Ocena warunków meteorologicznych

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Ocena warunków meteorologicznych

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Dziubdziusiek » 02 marca 2017, 09:49

Marcin. pisze:Dzięki Dziubdziusek za linka. Fajna książka chyba to jest. Po wstępie widzę ,że opłaca się pomęczyć i potłumaczyć. Będę próbował przebrnąć.
Pozdrawiam serdecznie :)


;)

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Marcin. » 01 marca 2017, 20:08

Dzięki Dziubdziusek za linka. Fajna książka chyba to jest. Po wstępie widzę ,że opłaca się pomęczyć i potłumaczyć. Będę próbował przebrnąć.
Pozdrawiam serdecznie :)

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Dziubdziusek » 01 marca 2017, 00:12

Marcin. pisze:Cześć , natknąłem się na ciekawy artykuł nt. turbulencji. Jest po angielsku i rozumiem 5/9 ,ale wydaje się interesujący więc wrzucam. Szukam tematu od jakiej wysokości wiatr jest laminarny przynajmniej częściej.
http://www.windlab.com/technology/turbulence
Pozdro.



Czesc

Jezeli znasz angielski to polecam :

Understanding the sky - by Denis Pagen.

Wystarczy wygoglowac i ściągnąć w pdf- ie.
Jednak autor prosi o zakup pozycji jeżeli uważasz ze jest godna uwagi i przydatna.
A tego możesz dokonać na stronie:
https://www.xcshop.com/shop/product.php ... conditions

Pozdrawiam

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Marcin. » 28 lutego 2017, 22:28

Cześć , natknąłem się na ciekawy artykuł nt. turbulencji. Jest po angielsku i rozumiem 5/9 ,ale wydaje się interesujący więc wrzucam. Szukam tematu od jakiej wysokości wiatr jest laminarny przynajmniej częściej.
http://www.windlab.com/technology/turbulence
Pozdro.

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Krzycha » 12 kwietnia 2016, 13:21

Po koleji.
Ekran jest zrzutem z programu do latania LK8000 (LK8000.it). Ustawione na nim jest zadanie złożone z cylindra startowego, dwóch punktów zwrotnych którym też towarzyszą cylindry określające ich lokalizację i z mety. Trasa to taki zyg-zak.
Gdy pilot wlatuje w noszenie to po mniej więcej jednej zwitce ekran automatycznie przestawia mu się w tryb asystenta krążenia; zwiększa się zoom ekranu i pojawia się okrąg mający sygnalizować gdzie jest centro komina. I tu uwaga - z moich obserwacji istnieje opóźnienie w rysowaniu tego kółka i sprężynki którą kręcisz. To czasami wywala z komina jak za bardzo uwierzysz elektronice :)
No, więc pilot leci i na ekranie ma dalszych kilka informacji: najbliższą drogę do zaliczenia cylindra punktu zwrotnego, spodziewany zasięg dolotu (linia szara łamana) i cały szereg informacji o warunkach lotu: noszenie/opadanie, doskonałość, odległość do PZ-tów, kierunek i siłę wiatru, czas, kierunek lotu, prędkość lotu, wysokość nad gruntem, zaliczony dystans zadania, przebyta odległość ...
A poza tym warun tego dnia był petarda! :)

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: szymon.strus » 12 kwietnia 2016, 10:35

nie chce puscic - wozisz sie w lewo i prawo wzdluz ladowiska i caly czas masz ta sama wysokosc +/- pare metrow, zeby wyladowac to musisz zakrecic duszenie albo klapy albo inne wingovery
zabiera - jesli jednak po kolejnym nawrocie stwierdzisz ze jeszcze masz ochote powisiec to wystarczy zakrecic tam gdzie nie dusi albo wkleic w zbocze i momentalnie masz pare setek nad start

Na Lendaku ladowisko jest pochyle i jak zbocze sie wygrzeje to jest tam strefa turbo-zagla.

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Tomo » 11 kwietnia 2016, 21:33

szymon.strus pisze:na Lendaku jak jest dobry warun to z 5-10m nad ladowiskiem zabiera a w zasadzie to nie chce puscic.

/S.



no, nie chce puścić a zabiera to duża różnica

Tomo

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Marcus Biesioroff » 11 kwietnia 2016, 20:31

Chicago pisze:Grzegorz do Grześka 666 i o Grzegorzu bo lot ten , jest nagrany przez mojego sympatycznego kolegę Grzegorza i nie m tu czego komentować bo pilot jest dobry...


