Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Ania M » 13 sierpnia 2022, 09:49

GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.

Mam Ion 5, parametrami podobny do Aonic. I podobnie jak w glajcie Tomka u mnie z linami nic się nie wydarzyło, a zabieram go wszędzie i zimą i latem.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 sierpnia 2022, 10:27

Tomasz P. pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, ... Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.


Dzieki za opis, brzmi to mniej dramatycznie, niz sie moglo wydawac. Z doswiadczenia z moim Aonikiem moge jedynie dodac, ze dlugosc linek po 50h nie wymagala korekty. No i, o ile sie nie zmienilo ostatnio, fabryczny trimtuning po roku nie jest obowiazkowy, jedynie zalecany i wydluza gwarancje o rok.


Z moich obserwacji wynika, że kontrolą długości linek jeśli mamy olinowaniu dyneema to nie zlecenie, ale obowiązek z którego piloci najczęściej nie zdają sobie sprawy. Szczególnie gdy linki mają okazję zawilgnąć i wyschnąć co nie musi się wiązać z lataniem w deszczu.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Tomasz P. » 12 sierpnia 2022, 09:45

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, ... Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.


Dzieki za opis, brzmi to mniej dramatycznie, niz sie moglo wydawac. Z doswiadczenia z moim Aonikiem moge jedynie dodac, ze dlugosc linek po 50h nie wymagala korekty. No i, o ile sie nie zmienilo ostatnio, fabryczny trimtuning po roku nie jest obowiazkowy, jedynie zalecany i wydluza gwarancje o rok.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: GreeN_DG » 12 sierpnia 2022, 09:37

uriuk pisze:
GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.


Ile wazysz?


84kg ja. Z osprzętem pewnie w granicach 100kg.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 sierpnia 2022, 08:38

Dyneema w porównaniu z kevlarem ma tą wadę, że po zamoczeniu i wyschnięciu może się skurczyć nawet o kilka cm na swojej długości. Kevlar ma dużo mniejszy skurcz ale w trakcie użytkowania spada jego wytrzymałość i trzeba sprawdzać w używanych skrzydłach ile tej wytrzymałości pozostało. Jeśli linki mają oplot poliestrowy to on też się kurczy, skute po jednorazowym naciągnięciu już skurcz się nie powtarza a w dyneemie będzie powracał. Dlatego producenci skrzydeł oprócz firmy NOVA przestali stosować dyneemę całkowicie lub w głównym olinowaniu. Nova zastosowała inne zabezpieczenie. W sprzedawanych skrzydłach linki są wstępnie skracane poprzez nawinięcie na deltki. Po roku gdy się skurcza pilot ma obowiązek wysłać skrzydło do serwisu firmowego gdzie mierzy się skurcz linek i przywraca im właściwą długość. Linki słabiej obciążone kurczaka się bardziej dlatego każda będzie miała inny skurcz i będzie to zależało także od wagi pilota. Nie ma także gwarancji, że po takim wytrymowaniu liny nie zmienia swojej długości na przykład po zmoczeniu i wyschnięciu. Skrzydło jeszcze przez pierwszym przeglądem fabrycznym może się roztrymować. Pilot na Mentorze spadł przy mnie w spadochronowaniu. Skrzydło miało kilka miesięcy i było przed pierwszym przeglądem. Wejście w spadochronowanie nastąpiło po wyjściu z lekkiej spirali i Skrzydło aż do ziemi nie wyszło z tego staminę lotu. Dlatego zapewne w Aonicu tylne rzędy zostały zrobione z kevlaru, bo zazwyczaj to tylne liny bardziej się kurczą a przednie wykonano z dyneemy, bo ciężar pilota przywraca im właściwą długość. Jak to wygląda w rzeczywistości wie jednak tylko serwis fabryczny.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Tomasz P. » 12 sierpnia 2022, 08:21

uriuk pisze:Ja znam, szkolilem na nich. Bardzo poprawne skrzydla. Nie ma sie do czego przyczepic. Maja tez dwie calkiem fajne rzeczy dla poczatkujacych. Sterowka jest barwiona u dolu na zielono, polazujac pilotowi na ile mozna bezpiecznie zaciaganac, a na tasmach A' jest wyraznie napisane "ears"

Wydaje mi sie, ze masz na mysli Priona nie Aonica. Warto rozroznic bo niby oba A ale roznica w wydluzeniu miedzy nimi to ponad 0,7.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Tomasz P. » 12 sierpnia 2022, 08:17

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów


Cos wiecej o tym zagrozeniu mozesz napisac?

