trwałość skrzydła

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: trwałość skrzydła

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Lucjan Piekutowski » 02 stycznia 2017, 22:53

der pisze:Odgrzeję kotleta.

Bo warto.
Dziś sobie zrobiliśmy trwający niemal pół dnia maraton testu przewiewności moich skrzydeł.

Kilka wniosków.
Pierwszy, wyznaczanie średniej pomiarowej jest do dupy.
Drugi, Skytex jest rewelacyjny, a S9017-E68A 36 g/m² jest do dupy.
Trzeci, niemal każde skrzydło da się zmierzyć tak by średnia wyszła "jak nowe".
Czwarty, bicie piany o różnice w pomiarach tego samego skrzydła w różnych serwisach jest bez sensu bo
niemal każde skrzydło da się zmierzyć na nieograniczoną liczbę sposobów dając różne wyniki.
Piąty, mierzenie przewiewności skrzydeł wyłącznie na krawędzi natarcia to błąd.
Szósty, najbardziej zużywa się materiał nie na krawędzi natarcia, ale na stabilach.

Do rzeczy.
Pierwszy na tapętę poszedł Airwave Tandem. Latam nim rzadko, choć w tym roku się to zmieni (co roku sobie to powtarzam :) )
Skrzydło 5 letnie. Nalot dokładnie nie znany. Nie kosmiczny, prawdopodobnie około 200 godzin. Nie jestem pierwszym właścicielem.
Przewiewność na krawędzi natarcia w miejscu gdzie zastosowano Skytex 44 g/m² o barwie niebieskiej wyniosła od 1050 do 450 sekund na JDC zależnie od miejsca pomiaru.
Przewiewność mierzona głębiej w kierunku centropłata (czy znacie serwis który mierzy tam również materiał ?) w miejscu zastosowania S9017-E68A 36 g/m² Dała już tylko od 227 do nawet 93 sekund JDC.
Przewiewność na stabilach wyniosła od 536 do 102 sekund JDC zależnie od "głębokości" pomiaru. Materiał na stabilach ten sam co na krawędzi natarcia czyli Skytex 44 g/m².

Kolejne skrzydło to Dudek Hadron.
Skrzydło mam 5 lat. Nalot około 250, godzin.
Materiały zastosowane to Skytex 40 g/m² oraz Dominicotex 34 g/m².
Przewiewność na krawędzi natarcia zależnie od miejsca pomiaru wahała się od ponad 1150 do ponad 1350 sekund JDC, bywało, że przerywaliśmy pomiar bo po prostu brakło by czasu na resztę. Idąc w głąb centropłatu spadała o 300sekund JDC.
Przewiewność na stabilach wyniosła 790 sekund JDC. Wgłąb spadała o 200 sekund JDC.

Trzecie skrzydło to Ozone Delta 2.
Skrzydło mam 3,5 sezonu. Nalot 300 godzin.
Materiały zastosowane to Dokdo 30DMF 40 g/m²
Przegląd wykonany w polskim serwisie w sierpniu tego roku. Od tego czasu wylatane 25 godzin.
Zgodnie z przeglądem przewiewność na krawędzi natarcia wahała się od 195 do 331 sekund JDC. Dziś pomiary dał wynik od 231 do 526 sekund JDC.
Dolne poszycie podczas przeglądu wyszło od 370 do 430 sekund JDC. Nam dziś wyszło od 352 do 647 sekund JDC.
Urosło ?. Nie sądzę. Po prostu nie trafiliśmy w to samo miejsce pomiaru.

Stabila. Na przeglądzie wyszły 176 i 180 sekund JDC. nam dziś wyszło od 66 do 61 sekund JDC !.

Czwarte skrzydło to Gin Carrera +
Skrzydło pół roczne, nalot 40 godzin.
Materiały zastosowane to Skytex 38 g/m².
Ostatecznie zrobiliśmy tylko jeden pomiar na krawędzi natarcia górnego poszycia. Wyszło 2120 sekund JDC. Do kolejnych pomiarów się zniechęciliśmy. Zastała by nas noc.

Część wniosków wypisałem powyżej. Resztę wyciągnijcie sobie sami.
Po tym co zobaczyłem, pomiar przewiewności uznaję za jeszcze mniej miarodajny wskaźnik sprawności niż pomiar ciągu napędu PPG.


