Swing system RAST jak się spisuje

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Swing system RAST jak się spisuje

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: prokopcio » 16 października 2020, 23:34

ta, mimo, że bardzo lubię mojego forca to jestem tego samego zdania że wyjątkowo dużo tego napchali zbędnych bajerów marketingowych, zresztą o tym wspomniałem na początku:

prokopcio pisze:np apco force 2 nie jest do szkolenia więc po co tyle systemów zabezpieczających przed idiotyzmem.
Mam wrażenie, że chodzi tylko i wyłącznie o marketing.


Oby nie zaszkodziły.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 października 2020, 22:38

Specjalnie dla Ciebie Mariusz zebrałem nazwy systemów użytych w Apco Force:
ABS®  Automatic Balance System - automatyczny system utrzymywania równowagiOAA® - zintegrowane działanie speedsystemu i trymerówDwuwymiarowy, zintegrowany układ sterowniczy łączący sterowanie końcówkami skrzydła i głównymi sterówkami.BBP® Air Extreme Ball Bearing Pulleys ( łożyskowane bloczki) dla łatwiejszego                i płynnego operowania speedemHIT valve® zawory HIT - stabilność przy dowolnym kącie natarciaSRS® - system automatycznego wyjścia z przeciągnięciaSRS - zapewnia bardzo niskie prędkości startu i lądowaniaMinimalny opór dzięki EHP® wszytym punktom podwieszeniaFlexon® - Ulepszony system Flexon (L/E Flexon battens) - polimerowe usztywnienia krawędzi natarcia:- zapewnia bezpieczeństwo bierne- wspomaga w idealnych startach- ogranicza prędkości startu i lądowaniaSuper wytrzymałe olinowanie Superaramide ®Wymienne trymery i klamry - dla długotrwałej bezawaryjnej pracyKompensator sterówek przy locie przyspieszonym, dla większego zakresu prędkościWąski profil taśm (20 mm.) dla łatwiejszego użytkowania i zmniejszenia oporuZaawansowana, ukośna struktura żeberPrzeprojektowany profil samostateczny o szerokim zakresie prędkości i lepszej doskonałościElementy metalowe ze stali nierdzewnej lub aluminiumLegendarna, niezniszczalna tkanina: obustronnie silikonowany GelvenorButt Holes - system do usuwania zanieczyszczeń w końcówkach stabilizatorówObrotowe łączniki uchwytów sterówekWbudowane zintegrowane magnesy neodymowe na uchwytach sterówekRozszerzony zakres prędkości: 23 - 67+ km/hŁatwe napełnianie, startowanie i lądowanieUniwersalne taśmy + speedsystem + trymery dopasowane do napęduNowa atrakcyjna kolorystyka

 ABS®, OAA®, Flexon battens®, HIT Valves®, SRS® and EHP® - Embedded Hook In Points: są to opatentowane często naśladowane innowacje APCO.


A te zawory to jakaś pomyłka, ale ładnie ch przedstawiona klientom :)

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 października 2020, 15:26

Spoko. Już to robiono. Wtedy skrzydło zamiast się złamać i zamienić w hamulec, to skakało przed pilota albo i pod. Dlatego to, że skrzydło się podwija jest jednym z ważniejszych warunków bezpieczeństwa.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: prokopcio » 16 października 2020, 15:24

Domyślam się, że jest jakiś powód żę tego się nie robi, ale jaki?

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 października 2020, 14:45

matgaw pisze:
prokopcio pisze:dlaczego tych zaworów RAST nie daje się z przodu żeby podwinięć uniknąć całkowicie?

Bo by Ci skrzydło zanurkowało pod nogi i nie przeszło EN

A pilot by przeszedł do historii.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: matgaw » 16 października 2020, 14:40

prokopcio pisze:dlaczego tych zaworów RAST nie daje się z przodu żeby podwinięć uniknąć całkowicie?

Bo by Ci skrzydło zanurkowało pod nogi i nie przeszło EN

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: prokopcio » 16 października 2020, 14:29

dlaczego tych zaworów RAST nie daje się z przodu żeby podwinięć uniknąć całkowicie?

