Przeważone skrzydło ?

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Przeważone skrzydło ?

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: ciacholot » 30 lipca 2019, 10:48

Wraz ze wzrostem wydłużenia rośnie odporność na przeważenie, ale są jeszcze dwie inne rzeczy. Mianowicie "duży może więcej" tzn, małe rozmiary przy takim samym wydłużeniu nie akceptują tak dużych obciążeń co duże rozmiary. No i druga sprawa to wiek i nalot skrzydła , a także jego stan. Starsze skrzydła i takie narażone na np. zmienną wilgotność mogą stracić swój pierwotny idealny profil i też stracą na efektywności.

Wracając do tematu i pytania novary to największe obciążenie miałem na C o wydłużeniu 6,2. Było 4,6 kg/m2 . Da się latać, ale musi nosić. Na tzw. prawie nic szkoda wyciągać z worka. Natomiast jak nosi to latanie super. Kręci się dłużej, ale zapi....la jak trzeba i to jak walec :)

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2019, 09:22

Zależy od wydłużenia. Jeśli masz skrzydło o wydłużeniu około 5,5, to obciążenie 3,6 kg jest ok. Możesz zwiększyć i na 3,8 też będzie ok. Przypuszczam, że będziesz się w takich obciążeniach mieścił także w zakresie obciążeń w których skrzydło było certyfikowane.

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: JaroXS » 30 lipca 2019, 07:05

Moze sie komus przyda.

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: ciacholot » 29 lipca 2019, 23:29

Próbowałem kiedyś przyporządkować jakoś skrzydła do obciążenia powierzchni. Nic z tego sensownego nie wychodzi. Glajty różnie zachowują się wraz ze wzrostem obciążenia i zasada, że wyższe certyfikaty łatwiej znoszą przeważenie jest uzasadniona, ale nie jest bezkrytyczną regułą. Bardzo dużo zależy od techniki latania konkretnego pilota i jego świadomości. Wystarczy umieć dostosować się do "preferencji" skrzydła i różne dolegliwości przechodzą.
Pojawia się tu też nasza indywidualna ocena jako pilotów bo nie każdy lubi to samo. Tak czy inaczej jak się człowiek przyzwyczai bo zawsze lata przeważony to mu jest wszystko dwa czy to jest 5 czy 8 kg. trzeba się napracować i niczego nie lekceważyć za to generalnie przeważone skrzydła odpłacają stabilnym lotem i większą odpornością na pizdryki. Różne marki (w mojej ocenie) różnie obciążają płat. Niektóre np. mają mniej obciążone stabila inne więcej i trzeba to wyczuwać i się dostosować ze swoimi reakcjami tak, aby nie wchodziły migacze. Piszę o tym bo uważam, że piloci z większym nalotem czują takie różnice i potrafią się dostosować, a za tym idzie cała reszta. Takiemu łatwiej jest wykorzystać wszystko w powietrzu i przeważenie może sobie ignorować. Ci z małym nalotem zanim poczują takie szczegóły wszelaką niemoc składają na karby obciążenia powierzchni.
A jak już w ogóle nie da się latać bo nic nie nosi to przychodzi taki jeden bierze byle łacha , stawia i leci i co? Kopara na ziemi i z płaczem do domu. Jak ja ich nie lubię...;)

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: calhal » 29 lipca 2019, 21:39

Taka ciekawostka, są glajty, które przeważone o 5 czy 10 kilo, no poza zwiększonym opadaniem (i postępową) zachowują się przewidywalnie. I nie mówię o glajtach A czy B. Jest tak na przykład z Deltą 2, Coltem 1 i Coltem 2, czy glajtami BGD Lynx i Cure (latałem przeważony albo znam ludzi którzy latają 5 do 10 kilo ponad certyfikację). Natomiast np. taki Optic 2 light (przynajmniej ten w rozmiarze 24) przeważony o ponad 5...a juz 10 to w ogóle, robi się strasznie nerwowy w turbulencji. Może wynika to z konstrukcji light? Nie wiem. Optic'a 2 w wersji nie light nie testowałem.
Tak więc z tym przeważeniem glajta to ja bym jednak był ostrożny.

