Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: matgaw » 11 stycznia 2019, 22:52

Ja się zgodzę ze Zbyszkiem, że jeżeli chodzi o tandemy, to trzeba przeanalizować przyczyny faktycznych wypadków i względem tego planować środki zaradcze. I chyba w ogóle temat tandemów zasługuje na osobny temat, bo rozwala dyskusję o egzaminach w ogóle (a tandemy to szerszy temat).

Chyba wszystkie przypadki wypadków / bulwersujących lotów tandemowych jakie widziałem do tej pory na YT były spowodowane:
a) lataniem w złych warunkach pogodowych (słynny film z piorunami w tle, albo drugi słynny film z modlącym się pilotem zakładającym uszy, tandemy latające we mgle / chmurach itp.)
b) złym stanem sprzętu (pękające karabinki i skrzydła, brak zapasu, brak/nieodpowiednie kaski)

Dużo ciężej natomiast szukać przypadków gdzie w tandemie zdarzył się wypadek bo pilot nie miał umiejętności SIV, np. nie umiał wyprowadzić przeciągnięcia albo wpadł w negatywkę itp.

P.S. Jaro proszę, ja wiem że Czechy i w ogóle, ale jak już piszesz dokumenty itp. to w Polsce mamy "pilotów tandemowych / pilotów tandemów" a nie "tandem pilotów" - jaki to ma być język :P

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: JaroXS » 11 stycznia 2019, 12:50

rg pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze: Rutyna też zabija. Proponuję przyjrzeć się takim problemom jak ciśnienie na wykonanie lotu w złych warunkach oraz źle organizacja lotów. Według mnie to są prawdziwe przyczyny i może ktoś zaproponuje jak sobie z nimi poradzić.


I tu chyba leży sedno problemu tandemów potencjalnie niebezpiecznych dla pasażerów. Gdyby wypadek w locie komercyjnym gwarantował czasowe zawieszenie uprawnień (Tomasz w wątku na preclu przytoczył odpowiednie artykuły, które chyba nie są zbyt często egzekwowane) to być może perspektywa zmiany modelu biznesowego na czas postępowania ostudziłaby chęci startowania z klientami w bardzo złych warunkach.


Rutyna może doprowadzić do problemów, ale doświadczenie pozwala uniknąć katastrofy.
Nie da się podnosić bezpieczeństwa pasażerów/pilotów przez zabieranie im uprawnień, bo to już jest za późno. Życia to pasażerom nie przywróci ani też nie sprawi że na drugi dzień ich kręgosłupy i nogi będą jak nowe. Jeżeli tak myśli dużo ludzi to jest to dla mnie paranoja.

Dodatkowo ULC nie jest zainteresowany zabieraniem uprawnień jeżeli nie ma do tego jasnych przesłanek. Przesłanki to zgłoszenie do prokuratury, sprawa, finał i dopiero zabranie uprawnień. Nie tędy droga Panowie to też za późno. Chcecie żeby było bezpieczniej to szkoły muszą po prostu szkolić do wyższego poziomu. Nie znam innej drogi a byłem w wielu różnych krajach gdzie ludzie to rozumieją.

Ja nie jestem też za ograniczaniem w postaci odstępu czasu od licencji podstawowej, ale za wprowadzeniem wymaganych figur, ćwiczeń które człowiek musi umieć i koniec. Nie umie to nie ma licencji. Koniec kropka. Tylko spróbujcie przekonać instruktorów aby zapisali to w programie szkolenia i zmienili rozporządzenie i jeszcze wszystkie dokładnie uczyli. Ten bzdet z 50 godzinami jest wpierdzielony w rozporządzenie.

Problemem jest też to, że wielu instruktorów często idzie na łatwiznę, co ma niebagatelny wpływ na późniejszy poziom kursanta i jego bezpieczeństwo. Niektórych rzeczy trzeba się po prostu nauczyć dobrze według konkretnej metodyki.

