Post autor: mchmielo » 25 września 2016, 22:24
Cześć,
Otrzymałeś kilkanascie "odpowiedzi", ale większość chyba na inne pytanie niż zadałeś.
1) Pomiar doskonałości:
a) gps, zwykle podają Glide ratio - to jest dokładne
b) but, wysuwasz nogę - punkt który nie przesuwa się względem nogi to tam gdzie możesz dolecieć, jak leży dalej to masz większą doskonałość
2) Jak zmieniać doskonałość (rzeczywistą w danych warunkach lotu):
a) Bezwietrznie - to najprostrze, konstruktor zazwyczaj ustawił tak trym (długości linek) paralotni, że jak masz nieobciążone sterówki to masz maksymalną doskonałość (uwaga, nie należy puszczać sterówek, a tylko za nie nie ciągnąć - zobacz uwagi Zbyszka)
b) Wiatr przeciwny do kierunku lotu lub trochę z boku ale od przodu - musisz wcisnąć speeda aby poprawić doskonałść (zawsze jednak będzie mniejsza niż ta bez wiatru). Ile to Ci wyjdzie z praktyki lub pomiaru GPS-em (w ostateczności butem). Oczywiście, im silniej wieje w kierunku przeciwnym do kierunku lotym, tym musisz więcej wcisnąć speeda. Jak wieje za silnie, to i tak nic nie pomoże i zaczniesz stać (doskonałość zero), lub cofać (ujemna)
c) wieje w tą stronę w którą lecisz, to jedyny przypadek gdzie Twoja sugestia o konieczności wybrania sterówek ma sens. Wybieranie sterówek ma zmniejszyć opadanie. Zaciągasz teoretycznie pomiędzy odpuszczonymi (dla bardzo słabego wiatru w tył) do prędkości minimalnego opadania (to możesz sprawdzić na vario) dla silnego wiatru z tyłu. Pamietaj tylko aby "zawrócić" do ladowania pod wiatr (a to wymaga straty wysokości - więc zmniejsza użyteczną doskonałość).
Uwaga, zwykle siła i kierunek wiatru zmienia się znacznie z wysokością, zwłaszcza w pobliżu ziemi. Z tego względu musisz ustawienia speeda lub sterówek zmieniać podczas lotu pby dolecieć najdalej.
Obliczanie doskonałości:
Doskonałość podczas lotu nie oblicza się ze współczynników oporu, tylko mierzy na podstawie prędkości.
a) Doskonałość rzeczywista prędkość względem ziemi (z GPSa)/predkośc opadania (z Vario)
b) doskonałość konstrukcyjna prędkość względem powietrza (trzeba mieć sądę predkości lub wiedzieć że nie ma wiatru) / prędkość opadania względem powietrza
Problem jest z pomiarem prędkości opadania względem powietrza, gdyż zwykle są noszenia lub duszenia. Najmniejsze są w zimowe poranki.
Obliczenie oporu:
Jak znasz doskonałość konstrukcyjną (taką zmierzoną w zimowy poranek) to możesz obliczyć siłę oporu. Doskonałość = ciężar całkowity (paralotnia, uprząż, pilot,...) / (opór całkowity)
opór całkowity = opór skrzydła+opór pilota w uprzęzy
Ale prościej sprawdzić na stronach Dutka.
Tak na marginesie, opór pilota w uprzęży da się zmierzyć (w tunelu aerodynamiczanym) lub prościej podwieszając pilota na linie w wietrzny dzień. Odejmując opór pilota od całkowitego uzyskujemy opór skrzydła i linek. Opór skrzydła z kolei składa się głównie z oporu zależnego od obciążenia (oór indukowany) i wydłużenia skrzydła. Ten możemy oblizyć i/lub zmierzyć dla różnych obciążeń (różnej wagi piloci). Na podstawie różnicy pomiędzy zmierzonym a oporem indukowanym możemy oszacować oþór czołowy skrzydła, linek i lepkośc.
