Skrzydło klasy Progression

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Skrzydło klasy Progression

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: pepperoni » 20 grudnia 2021, 19:58

Kuba pisze:Jakie skrzydła klasy Progression (czyli wydłużenie około 5,2-5,3) polecacie?
Czy któryś z modeli w tej klasie wyróżnia się pozytywnie?


Dość popularnym skrzydłem w tej klasie jest Skywalk Arak. Słyszałem o nim dobre opinie od kilku osób, sam z resztą wylatałem na nim ze 100 godzin przesiadając się z Nemo xx i bardzo dobrze wspominam to skrzydło.
Żadne większe atrakcje nie wchodziły, a jak coś wchodziło to od razu wychodziło.
Myślę, że jest to skrzydło warte polecenia

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: ArturK » 20 grudnia 2021, 18:00

Kuba pisze:I to jest jakaś praktyczna informacja - dzięki.
ArturK pisze:Jeszcze mogę potwierdzić ze Buzz Z5 jest ok.

Ale OK, bo latałeś, czy widziałeś jak lata, czy słyszałeś?

Kuba


ok no problem.
Nie, kolega używa. On lata niedługo wiec ta informacja jest niepewna. Generalnie Buzz jest podobno udanym skrzydłem.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Kuba » 19 grudnia 2021, 16:13

ArturK pisze:Jak już tu wspomniano masz do wyboru:
1. Nova Ion 5/6
2. Skywalk Tequila 4/5
3. Swing Arcus
oraz równie dobre:
4. Ozone Buzz Z5/Z6
ale także:
5. 777 Knight

Dzięki za to zestawienie, ale pominąłeś sporo wiodących producentów (jak Advance, Gin, Niviuk) i innych mniej lub bardziej popularnych (jak Axis, Flow, MacPara, Phi, Up, U-Turn).

Jest lista skrzydeł B z ocenami Ziada, ale brakuje tam sporo nowych modeli (np. Epsilona, Hooka, Buzza) i trzeba najpierw odsiać "wyższe" B:
https://public.tableau.com/app/profile/ ... omparision

ArturK pisze:6. BGD Riot

BGD Riot już nie jest produkowany - jest Epic i Base.
ArturK pisze:Osobiście mogę tylko sporo powiedzieć o Ion5 bo dobrze mi się latało (ale nie mogę się doczekać przesiadki ;)). Tak jak koledzy pisali da się z tego skrzydła wycisnąć jak się umie ale np. speed dale tylko 5-7 km/h.

I to jest jakaś praktyczna informacja - dzięki.
ArturK pisze:Jeszcze mogę potwierdzić ze Buzz Z5 jest ok.

Ale OK, bo latałeś, czy widziałeś jak lata, czy słyszałeś?

Kuba

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: der » 19 grudnia 2021, 12:31

Na żadnych z nich nie latałem, więc się wypowiem :lol:
..z perspektywy tego, kto miał okazję w różnych miejscach i z różnymi osobami we wspólnych kominach latać, pomimo, że na ozone nie latam od 5 lat, to z tej listy najlepiej oceniam Buzza. A raczej tandem polegający na połączeniu osób go wybierających i samego latadła.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: ArturK » 19 grudnia 2021, 12:22

Kuba pisze:Jakie skrzydła klasy Progression (czyli wydłużenie około 5,2-5,3) polecacie?
Czy któryś z modeli w tej klasie wyróżnia się pozytywnie?


Jak już tu wspomniano masz do wyboru:
1. Nova Ion 5/6
2. Skywalk Tequila 4/5
3. Swing Arcus
oraz równie dobre:
4. Ozone Buzz Z5/Z6
ale także:
5. 777 Knight
6. BGD Riot
i inne

Osobiście mogę tylko sporo powiedzieć o Ion5 bo dobrze mi się latało (ale nie mogę się doczekać przesiadki ;)). Tak jak koledzy pisali da się z tego skrzydła wycisnąć jak się umie ale np. speed dale tylko 5-7 km/h. To niestety ogranicza to skrzydło ale może to jest normalne w tej klasie.
Potwierdzam że agresywnie wchodzi w spirale, trzeba czujnie kontrować (ja mogę tylko porównać do skrzydła samostatecznego Nucleon XX).
Dostałem kiedyś klapę w spirali i samo wszystko się otworzyło w ok 0,5 sek.
Jeszcze mogę potwierdzić ze Buzz Z5 jest ok.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: uriuk » 18 grudnia 2021, 11:44

prokopcio pisze:Takie jakieś damskie :lol: ale pod kolor uprzęży (albo odwrotnie )



