Post autor: calhal » 10 marca 2021, 10:05
Moim zdaniem wszystko zależy od skrzydła. Generalnie to kłania się fizyka - masa, bezwładność etc. Tendencja wszystkich producentów glajtów idzie w kierunku obniżania masy. Uogólniając mamy glajty "normalne" które są obecnie średnio 1kg lżejsze niż 10 lat temu, lekkie i ekstremalnie lekkie (pomijam tu jednopowłokowce bo tu oprócz masy jeszcze inna problematyka jest).
Ja się przejechałem parę razy na "odchudzonej" wersji jakiegoś glajta (nerwowość etc). Jak już, to moim zdaniem lepiej wziąć coś, co było od początku do końca zaprojektowane z braniem masy (gramatura tkaniny, konstrukcja wewnatrz plata, etc) pod uwagę.
Argument o żywotności czy delikatności moim zdaniem nie ma sensu - większość ludzi i tak zmienia glajta na długo przed jego zużyciem.
Wyjątkiem tu są glajty ekstremalnie lekkie, i jak już Błażej napisał, dla początkującego mogą być drogą zabawką podatną na uszkodzenia (krzaki etc).
Zalety, moim zdaniem: waga i objętość przede wszystkim, ale też łatwość startów, szczególnie przy zerowym lub słabym wietrze.
Wady: cena (zazwyczaj sa drozsze).
Jak już pisałem, jeśli to nie po prostu odchudzona wersja ciężkiego brata, tylko dobrze zaprojektowane skrzydło, to wcale nie jest bardziej nerwowe, gadatliwe czy klapiące niż ciężsi koledzy

Moim zdaniem wszystko zależy od skrzydła. Generalnie to kłania się fizyka - masa, bezwładność etc. Tendencja wszystkich producentów glajtów idzie w kierunku obniżania masy. Uogólniając mamy glajty "normalne" które są obecnie średnio 1kg lżejsze niż 10 lat temu, lekkie i ekstremalnie lekkie (pomijam tu jednopowłokowce bo tu oprócz masy jeszcze inna problematyka jest).
Ja się przejechałem parę razy na "odchudzonej" wersji jakiegoś glajta (nerwowość etc). Jak już, to moim zdaniem lepiej wziąć coś, co było od początku do końca zaprojektowane z braniem masy (gramatura tkaniny, konstrukcja wewnatrz plata, etc) pod uwagę.
Argument o żywotności czy delikatności moim zdaniem nie ma sensu - większość ludzi i tak zmienia glajta na długo przed jego zużyciem.
Wyjątkiem tu są glajty ekstremalnie lekkie, i jak już Błażej napisał, dla początkującego mogą być drogą zabawką podatną na uszkodzenia (krzaki etc).
Zalety, moim zdaniem: waga i objętość przede wszystkim, ale też łatwość startów, szczególnie przy zerowym lub słabym wietrze.
Wady: cena (zazwyczaj sa drozsze).
Jak już pisałem, jeśli to nie po prostu odchudzona wersja ciężkiego brata, tylko dobrze zaprojektowane skrzydło, to wcale nie jest bardziej nerwowe, gadatliwe czy klapiące niż ciężsi koledzy ;)