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Przemysław » 12 sierpnia 2022, 05:30

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Poczytałem o tym Aonicu. Rzeczywiście założenia pokazują, że jest to równorzędne konstrukcja dla Dudka i Adwansa. Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów a NOVA uparcie trzyma się tego rozwiązania równocześnie wycofując powoli.


Latam na skrzydłach Nova. Jakich problemów mogę się spodziewać?
Dlaczego twierdzisz, że Nova "wycofuje się powoli" z użycia takiego typu olinowania?
Najnowszy Mentor 7 Light ma podobne materiały lin jak Aonic.

Przemysław

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: uriuk » 11 sierpnia 2022, 22:44

GreeN_DG pisze:No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.


Ile wazysz?

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: GreeN_DG » 11 sierpnia 2022, 22:20

No to już wiem że nova odpada.
Skłaniam się w stronę Dudka.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 sierpnia 2022, 22:03

Poczytałem o tym Aonicu. Rzeczywiście założenia pokazują, że jest to równorzędne konstrukcja dla Dudka i Adwansa. Nie podoba mi się jedynie użycie Dyneemy w olinowaniu. Wszyscy już zrezygnowali z tych linek w związku z problemami, które generują i mogą być zagrożeniem dla pilotów a NOVA uparcie trzyma się tego rozwiązania równocześnie wycofując powoli.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: uriuk » 11 sierpnia 2022, 21:48

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skrzydła z firmy Nova nie znam. Dudek i Adwans to równie dobry wybór.


Ja znam, szkolilem na nich. Bardzo poprawne skrzydla. Nie ma sie do czego przyczepic. Maja tez dwie calkiem fajne rzeczy dla poczatkujacych. Sterowka jest barwiona u dolu na zielono, polazujac pilotowi na ile mozna bezpiecznie zaciaganac, a na tasmach A' jest wyraznie napisane "ears"

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 sierpnia 2022, 21:39

Skrzydła z firmy Nova nie znam. Dudek i Adwans to równie dobry wybór.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: GreeN_DG » 11 sierpnia 2022, 20:52

Ja też powoli zaczynam rozglądać się za swoim pierwszym skrzydłem.

Na razie na liście mam:

1. Nemo5
2. Advance alpha 5
3. Nova aonic

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Piotr Domański » 11 sierpnia 2022, 14:26

uriuk pisze:To trochę inaczej działa. Inflacja najbardziej wali w tzw "porzadnych ludzi", czyli majacych solidna posade i mieszkanie w kredycie. Oni rzadko lataja. Czasy kryzysowe sprzyjaja ludziom rzutkim, niezaleznym i z inicjatywa. Akuracik tacy lataja chetniej.
Takiego boomu na szkolenie jaki jest w tym roku nie widzialem nigdy. Szkoly maja problem z ograniczaniem ilosci kursantow. Trzeba podnosic ceny bo inaczej zadepcza.
Ja podosilem juz dwa razy i niewiele pomaga. Wala drzwiami i oknami.
A na czyms beda musieli latac.

Uriuk, to jest siła rozpędu, co sztucznie wykreowali w ostatnich latach tego teraz się ludzie pozbywają. Skutki zaobserwujemy właśnie za 2-3 lata. Jeśli chodzi o tych rzutkich, niezależnych to z mojego podwórka nowi to: policjant, hydraulik, budowlaniec:)

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: uriuk » 11 sierpnia 2022, 14:12

To trochę inaczej działa. Inflacja najbardziej wali w tzw "porzadnych ludzi", czyli majacych solidna posade i mieszkanie w kredycie. Oni rzadko lataja. Czasy kryzysowe sprzyjaja ludziom rzutkim, niezaleznym i z inicjatywa. Akuracik tacy lataja chetniej.
Takiego boomu na szkolenie jaki jest w tym roku nie widzialem nigdy. Szkoly maja problem z ograniczaniem ilosci kursantow. Trzeba podnosic ceny bo inaczej zadepcza.
Ja podosilem juz dwa razy i niewiele pomaga. Wala drzwiami i oknami.
A na czyms beda musieli latac.

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Piotr Domański » 11 sierpnia 2022, 14:11

uriuk pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie znam skrzydeł BGD, więc trudno mi je oceniać. Za to znam Nemo i mogę ręczyć za ich najwyższy poziom światowy tak od strony wykonania jak i walorów użytkowych.