Tak tak tak, rutyna zabija. Prawda prawda prawda. Na niebezpieczne stany lotu trzeba umieć jednak reagować odpowiednio, bo czasami bierność to gwóźdź do trumny. Sama ocena warunków atmosferycznych i organizacja lotu czasami nie wystarczy...

Pozdrawiam,

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: ciacholot » 11 stycznia 2019, 12:09

Będąc w kilku krajach, korzystałem z różnych atrakcji turystycznych nierzadko ryzykownych, a że mimo wszystko chciałbym jeszcze jakiś czas oddychać to zazwyczaj sprawdzam z kim i co mam zrobić i jakie jest prawdopodobieństwo niepowodzenia. Łatwo było na to wpaść bo sporo "firm" zajmujących się takimi atrakcjami sama na swoich stronach czy materiałach reklamowych ogłasza swoją wypadkowość. U nas do tandemów też trafia się w większości mając dostęp do informacji. Jeśli sprzedawcy takiej usługi zaczęli by chwalić się takim parametrem to wypadkowi tandem piloci szybko zmienili by swoje ciśnienie na wykonanie lotu na brak niechcianych zdarzeń bo to eliminowało by ich z zawodu. Wystarczy wprowadzić zwyczaj reklamowania lotów jako bezpieczne bo nie było wypadku od iluś lat, a przewieźliśmy ileś ludzi. Wszyscy będą chcieli się tak chwalić. Do tego nie jest potrzebny ULC SILP czy cokolwiek innego.

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 stycznia 2019, 11:05

ULC nie ma zamiaru pełnić roli paralotniowego wymiaru sprawiedliwości. Myślę że mimo wszystko to dobre rozwiązanie, gdyż decyzje urzędników i tak opierają się w tej chwili wyłącznie na opinii prezesa SILP. Wykorzystywanie prokuratury i sądów do rozstrzygania problemów to taki jak korzystanie z broni atomowej do poradzenia sobie z przemocą w rodzinie. Potrzebna jest rada pilotów obdarzona wysokim autorytetem i działająca możliwie jawnie do rozstrzygania takich sporów. Niestety powołanie SILP w takiej formie jak to zostało zrobione podzielili środowisko nas dwa obozy podejrzliwie patrząc na siebie. Powstała wizerunkowa przepaść którą trudno będzie zasypać.

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: rg » 11 stycznia 2019, 09:04

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Rutyna też zabija. Proponuję przyjrzeć się takim problemom jak ciśnienie na wykonanie lotu w złych warunkach oraz źle organizacja lotów. Według mnie to są prawdziwe przyczyny i może ktoś zaproponuje jak sobie z nimi poradzić.


I tu chyba leży sedno problemu tandemów potencjalnie niebezpiecznych dla pasażerów. Gdyby wypadek w locie komercyjnym gwarantował czasowe zawieszenie uprawnień (Tomasz w wątku na preclu przytoczył odpowiednie artykuły, które chyba nie są zbyt często egzekwowane) to być może perspektywa zmiany modelu biznesowego na czas postępowania ostudziłaby chęci startowania z klientami w bardzo złych warunkach.

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 stycznia 2019, 21:05

Zostawmy na razie tych biednych tandemiarzy, bo to margines wszelkich statystyk. Jest on nagłaśniany prawie wyłącznie poprzez bezpardonową walkę o rynek. Fakty które rzeczywiście rodzą niepokój to fakt wzrostu ilości wypadków tandemowych, ale z tego co do tej pory odnotowałem, to wypadku nie wynikały ani z braku umiejętności robienia spirali, ani z powodu braku ich uczestnictwa w SIV, ani z powodu braku nalotu 200 godzin, bo tyle wszyscy mieli choćby w lotach tandemowych, ani z powodu braku u pilotów odbytego kursu pierwszej pomocy. Proponuję analizę przyczyn wypadków i dopiero na tej analizie można będzie myśleć o środkach zaradczych. Rutyna też zabija. Proponuję przyjrzeć się takim problemom jak ciśnienie na wykonanie lotu w złych warunkach oraz źle organizacja lotów. Według mnie to są prawdziwe przyczyny i może ktoś zaproponuje jak sobie z nimi poradzić.