Faflik te szpeje "wspomagające" kręcenie to wozi ze sobą chyba tylko po to, żeby coś brzęczało do ucha dla urozmaicenia czasu ;)

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Chicago » 11 kwietnia 2016, 20:23

Nadmienię ze te wyjazdy z komina to tylko po to by przetestować urządzenie i program . Bo ten nasz kolega to nie tylko umie latać to jeszcze umie takie zabawki ogarniać - tylko pozazdrościć.
Chicago

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Chicago » 11 kwietnia 2016, 20:21

Grzegorz do Grześka 666 i o Grzegorzu bo lot ten , jest nagrany przez mojego sympatycznego kolegę Grzegorza i nie m tu czego komentować bo pilot jest dobry i na wyświetlaczu masz asystenta który potwierdza ze pilot umie latać i kręcić kominy .
Pozdrawiam Chicago

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Grzesiek666 » 11 kwietnia 2016, 13:37

A moze ktoś skomentować ten poniższy film?



Moze sam autor coś powie na ten temat bo widze ze niezla fachura ale fajnie by było wiedziec po co i dlaczego?

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 kwietnia 2016, 22:30

Najwięcej nauczą cie słabe noszenia, wiec kręć wszystko co spotkasz. Brakuje ci korekt prostujących krążenie w kierunku rosnącego noszenia. Korektę można przeprowadzić samym ciałem i powinna być dość krótka. Około sekundy żeby przesunąć krążenie w kierunku silniejszego noszenia. Im słabszy i węższy komin, tym te korekty trzeba robić delikatniej.

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Lucjan Piekutowski » 10 kwietnia 2016, 22:15

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo lepiej. Teraz możesz już zacząć naukę kręcenia kominów.


Jeszcze z 50 holi w termikę i się nauczę. :)

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Chicago » 10 kwietnia 2016, 12:27

Widać ze się starasz ale nie poprawiasz odpowiednio i ewidentnie schodzisz na krawędź komina, gdzie jak narastają ci noszenia powinieneś na 1 sek wypłaszczyć licząc 1021 i wracasz do poprzedniego ustawienia - masz fajny laminarny słaby komin gdzie można właśnie balansem ciała świetnie wypracować centro . Nie ruszając ustawienia rak na starówkach -wypłaszasz balansem ciała i dociągasz krążenie też przenosząc balans robisz to powoli nie rzucasz się w uprzęży jak piskorz ,tym samym nie rozhuśtujesz skrzydła, a tym samym nie zmienia się prędkość krążenia i nie otrzymujesz fałszywego pikania spowodowanego działaniem na sterówki .Każde twoje bardziej dynamiczne ruchy powodują ze bujasz się w uprzęży i to odbiera twoje Vario i daje ci mylne pikania które mogą zaburzać twoje postrzeganie -Wizualizacje komina . W krążeniu obserwuj ziemie i w którą stronę cię znosi by mieć punkt odniesienia na ewentualne poprawki w stopniach nie dokręcaj 360* tylko poprawiaj przy 270* aż do skutku i zawsze o jedna sek. to jest tak optymalnie wiadomo że praktyka to z czasem zweryfikuje. Jak zgubisz nie zmieniaj kierunku i nie rób gwałtownych zakrętów tylko wszystko spokojnie bo komin ledwo zipie .
Im komin słabszy i równy tym bardziej płasko krążymy tym mniej sterówek ,trzymamy glajta na najmniejszym opadaniu a skręcamy ciałem .
Krążenie w takich kominach na koniec dnia to taki balsam .Czujesz całym sobą powietrze
Mocne kominy nie oferują takiego komfortu wszystko dzieje się szybko i dynamicznie a kąty na których krążysz nie raz przyprawiają o dreszcze ,jako że komin jak trąba powietrzna im bliżej ziemi tym węższa i musimy krążyć ciaśniej często na pograniczu zysku ,mocne pochylenie glajta duże opadanie w zakręcie.
Pozdrawiam Chicago

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 kwietnia 2016, 09:41

Dużo lepiej. Teraz możesz już zacząć naukę kręcenia kominów.

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Lucjan Piekutowski » 10 kwietnia 2016, 06:14

Chicago pisze:


pozdrawia mistrz gubienia kominów Grzegorz


Musze przemyśleć ten filmik :D właśnie dał mi do myślenia.

Wczoraj, trochę stosując się do Waszych wskazówek, wymodziłem coś takiego. Choć nie ma się czym chwalić to się pochwalę :D



Lepiej ?

