Post autor: SP8EBC » 25 sierpnia 2020, 15:49
tooosh pisze:SP8EBC pisze:Z tym, że musisz z góry wiedzieć jakie frekwencje są w użyciu w twojej okolicy, bo klepane to jest wyłącznie z komputera.
Klepanie częstotliwości na startowisku jest normą.
Wiesz ja radia do latania i tak nie używam, co może kogoś zdziwić (chyba zdziwiło ostatnio nawet Sandra), dlatego się nie wypowiem bo nie wiem.
Natomiast w praktyce i tak jest to powiedzmy pula X kanałów, które spokojnie zmieszczą się na 16 pozycyjnym pokręcadle. Jak byś se dał 146.025 do .300 co 25k + 158.250MHz to spokojnie wystarczy. O ile bowiem po 146.xxx wiatr i szum hula, to np na 158.350MHz, które się ostatnio zrobiło modne już niekonieczne. Dlatego tym co widziałem na Żarku, czyli odskakiwanie na boki PSP +/- ileś tam kHz można trafić na pobliskie Radio Taxi, Ochronę, Wodociągi, MZK itp itd. Jeżeli jest to w dalszym ciagu FM, to bez CTCSS i tak nie będzie nic słychać po drugiej stronie (no z małymi wyjątkami typu kanały Związku Motorowego ale i tak jest to w użyciu tylko na rajdach) ale jak ktoś nie lubi słuchać warkotu radiomodemów telemetrii albo cyfrowej łączności typu DMR czy innych podobnych, to się może zdziwić. Bo tam to emisja może chodzić w zasadzie non-stop i przez kilka godzin lotu mamy tylko wrrrrrrbrrrrrr w słuchawce. To ja już bym wolał monolog przepełniony ekscytacją na temat komina ze stałym 3m/s
// EDIT:
// Potem postaram się zrobić listę kilku przystępnych cenowo radyj dla paralotniarza, które nie są baofengiem a nie kosztują mniej niż 1kPLN
[quote="tooosh"][quote="SP8EBC"]Z tym, że musisz z góry wiedzieć jakie frekwencje są w użyciu w twojej okolicy, bo klepane to jest wyłącznie z komputera.[/quote]
Klepanie częstotliwości na startowisku jest normą.[/quote]
Wiesz ja radia do latania i tak nie używam, co może kogoś zdziwić (chyba zdziwiło ostatnio nawet Sandra), dlatego się nie wypowiem bo nie wiem.
Natomiast w praktyce i tak jest to powiedzmy pula X kanałów, które spokojnie zmieszczą się na 16 pozycyjnym pokręcadle. Jak byś se dał 146.025 do .300 co 25k + 158.250MHz to spokojnie wystarczy. O ile bowiem po 146.xxx wiatr i szum hula, to np na 158.350MHz, które się ostatnio zrobiło modne już niekonieczne. Dlatego tym co widziałem na Żarku, czyli odskakiwanie na boki PSP +/- ileś tam kHz można trafić na pobliskie Radio Taxi, Ochronę, Wodociągi, MZK itp itd. Jeżeli jest to w dalszym ciagu FM, to bez CTCSS i tak nie będzie nic słychać po drugiej stronie (no z małymi wyjątkami typu kanały Związku Motorowego ale i tak jest to w użyciu tylko na rajdach) ale jak ktoś nie lubi słuchać warkotu radiomodemów telemetrii albo cyfrowej łączności typu DMR czy innych podobnych, to się może zdziwić. Bo tam to emisja może chodzić w zasadzie non-stop i przez kilka godzin lotu mamy tylko wrrrrrrbrrrrrr w słuchawce. To ja już bym wolał monolog przepełniony ekscytacją na temat komina ze stałym 3m/s
// EDIT:
// Potem postaram się zrobić listę kilku przystępnych cenowo radyj dla paralotniarza, które nie są baofengiem a nie kosztują mniej niż 1kPLN