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: fotolot » 10 stycznia 2019, 20:28

uriuk pisze:Powtarzaja się. Nie fantazjuje. A ty zamiast sprawdzić znów snujesz teorie


A to przepraszam, mnie o uszy obiła się tylko czyjaś ksywka ale osiągnięć i statystyk jego nie znam.

Tak czy inaczej nie byłoby sensu aby dokonywać zmian, które główni winowajcy mieli by olewać....ale ten temat nie jest o tandemowcach czy zabieraniu im papierów.

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: uriuk » 10 stycznia 2019, 20:16

Powtarzaja się. Nie fantazjuje. A ty zamiast sprawdzić znów snujesz teorie

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: fotolot » 10 stycznia 2019, 19:07

uriuk pisze:Papiery sa potrzebne po to, zeby moc je odebrac. Zalozmy ze jakis tandemiarz notorycznie uszkadza pasazerow. W tej chwili mozna mu odebrac uprawniaia i przerwac proceder, przy braku uprawnien gostek moze dla kilku groszy wyslac do gipsu dowolna ilosc ludzi i mozna mu naskoczyc.


W jakim celu robisz publiczne założenia o istnieniu "głodnego niepohamowanego potworka kościołamacza"? Czy nie lepiej zamiast fantazjowania zainteresować się faktycznymi wypadkami i tym czy się u kogoś rzeczywiście powtarzają ?
Odebranie uprawnień recydywie to jest jakieś zapobiegawcze działanie ale na pewno nie tak skuteczne jak np. zapuszkowanie lub stryczek- bo nie do końca zrozumiałem Twoje przesłanie ? ;) A co byś w takim razie zaproponował wobec "jakiegoś instruktora", któremu podczas szkoleń klienci się "notorycznie łamią" ?

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: ciacholot » 10 stycznia 2019, 18:47

uriuk pisze:Papiery sa potrzebne po to, zeby moc je odebrac. Zalozmy ze jakis tandemiarz notorycznie uszkadza pasazerow. W tej chwili mozna mu odebrac uprawniaia i przerwac proceder, przy braku uprawnien gostek moze dla kilku groszy wyslac do gipsu dowolna ilosc ludzi i mozna mu naskoczyc.





Może to też załatwić ubezpieczalnia, a jeśli i polisy nie posiada, to poszkodowany na drodze sądowej. Przez kasę oczywiście. Inna sprawa czy skutecznie i szybko...?

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: uriuk » 10 stycznia 2019, 18:25

Papiery sa potrzebne po to, zeby moc je odebrac. Zalozmy ze jakis tandemiarz notorycznie uszkadza pasazerow. W tej chwili mozna mu odebrac uprawniaia i przerwac proceder, przy braku uprawnien gostek moze dla kilku groszy wyslac do gipsu dowolna ilosc ludzi i mozna mu naskoczyc.

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: fotolot » 10 stycznia 2019, 13:30

Bumat pisze:

Czy będzie powołana para-żandarmeria kontrolująca papiery I trybunał egzekucyjny, który takowego rozstrzela i spali połowę wsi z której pochodził złoczyńca.
Dlaczego w Polsce spora część ludzi zakłada, że obywatel, to debil, którego trzeba okiełznać przepisami i karami za ich łamanie.