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Chicago » 09 kwietnia 2016, 16:10

Witam , nie bede pisał gdzie spieprzyłeś ten komin bo koledzy wyjaśnili ci jasno . Ale jeśli latasz z jakimkolwiek urządzeniem co pokazuje ci prędkość w względem ziemi to jest to też swoisty sufler, w locie po prostej bez oznak na ziemi bo wysoko i po niebieskim . Dzięki GPS poznasz, gdzie ew jest ,lub może być komin .
Ano jeśli twoja prędkość zaczyna wzrastać bardziej niż dotychczasowa np. z 35km do 40 , i nie odpuściłeś sterów lub nie nacisnąłeś speeda to znaczy ze gdzieś z przodu na kier 50-60* jest komin jeśli nie wyczułeś po skrzydle z której strony go mijasz to pokaże ci to GPS , bo twoja prędkość znaczne zmaleje po minięciu poszukiwanego komina . Jak będziesz się oddalał do komina twoja prędkość powróci +/- do wartości z przed czyli do +/_35kmh . To z której jest komin pomoże ci glajt który ma tendencję do skręcania do unoszonego powietrza nie powinieneś zbyt ingerować w kontrole nad skrzydłem, naucz się słuchać tego co mówi uprząż na sygnały odebrane od glajta a ten od powietrza .Na przeskoku jak powietrze wokoło ciebie zaczyna być bardziej niespokojne to znaczy ze gdzies w pobliżu jest noszenie ,OBSERWUJ wytęż wzrok patrz na ziemie i powietrze ,CZUJ ciepło , WĄCHAJ często komin ma zapach grilla lub siana , Wiadomo że pomocna jest optymalna trasa lotu od noszenia do potencjalnego noszenia nie lec jak głupi po prostej lec krawędzią lasu czy szpaleru drzew,czy po tzw wyzwalaczach,i tzw akumulatorach , patrz jak świeci słonce i jak układa się cień . Im silniejszy wiatr tym kominy bardziej pochylone w pewnej jego części , nie koniecznie poprawiamy komin pod wiatr choć często tak jest , krążymy zawsze aktywnie , noszenie wzrasta poszerzamy krążenie , maleje zacieśniamy po to właśnie by być ciągle w centro . na drobne zmiany nie machamy sterówkami jak spłuczką w kiblu ,wszystko dzieje się ze zwłoką, zwłokę ma około 1 sek twoje Vario ,twój glajt reaguje ze zwłoką na ruch steru itd. wiedz wszystko z umiarem i spokojnie . Dużo balansu ciałem mniej sterówką , jak wycentrujesz to wewnętrzny ster trzymaj na jednej wysokości a korekty wprowadzaj zewnętrzną sterówką .(potem w miarę wprawy możesz wprowadzać swoje wariacje ) Pamiętaj o balansie ciałem to ważniejsze jest jak sterówki .




I ćwicz - pozdrawia mistrz gubienia kominów Grzegorz

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Lucjan Piekutowski » 08 kwietnia 2016, 18:41

tom.beluzi pisze:
Lucjan Piekutowski pisze:Borsk. Wiatr zmienny 2-5 m/s w poprzek pasa od strony południowej(...)


Weź też pod uwagę, że to są najgorsze warunki do latania w Borsku, zwłaszcza dla świeżaka.


Wiem, było trudno, ale trzeba ćwiczyć. Siedzenie na ziemi nic nie da. Jak na razie moja proporcja holi w termikę do zlotów i taj jest jak 1 do 10 ale dziesięć razy więcej nauczyły mnie hole w termikę, czy wiosenny żagiel, niż dupozloty.

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: tom.beluzi » 06 kwietnia 2016, 15:26

Lucjan Piekutowski pisze:Borsk. Wiatr zmienny 2-5 m/s w poprzek pasa od strony południowej(...)


Weź też pod uwagę, że to są najgorsze warunki do latania w Borsku, zwłaszcza dla świeżaka. Szczególnie jesli warun byłby przelotowy, czyli wiatr nieco większy. Samo latanie jeszcze spoko, choć bez sensu bo spycha Cię prosto w TMA, ale start za holem jest wtedy utrudniony, bo od południa bełta się powietrze - zwróć uwagę, że w tych warunkach do połowy szerokości pasa od strony południowej bardzo ciężko jest wtedy utrzymać skrzydło nad głową.

Re: Ocena warunków meteorologicznych

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 kwietnia 2016, 21:39

Marcin. pisze:Tzn. że ten komin stabilny 0,5 m/s dłużej ,ale pewniej wywinduje jego użytkownika?

A tak jeszcze Was zapytam ; czy w przyrządach na ekranie jest sztuczny horyzont? Może to głupie pytanie ,ale jakby chmura wciągnęła to by się przydał.


Bardziej pewne są te mocniejsze kominy, bo komin ma swój cykl życiowy i możemy nie zdążyć zrobić wysokości zanim umrze.
Sztuczny horyzont na paralotni nie jest potrzebny bo pilot zawsze wisi pod skrzydłem. Może się kręcić w kółko ale wtedy sztuczny horyzont mi nie pomoże, a zwykła busolka go o tym skutecznie poinformuje. .

Na górę