Czy ktoś mógłby to dać jako artykuł do Vario ?

Re: trwałość skrzydła

Post autor: uriuk » 02 stycznia 2017, 22:50

Trzudno soe z toba nie zgodzic. Ale pomiar wg mnie nie jest po to, zeby zmierzyc czy skrzydlo ma 300 czy 1300 s, a po to, zeby sie przekonac, czy nie ma 13 s, bo wtedy moze byc juz smiesznie.
Poza tym wspolczesne skrzydla najczesciej nie koncza zywota z powodu przewiewnosci tkaniny a z powodu utraty ksztaltu (niedawno ktos, chyba Zbyszek, wrzucal fotke takiego zmasakrowanego skrzydla)

Re: trwałość skrzydła

Post autor: der » 02 stycznia 2017, 22:44

Odgrzeję kotleta.

Bo warto.
Dziś sobie zrobiliśmy trwający niemal pół dnia maraton testu przewiewności moich skrzydeł.

Kilka wniosków.
Pierwszy, wyznaczanie średniej pomiarowej jest do dupy.
Drugi, Skytex jest rewelacyjny, a S9017-E68A 36 g/m² jest do dupy.
Trzeci, niemal każde skrzydło da się zmierzyć tak by średnia wyszła "jak nowe".
Czwarty, bicie piany o różnice w pomiarach tego samego skrzydła w różnych serwisach jest bez sensu bo
niemal każde skrzydło da się zmierzyć na nieograniczoną liczbę sposobów dając różne wyniki.
Piąty, mierzenie przewiewności skrzydeł wyłącznie na krawędzi natarcia to błąd.
Szósty, najbardziej zużywa się materiał nie na krawędzi natarcia, ale na stabilach.

Do rzeczy.
Pierwszy na tapętę poszedł Airwave Tandem. Latam nim rzadko, choć w tym roku się to zmieni (co roku sobie to powtarzam :) )
Skrzydło 5 letnie. Nalot dokładnie nie znany. Nie kosmiczny, prawdopodobnie około 200 godzin. Nie jestem pierwszym właścicielem.
Przewiewność na krawędzi natarcia w miejscu gdzie zastosowano Skytex 44 g/m² o barwie niebieskiej wyniosła od 1050 do 450 sekund na JDC zależnie od miejsca pomiaru.
Przewiewność mierzona głębiej w kierunku centropłata (czy znacie serwis który mierzy tam również materiał ?) w miejscu zastosowania S9017-E68A 36 g/m² Dała już tylko od 227 do nawet 93 sekund JDC.
Przewiewność na stabilach wyniosła od 536 do 102 sekund JDC zależnie od "głębokości" pomiaru. Materiał na stabilach ten sam co na krawędzi natarcia czyli Skytex 44 g/m².

Kolejne skrzydło to Dudek Hadron.
Skrzydło mam 5 lat. Nalot około 250, godzin.
Materiały zastosowane to Skytex 40 g/m² oraz Dominicotex 34 g/m².
Przewiewność na krawędzi natarcia zależnie od miejsca pomiaru wahała się od ponad 1150 do ponad 1350 sekund JDC, bywało, że przerywaliśmy pomiar bo po prostu brakło by czasu na resztę. Idąc w głąb centropłatu spadała o 300sekund JDC.
Przewiewność na stabilach wyniosła 790 sekund JDC. Wgłąb spadała o 200 sekund JDC.

Trzecie skrzydło to Ozone Delta 2.
Skrzydło mam 3,5 sezonu. Nalot 300 godzin.
Materiały zastosowane to Dokdo 30DMF 40 g/m²
Przegląd wykonany w polskim serwisie w sierpniu tego roku. Od tego czasu wylatane 25 godzin.
Zgodnie z przeglądem przewiewność na krawędzi natarcia wahała się od 195 do 331 sekund JDC. Dziś pomiary dał wynik od 231 do 526 sekund JDC.
Dolne poszycie podczas przeglądu wyszło od 370 do 430 sekund JDC. Nam dziś wyszło od 352 do 647 sekund JDC.
Urosło ?. Nie sądzę. Po prostu nie trafiliśmy w to samo miejsce pomiaru.