To jest nasze społeczne przekleństwo, ma ono podłoże historyczne , kiedy to w systemie totalitarnym, prymitywnym osobnikom(typu ORMOwcy itp.) wmawiano komunistyczno-faszystowskie idee ich "pansłowiaństwa" i powołanie do "trzymania za mordy reszty motłochu".(cząstka władzy lub jej pragnienie powoduje spustoszenie w mózgach i ułudę że wszyscy inni są większymi "debilami" od siebie samych...)
W naszej wymęczonej krainie nie wiele czasu upłynęło od zapoczątkowania zmian systemowych i w wielu głowach ten koszmarny stan wciąż trwa nadal, a także został poprzenoszony w domach dawnych sługusów reżimu na kolejne pokolenie.

Czytając na forach pojedynczych osobników o takim nastawieniu do innych Ludzi(zwrotami: on,oni- "POWINNI"," MUSZĄ", " itp) , daje się wyczuć ich zawziętość i że są oni prymitywami z którymi raczej nie jest możliwa racjonalna wymiana zdroworozsądkowych spostrzeżeń, czasem widać ich solidaryzowanie się w głoszonych idiotyzmach (często bazują na podstawach faszystowskiej propagandy w której powtarzanie kłamstw ma stawać się "ich prawdą"). Oczywiście mogą zdarzać się też przypadki wymuszeniowego nawiedzenia bez korzeni na tle politycznym, a np. giszefciarsko-złodziejskim ...a także i jedno i drugie ;)

A więc cóż możemy robić w takich przypadkach ? myślę że nie dobrze jest zachowywać zupełną bierność by dawać się zwariować oszołomom i przegłosowywać w wielu dziedzinach naszego życia publicznego(również paralotniarstwa), a także prywatnego (sąsiadujący "tradycjonalista" nie przesiedli się, tęskniąc za swoim ulubionym systemem władzy do Chin czy Korei...raczej będzie próbował po staremu, swoją "troskliwą anty-debilną" propagandą, tworzyć "getta dla obywateli" tutaj w Polsce )

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: Bumat » 10 stycznia 2019, 07:36

Mariusz.K pisze:
Ale patrząc na ilość kursantów w szkołach którzy przychodzą tylko aby przeżyć przygodę i znikają po szkoleniu,
i teraz każdemu z nich dacie Licencje pilota.
Taki delikwent po x latach, przypomni sobie że ma papiery pilota,kupi gdzieś szpej, przyjdzie na górkę lub klif i będzie próbował sam latać
(jak sobie to wyobrażacie ?)

-Moim zdaniem Licencja wydawana przez szkołę, powinna być tymczasowa
i taki delikwent w ciągu sezonu musiał by zrobić nalot na IPPI4
jeśli nie zrobi powinna być anulowana (albo gość musiał by udać się na kurs doszkalający)



A kto delikwentowi zabroni pójść na górkę bez papierów ? Czy będzie powołana para-żandarmeria kontrolująca papiery I trybunał egzekucyjny, który takowego rozstrzela i spali połowę wsi z której pochodził złoczyńca. Wiesz ilu lata bez papierów? Przez 20 lat sprawdzono moje papiery 3 razy : raz na Straniku, raz w Greifenburgu i raz pod Łomnicą.
Dlaczego w Polsce spora część ludzi zakłada, że obywatel, to debil, którego trzeba okiełznać przepisami i karami za ich łamanie.

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 stycznia 2019, 23:23

Można jeszcze przywrócić karty pływackie i sprawdzać co roku czy ich posiadacze nie zapomnieli pływać. Posiadacze praw jazdy dysponują dużo bardziej zabójczym sprzętem. A prawo jazdy dostają na całe życie.
Co do uprawnienia tandem to zgodzę się że cztery lata latania termicznego to minimum, ale nie robił bym takich ograniczeń dla osób, które chcą latać z bliskimi sobie ludźmi jedynie niekomercyjnie.
Co do przydatności obowiązkowych kursów pierwszej pomocy uważam że powstaje kolejny mit. Nie mam żadnych przykładów na przydatność takich kursów. Ona rzecz, że są osoby odpowiedzialne które weszły z własnej inicjatywy w posiadanie takich umiejętności i można liczyć na ich umiejętności. Obowiązkowe szkolenie dla osób niezainteresowanych to strata czasu. Z powodu drastyczności opisów nie będę tu przytaczał przykładów nieprzydatności takich kursów w naszym sporcie. To chyba cytat z Uriuka, że ludzie wolą pozory bezpieczeństwa od rzeczywistego bezpieczeństwa

