Dobór napędu i śmigła PPG

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Dobór napędu i śmigła PPG

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: fotolot » 10 grudnia 2018, 21:00

[quote="uriuk"]Oryginalna tabliczka smigla Hoffmann zawiera srednice i skok i wyglada tak

Przynajmniej je odkurzylem :)[/quote

Czy mamy Ciebie rozumieć tak ,że ta starsza tabliczka ,którą wstawiłem jest podrabiana i nie zawiera średnicy ani skoku? :)
Załączniki
PC100894.JPG
PC100894.JPG (123.86 KiB) Przejrzano 11888 razy

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: prokopcio » 10 grudnia 2018, 20:50

bo masz o wiele nowszy model niż fotolot ;)

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: uriuk » 10 grudnia 2018, 20:46

Oryginalna tabliczka smigla Hoffmann zawiera srednice i skok i wyglada tak:

DSC_0056.JPG
DSC_0056.JPG (333.35 KiB) Przejrzano 11902 razy


Przynajmniej je odkurzylem :)

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: fotolot » 10 grudnia 2018, 20:20

[quote="Przemo Boosh"]
Czyż nie byłoby łatwiej dokonywac wyboru śmigła spośród setek modeli gdyby wszyscy producenci oznaczali ich skok w taki sam sposób? Na przykład 1300x640? No bo z którym modelem Helixa czy Rusłana czy e-propsa porównać rzeczone Peszke?
W mojej ocenie podawanie skoku w stopniach pozwala tylko na ocenę i porównanie smigieł tego jednego, konkretnego producenta.

O jakich Ty piszesz producentach , oznaczających skok w stopniach?

Byłoby łatwiej gdyby producenci stosowali tradycyjne oznaczanie śmigieł lub dostosowali się do sposobów stosowanych obecnie przez większość firm .
Jeśli "jesteś rozgarnięty" zasygnalizuj to f-mie Peszke , czy stosują oznaczenia jak większość producentów. Ale oczywiście możesz zgłaszać zarzuty do większości firm , które wg. Ciebie :" PPGanta mają za idiotę" ;)

Od dzieciństwa się interesujesz śmigłami(i oznaczeniami) no to mam dla Ciebie zagwostkę- HOFFMANN - klasyk z roku w którym prawdopodobnie Ciebie na świecie nie było . Spróbuj odczytać jaki ma skok i średnicę lub obsmaruj że już wtedy zrobili z Ciebie.... :)(ciekawostka i podpowiedż było napędzane silnikiem Vankla 15Hp bez przekładni)
Załączniki
PC100893.JPG
PC100893.JPG (122.98 KiB) Przejrzano 11918 razy

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: Przemo Boosh » 10 grudnia 2018, 17:00

fotolot pisze:
Przemo Boosh pisze:Jesteś przekonany, że chcesz ze mną w "tę nutę"?
<edit>
Latajcie wszyscy proszę na Rusłanach i Helixach - najłatwiej mi się je reperuje :)


:) Jestem przekonany, że nie chcę do niczyich cytowanych wypowiedzi, odnosić się w "tę nutę"

( jako byłemu muzykowi rockowemu, zdarzało mi się też dostosowywać i do chałtury, ustalanej przez wodzirejów pod pijaną publikę, czasem ktoś zamawiał ludową śpiewkę, podczas konsumpcji swojego pysznego bigosiku .) W tym temacie chodzi o różne śmigła i oczywiście mogą być też instruktażowe porady od fachowców jak z łatwością możemy dokonywać drobnych ich reperacji ... ;) )


Kuurna... Twoje figury retoryczne są zbyt obciążające dla mojego aparatu pojęciowego - prawdopodobnie jestem rozgarniety ale nie do przesady ;)