Stabila. Na przeglądzie wyszły 176 i 180 sekund JDC. nam dziś wyszło od 66 do 61 sekund JDC !.

Czwarte skrzydło to Gin Carrera +
Skrzydło pół roczne, nalot 40 godzin.
Materiały zastosowane to Skytex 38 g/m².
Ostatecznie zrobiliśmy tylko jeden pomiar na krawędzi natarcia górnego poszycia. Wyszło 2120 sekund JDC. Do kolejnych pomiarów się zniechęciliśmy. Zastała by nas noc.

Część wniosków wypisałem powyżej. Resztę wyciągnijcie sobie sami.
Po tym co zobaczyłem, pomiar przewiewności uznaję za jeszcze mniej miarodajny wskaźnik sprawności niż pomiar ciągu napędu PPG.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: tooosh » 01 września 2016, 23:53

Marcin. pisze:Możesz zapodać linka ? :)


http://www.xcmag.com/2015/11/cross-country-166-whats-in-the-latest-issue/

Jak nie rozczytasz to podaj maila.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Lucjan Piekutowski » 01 września 2016, 21:53

Marcin Kawula pisze:Dzięki za wszelkie podpowiedzi, szczególnie: kupować skrzydło ze świeżym przeglądem, kupować z kimś doświadczonym, no i wyspać się :-)


W twoim przypadku jak kupisz skrzydło po 100 godzinach od pilota który tylko latał, to będzie jak nowe. Nie wiem czy Niemcy i Francuzi kombinują z żyłowaniem ceny, myślę że raczej latają i sprzedają nie zajeżdżają skrzydeł.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Marcin Kawula » 01 września 2016, 21:42

Dzięki za wszelkie podpowiedzi, szczególnie: kupować skrzydło ze świeżym przeglądem, kupować z kimś doświadczonym, no i wyspać się :-)

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 21:17

Lucjan Piekutowski pisze:[Dziewczynę możesz ośmielić :) A skrzydło to sam wiesz...


Dziewczynę można jeszcze rozśmieszyć :) Jak jej pilot pokaże co potrafi to będzie boki zrywać.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Marcin Kawula » 01 września 2016, 20:58

Jak tak sobie patrzę na ceny skrzydeł używanych np tu: https://wing.pub/wings/niviuk/hook-3 (to wybrane losowo skrzydło)
to widać, że cena jest uzależniona od NALOTU.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Lucjan Piekutowski » 01 września 2016, 20:51

Marcin. pisze:
Lucjan Piekutowski pisze:[
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.


A jak złe lata? :?:


Odpowiem tak, idziesz na randkę, dziewczyna śliczna ale nieśmiała i przestraszona. Dziewczynę możesz ośmielić :) A skrzydło to sam wiesz...

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Marcin. » 01 września 2016, 20:48

Lucjan Piekutowski pisze:[
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.


A jak złe lata? :?:

Re: trwałość skrzydła

Post autor: starry » 01 września 2016, 20:35

Gdy dostałem Deltę po 2 sezonach i ponad 200h i porównałem ją ze swoim Synergy5 z niecałymi 180h to myślałem, że Delta to trup. Jednak Delta miała aktualny pełny przegląd z wynikiem przewiewności jak nowa. Przez pierwsze parę godzin na Delcie, miałem wrażenie, że latam na skrzydle z pergaminu, które lada moment się podrze ;) Teraz mam już na Delcie prawie 100h i czuje się na niej tak pewnie jak dawniej na Solu. Porównałem ją też z rocznikowo równymi Deltami znajomych i nie odbiega wizualnie i organoleptycznie od innych. Poczytałem też na stronie Ozone o tym jak oceniają stan skrzydła i sadzę, że tkanina spokojnie w dobrej kondycji przeżyje 500h albo i więcej. Gorzej chyba liny, a raczej lineczki, które warto by wymienić przynajmniej raz, ale czy to jest opłacalne ? Może przynajmniej główne A i B. Tak więc od samego latania skrzydło nie powinno "zepsuć". Najgorzej chyba wpływają na skrzydło wypadki i nieumiejętne obchodzenie się z nim ( minimum szacunku się skrzydłu należy ), które w instrukcji OZONE jest bardzo fajnie opisane. Gelwanor jest pancerny ale i ciężki, a jakość wykonania Sol'a pozostawia sporo do życzenia na tle konkurencji.
Używkę należy zawsze brać z opcją zwrotu, nie napalać się i przespać parę dni przed ostateczną decyzją.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Lucjan Piekutowski » 01 września 2016, 20:15

Marcin. pisze:
To chyba oznaki starego rocznika z pancernym gelvenorem?