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: Mariusz.K » 09 stycznia 2019, 22:43

Panowie tak się przyglądam waszym pomysłom.
To że chcecie żeby to szkoły wydawały licencję i zlikwidować egzamin państwowy, który był fikcją jest dobrym pomysłem,

Ale patrząc na ilość kursantów w szkołach którzy przychodzą tylko aby przeżyć przygodę i znikają po szkoleniu,
i teraz każdemu z nich dacie Licencje pilota.
Taki delikwent po x latach, przypomni sobie że ma papiery pilota,kupi gdzieś szpej, przyjdzie na górkę lub klif i będzie próbował sam latać
(jak sobie to wyobrażacie ?)

-Moim zdaniem Licencja wydawana przez szkołę, powinna być tymczasowa
i taki delikwent w ciągu sezonu musiał by zrobić nalot na IPPI4
jeśli nie zrobi powinna być anulowana (albo gość musiał by udać się na kurs doszkalający)
-W następnym okresie IPPI5
I wtedy dostał by Licencje Pilota Stałą

Tandem pilot powinien mieć umiejętności IPPI5 x3 ,bo czas w powietrzu nie odzwierciedla umiejętności pilota.
(żeby uniknąć czegoś takiego że gościu zapłaci i dostanie papiery na tandem od kolegi instruktora)
Do tego obowiązkowo kurs pierwszej pomocy

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: uriuk » 07 stycznia 2019, 23:18

W aeroklubach juz to funkcjonuje od dawna. I nie ma problemow opisanych przez ciebie.
Juz pisalem, ze zdaje takie egzaminy co roku.


Bez tytułu.jpg
Bez tytułu.jpg (535.34 KiB) Przejrzano 8699 razy

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: JaroXS » 07 stycznia 2019, 23:02

Uriuk,

postawienie e-learningu z testem online w którym jest logowane imię, nazwisko, e-mail kursanta to poważna sprawa. Po pierwsze każda szkoła chce mieć inny, lepszy e-learning. Po drugie chodzi o dane uczniów które nie mogą się dostać do innej szkoły. W Czechach to było przerabiane i oni mają coś takiego tylko dlatego że nad szkołami stoi federacja. Budowanie to przez SILP to jest żadna droga. Jeżeli chcecie zrobić to samo to musicie się dogadać z ULC aby serwer był u nich :D Ja bym mógł Wam cały taki e-learning postawić w kilka dni, jednak zaraz po tym będzie cała masa ludzi mnie pytać komu sprzedaje dane i komu wysyłam newslettery z nowymi ofertami szkoleniowymi i sprzętem. Odpuście ten temat na razie i skupcie się na poważnej rzeczy czyli: jak wyjebać z państwowymi egzaminami w 2019 roku...

Pozdrawiam,

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: marek mastalerz » 07 stycznia 2019, 22:39

Dobrze dobrze. Kombinujcie. Im więcej pomysłów tym lepiej. Jest szansa że urodzi się jakieś dobre rozwiązanie.
Albo uda się złożyć z pomysłów jakiś fajny system. Taka burza mózgów jest dobra, pod warunkiem że spróbujemy unikać stękania na pomysły innych. ;)

Końcowe rozwiązanie powinno dążyć do usunięcia wad obecnego systemu i być zadowalające dla uczniów, instruktorów i ULCu (jeśli to możliwe). Powinno być możliwie proste do wprowadzenia i łatwe w użyciu.

pozdrawiam

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: uriuk » 07 stycznia 2019, 22:22