Wracając do tematu, chodziło mi o to jak oznaczaja skok rózni producenci śmigieł. Moim zdaniem Peszke robi to w sposób umożliwiajacy łatwą identyfikację śmigła i ich wzajemne porównanie. Czyż nie byłoby łatwiej dokonywac wyboru śmigła spośród setek modeli gdyby wszyscy producenci oznaczali ich skok w taki sam sposób? Na przykład 1300x640? Mozna byłoby przetestować kilka śmigieł o zbliżonych parametrach. No bo z którym modelem Helixa czy Rusłana czy e-propsa porównać rzeczone Peszke?
Od dzieciństwa zajmuję sie modelarstwem i tu każdy producent śmigieł oznacza je podając średnicę i skok w mm lub calach. Łatwo jest dobrać wtedy właściwe smigło do swojego modelu. W mojej ocenie podawanie skoku w stopniach pozwala tylko na ocenę i porównanie smigieł tego jednego, konkretnego producenta.
Kończąc - nie handluję smigłami ani jakimkolwiek sprzętem paralotniowym. Mam zatem ten komfort, że mogę wyrażać swoje poglądy i opinie o jakimkolwiek paralotniowym sprzęcie w niczym nieograniczony sposób.

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: fotolot » 10 grudnia 2018, 02:42

Przemo Boosh pisze:Jesteś przekonany, że chcesz ze mną w "tę nutę"?
<edit>
Latajcie wszyscy proszę na Rusłanach i Helixach - najłatwiej mi się je reperuje :)


:) Jestem przekonany, że nie chcę do niczyich cytowanych wypowiedzi, odnosić się w "tę nutę"

( jako byłemu muzykowi rockowemu, zdarzało mi się też dostosowywać i do chałtury, ustalanej przez wodzirejów pod pijaną publikę, czasem ktoś zanucił ludową śpiewkę, podczas konsumpcji swojego pysznego bigosiku .) W tym temacie chodzi o różne śmigła i oczywiście mogą być też instruktażowe porady od fachowców jak z łatwością możemy dokonywać drobnych ich reperacji ... ;) )

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: Przemo Boosh » 09 grudnia 2018, 22:28

Jesteś przekonany, że chcesz ze mną w "tę nutę"?
<edit>
Latajcie wszyscy proszę na Rusłanach i Helixach - najłatwiej mi się je reperuje :)

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: fotolot » 09 grudnia 2018, 20:38

Przemo Boosh pisze:
fotolot pisze:
Oj wydaje mi się że to co producenci podają to jest skok(podobnie jak skok gwintu na śrubach jest w mm), który podają w metrach na jeden obrót i zazwyczaj mieści się on w zakresie od 0,4 do 0,8 metra . Dla PPG popularnym skokiem śmigła(a nie kątem w stopniach) może być np. "0,60" no chyba że zaczęli podawać ten parametr w decymetrach to będzie "6"
Jeśli śmigło jest zmiennoskokowe tzn. że końcówka może mieć skok np. 6 czy 0,60 a przy piaście będzie np. 0,80- zazwyczaj przy zmiennych skokach bardziej zaciąża się śmigło bliżej piasty , ale dla podawania parametrów przyjmuje sie wtedy wartości wg. skoku bliżej końcówki śmigła.


Wygląda na to, że tylko Peszke podaje skok śmigła tak jak należy - np 1300x640 3łopaty i wszystko jasne - średnika 1300 skok 640 (idealne do Mostera i Motoromy) Kolejne to 1300 x680 3 łopaty - za "ciężkie" do Mostera i MOtoromy bez "piłowania" cylindra ;). Pozostali producenci maja PPGantów za idiotów stosując jakieś oderwane od rzeczywistości oznaczenia...


To jakiś nowoczesny sposób spamowania? ;) Bywają różnie oznaczane ale w jednostkach długości, a nie kąta co było w temacie. Martwisz się jako PPGant kogo z Ciebie zrobili inni producenci śmigieł(oprócz Peszke)?, a czy Ty wiesz kogo sam z siebie robisz takim wpisem ? ;) bez "odrywania od" w rzeczywistości" można spotykać różne oznaczenia skoku śmigieł np. w metrach ,centymetrach, milimetrch czy calach .

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: Przemo Boosh » 09 grudnia 2018, 17:06

fotolot pisze:
prokopcio pisze:No właśnie mi o kąt chodzi. Skok można kątomierzem i obwodem wyznaczyć. A kąt na całej długości jest zmienny i mnie ciekawi np. co znaczy że śmigło ma 5, 6, 7 czy 8 stopni skoro ma różne kąty na całej długości ... Chyba że tylko to jest orientacyjne żeby wiedzieć a miałem szóstkę i było za ciężkie to wezmę piątkę....