Marcin strasznie kombinujesz z tym skrzydłem :P

Skrzydło nowe masz w momencie gdy jest nowe, potem jest tylko mniej lub bardziej używane. Do tego się starzeje. Dowodem stanu skrzydła jest przegląd, który powinien ci odpowiedzieć na pytania o stan poszczególnych elementów. Dodatkowo upewnić się o stanie możesz:
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.
Kupując je od osoby pewnej najlepiej pilota którego znasz i wiesz że cię nie oszuka.
Oceniając ogólny stan, tj linki, taśmy bloczki magnesy itp. Stan wytarcia i zużycia tych elementów, świadczy o intensywności użytkowania. Jak obejrzysz ileś tam glajtów , w tym nowe to zobaczysz który jak wygląda. Tobie pozostaje jak na razie wspierać się kimś kto ma doświadczenie. Oczywiście powiemy Ci na co zwracać uwagę, ale to będą tylko rady przez internet.
Odpowiadając na Twoje pytanie. Może być skrzydło które ma 100 godzin i jest sprawne a może być i takie które jest niesprawne. 100 godzin i rok użytkowania, to moim zdaniem przewiewność byłaby z wynikiem "bardzo dobry" lub "jak nowy" jeśli jest tylko "dobra" to coś tu jest nie tak, tzn zadziałał jakiś czynnik postarzający tkaninę (słońce, woda ? ) , reszta konstrukcji najprawdopodobniej jest proporcjonalnie zużyta ale to sprawdzisz robiąc pełny przegląd.

P.S Roczne skrzydła klasy A lub B są drogie.


EDIT: Ten post oczywiście jest do Marcina cytowanego, trochę mi się Marcinowie pomieszali , ale ogólnie odpowiedź jest na pytania Marcina którego zacytowałem i tego który założył temat trochę też :D

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Marcin. » 01 września 2016, 19:58

tooosh pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.


Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać, że przewiewność jest dobra i po kolejnym teście może być niedobra ;) W którymś Cross Country były na ten temat testy.


Możesz zapodać linka ? :)

Re: trwałość skrzydła

Post autor: tooosh » 01 września 2016, 19:40

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.


Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać, że przewiewność jest dobra i po kolejnym teście może być niedobra ;) W którymś Cross Country były na ten temat testy.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Marcin. » 01 września 2016, 19:13

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Myślę że tak. Skrzydło może mieć na przykład dobry wynik przewiewności ale skurczony spływ albo bardzo nierówna górna powierzchnię. Albo na przykład zniszczone usztywnienia wlotów. Nie mówiąc juz o linach.


To chyba oznaki starego rocznika z pancernym gelvenorem?

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 18:58

Myślę że tak. Skrzydło może mieć na przykład dobry wynik przewiewności ale skurczony spływ albo bardzo nierówna górna powierzchnię. Albo na przykład zniszczone usztywnienia wlotów. Nie mówiąc juz o linach.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Marcin. » 01 września 2016, 18:54

To możliwa jest sytuacja ,że przewiewność jest dobra a jakaś część niedopuszczalnie zużyta? Oczywiście chodzi mi tylko o normalne użytkowanie ,a nie uszkodzenie skrzydła w wypadku.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 18:07

Na stan paralotni składa się
Przewiewności tkaniny
Wytrzymałość mechaniczna tkaniny
Skurcze i rozciągnięcia tkaniny
Wytrzymałość lin.
Skurcze i rozciągnięcia lin
Wytrzymałość szwów
Stan usztywnień
Stan innych elementów skrzydła

Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Marcin. » 01 września 2016, 17:44

A gdy przewiewność jest w "dobrym stanie" ,to można założyć że reszta paralotni jako tako też?

Re: trwałość skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 września 2016, 17:37

Ja bym sprawdził tkaninę na przewiewności i wytrzymałość po jakiś 300 godzinach. A tak to panie latać i latać.

Na górę