej trasy. Nagłe pojawienie się Cu z 1000 na 500m oznacza lokalne występowanie inwersji, zamglenia jak dziś, czyli lipa. Ale i tak spróbuję

- Podstawy Cu. jeśli są prognozowane i są wyżej niż 1000m, holowanie ma sens. Niżej, to Cu pomgielne, nie działające, lub działające bardzo słabo.
- Rozlane Cu. Im jest ich więcej w miarę pory dnia, tym gorzej będzie z termiką. W cieniu rzadko dobrze się lata. Zwykle szybko wyłączany jest prąd.
- Deszcz. jeśli pojawiają się w prognozach piękne podstawy i planowany miejscowy drobny deszcz. latam. To zwykle prognozowana konwekcja. Czyli będzie w okolicy pięknie pracowało powietrze. Natomiast duże miejscowe opady to zagrożenie burzowe. wtedy przechodzę do kolejnego punktu
- zagrożenia burzowe. Wiosną, czy późnym latem frontowe chmury mogą nachodzić z wiatrem niosąc burze. To nie znaczy, że należy latanie odpuścić, ale biorąc pod uwagę porę, kierunek i prędkość wiatru można je odpowiednio zaplanować.
Kiedy dochodzę do wniosku, że na podstawie "dzisiejszych" prognoz dziś będzie latanie, zaglądam do traktowanego przeze mnie jako ciekawostkę "rankingu obszaru termiki" jako potwierdzenie sensu podjętej decyzji. Od trójki wzwyż, ma to sens.
[quote="prokopcio"][quote="krzyk"]gdy prognoza do bani to szukam lepszej :).[/quote]uriuk pisał, żeby nie kupować napędu poniżej 20KM więc zacząłem szukać.......... innej opinii :lol:
Ludź potrafi być wspaniałomyślny.
Co do RASP to jaki kolor traktujecie jaki kolor jest dla Was graniczny?[/quote]
Kolory to się podziwia na pracach plastycznych dzieci :)
W RASP są one zmienne i zależne od podziałki jaka została zastosowana. Zatem nie znaczą nic.
Sprawdzając prognozę lecę dokładnie w tej kolejności (to jest moja kolejność i interpretacja, każdy może mieć własną) :
-Najpierw sprawdzam temperaturę. Gdziekolwiek. jeśli przy gruncie jest maksymalnie 4-5 stopni, oznacza to -5 -10 w powietrzu. Nie latam. Nie lubię.
- kierunek wiatru ziemia 10m, kierunek wiatru BL, podmuchy pod podstawą (Wind BL Shear) czyli pod podstawami od godziny 12 do 16-18 zależnie od pory roku.
- prędkość wiatru j.w. Jeśli nie przekracza 4-6 na ziemi i 6-8 oraz podmuchy 4-6 pod podstawą patrzę dalej.
- siła termiki od 10 tej do 16-18. jeśli wartości przekraczają 1,5-2m/s patrzę dalej. jeśli o jakiejś godzinie pojawia się 1-1,5m znaczy nie ma już latania.
- wysokość termiki. Poniżej 700m nie ma sensu odpalać wyciągarki, chyba że dla testu, albo 20-30 minutowej ciągłej rzeźby. Wyjątkiem bywa przełom lata i jesieni, kiedy da się z takimi noszeniami latać lokalnie z wiatrem południowym i naniesioną termiką od miasta godzinami.
- występowanie Cu. Przeglądam prognozowane dla poszczególnym godzin i wstępnie do tego ustalam sobie kierunek potencjalnej trasy. Nagłe pojawienie się Cu z 1000 na 500m oznacza lokalne występowanie inwersji, zamglenia jak dziś, czyli lipa. Ale i tak spróbuję ;)
- Podstawy Cu. jeśli są prognozowane i są wyżej niż 1000m, holowanie ma sens. Niżej, to Cu pomgielne, nie działające, lub działające bardzo słabo.
- Rozlane Cu. Im jest ich więcej w miarę pory dnia, tym gorzej będzie z termiką. W cieniu rzadko dobrze się lata. Zwykle szybko wyłączany jest prąd.
- Deszcz. jeśli pojawiają się w prognozach piękne podstawy i planowany miejscowy drobny deszcz. latam. To zwykle prognozowana konwekcja. Czyli będzie w okolicy pięknie pracowało powietrze. Natomiast duże miejscowe opady to zagrożenie burzowe. wtedy przechodzę do kolejnego punktu
- zagrożenia burzowe. Wiosną, czy późnym latem frontowe chmury mogą nachodzić z wiatrem niosąc burze. To nie znaczy, że należy latanie odpuścić, ale biorąc pod uwagę porę, kierunek i prędkość wiatru można je odpowiednio zaplanować.
Kiedy dochodzę do wniosku, że na podstawie "dzisiejszych" prognoz dziś będzie latanie, zaglądam do traktowanego przeze mnie jako ciekawostkę "rankingu obszaru termiki" jako potwierdzenie sensu podjętej decyzji. Od trójki wzwyż, ma to sens.