Pewien facet miał trzy bliskie przyjaciółki, ale nie wiedział, z którą z nich powinien
się ożenić. Postanowił więc przeprowadzić test, żeby przekonać się,
która z nich jest najodpowiedniejszą kandydatką na żonę. Wyciągnął z
konta 15.000 euro i dał 5000 każdej z nich, mówiąc:
- Wydaj je według własnego uznania.

Pierwsza pobiegła na zakupy: ubrania, biżuteria, fryzjer, gabinet odnowy biologicznej itd. Wróciła do gościa i mówi:
- Wydałam wszystkie twoje pieniądze, aby ci się bardziej podobać, ponieważ cię kocham.

Druga także wybrała się na zakupy: nowy sprzęt stereo, telewizor plazmowy, dwie pary nart, zestaw kijów golfowych itp. Wróciła do gościa i mówi:
- Wydałam wszystko, aby cię uszczęśliwić, ponieważ cię kocham.

Trzecia wzięła pieniądze i zainwestowała je na giełdzie. W ciągu trzech dni podwoiła inwestycję, oddała mężczyźnie 5000 euro i powiedziała:
- Zainwestowałam twoje pieniądze i zarobiłam własne. Teraz mogę je sobie spokojnie wydać, a ty nie musisz się martwić, że na tym stracisz. Zrobiłam to, bo cię kocham.

Wtedy mężczyzna zaczął myśleć...

I ożenił się z tą, która miała największe cycki.



Tu mamy podobną sytuację. Płaskość krzywej biegunowej może mieć mniejsze znaczenie, jeśli kolor BGD będzie pasował do kombinezonu. A BGD ma tyle kolorów, że powinien pasować nawet do papugi właścicielki.

Prawda jest taka że EN A różnią się w zasadzie tylko kolorem więc uzasadnione jest takie kryterium wyboru. Człowiek w dobrym garniturze może sprzedać garnki warte 800zł za 8000zł, to może i skrzydło które się podoba lata lepiej i budzi większe zaufanie;)

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Piotr Domański » 11 sierpnia 2022, 14:04

uriuk pisze:Ja bym liczył inaczej. Za trzy lata takie Nemo sprzeda się w cenie zakupu (z powodu inflacji). Skrzydło z 2019 będzie w tym czasie kosztowało niewiele.

Na klienta w Polsce za trzy lata jak tak dalej pójdzie to już bym za bardzo nie liczył;) Używane skrzydła jako dobra luksusowe i nikomu nie koniecznie do życia mogą osiągnąć cenę worka ziemniaków:)

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: uriuk » 11 sierpnia 2022, 10:05

Mam też od ręki nówkę sztukę Nemo 4 23 kolor Harmony za 8325 PLN, data produkcji sierpień 2022 :).

Re: Skrzydło używane dla świeżaczka - masa startowa 75 kg, BGD Epic?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 sierpnia 2022, 23:33

Ja bym wolał dopłacić dwa tysiące i mieć skrzydło nowe. Jeśli byłaś u uczciwego instruktora, to nie będziesz ciorać glajta tylko trzymać go nad głową. Pomiędzy skrzydłami o wydłużeniu 5 i 5,3 różnica jest pomijalna. I tak przez najbliższe dwa lata będziesz uczyła się latać i dopiero wtedy będziesz mogła świadomie decydować o zmianie sprzętu. A jeśli będziesz mało latać, to taka zmiana nie będzie ani potrzebna ani wskazana. Jesteś dziewczyną, więc nie potrzebujesz aby sprzęt określał twoją pozycję w stadzie. Poczucie bezpieczeństwa i przewidywalność będą kluczowe jak mi się wydaje. Oprócz sprzętu drugim najważniejszym czynnikiem mającym kolosalny wpływ na Twoje latanie będzie stado jakie wybierzesz sobie do tego latania. To może w największym stopniu wpłynąć zarówno na Twój rozwój jako pilota jak i na zadowolenie z tego co robisz. Wracając do sprzętu to jeśli chodzi o serwis w Polsce to jest Dudek a pozostali mają problem. Jeśli chodzi o odsprzedaż Nemo to te skrzydła i trzymają cenę i są poszukiwane. Czyli nie ma ryzyka że będzie leżało w szafie. A płaskością biegunowej się nie przejmuj :)
P.S. jak interesuje kogoś krzywa biegunowa to polecam http://psp.org.pl/curva-polarna/

Na górę