Oj wydaje mi się że to co producenci podają to jest skok(podobnie jak skok gwintu na śrubach jest w mm), który podają w metrach na jeden obrót i zazwyczaj mieści się on w zakresie od 0,4 do 0,8 metra . Dla PPG popularnym skokiem śmigła(a nie kątem w stopniach) może być np. "0,60" no chyba że zaczęli podawać ten parametr w decymetrach to będzie "6"
Jeśli śmigło jest zmiennoskokowe tzn. że końcówka może mieć skok np. 6 czy 0,60 a przy piaście będzie np. 0,80- zazwyczaj przy zmiennych skokach bardziej zaciąża się śmigło bliżej piasty , ale dla podawania parametrów przyjmuje sie wtedy wartości wg. skoku bliżej końcówki śmigła.


Wygląda na to, że tylko Peszke podaje skok śmigła tak jak należy - np 1300x640 3łopaty i wszystko jasne - średnika 1300 skok 640 (idealne do Mostera i Motoromy) Kolejne to 1300 x680 3 łopaty - za "ciężkie" do Mostera i MOtoromy bez "piłowania" cylindra ;). Pozostali producenci maja PPGantów za idiotów stosując jakieś oderwane od rzeczywistości oznaczenia...

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: fotolot » 31 października 2018, 20:19

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przypomniało mi się jak łatwo zmierzyć skok śmigła. Wyznacza na śmigle odległość pod osi taką, aby obwód koła na tej średnicy wynosił 1 metr. Do dolnej powierzchni śmigła mocuje się listwę o długości 1 metr tak aby ten metr wystawiał pod kątem prostym do osi łopaty przed krawędź natarcia. Wysokość na jakiej będzie drugi koniec listwy da nam przybliżony skok śmigła. To przybliżenie będzie bliższe rzeczywistemu skokowi, bo z powodu poślizgu śmigła skok rzeczywisty jest zawsze mniejszy niż teoretyczny.


Z obserwacji tendencji wiem, że coraz częściej producenci śmigieł do PPG dokonują modyfikacji profilu właśnie w tej okolicy gdzie zataczany "obwód koła wynosi 1 metr" czyli będzie to ok. 16cm od osi śmigła, często zmieniają w tym miejscu profil na wklęsło-wypukły, szerszy lub pogłębiają tam kąt dla poprawy chłodzenia głowic silników.
Wobec powyższego nie jest to miarodajne miejsce do dokonywania takich pomiarów i jak już wcześniej wspominałem z reguły dokonuje się ich blisko końcówki śmigła, dlatego proponowałbym dla śmigła PPG przyjąć do pomiaru średnicę na śmigle w której będzie ono zataczać krąg o obwodzie np. 3 metry czyli w przybliżeniu będzie to ok. 48cm od osi .
Jeśli miałbym prowizorycznym sposobem na szybko dokonać pomiaru skoku na śmigle zamontowanym w napędzie to ustawiłbym śmigło pionowo, a następnie na wysokości ok. 48cm od osi przyłożyłbym do krawędzi spływu poziomo dwie ukośnie skrzyżowane(lub rozwidlające się) listewki z których jedna przylegałaby do płaszczyzny profilu, a druga opierała się tylko o krawędż spływu i była ustawiona poziomo w płaszczyżnie obrotu śmigła. Skok odczytamy z odległości pomiędzy tymi bokami listewek, które dotykają spływu w odległości 30 cm od jego krawędzi, mierząc w tym miejscu prostopadle od listewki będącej w płaszczyżnie obrotu śmigła. Jeśli pomiar w tym miejscu wskaże np. 6cm to znaczy że skok śmigła wynosi 060( bez względu na "rzeczywisty" wynikający z "teorii o poślizgu śmigła" ;) ).

Pozdrawiam Wiesiek

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 31 października 2018, 10:21

Przypomniało mi się jak łatwo zmierzyć skok śmigła. Wyznacza na śmigle odległość pod osi taką, aby obwód koła na tej średnicy wynosił 1 metr. Do dolnej powierzchni śmigła mocuje się listwę o długości 1 metr tak aby ten metr wystawiał pod kątem prostym do osi łopaty przed krawędź natarcia. Wysokość na jakiej będzie drugi koniec listwy da nam przybliżony skok śmigła. To przybliżenie będzie bliższe rzeczywistemu skokowi, bo z powodu poślizgu śmigła skok rzeczywisty jest zawsze mniejszy niż teoretyczny.