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: prokopcio » 29 lipca 2019, 21:26

AndRand pisze:Czy to zależy od konkretnego skrzydła przy jakim obciążeniu powierzchni się lepiej zachowuje?

Co to znaczy lepiej się zachowuje? Czy lepiej w powietrzu się zachowuje glajt klasy A czy D ? to sprawa indywidualna pilota.
Co do pytania o obciążenie powierzchni to jest to prawdziwe dla wszystkich, zwiększając obciążenie powierzchni zawsze zwiększa się prędkość i opadanie, przewianie (przy silnym wietrze) to nic innego jak zbyt mała prędkość więc mocno dociążonym można poradzić sobie przy mocnym wietrze ale z drugiej strony np.na bardzo słabym żaglu większe szanse na utrzymanie się ma skrzydło z małym obciążeniem powierzchni a to przeciążone zostaje bez szans więc coś za coś.
co do atrakcji związanymi bezpośrednio z obciążeniem to już było tyle o obciążeniu powierzchni, że tu nie będę przytaczał znów tematu wchodzenia i wychodzenia klap, frontów, ich konsekwencji etc....

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: AndRand » 29 lipca 2019, 21:08

Dopytam w w tej kwestii - ostatnio zacząłem dokładać bagażu i się zastanawiać czy nie przesadzę.

Czy to zależy od konkretnego skrzydła przy jakim obciążeniu powierzchni się lepiej zachowuje? Czy każde skrzydło niedoważone ma problem z prędkością i przewianiem, ale ma niskie opadanie, a przeważone będzie stabilniejsze i szybsze?
Po wejściu na wagę z całym plecakiem jest 5kg poniżej limitu, 3,6 kg/m2

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Kuba » 28 lipca 2019, 09:26

Ja sam latam na przeważonym o ok 4-5kg EN:D , jak są słabe warunki to muszę się nieźle nakombinować aby się wykręcić , plus jest taki że skrzydło żwawo reaguje i ciasno zawraca więc nie przepuszczam żadnemu bąbelkowi ( jak tylko trwa dłużej niż te 4 sekundy to można się za niego brać) , w turbulentnym powietrzu skrzydło jest dosyć nerwowe trzeba się do tego niestety przyzwyczaić i pilnować go ciągle bo z racji tego że jest to D to front czy klapa błyskawicznie przeradza się w poważniejsze komplikacje a na tym glajcie klapy same nie wychodzą i trzeba się ich pozbyć samemu szybciutko , taka na 50% to trzeba liczyć te 2- 3 zwitki w dół zanim się ja wytrzepie . Samo przeważenie skrzydła usztywnia czaszę się uważam że jest trochę odporniejsze na deformacje co nie zmienia faktu że jak już do niej dojdzie to są gwałtowniejsze. Obecnie noszę się z zamiarem zejścia może na En:C z tym że chcę teraz być w górnym zakresie wagowym powiedzmy te 115kg ... Zobaczymy jak to będzie latać :)

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Marcus Biesioroff » 03 marca 2018, 15:26

prokopcio pisze:ps. zaraz pewnie dostanę karę za off topic ;)

Kary nie będzie, ale zaiste zacny suchar milordzie... ;)

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: prokopcio » 03 marca 2018, 15:13

jak chcesz szybko stracić na wadze to kup wagę za 100zł a sprzedaj za 50zł :)
ps. zaraz pewnie dostanę karę za off topic ;)

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 lutego 2018, 16:57

calhal pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Zrzucisz 25 kg ? Plan ambitny, ale nie wiem czy realny.

Bezpieczne zrzucanie wagi to 1kg/tydzień, nie więcej. I potrzeba motywacji.
25kilo to jest sporo, ale da się zrobić. Niestety na otwarcie sezonu będzie ciężko.

