EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: Dudek » 28 marca 2019, 01:10

Dziwna trochę ta dyskusja - to tak jakby porównywać samochód mułowaty do rajdowego. Który jest bezpieczniejszy? Kierowca wolnego samochodu nie wyprzedza gdy czuje ze nie zdąży. Kierowca rajdowego daje w pedal i teoretycznie może szybko znaleźć się na prowadzeniu. Jednak to ten drugi bardziej ryzykuje bo ma ułamek sekundy na działanie.

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: marek mastalerz » 27 marca 2019, 22:36

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Z moich doświadczeń z wyczynowym skrzydłem na holu wynika, że najrozsądniej postawić skrzydło alpejką, odwrócić się i dopiero dać sygnał do dania ciągu. Każda inna procedura to proszenie się o kłopoty :)


To prawda, tylko czasem nie ma wiatru... ;)

pozdrawiam

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: micro » 21 marca 2019, 14:07

Zbyszek Gotkiewicz pisze:... bo czerwone lepiej latają ;)

Ale też dostają więcej mandatów :D .

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 marca 2019, 12:47

Z moich doświadczeń z wyczynowym skrzydłem na holu wynika, że najrozsądniej postawić skrzydło alpejką, odwrócić się i dopiero dać sygnał do dania ciągu. Każda inna procedura to proszenie się o kłopoty :)

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: marek mastalerz » 21 marca 2019, 12:36

micro pisze:
marek mastalerz pisze:Ktoś kto pisze, że glajty wyczynowe są sztywne, chyba nie widział dwurzędówki w termice, albo podczas startu na holu :)

Możesz rozwinąć temat startu na holu ?.


Mówię to na podstawie swoich doświadczeń jako kierownika startu. Wyczynówki rzadko startują na holu, ale czasem to się zdarza. Skrzydła o dużym wydłużeniu podczas startu na holu zachowują się dość wrednie. Duże wydłużenie i niski profil nie zapewniają przesadnej sztywnosci wzdłużnej. Stabile chodzą przód-tył względem środka skrzydła, czasem niesymetrycznie, a to nie ułatwia startu. Na holu podczas startu klasykiem nie da się tak szybko zareagować na to co robi skrzydło, stąd komplikacje podczas takiego startu.

Pozdrawiam

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 marca 2019, 12:34

Calhal, jak napisałeś że dostałeś z półki skrzydło to zadzwoniłem i okazało się, że na półce są jeszcze dwa lighty w rozmiarze 26. Od razu wziąłem. Pomarańczowy, bo czerwone lepiej latają ;)

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: ciacholot » 21 marca 2019, 09:54

Jestem przekonany, że gdybyś był sfilmowany przy tej połówce to było by widać Twoje automatyczne biezwiedne przeniesienie ciężaru ciała na dobrą stronę mimo, że wydaje się nam, że nic nie zrobiliśmy. To tak jak cofanie ręki z ognia.

Zgadzam się z Markiem, ale w kontekście odruchów automatycznych uważam, że młody pilot niema szans reagować tak aby usztywnić takiego glajta. Całe szczęście tacy na nich nie latają. Ci co nimi latają z racji "ptasiego mózgu" i nalotu wyprzedzają najczęściej zachowania glajta i głównie stąd pochodzi przekonanie, że wyższe klasy są sztywne.
Moim zdaniem oczywiście ;)

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: calhal » 21 marca 2019, 08:49

A ja tak po głębszych przemyśleniach stwierdzam, że jednak glajty niższych klas są mniej bezpieczne ;P Jakiś czas temu testowałem Iotę, a teraz Optica i tak pewność siebie i złudne (bo to tylko szmata) poczucie bezpieczeństwa mi wzrosło, że zacząłem w turbulentnych nawet warunkach prawie wycierać ścianę stabilem. Ostation Optic mnie trochę przywołał do porządku, bo dostałem połówkę od strony ściany. Fakt, że otwarło się szybko, a nawet kierunku nie zmieniło, ale jednak troche ciepło mi było ;)

Z drugiej strony, jak polatałem trochę na Kingu to byłem cały czas "w gotowości" i trochę dalej od ściany.

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: micro » 21 marca 2019, 06:46

marek mastalerz pisze:Ktoś kto pisze, że glajty wyczynowe są sztywne, chyba nie widział dwurzędówki w termice, albo podczas startu na holu :)

Możesz rozwinąć temat startu na holu ?.

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: marek mastalerz » 21 marca 2019, 00:09

Ktoś kto pisze, że glajty wyczynowe są sztywne, chyba nie widział dwurzędówki w termice, albo podczas startu na holu :)

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: calhal » 20 marca 2019, 21:28

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Calhal, mam dokładnie ten sam plan. W zasadzie przy tych terminach to powinienem już zamawiać, żeby mieć na sezon. Latałeś już na wersji light?