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 października 2020, 14:26

Nawet gdyby udowodnić że jetflapy nic nie dają to i tak piloci będą wybierać te skrzydła dla poczucia bezpieczeństwa które jest dużo więcej warte niż samo bezpieczeństwo. To jak z noszenie maseczek i innymi decyzjami rządu które mają nam zapewnić poczucie bezpieczeństwa.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: matgaw » 16 października 2020, 14:11

Zbyszku, nie lubię takiego bycia definitywnym w stwierdzeniach że 10% nie robi różnicy. A może to 10% to jest o 5% za daleko na zablokowanych w dół łokciach? :)

Mi się udało Skywalka przeciągnąć (bądź wprowadzić w spadochronowanie) w termie.

Z kolei innym razem, po nieudanej alpejce gdy skrzydło mnie wyprzedziło w trakcie rozbiegu, zaciągnąłem heble pod tyłek żeby przerwać start i skrzydło zamiast się zwalić za plecami.... ku mojemu zdziwieniu wystartowało :) I leciałem tak przez moment ze sterówkami koło tyłka stopniowo je odpuszczając...

A żarty jak to żarty. Trochę prawdy, przemieszanej z głupotą i można się pośmiać. Ale my tu chyba nie o żartach.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 października 2020, 14:00

Maciej. Jeśli chodzi o jetflapy to już są dowcipy na ten temat. Ze na cmentarzu paralotniowym jest specjalne miejsce dla, zdziwionych właścicieli Skywalków. Sama firma przyznaje że jetflapy zmniejszają prędkość przyciągnięcia o 10%. Czyli skrzydło przeciąga się nie przy 20 km/h a przy 18. Dla pilota ta różnica nie jest odczuwalna. I tak przeciagnie jak nie czuje skrzydła. Widziałem kilka takich sytuacji.
Co do RAST to firma musiała się napracować żeby skrzydło przeszło przez testy, więc trudno powiedzieć jakie może mieć efekty uboczne to rozwiązanie, jednak zgadzam się że jest to jakaś propozycja zwiększenia bezpieczeństwa biernego. Nawet bardziej istotna niż jetflapy.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Maciej_paralotniarz » 16 października 2020, 13:47

Cześć

System RAST ma przed wszystkim pomagać przy deformacjach. W samym locie w którym te deformacje nie występują nie robi on wielkiej różnicy. Największa bolączką pilotów są deformacje nisko nad ziemią gdzie czasu na reakcje jest po prostu mało, RAST ma zapobiegać utracie kierunku po deformacji na zasadzie takiej, że minimalizuje tą deformacje tj. tylna część płata nadal ma powietrze. RAST zwiększa bezpieczeństwo i pomaga w takich sytuacjach.

Jeżeli chodzi o inne systemy, które były stosowane w skrzydłach drugim takim skutecznym systemem był system Jet flap, nieszczęśliwie zastosowany w skrzydłach Skywalk a dobrze w Wings of Change. Skywalk zrobił ten system na wylot zaburzając tym samym opływ strug wokół płata, natomiast Wings of Change tylko na górnej części płata, system był obojętny w normalnej fazie lotu. Efekt był taki, że tam gdzie normalne skrzydło już dawno spadało za plecy podczas zaciągania sterówek w dół i indukowania fullstala, skrzydło z Jet flap nadal trzymało się nad głową generując olbrzymie siły na sterówkach i nie spadało tak szybko.

Sądzę, że każdy system który faktycznie działa i sprawdza się w praktyce jest wart uwagi. Osobiście latałem na wielu skrzydłach w tym wielu bez istotnych dodatków, więc porównanie mam dobre. Pytanie czy przedmówcy sprawdzili działanie któregokolwiek systemu w istotnych sytuacjach niebezpiecznych: fullstal, negatywka o innych rzeczach nie wspomnę no i ile prób to było? Moim zdaniem merytoryczne wypowiedzi powinny opierać się na doświadczeniu - szczególnie te negujące działanie systemów w skrzydłach. Osobiście wolałbym lecieć na skrzydle z RAST podczas dużej deformacji nad drzewami niż na skrzydle bez RAST.