Ja bym optowal za jak najwieksza unifikacja ze sztywnym lotnictwem, przy zachowaniu naszych dotychczasowych przywilejow. Czyli majac do wyboru wiele rozwiazan proponuje, jesli to tylko mozliwe, stosowanie takich, jakie sa juz w uzyciu.
I tak:

-Ksiazka Lotow Ucznia Pilota.
Czyli cos w rodzaju indeksu. Powinien sie tam znalezc spis cwiczen przewidzianych programem i wykonanie ktorych musialby podpisac instruktor. Taka ksiazka jest wasnoscia pilota, wiec podpisywanie lipy byloby dla instruktorow zbieraniem na siebie dowodow falszowania dokumentacji. Z drugiej strony kursant wiedzialby czego moze wymagac od szkoly. Zeby nie marnowac lasow, ksiazka ucznia-pilota moglaby plynnie przejsc w normalna ksiazke lotow.

-E-learning
Z powodu specyfiki naszego szkolenia ciezko o sale wykladowa na gorce. Zaliczenie kursu online wraz z wewnetrznym egzaminem pozwoliloby zmniejszyc ilosc szkolen na sali. Na dodatek kursanty wiedzialby o co wypytywac instruktora.
Egzamin przeprowadzany przez instruktora bylby juz tylko dopelnieniem. Zeby zaliczyc test online w ograniczonym czasie trzeba sie troche jednak naumiec. Wiem cos o tym, przechdze to co roku.

Re: Likwidacja egzaminów na Świadectwo Kwalifikacj

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 stycznia 2019, 16:31

Propozycja jakiegoś dziennika szkolenia już padała i jest ona jak najbardziej do wprowadzenia. Czy będzie to sposób na weryfikację pracy szkół trudno powiedzieć, ale z pewnością będzie to fajna pamiątka po szkoleniu i może ona płynnie przejść w książkę lotów. Jeśli chodzi o proponowane weryfikowanie pracy szkół w internecie to trudno się powoływać na jakieś przykłady, bo nie znam takich rozwiązań. Jedyna taka ankieta zrobiona w ramach PSP spełniła bardzo dobrze pokładane w niej nadzieje i nie spotkałem się z żadnym głosem krytycznym, a tym bardziej nikt nie chciał mnie za nią zabić, co sugerujesz. Za to środowisko pilotów i instruktorów uzyska kontrolę nad realizacją programu. Zaletą tego systemu jest to, że może on funkcjonować równolegle do dziennika papierowego. Poza tym uważam, że pytania powinny się odnosić do przekonania ucznia o opanowaniu ćwiczenia, a nie co do samego faktu że takie ćwiczenie się odbyło. Bo w dzienniku może być że się odbyło, ale uczeń nie jest przekonany czy dałby radę je ponownie wykonać prawidłowo. Byłby to sygnał do wprowadzenia zmian w metodyce szkolenia, czyli dokumencie, który jeszcze nie został stworzony. Poza tym strona z E-lerningiem powinna powstać, bo rozwiązuje pewne problemy instruktorów z brakiem czasu na szkolenia teoretyczne gdy jest ładna pogoda, dużo się lata i nikt nie ma czasu ani siły żeby skupić się nad teorią. Prawidłowy dzień szkolenia wygląda najczęściej tak, że po śniadaniu idzie się na loty i wraca wieczorem na obiadokolację i jeśli się przekaże jakąś teorię w tym czasie to głównie w powiązaniu z aktualnie wykonywanym zadaniem szkoleniowym. A cały bełkot o rodzajach chmur, piętrach atmosfery, wzorach fizycznych, wędrówkach środka parcia i krzywej biegunowej oraz liczbie Re to sobie można robić jak pada deszcz. A jak nie pada na kursie, to pozostaje e-lerning. Najlepiej obowiązkowy za zaliczeniem uczestnictwa.

Na górę