Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 maja 2018, 11:30
Ponieważ Mariusz potrzebuje rozwijać swój wzór do doboru skrzydła, to zrobiłem dla niego trochę analiz. Wyższy, pojedynczy wykres dotyczy zależności pomiędzy obciążeniem powierzchni, a klasa skrzydła, niższy pokazuje obszary w których są atestowane skrzydła do swobodnego latania i obciążenia powierzchni w których były testowane w zależności od powierzchni skrzydła. Uwzględnione zostało około czterdziestu modeli skrzydeł w trzech klasach: szkolne, rekreacyjne, sportowe. Dla skrzydeł współczesnych to będzie wydłużenie 5, 5,5, 6, oczywiście plus minus około 0,2. Cienką linią zostały obwiedzione obszary obciążeń skrzydeł z początku wieku, grubą obciążenia skrzydeł współczesnych. Pojedynczy wykres pokazuje zależność obciążenia powierzchni od wydłużenia, który kiedyś liczyłem dla skrzydeł średniej wielkości i górnego zakresu obciążenia. Obecnie uważam, że do doboru optymalnego obciążenia powierzchni musimy brać pod uwagę nie tylko wydłużenie, ale i rozmiar skrzydła, co widać na dolnym wykresie. Skrzydła aby przejść przez certyfikację wykazują wzrost obciążeń zarówno dolnych jak i górnych w miarę wzrostu powierzchni. W dodatku widać też różnice w obciążeniu powierzchni pomiędzy klasami skrzydeł, na co bezpośredni wpływ ma wydłużenie. Jednym słowem kupując skrzydło klasy wyższej powinniśmy uwzględniać wzrost obciążenia powierzchni na nowym glajcie, a pozostawanie przy tym samym rozmiarze skrzydła co wcześniejsze niższej klasy jest błędem. Oczywiście wykresy są uśrednione, bo widać przy analizie, że na przykład zastosowany profil skrzydła o niskich współczynnikach siły nośnej zmusza czasem firmy do certyfikacji skrzydeł w obniżonym zakresie wagowym, są też wyskoki w zakresie wagowym dla skrzydeł z dużym potencjałem bezpieczeństwa i potrzebą pokrycia większego zakresu wagowego. Wykres jest uśredniony i nie zawiera nietypowych przykładów. Z ciekawostek można zaobserwować zawężanie widełek wagowych w miarę wzrostu wydłużenia.
- Załączniki
-

- Obciążenie a wydłużenie.jpg (28.96 KiB) Przejrzano 4220 razy
-

- Obciążenie a wielkość skrzydła.jpg (170.57 KiB) Przejrzano 4220 razy
Ponieważ Mariusz potrzebuje rozwijać swój wzór do doboru skrzydła, to zrobiłem dla niego trochę analiz. Wyższy, pojedynczy wykres dotyczy zależności pomiędzy obciążeniem powierzchni, a klasa skrzydła, niższy pokazuje obszary w których są atestowane skrzydła do swobodnego latania i obciążenia powierzchni w których były testowane w zależności od powierzchni skrzydła. Uwzględnione zostało około czterdziestu modeli skrzydeł w trzech klasach: szkolne, rekreacyjne, sportowe. Dla skrzydeł współczesnych to będzie wydłużenie 5, 5,5, 6, oczywiście plus minus około 0,2. Cienką linią zostały obwiedzione obszary obciążeń skrzydeł z początku wieku, grubą obciążenia skrzydeł współczesnych. Pojedynczy wykres pokazuje zależność obciążenia powierzchni od wydłużenia, który kiedyś liczyłem dla skrzydeł średniej wielkości i górnego zakresu obciążenia. Obecnie uważam, że do doboru optymalnego obciążenia powierzchni musimy brać pod uwagę nie tylko wydłużenie, ale i rozmiar skrzydła, co widać na dolnym wykresie. Skrzydła aby przejść przez certyfikację wykazują wzrost obciążeń zarówno dolnych jak i górnych w miarę wzrostu powierzchni. W dodatku widać też różnice w obciążeniu powierzchni pomiędzy klasami skrzydeł, na co bezpośredni wpływ ma wydłużenie. Jednym słowem kupując skrzydło klasy wyższej powinniśmy uwzględniać wzrost obciążenia powierzchni na nowym glajcie, a pozostawanie przy tym samym rozmiarze skrzydła co wcześniejsze niższej klasy jest błędem. Oczywiście wykresy są uśrednione, bo widać przy analizie, że na przykład zastosowany profil skrzydła o niskich współczynnikach siły nośnej zmusza czasem firmy do certyfikacji skrzydeł w obniżonym zakresie wagowym, są też wyskoki w zakresie wagowym dla skrzydeł z dużym potencjałem bezpieczeństwa i potrzebą pokrycia większego zakresu wagowego. Wykres jest uśredniony i nie zawiera nietypowych przykładów. Z ciekawostek można zaobserwować zawężanie widełek wagowych w miarę wzrostu wydłużenia.