Pozdrawiam
Maciej Sałaciński

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Przemo » 12 października 2020, 20:59

Cześć. Latam na Nayosie rs od 2 lat, wylatałem na nim ponad 100 godzin. Mogę potwierdzić że wstaje spokojniej przy silnym wietrze. Co do samego systemu Rast to w porównaniu z Blacklightem 2 czy Nova Ion nie odczułem dużej różnicy w zachowaniu w turbulencjach. Co do samej konstrukcji- skrzydło lata znakomicie, jestem z niego bardzo zadowolony. Minusem jest delikatny materiał, który łatwo uszkodzić.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: AndRand » 10 października 2020, 13:10

Testowałeś też Heliosa?

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: xcwalter » 08 października 2020, 22:15

matgaw pisze:Walter, a jak oceniłbyś ogólne zachowanie skrzydła w termice, pomijając klapy? Coś nietypowego, czy podobnie jak skrzydła o podobnym wydłużeniu?


W lataniu to tego RASTA w ogóle się nie odczuwa. Doświadczyłem go tylko przy tej jednej klapie, no i przy startach w silnym wietrze łatwiej nad nim panować i osobom z mniejszym doświadczeniem na pewno on będzie pomagać. Dla mnie to taka przyjemna ,solidna klasa C. Bez fajerweków, nadaje się na przesiadkę z B. Oczywiście na tym B, to trzeba najpierw uczciwie w termice polatać.
Jak porównywałem się na zawodach z Sigmą , 777 i innymi dobrymi glajtami, to nie stwierdziłem żadnej istotnej różnicy. No jeden, rzeczywiście bywał wyżej po przeskoku, ale czym się za tą doskonałość płaci to nie wnikam. Może jest mniej przyjemny w turbulencji.Obrazek
Walter

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2020, 21:43

xcwalter pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo dowinęło po klapie?

Tak ze 100 st.

Przy tym wydłużeniu to całkiem znośnie.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: xcwalter » 08 października 2020, 21:33

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo dowinęło po klapie?

Tak ze 100 st.

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: matgaw » 08 października 2020, 20:56

Walter, a jak oceniłbyś ogólne zachowanie skrzydła w termice, pomijając klapy? Coś nietypowego, czy podobnie jak skrzydła o podobnym wydłużeniu?

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2020, 20:53

Dużo dowinęło po klapie?

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: xcwalter » 08 października 2020, 20:46

Cześć,
Latam Agerą RS.
Wcześniej latałem na Cure z wydłużeniem 6.8, więc przesiadka na Agerkę z AR 6.3 była jak przesiadka na glajta klasy B :)
Bardzo łatwa w obsłudze i w turbulencji mega spokojna. W pierwszym locie poleciałem na niej 170 km, z Bassano do Tolminu,
Do tej pory dostałem na niej JEDNĄ klapę. EWIDENTNIE była inna, a zmiotło mi 3/4 glajta. Skrzydło zachowało się totalnie inaczej niż to co znałem do tej pory ( latam termicznie może nie od 40, ale od 25 lat ). Było łagodne, nie zmuszało do stanięcia na wyżynach kunsztu pilotażu. Wiadomo, że w odruchu mam przesiadkę na zdrową stronę, może kontrę sterówką, ale i tak miałem wrażenie, że samo załatwia za mnie ten problem. Cała akcja trwała dosłownie moment.
Sytuacja miała miejsce na zawodach i widziało ją kilka osób, które ze mną rozmawiały na ten temat. Miały wnioski bardzo podobne do moich.
Sprzedaję Swingi ( niebawem w teamie z nowym kolegą ) i oczywiście można moje spostrzeżenia odebrać jak promocję, ale wynikają one jednak z praktyki, a nie z oglądania filmików :)
Walter

Re: Swing system RAST jak się spisuje

Post autor: micro » 08 października 2020, 16:02

ciacholot pisze:Tym samym oznajmiam, że w moim nowym przyzakładowym sklepie na hasło: "bujam w obłokach" i po okazaniu Świadectwa kwalifikacji pilota paralotni
Każdy zostanie poczęstowany rogalikiem. Zaproszenie ważne do końca października.

To pochwal się gdzie ten sklep, może w Poznaniu :D Jak blisko to codziennie będę odwiedzał :lol: .

Na górę