Pozdrowienia
Marek
Cześć,
Otrzymałeś kilkanascie "odpowiedzi", ale większość chyba na inne pytanie niż zadałeś.
1) Pomiar doskonałości:
a) gps, zwykle podają Glide ratio - to jest dokładne
b) but, wysuwasz nogę - punkt który nie przesuwa się względem nogi to tam gdzie możesz dolecieć, jak leży dalej to masz większą doskonałość
2) Jak zmieniać doskonałość (rzeczywistą w danych warunkach lotu):
a) Bezwietrznie - to najprostrze, konstruktor zazwyczaj ustawił tak trym (długości linek) paralotni, że jak masz nieobciążone sterówki to masz maksymalną doskonałość (uwaga, nie należy puszczać sterówek, a tylko za nie nie ciągnąć - zobacz uwagi Zbyszka)
b) Wiatr przeciwny do kierunku lotu lub trochę z boku ale od przodu - musisz wcisnąć speeda aby poprawić doskonałść (zawsze jednak będzie mniejsza niż ta bez wiatru). Ile to Ci wyjdzie z praktyki lub pomiaru GPS-em (w ostateczności butem). Oczywiście, im silniej wieje w kierunku przeciwnym do kierunku lotym, tym musisz więcej wcisnąć speeda. Jak wieje za silnie, to i tak nic nie pomoże i zaczniesz stać (doskonałość zero), lub cofać (ujemna)
c) wieje w tą stronę w którą lecisz, to jedyny przypadek gdzie Twoja sugestia o konieczności wybrania sterówek ma sens. Wybieranie sterówek ma zmniejszyć opadanie. Zaciągasz teoretycznie pomiędzy odpuszczonymi (dla bardzo słabego wiatru w tył) do prędkości minimalnego opadania (to możesz sprawdzić na vario) dla silnego wiatru z tyłu. Pamietaj tylko aby "zawrócić" do ladowania pod wiatr (a to wymaga straty wysokości - więc zmniejsza użyteczną doskonałość).
Uwaga, zwykle siła i kierunek wiatru zmienia się znacznie z wysokością, zwłaszcza w pobliżu ziemi. Z tego względu musisz ustawienia speeda lub sterówek zmieniać podczas lotu pby dolecieć najdalej.
Obliczanie doskonałości:
Doskonałość podczas lotu nie oblicza się ze współczynników oporu, tylko mierzy na podstawie prędkości.
a) Doskonałość rzeczywista prędkość względem ziemi (z GPSa)/predkośc opadania (z Vario)
b) doskonałość konstrukcyjna prędkość względem powietrza (trzeba mieć sądę predkości lub wiedzieć że nie ma wiatru) / prędkość opadania względem powietrza
Problem jest z pomiarem prędkości opadania względem powietrza, gdyż zwykle są noszenia lub duszenia. Najmniejsze są w zimowe poranki.
Obliczenie oporu:
Jak znasz doskonałość konstrukcyjną (taką zmierzoną w zimowy poranek) to możesz obliczyć siłę oporu. Doskonałość = ciężar całkowity (paralotnia, uprząż, pilot,...) / (opór całkowity)
opór całkowity = opór skrzydła+opór pilota w uprzęzy
Ale prościej sprawdzić na stronach Dutka.
Tak na marginesie, opór pilota w uprzęży da się zmierzyć (w tunelu aerodynamiczanym) lub prościej podwieszając pilota na linie w wietrzny dzień. Odejmując opór pilota od całkowitego uzyskujemy opór skrzydła i linek. Opór skrzydła z kolei składa się głównie z oporu zależnego od obciążenia (oór indukowany) i wydłużenia skrzydła. Ten możemy oblizyć i/lub zmierzyć dla różnych obciążeń (różnej wagi piloci). Na podstawie różnicy pomiędzy zmierzonym a oporem indukowanym możemy oszacować oþór czołowy skrzydła, linek i lepkośc.
Pozdrowienia
Marek