Nie mniej życzę motywacji i powodzenia


1 kg/tydzień? Ja od 10 lat próbuje zrzucić 4 kg. Bez skutku.

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: calhal » 27 lutego 2018, 16:50

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Zrzucisz 25 kg ? Plan ambitny, ale nie wiem czy realny.

Bezpieczne zrzucanie wagi to 1kg/tydzień, nie więcej. I potrzeba motywacji.
25kilo to jest sporo, ale da się zrobić. Niestety na otwarcie sezonu będzie ciężko.

Nie mniej życzę motywacji i powodzenia

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 lutego 2018, 15:22

Zrzucisz 25 kg ? Plan ambitny, ale nie wiem czy realny.

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Piotrek Pokorny » 27 lutego 2018, 15:18

Dzięki za informację. W pierwszej kolejności w takim razie powalczę z bebzonem a później ogarnę planowany III etap, jak już wyrównam masę startową. Alternatywnie zamienię skrzydło na większe, ale to byłoby zbyt łatwe :P

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 lutego 2018, 15:12

To masz problem. Proponuję wyjechać z jakąś szkołą na naukę aktywnego pilotażu i pierwsze kroki w termice. Na tym skrzydle czekają cię tylko zloty. Skrzydło jest ok. Jedynie twoje umiejętności są dla ciebie zagrożeniem, a duże obciążenie powierzchni będzie utrudnieniem przy starcie, lądowaniu oraz w atrakcjach jeśli do takich dojdzie (co jest mało prawdopodobne że dojdzie). Nie zapominaj że przy dużym obciążeniu powierzchni rosną wszystkie prędkości, także te na których ci nie zależy, a więc: opadania, przeciągnięcia, startu, lądowania.

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Piotrek Pokorny » 27 lutego 2018, 15:02

Jestem świeży jak przebiśnieg w lutym, dlatego tym ostrożniej podchodzę do tematu. Czeka mnie jeszcze trzeci etap i dalszy ciąg nauki. W okolicach Lublina najczęściej dostępny jest krawężnik w Janowcu, więc pewnie tam będę uskuteczniał pierwsze loty jeśli będzie warun.

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 lutego 2018, 15:00

Piotrek. Ile godzin wylatałeś w termice ?

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: Piotrek Pokorny » 27 lutego 2018, 14:50

Odgrzeję kotleta, bo potrzebuję porady. Niestety moje plany ze zrzutem wagi nie powiodły się i na początek sezonu różnie może być z wagą.

Powiedzcie mi proszę czy dobrze liczę:
Kupiłem w listopadzie Niviuka Koyota 2 w wersji 28 (materac) - tak, wiem - miałem do niego schudnąć... ;)
Rozpiętość wagowa 92kg - 117kg
Powierzchnia 27,86m2
Wydłużenie 4,87

Sam ważę obecnie 108kg
Skrzydło + uprząż = 12kg
Reszta szpeju ok. 5kg
Masa startowa = 125kg

Rozumiem że obciążenie m2 wynosi w takim razie 125 / 27,86 czyli 4,49, czy też coś pokręciłem?

Jeśli wyliczenie jest prawidłowe, to powstaje następujące pytanie czy przy takim przeważeniu można zaryzykować pierwsze loty do czasu gdy zrzucę bebech (w maju powinno być już okrągłe 100kg)? Z góry dzięki za podpowiedź, bo nie wiem czy zamieniać skrzydło na większe czy po prostu odczekać swoje, a chciałbym latać jak najszybciej.

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: novara » 13 marca 2016, 11:40

ciacholot pisze:Każda motywacja do zejścia z wagi jest bezcenna.


Właśnie tak. Ostatnio robiłem masę. Teraz mam motywację żeby zrobić rzeźbę :D

Re: Przeważone skrzydło ?

Post autor: ciacholot » 13 marca 2016, 11:24

uriuk pisze:
ciacholot pisze:Każda motywacja do zejścia z wagi jest bezcenna.


http://zespolmi.pl/post/1448/ciastki.




nie musiałeś... :lol:

Na górę