Demo na przełomie stycznia i lutego, a warun się pojawił.



Dzisiaj rozdziewiczyłem mój egzemplarz (w kolorze Fire, zdaje się z magazynu albo na ukończeniu więc praktycznie czekałem tylko na przesyłkę). Fajnie lata. Warun u nas dzisiaj był mocno wiosenny z dawką północnego wiatru, czyt. bardzo turbulentnie i chemicznie, kominy do 7 metrów. Strike trochę dużo gada, ale z dobrze obciążonym Optic'iem jest całkiem fajnie. W ogóle to zszedłem z glajta o większym wydłużeniu na którym się świetnie czułem w prawie każdym warunie, więc jakoś jeszcze spokojniej się czuję. Wbrew temu co piszą na tym wątku z paragliding forum, to nie jest to niegadający materac typu Ozone, tylko całkiem zabawny glajt. IMO bliżej mu do BGD Base w gadatliwości niż Rushowi/Swiftowi.

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 marca 2019, 17:30

Calhal, mam dokładnie ten sam plan. W zasadzie przy tych terminach to powinienem już zamawiać, żeby mieć na sezon. Latałeś już na wersji light?

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: CichyBart » 20 marca 2019, 17:20

A ja zamiast rajdówki czy f1 kupiłem żonie zwykły osobowy... Eh...

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: JakubM » 20 marca 2019, 16:32

calhal pisze:
JakubM pisze:Na paraglidingforum http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p582206 jest gorąca dyskusja na temat bezpieczeństwa glajtów (tytuł wątku jest trochę mylący). Przeważająca większość opinii sugeruje, że glajty wyższej klasy są bezpieczniejsze niż klasy niższej.

Nosz kuchnia felek, cóż ja najlepszego zrobiłem?!
Właśnie sprawiłem sobie Optic'a 2 light 24 do kompletu z moją uprzężą Strike.

Mogłem dołożyć te dwa tysie euro i sprawić sobie przynajmniej Supair Wild albo Ozone Zalps i być bezpiecznym w każdym warunie!!!

Zrobiłem podobnie i tak samo mnie boli ;)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: calhal » 20 marca 2019, 16:21

JakubM pisze:Na paraglidingforum http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p582206 jest gorąca dyskusja na temat bezpieczeństwa glajtów (tytuł wątku jest trochę mylący). Przeważająca większość opinii sugeruje, że glajty wyższej klasy są bezpieczniejsze niż klasy niższej.

Nosz kuchnia felek, cóż ja najlepszego zrobiłem?!
Właśnie sprawiłem sobie Optic'a 2 light 24 do kompletu z moją uprzężą Strike.

Mogłem dołożyć te dwa tysie euro i sprawić sobie przynajmniej Supair Wild albo Ozone Zalps i być bezpiecznym w każdym warunie!!!

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: ciacholot » 20 marca 2019, 15:53

Sztywność skrzydeł w wyższych klasach pochodzi też od większego obciążenia powierzchni. Piloci rekreacyjni inaczej, mniej obciążają powierzchnię niż ci wyczynowi.Druga sprawa jest taka, że latając na większym wydłużeniu z dużym obciążeniem i sporym nalotem ma się wrażenie sztywnego skrzydła bo reaguje się podświadomie na ruchy skrzydła. Wątpię czy wprawny pilot jest w stanie w sobie taką reakcję całkowicie wyłączyć.

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: JakubM » 20 marca 2019, 15:37

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jesteś świetnym kandydatem. Mam coś dla ciebie. Nie ma nawet wydłużenia 7 i jest bardzo sztywne :) Tyle, że małe, bo jakieś 22 metry. Akurat jak dla Ciebie.

Teorie z forum i grupowe zdecydowanie wolę testować na innych :twisted:

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 marca 2019, 15:23

Jesteś świetnym kandydatem. Mam coś dla ciebie. Nie ma nawet wydłużenia 7 i jest bardzo sztywne :) Tyle, że małe, bo jakieś 22 metry. Akurat jak dla Ciebie.

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: JakubM » 20 marca 2019, 15:17

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja bym puścił takiego pilota rekreacyjnego na wyczynowym skrzydle w termikę i popatrzył na sztywność skrzydła :)

Daj znać jak będziesz to planował - też chętnie popatrzę :D

Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 marca 2019, 15:17

Ja bym puścił takiego pilota rekreacyjnego na wyczynowym skrzydle w termikę i popatrzył na sztywność skrzydła :)

Na górę