W tamtych rejonach to bardzo modny kolorek ;)

https://www.google.pl/maps/@37.6671756, ... a=!3m1!1e3

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: der » 18 grudnia 2021, 11:23

heh, no właśnie, powiedz komuś z kleru, że fiolet to damski kolor :shock:

Na kolejne sezony kupiłem sobie seledynowy (a może to kanarkowy ? siarkowy ? jaśminowy ? czy coś pomiędzy ?), z dodatkiem czarnego i siakiegoś takiego różowo/wrzosowo/liliowo/fioletowego
Na co jeden kolega na startowisku pyta, a męskich nie było ?
A na to drugi, ty pomyśl jakie musi mieć duże ... ego , że bez cienia wstydu sobie takiego kupił i będzie na nim latał.
No i wylatałem a tym wycieczkowo paralotniowym wyjeździe, tyle co oni w sumie razem :lol:
Załączniki
Artik-6-Hero.jpg
Artik-6-Hero.jpg (159.99 KiB) Przejrzano 4772 razy

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 grudnia 2021, 11:18

Wtedy ten kolor był najbardziej popularny i to nie dlatego, że przypominał kolor szarfy na wieńcach ale że miał największą odporność na światło.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: prokopcio » 18 grudnia 2021, 11:10

uriuk pisze:No to zabacz moje skrzydlo z bodaj 2004 roku . Kosztowalo 2000$, To jest dopiero cud :)

skala-ok.jpeg
skala-ok.jpeg (106.04 KiB) Przejrzano 4729 razy

Takie jakieś damskie :lol: ale pod kolor uprzęży (albo odwrotnie )

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: der » 18 grudnia 2021, 10:37

Phantom to ślepa uliczka marketingu.
Miał być zajmujący jak ION a latać jak Triton.
Ostatecznie wyszło tylko tyle, że z racji nasrania weń komór kosztuje tyle ile te dwa na raz.
Nikt kto lata dużo nawet o zakupie tego nie pomyślał, a ci którzy kupili nic konkretnego nie polecieli (ci co polecieli kilku Austriaków i Szwajcarów ich raczej nie kupili) Typowy produkt dla snobów z niedostatkiem umiejętności, próbujących (bez efektu) nadgonić je ceną sprzętu.

Taki X-one Niviuka ma nie 99 ale 115 komór i nikt tej ilości osiągów nie przypina. Phantomów może widziałem w życiu w sumie z 5 (choć przyznam, że trzeba się mocno przyjrzeć, by tę sieczkę komór w powietrzu dostrzec, bo niczym innym od pozostałych szkolnych fasolek się nie odróżniają, więc mogło być ich więcej), X-one na ostatnim wypadzie na Kanary więcej jednego dnia. Może dlatego, że był to dzień rozgrywania lokalnej ligi paralotniowej, a może dlatego, że Ci którzy pod nimi wisieli, wiedzieli, że nie od liczby komór osiągi zależą.

Klement, może czas przemierzyć i ponaciągać liny w swoim IONie ;) (już Zawadzki pokazał, że i na IONie daleko polecieć się da, potrzeba nie tyle sprzętu co talentu... i warunu, tego samego dnia)

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 grudnia 2021, 10:13

Klement pisze:
Kuba pisze:lub cuda jak Phantom https://xcmag.com/magazine-articles/nov ... om-review/

I to bardziej o takie informacje chodziło mi inicjując ten wątek.


Miałem w tym roku okazję polatać na Phantomie na testivalu Novej w Borowej, porównując go ze swoim ION-em 5, na którym odpaliłem się pół godziny później - zatem to samo miejsce, te same warunki. Jak dla mnie różnica kolosalna. Phantom ciął powietrze jak żyleta (najlepiej to poczułem przy lądowaniu, które mocno przesmarowałem), a jednocześnie miałem poczucie, że jest o wiele stabilniejszy, chcociaż samemu ION-owi też trudno cokolwiek w tym zakresie zarzucić - a jednak wrażenia przy wchodzeniu i wychodzeniu z noszeń były inne.

To była ta sama wielkość skrzydła? Zauważ, że jest delikatna różnica w cenie pomiędzy Ionem a Phantomem :)

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 grudnia 2021, 08:11

Jeśli chodzi o konstrukcje rewolucyjne to były trzy. Pierwsza NOVA z V celami (nie pamiętam nazwy), Dudek Traper i Ozon R 11. Cała reszta rozwiązań to ewolucja. Można jeszcze poszukać kto wymyślił takie kształtowanie brytów, aby usztywnić bryłę skrzydła (baloning). Cała reszta to rozdęty marketing. Sprawdź jak pompowano temat zaworów wlotowych czy taśm w APCO.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: uriuk » 18 grudnia 2021, 00:59

Kuba pisze:lub cuda jak Phantom https://xcmag.com/magazine-articles/nov ... om-review/

I to bardziej o takie informacje chodziło mi inicjując ten wątek.