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: prokopcio » 31 października 2018, 05:22

Podsumowując. Wiele jest osòb ktòre twierdzą, że PPG ma pomijalnie małe prędkości żeby analizować w locie śmigło. To teraz weź mały skok 50cm, max obroty na śmigle i policz przy jakiej prędkości przestanie działać, a to tylko teoria. W praktyce będzie gorzej. Prędkość graniczna nie daleko od samostatka na speedzie i ledwo go uciągnie albo i nie. A na ziemi takie śmigło ( o odpowiedniej średnicy ) będzie wyrywało z butów.

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: prokopcio » 31 października 2018, 05:02

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
prokopcio pisze:No właśnie mi o kąt chodzi. Skok można kątomierzem i obwodem wyznaczyć. A kąt na całej długości jest zmienny i mnie ciekawi np. co znaczy że śmigło ma 5, 6, 7 czy 8 stopni skoro ma różne kąty na całej długości ... Chyba że tylko to jest orientacyjne żeby wiedzieć a miałem szóstkę i było za ciężkie to wezmę piątkę....


Chyba odwrotnie. Kąt możesz zmierzyć kątomierzem, a skok to jest liczba mówiąca o ile czegoś tam łopata przesunie się do przodu po wykonaniu pełnego obrotu.

Tak jest jak piszesz ale kąt jest (bo musi) różny na całej długości łopaty więc kątomierzem zmierzysz różny w zależności od odległości. Ale z tego mierzenia możesz wyznaczyć skok ( przeczytaj uważnie co napisałem ) bo wiesz gdzie mierzysz kąt więc policzysz dla tego punktu drogę ( obwód koła ) jaką przebędzie ten punkt. Znając drogę i kąt wyliczysz skok.

Fotolot możesz mieć sporo racji z tym podawaniem skoku jako zaciążenia. To się trzyma kupy a do żadnego kąta to nie pasowało mi. Edit: sprawdziłem i to się zgadza helix 06 ma skok 60cm :) ufff... Już wiem coraz więcej :)

Ale.
Już kończę z tematem bo zaczynam się czuć jak "Jackie" - wpędziłem się w niepotrzebną teorię/wiedzę którą uparcie postanowiłem posiąść a i tak nigdy jej nie wykorzystam. Wręcz może czasami zaszkodzić.

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: fotolot » 30 października 2018, 22:25

prokopcio pisze:No właśnie mi o kąt chodzi. Skok można kątomierzem i obwodem wyznaczyć. A kąt na całej długości jest zmienny i mnie ciekawi np. co znaczy że śmigło ma 5, 6, 7 czy 8 stopni skoro ma różne kąty na całej długości ... Chyba że tylko to jest orientacyjne żeby wiedzieć a miałem szóstkę i było za ciężkie to wezmę piątkę....


Oj wydaje mi się że to co producenci podają to jest skok(podobnie jak skok gwintu na śrubach jest w mm), który podają w metrach na jeden obrót i zazwyczaj mieści się on w zakresie od 0,4 do 0,8 metra . Dla PPG popularnym skokiem śmigła(a nie kątem w stopniach) może być np. "0,60" no chyba że zaczęli podawać ten parametr w decymetrach to będzie "6"
Jeśli śmigło jest zmiennoskokowe tzn. że końcówka może mieć skok np. 6 czy 0,60 a przy piaście będzie np. 0,80- zazwyczaj przy zmiennych skokach bardziej zaciąża się śmigło bliżej piasty , ale dla podawania parametrów przyjmuje sie wtedy wartości wg. skoku bliżej końcówki śmigła.

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 października 2018, 22:15

prokopcio pisze:No właśnie mi o kąt chodzi. Skok można kątomierzem i obwodem wyznaczyć. A kąt na całej długości jest zmienny i mnie ciekawi np. co znaczy że śmigło ma 5, 6, 7 czy 8 stopni skoro ma różne kąty na całej długości ... Chyba że tylko to jest orientacyjne żeby wiedzieć a miałem szóstkę i było za ciężkie to wezmę piątkę....