No to zabacz moje skrzydlo z bodaj 2004 roku . Kosztowalo 2000$, To jest dopiero cud :)


skala-ok.jpeg
skala-ok.jpeg (106.04 KiB) Przejrzano 4757 razy

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Kuba » 18 grudnia 2021, 00:45

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wszyscy odnoszą się do wydłużenia w rozłożeniu. Wydłużenie w rzucie jest pomijane przy analizach.


Ale poza wydłużeniami są jeszcze inne "wynalazki", które stosują niektórzy producenci jak:
- RAST w skrzydłach Swinga
https://xcmag.com/paraglider-reviews/wh ... el-nesler/
- winglety Advance'a
https://ziadbassil.blogspot.com/2020/04 ... alery.html
lub cuda jak Phantom https://xcmag.com/magazine-articles/nov ... om-review/

I to bardziej o takie informacje chodziło mi inicjując ten wątek.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: prokopcio » 17 grudnia 2021, 22:53

Co do Optica....

Latałem jakiś czas po kursie na Pluto ( Axis ) - takim samym wydłużeniu co Optic. Potem tylko i wylącznie PPG samostatkiem parę lat, po czym kupiłem Optica z nadzieją powrotu do latania swobodnego. Mimo, że skrzydło fajniej lata to nie czuję się komfortowo i słabo sobie radzę ( w niespokojnych warunkach ) w powrówniu ze starym skrzydlem ale mam wrażenie, że to kwestia tylko i wyłącznie spadku umiejętnosci / odruchów. Mam nadzieję, że niedługo znajdę więcej czasu na latanie żeby się wstrzelić w tabelkę ciacholota.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 grudnia 2021, 21:59

Optic też jest trzyrzędowy. Ilość rzędów nie ma znaczenia dla umiejętności tym bardziej że to jedynie rozdęte marketingowo rozwiązanie techniczne stosowane od lat.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Generał Aviaton » 17 grudnia 2021, 21:31

Pomiędzy Opticiem a Ikumą 2 jest 0,2 m różnicy w wydłużeniu to prawie nic . Ikuma to trzyrzędówka , ma to jakieś znaczenie ? Obydwa są w klasie B.
Czy do przesiadki na trzyrzędówkę trzeba mieć jakąś magiczną liczbę godzin rocznego nalotu ?
Pytam tylko z ciekawości ,latam już tylko PPG , ale chciałbym wiedzieć.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 grudnia 2021, 11:52

Wszyscy odnoszą się do wydłużenia w rozłożeniu. Wydłużenie w rzucie jest pomijane przy analizach.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: Tomasz P. » 16 grudnia 2021, 11:32

uriuk pisze:

A na powazniej, ma sie jakos do charakteru skrzydla wydluzenie w rzucie czy liczba komor (tu juz jest roznica dla 2 wspomnianych wyzej)?


Roznice pomedzy wydluzeniem w rzucie i w rozlozeniu wskazuje na ugiecie plata. Ma to dosc duze znaczenie. Kiedys latalem na bardzo plaskim skrzydle. Mialo wydluzenie 5,6 ale wydluzenie w rzucie bylo podobne do skrzydel o wydluzeniu 6, czyli w owym czasie topowych wyczynowek i tak tez sie zachowywalo. Pozniej konstruktorzy odeszli od plaskich skrzydel, poniewaz byly bardzo gadatliwe i ostro dokrecaly po klapie. W tej chwili roznice w ugieciu sa niewielkie.

Re: Skrzydło klasy Progression

Post autor: uriuk » 16 grudnia 2021, 11:18

Tomasz P. pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:To ja proponuję wrócić do powiązania doświadczenia z wydłużeniem bo to jest najbardziej adekwatne.

Odbiegajac troche od glownego watku. Czy roznica w wydluzeniu to nawazniejszy parametr decydujacy o wymaganaym doswiadczeniu? Na przyklad pomiedzy Arakiem a Tequila to zaledwie 0.11 a jedno zaliczane jest do niskich B a drugie do srednich. Czy gdyby bazowac jedynie na wydluzeniu w tym przypadku, nie jest to roznica tak mala, ze w zasadzie pomijalna?


Roznica taka, ze jedno dokrecalo po klapie 175 stopni, a drugie 185.Rzeczywiscie jest to nezmiernie wazne dla pilota ;)

Poza tym 0,11 wydluzenia to sporo. Sprobuj wodki o zawartosci alkoholu 0.42 i 0,53

Na górę