Chyba odwrotnie. Kąt możesz zmierzyć kątomierzem, a skok to jest liczba mówiąca o ile czegoś tam łopata przesunie się do przodu po wykonaniu pełnego obrotu.

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: prokopcio » 30 października 2018, 21:53

No właśnie mi o kąt chodzi. Skok można kątomierzem i obwodem wyznaczyć. A kąt na całej długości jest zmienny i mnie ciekawi np. co znaczy że śmigło ma 5, 6, 7 czy 8 stopni skoro ma różne kąty na całej długości ... Chyba że tylko to jest orientacyjne żeby wiedzieć a miałem szóstkę i było za ciężkie to wezmę piątkę....

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: fotolot » 30 października 2018, 21:48

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
prokopcio pisze:A może ktoś kiedyś napisać bo nie potrafię znaleźć jaki wpływ ma kąt śmigła na zapotrzebowanie na moc?
Średnica do piątej potęgi,
Prędkość do trzeciej
A kąt? I jak go zmierzyć?


Łukasz, popatrz na wykresy pokazujące zależność dla danego profilu współczynnika siły nośnej i współczynnika oporu od kąta natarcia. I wszystko będzie jasne. Oczywiście wszystko zależy od profilu bo każdy profil ma trochę inne parametry, ale będziesz widział jak przebiega wzrost siły oporu oraz siły nośnej na smigle, jednak przeliczyc tego nie potrafie. Kąt mierzysz kątomierzem, ale Tobie pewnie zależy żeby wyznaczyć skok śmigła. Może gdzieś znajdę instrukcję wyznaczania skoku śmigła.


Łatwo napisać,a jak Łukasz miałby dokonać wyliczeń jesli na jednym śmigle będzie zastosowanych wiele różnych profili ? ;) Dla zobrazowania wyciągnąłem z warsztatowego barłogu szkic pomocniczy ze zmiennymi profilami zastosowanymi w nastawnym epropsie (końcówka nie ma zerowego kąta, a tylko do celów pomiarowych przyjąłem taką bazę)
Załączniki
PA300882.JPG
PA300882.JPG (151.7 KiB) Przejrzano 12353 razy

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 października 2018, 20:32

Na stronie Leszka Klicha jest artykuł jakiegoś Wiecha. Można od tego zacząć:)

http://www.paramotor.com.pl/smiglo-staly-zmienny-skok/

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 października 2018, 20:25

prokopcio pisze:A może ktoś kiedyś napisać bo nie potrafię znaleźć jaki wpływ ma kąt śmigła na zapotrzebowanie na moc?
Średnica do piątej potęgi,
Prędkość do trzeciej
A kąt? I jak go zmierzyć?


Łukasz, popatrz na wykresy pokazujące zależność dla danego profilu współczynnika siły nośnej i współczynnika oporu od kąta natarcia. I wszystko będzie jasne. Oczywiście wszystko zależy od profilu bo każdy profil ma trochę inne parametry, ale będziesz widział jak przebiega wzrost siły oporu oraz siły nośnej na smigle, jednak przeliczyc tego nie potrafie. Kąt mierzysz kątomierzem, ale Tobie pewnie zależy żeby wyznaczyć skok śmigła. Może gdzieś znajdę instrukcję wyznaczania skoku śmigła.

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Post autor: fotolot » 30 października 2018, 20:16

prokopcio pisze:A może ktoś kiedyś napisać bo nie potrafię znaleźć jaki wpływ ma kąt śmigła na zapotrzebowanie na moc?
Średnica do piątej potęgi,
Prędkość do trzeciej
A kąt? I jak go zmierzyć?


Pisząc potocznie "kąt" miałem na myśli tzw. "skok śmigła" i takie hasło ewentualnie należałoby wpisać w wyszukiwarkach netowych by znależć dodatkowe informacje czy szkice jak jest on skrętnie wyznaczany na rozpiętości śmigła od piasty do końcówki. Być może i wzory na dodatkowe procentowe zapotrzebowanie mocy przy zmianach o dany kąt też gdzieś da się znależć chociaż wątpię bo wiele innych czynników wchodziłoby w rachubę.

Na górę